معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۱۰:۰۶ - مشاهده: ۵۲۵

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم مهرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت رئیس جمهور تاجیکستان در همایش اقتصادی آسیای مرکزی و آلمان

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در همایش اقتصادی آسیای مرکزی و آلمان در تاریخ 29 سپتامبر در برلین شرکت و سخنرانی کرد. امامعلی رحمان تاکید کرد موضوع گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تجاری و اقتصادی با آلمان از اولویت های مهم سیاست خارجی جمهوری تاجیکستان می‌باشد.

 در جریان این ملاقات بر ادامه اصلاحات و دستاوردهای پس از استقلال جهت نیل به توسعه سریع اقتصادی تاجیکستان تاکید شد. اهداف و اولویت‌های اصلی تاجیکستان در راهبرد توسعه ملی کشور تا سال 2030 تعریف شده است. بر اساس این راهبرد، دولت در حال حاضر اصلاحات اقتصادی همه جانبه ای را با هدف تضمین توسعه پایدار اجرا می‌کند. این روند سال هاست که با موسسات مالی معتبر بین المللی و سایر شرکا همکاری موفقیت‌آمیزی داشته و با حمایت آنها صدها پروژه و طرح سرمایه گذاری در تاجیکستان اجرا شد.

رئیس جمهور تاجیکستان اظهار داشت که امروز سازمان‌های مالی بین المللی، تاجیکستان را یکی از کشورهای با سریع ترین رشد اقتصادی می دانند. تاجیکستان دارای بخش خصوصی در حال توسعه است که سهم آن در تولید کالا و خدمات تقریبا 90 درصد است. تمام شرایط لازم برای جذب سرمایه خارجی در کشور فراهم شده و تجارت بین المللی در حال گسترش است. عضویت تاجیکستان در سازمان تجارت جهانی و تعدادی از کنوانسیون‌های بین المللی حمایت از حقوق سرمایه گذاران مطابق با قوانین این کشور و موازین بین المللی است.

تاجیکستان فرصت های مطلوبی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با شرکای خارجی فراهم کرده است. توجه شرکت کنندگان در همایش اقتصادی به منابع آب فراوان، منابع معدنی، فضای مناسب سرمایه‌گذاری، فرصت های جذب سرمایه خارجی بمنظور ایجاد کارخانه‌های صنعتی مشترک و نیز اجرای سایر اولویت های کشور جلب می‌شود.  رئیس جمهور تاجیکستان ابراز داشت ما همچنین علاقه مند به همکاری دوجانبه سودمند با طرف آلمانی در توسعه بخش های مالی و بانکی و دیجیتالی کردن اقتصاد تاجیکستان هستیم.

امامعلی رحمان در پایان سخنان خود بر مزیت های تاجیکستان از جمله روند مثبت دموگرافی و ظرفیت کافی نیروی کار، وجود منابع عظیم طبیعی و همچنین فرصت ها و ظرفیت های تولید انرژی سبز، مبنای اصلی همکاری بین تاجیکستان و آلمان خواهد بود.

https://khovar.tj/2023/09/prezidenti-um-urii-to-ikiston-1emomal-ra-mon-dar-forumi-i-tisodii-osiyoi-markaz-va-olmon-ishtirok-namudand/

 

ملاقات رئیس جمهور تاجیکستان با صدراعظم آلمان  در برلین

 خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در شهر برلین در حاشیه اولین دیدار سران کشورهای  «آسیای مرکزی و آلمان » با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز 29 سپتامبرسال جاری دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار برخی موضوعات همکاری همه جانبه بین تاجیکستان و آلمان مورد بررسی قرار گرفت. طرفین در مورد همکاری‌های تجاری و اقتصادی در بخش های انرژی، صنایع، حمل و نقل و گردشگری بحث و تبادل نظر کردند. به عنوان بخشی از برنامه‌های توسعه سریع صنعتی، معدن، متالورژی، ماشین‌آلات، صنایع سبک، غذایی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنایع دارای اولویت در جریان این ملاقات تبادل نظر شد. با توجه به فرصت‌های صادراتی، تاسیس شرکت های مشترک جهت فرآوری محصولات کشاورزی و مراکز لجستیکی در تاجیکستان مهم ارزیابی شد. همکاری در حوزه آب، تغییرات اقلیم، توسعه ظرفیت‌های تولید «انرژی سبز» و اجرای طرح‌های جهانی تاجیکستان در زمینه حفظ آب و یخچال‌های طبیعی از جمله موضوعات مهم این دیدار بود.

در مورد وضعیت افغانستان تاکید شد که تاجیکستان تمام توان لجستیکی خود، از جمله ساخت 6 پل در مرز با این کشور را برای ارائه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان ایجاد کرده است. چهار بازارچه مرزی دوباره فعالیت خود را شروع کرده اند.  برق، مواد غذایی و مصالح ساختمانی به این کشور همسایه صادر می‌شود.

در پایان این دیدار طرفین علاقه متقابل خود را برای تقویت همکاری‌ها و استفاده از فرصت ها و ظرفیت های موجود اعلام کردند.

امامعلی رحمان از اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دعوت کرد تا در فرصت مناسب از تاجیکستان دیدن کند.

https://khovar.tj/2023/09/prezidenti-um-urii-to-ikiston-emomal-ra-mon-bo-kantsleri-federaaalii-olmon-olaf-sholts-mulo-ot-namudand/

نشست سران کشورهای آسیای مرکزی با کمیته شرق اقتصاد آلمان

به میزبانی آلمان نشست سران کشورهای کشورهای آسیای مرکزی و کمیته شرق اقتصاد این کشور آغاز به کار کرد. این نشست با مشارکت «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان، «قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، «صادیر چابارف» رئیس جمهور قرقیزستان، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قربان‌قلی بردی‌محمداف» رهبر ملی ترکمنستان و به ریاست «کاترینا کلاس-میولهوزر»، رئیس کمیته شرق اقتصاد آلمان، رئیس شورای نظارت و شرکت سهامداران «کلاس» در برلین برگزار می‌شود.

در این مذاکرات، شرکت‌کنندگان در خصوص جذب سرمایه‌گذاری به کشورهای آسیای مرکزی و ایجاد شرایط برای فعالیت موفق شرکت‌های آلمانی در منطقه گفت‌وگو کردند. شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌های مثمرثمر و امکان راه‌اندازی پروژه‌های جدید در بخش‌های کلیدی اقتصاد ملی کشورهای شرکت‌کننده در قالب «آسیای مرکزی + آلمان»  تبادل نظر شد.

روابط تاجیکستان با ایران در بخش بهداشت به بالاترین سطح رسیده است.

مخاباتف رئیس دانشگاه علوم پزشکی تاجیکستان در اولین نشست همفکری راه‌اندازی کنسرسیوم دانشگاه‌های اوراسیا در تبریز اظهار داشت: خیلی خوشحالم که در تبریز هستم این یک شروع خوبی خواهد بود زیرا درمان یک امر مهم در کل جهان است. با کوشش رئیس جمهور تاجیکستان و ایران این همکاری‌ها به سطح‌های بالایی خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تاجیکستان ادامه داد: ما هم آشنا به تاریخ تبریز هستیم، ما به علم پزشکی تبریز احترام می‌گذاریم و مطمئن هستم این نقل و انتقالات و تبادل علم بسیار موثر خواهد بود. خواستار این هستیم تا این همکاری‌های علمی و پژوهشی را توسعه دهیم تا این خدمات برای ارتقای خدمات برای مردم دو کشور موثر باشد.

مخاباتف یادآور شد: ما تمایل داریم تا دانشجویان دو کشور ارتباطات و کارهای گروهی مشترک داشته باشند.  از اینکه این قدم بزرگ در علوم پزشکی تبریز بر داشته شده،  از آن استقبال می‌کنیم.

مخاباتف یادآور شد: ۷۷۰ نفر دانشجو و محقق و ۳۵۲ پژوهشگر استاد در دانشکده علوم پزشکی تاجیکستان وجود دارد که قطعا ایجاد همکاری بسیار موثر خواهد بود.  یک پژوهشگاه نوینی در تاجیکستان ایجاد کرده‌ایم که قطعا تمایل همکاری با دانشجویان ایران را داریم. دانشجویان زیادی از سراسر دنیا در کشور ما در حال تحصیل هستند و همچنین دانشجویان زیادی هم از تاجیکستان در ایران مشغول به تحصیل هستند و این خود یک ظرفیت بزرگی محسوب می‌شود. در پایان سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی تاجیکستان، تفاهم نامه دو جانبه میان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و (دانشگاه علوم پزشکی دولتی تاجیکستان) منعقد شد.

شایان ذکر است در دو سال گذشته سه مرتبه وزیر تندرستی و حفظ اهالی تاجیکستان به جمهوری اسلامی ایران سفر و از شهرهای مشهد، شیراز و تهران بازدید نموده است. همچنین چند سند همکاری بین وزارت تندرستی تاجیکستان با وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری‌ها در بخش بهداشت، دارو و تجهیزات پزشکی امضا شده است. با توجه به اشتراکات تاریخی و زبانی دو کشور علاقمند به توسعه همکاری‌های اقتصادی وتجاری در بخشهای مختلف می‌باشند.   

 

بیش از 110 میلیارد سامانی سرمایه خارجی به تاجیکستان طی دهه اخیر

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در سخنرانی به صورت مجازی در همایش بین المللی سرمایه گذاری دوشنبه-2023 اعلام کرده طی دهه اخیر بیش از 110 میلیارد سامانی سرمایه خارجی به اقتصاد کشور (11 میلیارد دلار) وارد شده است که بیش از 44 میلیارد سامانی آن، سرمایه مستقیم می‌باشند.

به گفته رئیس جمهور تاجیکستان، در این کشور بیش از 82 طرح سرمایه گذاری دولتی به ارزش بیش از 45 میلیارد سامانی در حال اجرا می‌باشد. عضویت تاجیکستان در سازمان جهانی تجاری و یک سری کنوانسیون‌های بین المللی مربوط به حمایت از حقوق سرمایه گذاران، بیانگر انطباق قوانین تاجیکستان با استانداردهای بین المللی می‌باشد.

خبرگزاری خاور، مورخ 7 مهرماه

  https://khovar.tj/2023/09/dar-da-soli-ohir-ba-i-tisodiyoti-to-ikiston-ba-mabla-i-besh-az-110-milliard-somon-sarmoyai-hori-vorid-gardidaast/

 

فرصت های گردشگری در تاجیکستان

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در سخنرانی مجازی در همایش بین المللی سرمایه گذاری دوشنبه-2023 اعلام کرد تاجیکستان  93 درصد قلمرو آن کوهستان می‌باشد ولی دارای طبیعت نادر و زمینه‌های زیادی برای بازدید گردشگران خارجی از جمله گردشگری طبیعت، کوهنوردی، گردشگری آب درمانی ومحیط زیست  می‌باشد. سلسله کوه‌های تاجیکستان، آبشارها و سایر منظره‌های بی نظیر جهانگردی نظر گردشگران را به کشور جلب می‌کند و تعداد گردشگران هر ساله روند افزایشی دارد. 

رئیس جمهوری کشور در سخنرانی خود با اشاره به اینکه در سال 2022 تعداد گردشگران خارجی که از تاجیکستان دیدن نموده اند، به بیش از یک میلیون نفر رسیده، پیش بینی می‌شود در سال جاری این رقم به بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر برسد.

رئیس جمهور تاجیکستان تاکید کردند همچنین انواع مختلف گیاه‌های دارویی در کوه‌های تاجیکستان برای توسعه صنعت داروسازی وجود دارد و بیش از پنج هزار نوع گیاهان دارویی موجود می‌باشد. دولت تاجیکستان آماده همکاری با سرمایه گذاران خارجی جهت ارتباط همکاری‌های متقابل و تاسیس مراکز داروسازی مشترک و حمایت از آنها می‌باشد..

با اغتنام از فرصت، از سرمایه گذاران گرامی‌به منظور راه اندازی همکاری نزدیک و سودمند و تاسیس شرکت های مشترک در بخش های مختلف دعوت به عمل می آورم. از سرمایه گذاران حاضر در این همایش احتراماً دعوت می نمایم که در اجرای طرح های سرمایه گذاری و تجاری هرچه بیشتر مشارکت نمایند. 

خبرگزاری خاور، مورخ 7 مهرماه

https://khovar.tj/2023/09/peshvoi-millat-to-ikiston-baroi-tashakkuli-namud-oi-gunoguni-sajyo-bahusus-k-navard-sajyo-ii-tabobat-va-ekolog-imkoniyat-oi-ziyod-dorad/

 

پیش بینی افزایش تولید نیروی برق در تاجیکستان

ساربان محمدزاده، معاون وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان در همایش سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه اعلام کرد پیش بینی می‌شود تولید برق در این کشور به اندازه 375 مگاوات افزایش یابد و این امر با اجرای پروژه‌های احداث نیروگاههای برق آبی مشترک در تاجیکستان جهت تامین نیازهای در حال افزایش به انرژی در ازبکستان و سایر کشورهای منطقه کمک می‌کند.  

معاون وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان افزود: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جهت استفاده از امکانات بالقوه تولید برق با احداث نیروگاه‌های برق – آبی مشترک از جمله ازبکستان با ایجاد شرکت سهامی ساخت و بهره برداری نیروگاه برق آبی در رودخانه زرافشان تاجیکستان فعال شوند. نیروگاه‌های برق – آبی در حال بازسازی هستند و پیش بینی می‌شود تولید نیروی برق به اندازه 375 مگاوات افزایش یابد.

نشست مجازی ساخت نیروگاه مشترک برق آبی در رودخانه زرافشان در ناحیه عینی تاجیکستان در سال 2022 در شهر تاشکند با حضور امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان و شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان برگزار و طرح مذکور شامل تاسیس نیروگاه برق آبی یاوان به ارزش 282 میلیون دلار و نیروگاه برق آبی دوم در رودخانه فان دریا به ارزش 270 میلیون دلار با ظرفیت 320 مگاوات مورد تاکید قرار گرفت.

خبرگزاری اوستا، مورخ 13 مهرماه

https://avesta.tj/2023/10/05/v-tadzhikistane-ozhidaetsya-prirost-vyrabotki-elektroenergii-v-obeme-375-mvt/

 

صادرات به بازارهای جهانی محور رایزنی مقامات تاجیکستان و بانک جهانی

بهر الدین سراج الدین زاده مدیر آژانس صادرات تاجیکستان با «اوبرت پیمیدزی» و «چیو نیو»،  نمایندگان بانک جهانی، وضعیت کنونی و چشم‌انداز روابط مشترک بمنظور صادرات کالاهای تاجیکی به بازارهای جهانی را بررسی کردند. دو طرف طی این دیدار وضعیت کنونی و چشم‌انداز روابط مشترک برای توسعه صادرات کالا و محصولات تاجیکستان و ورود به بازار جهانی از طریق تجارت الکترونیکی، تقویت و گسترش بیشتر همکاری‌ها در زمینه بازاریابی و لجستیک، مسئله ایجاد مراکز لجستیک در زمینه‌های بسته‌بندی، فرآوری، رزرواسیون، نگهداری و صادرات محصولات به خارج از کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مدیر آژانس صادرات تاجیکستان خاطرنشان کرد: تمام اقدامات لازم برای حل مسائل لجستیکی انجام و برای ایجاد مراکز لجستیکی به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است.

دو طرف انواع مکانیسم‌های مورد استفاده در فرآیند برداشت کشت، مسائل موجود در فرآیند صادرات محصولات کشاورزی، زمینه‌های همکاری و برنامه‌های آینده برای توسعه صادرات میوه‌های تازه از جمله لیمو، گیلاس و انگور به چین از طریق تجارت الکترونیکی را بررسی کردند. نمایندگان بانک جهانی آمادگی خود را برای همکاری با آژانس صادرات برای حمایت از پیشنهادات اعلام کردند.

 

توافق تاجیکستان و چین جهت افزایش تبادل مجوز تردد کامیونهای دو کشور

عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان در تاریخ 27 سپتامبر سال جاری در حاشیه همایش جهانی حمل و نقل پایدار-2023 که در شهر پکن جمهوری خلق چین برگزار شد، با لی سیاپِن، وزیر نقلیات آن کشور ملاقات کرد. در این دیدار، مسائل مشخص در بخش حمل و نقل، لجستیک و جاده‌ها، همچنین فناوری‌های دیجیتال را مورد برسی قرار دادند.

طرفین توافق نظر داشتند مسیر بین‌المللی حمل و نقل دوشنبه-کولمه با طول 1008 کیلومتر اهمیت راهبردی دارد و می‌تواند سطح همکاری‌های بین کشورها را به صورت چشمگیر افزایش دهد. این مسیر می‌تواند به عنوان گذرگاه اقتصادی ترانزیتی چین-تاجیکستان-شمال افغانستان و کریدور چند وجهی چین-تاجیکستان-ازبکستان-ایران-ترکیه-اروپا مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در چارچوب توسعه ابتکار «یک کمربند - یک راه» اجرای مرحله دوم ساخت و نوسازی این مسیر از جمله جاده از مرز ناحیه روشان تا روستای وَرشِز ناحیه شوغنان استان خود مختار بدخشان، نوسازی گذرگاه نظارتی «کولمه-کاراسو»، همچنین احداث زیرساخت لازم جاده (پارکینگ برای تفریح رانندگان، ایستگاه‌های معاینه فنی و سرویس های وسائل نقلیه) مورد تاکید قرار گرفت.

وزیر نقلیات تاجیکستان ابراز داشت ابتکار یک کمربند و یک راه میان رؤسای جمهور جهان برای اولین بار از سوی امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در سال 2019 در شهر پکن در دومین همایش همکاری‌های بین المللی مورد حمایت قرار گرفت.

در ملاقات وزرای حمل و نقل بر افزایش گردش کالا بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری خلق چین تاکید شد. با توجه به افزایش سالانه حجم تجارت و گسترش روابط حمل و نقل بین تاجیکستان و چین، افزایش تبادل تعداد مجوزهای حمل بار بین دو کشور مورد توافق قرار گرفت. کمبود مجوز موجب پیامد ناگوار از جمله پیدایش عوامل نامطلوب، تاخیر زمان انتقال کالا، تغییر بخش انتقال کالا و... را در پی خواهد داشت.

در نشست وزرای حمل و نقل دو کشور تبادل افزایش تعداد این مجوز ها مورد توافق طرفین قرار گرفت. در ماه اکتبر 2023 به پیشنهاد طرف چینی 3000 مجوز به کامیونهای آن کشور اختصاص یافت و تا آخر سال 2000 مجوز دیگر نیز به طرف چینی اختصاص می یابد که در سال جاری تعداد مجوزها  به بیش از  10000 خواهد رسید.. همچنین وزیر نقلیات تاجیکستان درخواست نمود تعداد تبادل این مجوزها بین دو کشور برای سال آینده به تعداد 15000 عدد افزایش یابد. 

وزیر نقلیات چین گفت، با درخواست همتای تاجیک کاملاً موافق است. این مسئله تسهیل کننده تردد کامیونهای بین دو کشور خواهد شد. نامبرده افزود، تعداد تبادل مجوزها برای حمل و نقل جاده ای بایستی بر مبنای نیاز صورت پذیرد. وزرای حمل و نقل دو کشور همچنین همکاری‌های فیمابین در حوزه استفاده فناوری‌های دیجیتال، حمل و نقل «هوشمند» و توسعه لجستیک را بررسی کردند.

طرف ها در این دیدار از روند همکاری‌های متقابل سودمند بین تاجیکستان و چین در حوزه راه سازی و حمل و نقل، اظهار رضایت نمودند. دیدار دو جانبه در فضای دوستی و حسن تفاهم صورت گرفت.

سایت وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، مورخ 11 مهرماه

https://www.mintrans.tj/news-page/details/438

 

دیدار وزیر نقلیات تاجیکستان با نمایندگان سازمان‌های بین المللی مالی و شرکای همکاری

عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان مورخ 11 مهر سال 1402 با نمایندگان سازمان‌های بین المللی مالی و شرکای همکاری ملاقات کرد. وزیر نقلیات از شرکت کنندگان برای حمایت مالی و حضور سازمانهای مالی بین المللی در اجرای طرح های بخش راه و حمل و نقل سپاسگزاری نمود و سهم آنها را در ارتقاء کیفیت راه‌ها در تاجیکستان ستود.

عظیم ابراهیم از نقش کلیدی راه و حمل و نقل در توسعه تمامی حوزه‌های اقتصادی کشور به عنوان عامل روابط پایدار اقتصادی و تجاری اشاره و افزود، در حال حاضر تبدیل تاجیکستان به یک کشور ترانزیتی و استفاده از ظرفیت های آن، یکی از اهداف راهبردی توسعه پذیرفته شده است.

در حال حاضر وزارت نقلیات با دریافت کمکهای بین المللی، 12 طرح سرمایه‌گذاری به مبلغ 1 میلیارد و 52 میلیون دلار به اجرا گذاشت.  7 طرح در حال اجراو 5 طرح دیگر به پایان رسیده است و در دوره ضمانت قرار دارد.

همزمان برای جلب سرمایه به منظور اجرای طرح های دولتی دارای اولویت سرمایه گذاری از جمله ساخت  و نوسازی  جاده‌های لب جر-قلعه خومب (134 کیلومتر)، بلجووان- سر خاصار (60 کیلومتر)، باختر-جلال الدین بلخی-قبادیان-شهر طوس-ایواج-مرز ازبکستان (170 کیلومتر)، روشان-خاروغ-کولمه (530 کیلومتر)، خجند-کانی بادام (75 کیلومتر)، خجند-اشت (122 کیلومتر)، خاولینگ-سَگوار (75 کیلومتر)، توسعه ظرفیت برای مدیریت نگهداری پل ها در جمهوری تاجیکستان، پل در خیابان سعدی شیرازی با تقاطع کوچه عبدالحق قهاراف در شهر دوشنبه، احداث راه آهن جلال الدین بلخی-پنج پایان (51 کیلومتر) و تاسیسات آسیب دیده از بلایای طبیعی در کشور، مدام در حال همکاری با انستیتوهای بین المللی مالی و شرکای توسعه می‌باشد.

عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان از نمایندگان انستیتوهای بین المللی مالی و شرکای توسعه دعوت نمود، در امر توجیه فنی و اجرای طرح های مذکور مساعدت فرمایند.

سایت وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، مورخ 11 مهرماه

https://www.mintrans.tj/news-page/details/440

افزایش مصرف آب در شهر دوشنبه و تاکید بر صرفه جویی در منابع آب

به گزارش اسپوتنیک: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهر دوشنبه اعلام کرد هرساله مصرف منابع آب در این شهر دوشنبه افزایش داشته زیرا تعداد ساختمان‌های بلند و جمعیت پایتخت افزوده می‌شود. نامبرده تاکید کردن: "به دلیل تغییر اقلیم، منابع آب در حال کاهش است به همین دلیل ساکنان باید درمصرف اب صرفه جویی کنند.

همچنین مسئولان شرکت اب و فاضلاب از مشترکین خواستند تا نسبت به پرداخت به موقع هزینه‌های خدمات رسانی اقدام کنند. پیش از این «شرکت آب و فاضلاب دوشنبه» نگاه نادرست ساکنان در استفاده از آب را باعث بروز حوادثی در خطوط لوله آبرسانی ‌دانستند که در نتیجه آن امکان آبیاری صدها مزرعه وجود ندارد..

امضای 3 سند همکاری بین شرکت‌های انرژی تاجیکستان و امارات

شرکت‌های انرژی تاجیکستان و امارات متحده عربی در چارچوب همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری «دوشنبه-2023» سه سند همکاری امضا کردند. در چارچوب همایش بین‌المللی سرمایه گذاری دوشنبه در سال 2023 جلسه‌ای با موضوع «تاجیکستان کشور انرژی سبز و مشارکت بخش خصوصی در توسعه بخش انرژی» برگزار شد.

در نشست مذکور «دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آبی تاجیکستان، «سهیل المزرویی» وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی، هیئت های کشورهای خارجی و نمایندگان وزارتخانه و نهادهای مربوط این کشور شرکت کردند. در این نشست ابتدا اطلاعاتی در مورد فرصت‌های بخش انرژی در تاجیکستان ارائه شد و سپس وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی ضمن سخنرانی در مورد همکاری و توسعه این حوزه آمادگی کشورش را برای تقویت همکاری با تاجیکستان در زمینه توسعه بخش انرژی اعلام کرد. در پایان این جلسه 3 سند همکاری بین شرکت‌های انرژی تاجیکستان و امارات متحده عربی به امضا رسید.

 

بررسی امکان افتتاح نمایندگی بانک های امارات متحده عربی در دوشنبه

آسیا پلوس: همکاری‌های بانکی و امکان افتتاح نمایندگی و شعب بانک های امارات در تاجیکستان در  دیدار فردوس طالب زاده، قائم مقام ریاست بانک ملی تاجیکستان با سلیم الخرمی، مدیر بخش رابطه با سازمان‌های  دولتی و حساب های غیر بانکی بانک مرکزی امارات مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار بر وجود فضای مناسب در تاجیکستان بمنظور جلب سرمایه‌های مستقیم، فعالیت آزاد و بدون هیچگونه محدودیتی برای سرمایه گذاران خارجی در بخشهای مختلف اقتصاد، سیستم بانکی ایجاد و  قوانین  و مقررات حقوقی کامل وجود دارد.

سلیم الخرمی اظهار داشت جهت برقراری ارتباط و همکاری‌های متقابل سودمند و امکان سرمایه گذاری در اقتصاد تاجیکستان و سیستم بانکی ابراز علاقمندی کرد. ورود کارآفرینان و سرمایه گذاران از امارات جهت توسعه روابط تجاری دو جانبه موجب افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و اجرای اسناد منعقده همکاری  میان کارآفرینان دو کشور در جریان برگزاری همایش سرمایه گذاری دوشنبه-2023 می‌شود. 

همچنین در این ملاقات ورود سرمایه به دارایی‌های بانک های تاجیکستان از سوی سرمایه گذاران امارات، همکاری بانکداری اسلامی، افتتاح حساب های بانکی جهت انتقال وجوه ارزی و روابط کارگزاری بانکی میان بانک‌های مرکزی امارات و تاجیکستان و آموزش و انتقال تجربیات توسط امارات در بخش بانکداری اسلامی مورد بررسی قرار گرفتند.

شرکت کنندگان به موضوع برقراری همکاری‌های مفید میان بانک مرزی امارات و تاجیکستان در بخش‌های مختلف بانکی و امضاء پیش نویس جدید یادداشت تفاهم همکاری در بخش تبادل اطلاعات و تجارب میان بانک های مرکزی تمرکز نمودند.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 12 مهرماه

 https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20231004/v-dushanbe-obsudili-vozmozhnosti-otkritiya-filialov-bankov-oae

 

امضای 13 سند همکاری بین کارآفرینان تاجیکستان و بلاروس

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاجیکستان و بلاروس در شهر دوشنبه و به ریاست وزرای کشاورزی هر دو کشور برگزار شد. ریاست هیئت‌های دو کشور در جریان این نشست، روند همکاری‌های تجاری و اقتصادی، زمینه‌های همکاری‌های صنعتی، صنایع سبک، عرصه محصولات چوبی، غذایی و دارویی را بررسی کردند. «قربان حکیم‌زاده» وزیر کشاورزی تاجیکستان و «سرگئی برتاش» وزیر کشاورزی بلاروس بر عهده داشتند.

در پایان اجلاس سران، هیئت‌های دو کشور یادداشت تفاهم همکاری‌های فیمابین را به امضا رساندند که در آن موضوعات مربوط به تعامل در زمینه کشاورزی، غذا و آموزش پرسنل برای مجتمع کشت و صنعت، همکاری‌های صنعتی، صنایع سبک، حمل‌و‌نقل، همکاری در زمینه آموزش و پرورش، مراقبت‌های بهداشتی و حفاظت اجتماعی، فرهنگ، ورزش و گردشگی، تعاملات بین‌ منطقه‌ای درج شده‌ است. دو طرف در بخش دیگری به پویایی مثبت توسعه روابط تجاری تاجیکستان و بلاروس، علاقه دو کشور به گسترش همکاری‌ها، آمادگی برای حمایت از ایجاد و تعمیق همکاری بین جوامع تجاری دو کشور توسط اتاق‌های بازرگانی و صنایع، نهادهای دولتی و نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور اعلام کردند.

در پایان این نشست 13 سند دوجانبه همکاری در زمینه عرضه محصولات به مبلغ بیش از 16 میلیون دلار به امضا رسید.

 

تاجیکستان و قطر بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی

ذوقی ذوقی‌زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در دوحه با محمد بن عبدالرحمان الثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر ملاقات و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ابراز و در مورد انجام تلاش‌ بیشتر برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری مشخص، توافق کردند.

وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که روابط دوجانبه بین تاجیکستان و قطر به سطح بالایی رسیده است. ذوقی‌زاده از نخست وزیر قطر خواست تا به عنوان مدیر اجرایی هیات سرمایه‌گذاری کشورش در اجرای پروژه‌های دارای اولویت تاجیکستان به ویژه تامین مالی ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» کمک کند.

ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان گفت: پروژه ساخت فرودگاه بین‌المللی مسافری و باری در منطقه «دنغره»، پروژه نوسازی شرکت آلومینیوم تاجیک، تکمیل مجتمع مسکونی «دیار دوشنبه»، احداث ساختمان‌های  بلند در دوشنبه و زیرساخت‌های گردشگری از دیگر طرح‌های دارای اولویت‌ هستند که نیاز به حمایت مالی دارند.

دو طرف در بخش دیگری همچنین در مورد  امکان افتتاح مسیرهای مستقیم مسافری بین دوشنبه و دوحه و  مسائل مربوط به پذیرش 4 هزار مهاجر کاری تاجیک توسط قطر گفت‌وگو کردند.

شایان ذکر است در اواسط ماه آگوست، گزارش شده بود که دولت تاجیکستان مذاکرات مستقیمی را با سرمایه‌گذاران بالقوه برای جذب منابع مالی اضافی برای تکمیل نیروگاه برق آبی راغون تا پایان سال جاری آغاز خواهد کرد.گفتنی است که در حال حاضر ساخت پروژه نیروگاه برق آبی راغون منحصراً از بودجه دولت تاجیکستان تامین مالی می‌شود. 

رئیس جمهور تاجیکستان، هفته گذشته در دیدار با سازندگان نیروگاه برق – آبی راغون  گفت از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 3 میلیارد سامانی برای تکمیل آن به ویژه 2.6 میلیارد سامانی از بودجه و 427 میلیون سامانی از طریق فروش برق تولیدی توسط دو توربین این نیروگاه، اختصاص یافته است. بنابر تاکید وی، از ابتدای عملیات بازسازی و ساخت (از سال 2008) بیش از 35 میلیارد سامانی از بودجه تاجیکستان برای ساخت این نیروگاه برق آبی تخصیص داده شده است.

 

پیشنهاد امضای یادداشت تفاهم تاسیس صندوق مشترک اقتصادی و سرمایه گذاری میان تاجیکستان و قطر

در چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین تاجیکستان و قطر که در تاریخ 28 سپتامبر در شهر دوحه قطر برگزار شد، متن پیشنهادی یادداشت تفاهم تاسیس صندوق مشترک اقتصادی و سرمایه گذاری تاجیکستان و قطر بین وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان و وزارت تجارت و صنایع دولت قطر به منظور بررسی و اعلام نظر و انجام تشریفات آن ارائه شد.

کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به ریاست ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان و شیخ محمد بن حمد آل ثانی، وزیر تجارت و صنایع دولت قطر برگزار شد.

در نشست مذکور وضعیت و چشم انداز همکاری دو کشور در حوزه‌های اقتصاد، تجارت، دارایی، صنایع، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، اقتصاد سبز و دیجیتال، مالیات، استاندارد، سرمایه گذاری، بخش خصوصی، مهاجرت کاری، فرهنگ، گردشگری و سایر همکاری‌های دارای منافع مشترک، مورد بررسی قرار گرفتند.

طرف ها در این اجلاس ابراز داشتند که سفر رسمی‌شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تاجیکستان در تاریخ 8 ژوئن 2023 و دیدار ویژه با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان موجب تحرک در روابط و توسعه همکاری دو جانبه شده است.

در پاسخ به درخواست طرف تاجیکستانی، دولت قطر آموزش و سرمایه گذاری در طرح‌های دارای اولویت تاجیکستان، بویژه سرمایه گذاری در نیروگاه برق آبی راغون، ساخت فرودگاه بین المللی مسافربری در ناحیه دنغره، نوسازی شرکت آلومینیوم تاجیک (تالکو)، ادامه احداث مجتمع مسکونی «دیار دوشنبه»، احداث ساختمان‌های آسمان خراش در شهر دوشنبه و احداث زیرساختهای توسعه گردشگری، برقراری پرواز های  مستقیم بین دوشنبه و دوحه و پذیرش 4 هزار شهروند تاجیکستان برای کار در قطر را بررسی خواهد کرد. .

در حاشیه اجلاس کمیسیون، 

خبرگزاری خاور، مورخ 7 مهرماه

 https://khovar.tj/2023/09/to-ikiston-va-atar-yoddoshti-tafo-um-oid-ba-tasisi-fondi-mushtaraki-i-tisod-va-sarmoyaguzorii-to-ikiston-va-atarro-baroi-muvofi-a-peshni-od-namudand/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما