معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۰

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته سوم مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دولت در حال بررسی 4 پروژه بزرگ نیروگاه برق آبی است

به گفته لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان، دولت این کشور در حال حاضر روی چهار پروژه برق آبی با ظرفیت بالا کار می‌کند. از جمله پروژه‌های نیروگاه برق آبی نامخوان و نیروگاه برق آبی خودونی است.

وزیر نیرو با اشاره به نیروگاه برق آبی نامخوان گفت: سرمایه گذارانی که یک سال پیش این پروژه را ترک کردند، همچنان علاقه مندی دارند و احتمال بازگشت آنها وجود دارد. ما در حال کار بر روی نیروگاه برق آبی نامخوان هستیم. بحث واگذاری زمین در حال بررسی است.

لوان داویتاشویلی گفت: علاقه سرمایه گذار وجود دارد، بنابراین پروژه نامخوانی بازسازی خواهد شد.

وزیر اقتصاد همچنین در مورد پروژه عظیم نیروگاه برق آبی خودونی صحبت کرد که اجرای آن در اواخر اتحاد جماهیر شوروی متوقف شد و سپس در دهه 2000 از سر گرفته شد و پس از آن دوباره تحت فشار مردم محلی متوقف گردید:

ما در حال اجرای این پروژه با حداکثر مسئولیت و حداقل تاثیر بر طبیعت هستیم. از نظر انرژی نتایج بسیار خوبی خواهیم داشت. تحقیقات به زودی تکمیل خواهد شد. ما در حال حاضر سرمایه گذاران بالقوه داریم که شرکت های بین المللی پیشرو در بخش انرژی هستند.

https://commersant.ge/ru/news/economics/pravitelstvo-rabotaet-nad-razvitiem-4-proektov-krupnyx-ges

                                                                                                                                            

ارزش لاری طی یک سال 21 درصد تقویت شد

نرخ موثر اسمی و واقعی لاری در طول سال به تقویت خود ادامه داد. در ماه آگوست، نرخ موثر واقعی لاری نسبت به سال گذشته 8.3 درصد و نرخ موثر اسمی 21.6 درصد افزایش یافت.

در پویایی ماهانه، نرخ موثر واقعی لاری نسبت به ماه قبل 0.4 درصد و نرخ ارز موثر اسمی 0.7 درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی)، در ماه آگوست میانگین نرخ مبادله لاری در برابر دلار آمریکا با یک درصد کاهش ارزش از 2.5975 به 2.6223 رسید و میانگین قیمت لاری در برابر یورو با 0.2 درصد افزایش ارزش از 2.8674 به 2.8617 رسید.

نرخ رسمی لاری به دلار و یورو در پایان ماه 2.6292 و 2.8621 بود.

حداکثر ارزش لاری در مقابل دلار امریکا در ماه آگوست 2.6387 و کمترین آن 2.6106 بوده است.

در میان شرکای اصلی تجاری گرجستان در ماه اوت، تورم سالانه در ترکیه، اوکراین، آذربایجان، منطقه یورو، روسیه، ایالات متحده و بلاروس بالاتر از گرجستان و در ارمنستان پایین تر بوده است.

 به رغم آنکه نرخ تورم در شرکای اصلی تجاری روند کاهشی داشته، اما همچنان در سطوح بالایی قرار دارد.

https://commersant.ge/ru/news/finance/za-god-lari-ukrepilsia-na-21

 

27 میلیارد دلار ذخایر ارزی گرجستان

ذخایر بین المللی بانک ملی (مرکزی) گرجستان تا 30 سپتامبر 2023 به بیش از 5.27 میلیارد دلار رسید.

در ماه سپتامبر ذخایر 163.6 میلیون دلار و از ابتدای سال 371.7 میلیون دلار کاهش داشته است.

 ذخایر بین المللی تبدیل شده به ارز، بخش اصلی ذخایر بانک ملی گرجستان است و بالغ بر 4.8 میلیارد دلار است.

در سال 2022، ذخایر ارزی گرجستان 628.1 میلیون دلار افزایش یافته بود.

https://t.me/SputnikGeorgia/30547

 

جایگاه بیستم گرجستان در جهان در مبارزه با فساد

رواز جاولیدزه سخنگوی دولت گفت: گرجستان در رده بندی مبارزه با فساد در رتبه بیستم جهان و یازدهم در اروپا قرار گرفت. گرجستان از نظر کنترل فساد از 25 کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو و پنج کشور عضو گروه 7 جلوتر است. از جمله این کشورها می‌توان به آمریکا، بریتانیا، آلمان، کانادا، سوئد، پرتغال، بلژیک، آلبانی، اسلوونی، قبرس، لتونی، لیتوانی، رومانی. جاولیدزه اشاره کرد.

وی افزود: همچنین بر اساس نتایج بررسی مجمع جهانی اقتصاد که توسط بانک جهانی منتشر شده است، گرجستان از نظر حاکمیت قانون در رتبه 29 جهان و رتبه چهاردهم در اروپا قرار دارد.

https://t.me/SputnikGeorgia/30561

 

ارتقاء پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی گرجستان

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد اقتصادی گرجستان در سال 2023 را از 6 درصد به 6.2 درصد افزایش داد.

صندوق بین المللی پول انتظار دارد در سال 2024، رشد تولید ناخالص داخلی 4.8 درصد باشد که 0.2 درصد کمتر از پیش بینی آوریل است و برای سال 2025 انتظارات این مؤسسه مالی تغییر نکرده و در 5.2 درصد باقی مانده است.

دولت گرجستان پیش بینی می‌کند که اقتصاد این کشور در سال 2023 به میزان 6.5 درصد، در سال 2024 به 5.2 درصد و در سال 2025 به 5 درصد برسد

در 8 ماه از سال 2023 اقتصاد گرجستان 7 درصد رشد کرده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/30592

 

افزایش هزینه ساخت و ساز در گرجستان در ماه اوت

رشد شاخص هزینه ساخت و ساز در طول ماه اوت عمدتاً ناشی از افزایش 1.6 درصدی دستمزد کارگران بوده است.

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، شاخص هزینه ساخت و ساز در گرجستان در ماه اوت سال 2023 نسبت به ماه ماقبل (جولای) حدود یک درصد افزایش یافته است.

به منظور تعیین شاخص میانگین هزینه ساخت و ساز ماهانه، سطح قیمت مصالح و خدمات ساختمانی مورد نیاز برای ساخت انواع مختلف ساختمان‌ها در یک دوره گزارش در مقایسه با دوره پایه مد نظر قرار می‌گیرد.

به گزارش این سازمان، رشد شاخص برای ماه عمدتاً به دلیل افزایش دستمزد کارگران به میزان 1.6٪ و همچنین برای حمل و نقل، سوخت و برق به میزان 1.6٪ بوده است.

همچنین  در ماه اوت سال جاری نسبت به فوریه 2022، شاخص هزینه ساخت و ساز 10.9 درصد افزایش یافته است که ناشی از افزایش 28.1 درصدی دستمزدها و 6.2 درصدی قیمت مصالح ساختمانی بوده است.

 شاخص هزینه ساخت و ساز یک شاخص کلان اقتصادی مهم است که برای ارزیابی فضای سرمایه گذاری کشور و همچنین برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در صنعت ساختمان ضروری است.

https://sputnik-georgia.ru/20231010/stoimost-stroitelstva-v-gruzii-vyrosla--v-avguste--novaya-statistika-283146902.html

 

حمل و نقل ریلی در گرجستان بیش از 70 درصد افزایش می یابد

لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان گفت: پروژه نوسازی راه آهن گرجستان که تا سال 2024 تکمیل خواهد شد، حمل و نقل بار سالانه را از 28 میلیون تن به 48 میلیون تن (71.4 درصد رشد) افزایش می دهد. ما در مورد پروژه نوسازی راه آهن اصلی تفلیس- ماخینجاوری صحبت می‌کنیم. این پروژه در سال 2012 آغاز شد و شامل ساخت یک بخش جدید 38 کیلومتری و بازسازی بخش 23 کیلومتری موجود است. با تکمیل این طرح زمان حمل و نقل و هزینه‌ها کاهش و سطح ایمنی ترافیک راه آهن افزایش می یابد.

داویتاشویلی گفت: توسعه زیرساخت های ریلی در شرایطی که جریان‌های باری در حال رشد است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. علاوه بر این، همانطور که قبلا گفته شد، سرعت قطارها نیز افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، زمان سفر با قطار از تفلیس به باتومی تقریباً 50 دقیقه کاهش می یابد. اکنون قطار کمی‌بیش از پنج ساعت طی مسیر می‌کند.

در چارچوب این طرح ساخت 6 تونل از جمله طولانی ترین تونل قفقاز جنوبی به طول 8.3 کیلو متر ادامه دارد. هزینه این پروژه 248 میلیون فرانک سوئیس است که تاکنون 239 میلیون آن پرداخت شده است.

با تصمیم دولت، 10 اکتبر رسماً روز کارکنان راه آهن اعلام شد. در 10 اکتبر 1872 (151 سال قبل) اولین قطار مسافربری و باری از تفلیس به سمت پوتی حرکت کرد. این تاریخ را روز تولد راه آهن گرجستان می دانند.

داویتاشویلی ضمن تبریک به کارکنان راه آهن، برای آنها آرزوی سلامتی و از زحمات آنها تشکر کرد. وی بیان داشت، راه آهن گرجستان همواره به توسعه اقتصاد گرجستان کمک کرده است. در سال 2022، در مقایسه با سال قبل، 21.8٪ بیشتر کالا با راه آهن حمل شده است.

به گفته وزیر، حمل و نقل کانتینری به ویژه پویا و در حال رشد است: در سال 2022، این رقم 19.1٪ و در دوره ژانویه تا آگوست 2023 حدود 17.8٪ افزایش یافت.

داویتاشویلی گفت: امسال اصلاحات مهمی را در حوزه حمل‌ونقل ریلی آغاز کرده‌ایم که به معنای شکل‌گیری یک چارچوب نهادی و قانونی مدرن اروپایی در این زمینه است که در نتیجه کارایی و رقابت‌پذیری حمل‌ونقل ریلی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

 شرکت دولتی راه آهن گرجستان در حال حاضر مالک خطوط راه آهن و کلیه قطارها است. این شرکت خدمات حمل و نقل کالا و مسافر را ارائه می دهد و محموله‌های مختلف را عمدتاً از دریای خزر و آسیای مرکزی در شرق به دریای سیاه در غرب منتقل می‌کند.

همچنین امکان انتقال مسافر داخلی و بین المللی را فراهم می‌کند. توسعه مسیرهای ترانزیتی از طریق گرجستان یکی از مهم ترین اولویت های دولت گرجستان است که سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام می دهد. در این راستا، زیرساخت های اساسی که در سراسر کشور در حال ساخت است، جزء لاینفک «جاده ابریشم» جدید است. اینها شامل بزرگراه شرق به غرب، نوسازی راه آهن، خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص و پروژه بندر عمیق آناکلیا می‌شود.

https://sputnik-georgia.ru/20231011/perevozki-gruzov-po-zheleznoy-doroge-gruzii-vyrastut-na-bolee-70---vitse-premer-283180557.html

 

بودجه دولتی گرجستان در سال 2024 ـ بهداشت و درمان و حمایت اجتماعی به عنوان اولویت اصلی

بر اساس برنامه بودجه دولت برای سال 2024 به حوزه اجتماعی و بهداشت و درمان 7.7 میلیارد لاری اختصاص می یابد که 870 میلیون بیشتر از سال 2023 است

گیورگی کاکائوریدزه معاون اول وزیر دارایی در جلسه کمیته بهداشت و درمان و امور اجتماعی گفت: تقریبا یک سوم بودجه دولتی گرجستان برای سال 2024 صرف تامین مالی بخش بهداشت و درمان و کمک های اجتماعی خواهد شد. نسخه نهایی بودجه سال 2024 پس از بازنگری در پایان نوامبر ارائه می‌شود.

کاکائوریدزه گفت: افزایش بودجه در سال آینده برای افزایش حقوق بازنشستگی و مزایای اجتماعی برای افراد دارای معلولیت شدید و کودکان دارای معلولیت استفاده خواهد شد. علاوه بر این، دولت کمک های مالی برای کودکان خانواده‌های فقیر که از ژوئیه افزایش یافته است، ادامه خواهد داد.

وی افزود: در مجموع بودجه برنامه‌های اجتماعی بالغ بر 5.6 میلیارد لاری خواهد بود. 1.6 میلیارد لاری برای تأمین مالی برنامه‌های بهداشت و درمان شامل افزایش 10 درصدی دستمزد کارکنان این حوزه و 230 میلیون لاری برای تأمین مسکن رانده شدگان اختصاص یافته است.

به گفته زازا لومینادزه رئیس کمیته بهداشت و درمان و امور اجتماعی، بودجه کمکهای اجتماعی برای عامه مردم بسیار مهم است.

لومینادزه گفت: از این مبلغ، تقریباً 4 میلیارد لاری صرف پرداخت مستمری می‌شود. من خوشحالم که حقوق بازنشستگی هم برای ساکنان شهری و هم برای کسانی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند افزایش می یابد.

به گفته وی، بافت جمعیتی یکی از چالش های اصلی امروز کشور ما است و چه خوب است که دولت و مجلس در این راستا تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند.

زازا لومینادزه گفت: در این مرحله، ما پیشنهادی را برای افزایش حقوق مرخصی زایمان به 2500 لاری ارائه می دهیم تا به خانواده‌ها انگیزه خاصی بدهیم. اعضای کمیته لایحه بودجه را مثبت ارزیابی کردند، اگرچه برخی پیشنهادها نیز ارائه شد. از جمله در مورد وعده غذایی مدرسه برای دانش آموزان، توسعه مراقبت های بهداشتی اولیه، تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها، و برنامه دارو و درمان.

https://sputnik-georgia.ru/20231011/gosbyudzhet-gruzii-2024--zdravookhranenie-i-sotszaschita-kak-glavnyy-prioritet-283180985.html

 

انعقاد یادداشت تفاهم و همکاری بین وزارت اقتصاد گرجستان و وزارت کشور و ارتباطات ژاپن

گورام گورامیشویلی معاون وزیر کشور در چارچوب سفر رسمی خود به ژاپن با نمایندگان رسمی وزارت کشور و ارتباطات این کشور ملاقات و گفتگو کرد.  در چارچوب انجمن حکمرانی اینترنت، یاددشت تفاهم و همکاری بین وزارت اقتصاد گرجستان و وزارت کشور و ارتباطات ژاپن منعقد شد. آقای گورامیشویلی ضمن ابراز خرسندی از تعمیق روابط در حوزه دیجیتالی و فناوری، اظهار داشت: ژاپن از نظر زیرساخت پهنای باند پایدار و توسعه شبکه‌های تلفن همراه، در رتبه اول دنیا قرار دارد. بنابراین همکاری با این کشور در این زمینه به توسعه فناوری‌های مذکور در گرجستان کمک می‌کند. ایجاد هاب دیجیتالی اتصال دهنده اروپا و آسیا را در گرجستان، یکی از اولویت های اصلی ما است.

https://newshub.ge/news/politika/guram-guramishvili-sakartveloshi-evropa-aziis-damakavshirebeli-tsiphruli-habis-chamokalibeba-chveni-ekonomikuri-politikis-prioritetia

 

روابط اقتصادی گرجستان و آذربایجان 

سرمایه گذاری مستقیم خارجی آذربایجان در گرجستان در سال 2022 بالغ بر 1.7 میلیون دلار بوده است که این شاخص در مقایسه با سال ماقبل نزدیک به 50 درصد کاهش داشته است. سهم آذربایجان در کل سرمایه گذاری خارجی در گرجستان در سال گذشته 0.1 درصد است.

در بخش گردشگری نیز بر اساس داده‌ها در شش ماه اول سال 2023، نزدیک به 86 هزار مسافر از جمهوری آذربایجان به گرجستان سفر کرده اند. در مدت مشابه سال قبل این شاخص حدود 66 هزار و400 سفر بوده است.

جمهوری آذربایجان از شرکای اصلی تجاری گرجستان است. سهم آذربایجان در کل صادرات گرجستان 13.9 درصد و در واردات 4.1 درصد بوده است.

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، در هشت ماه سال 2023، محصولاتی به ارزش  568 میلیون دلار از گرجستان به آذربایجان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 34.7 درصد افزایش داشته است.

در زمینه واردات نیز در این دوره، محصولاتی به ارزش 412 میلیون دلار از جمهوری آذربایجان به گرجستان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.8 درصد کاهش داشته است.  ر مجموع حجم مبادلات تجاری آذربایجان و گرجستان بیش از 979 میلیون دلار بوده است.

پنج کالای اول وارداتی گرجستان از آذربایجان

ـ گازهای نفتی و سایر هیدروکربن‌های گازی 209 میلیون دلار

ـ نفت و فرآورده‌های نفتی 44 میلیون دلار

ـ سیمان 35.5 میلیون دلار

ـ میل گرد 26 میلیون دلار

ـ خودرو 15.7 میلیون دلار

پنج کالای اول صادراتی گرجستان به جمهوری آذربایجان

ـ خودروهای سواری 297 میلیون دلار

- تنباکو و جایگزین‌های صنعتی تنباکو 21 میلیون دلار

ـ ظروف ساخته شده از کاغذ، مقوا، الیاف سلولزی پنبه یا کتان 17.2 میلیون دلار؛

ـ داروهای بسته بندی شده  16.3 میلیون دلار

ـ کامیون 15.75 میلیون دلار.

https://interpress.ge/read/49038

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما