معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۶

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ارمنستان در هفته دوم مهرماه سال 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ارمنستان امسال باید حداقل رشد اقتصادی هفت درصدی داشته باشد

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در جلسه دولت ضمن اعلام اینکه ارمنستان باید امسال حداقل رشد اقتصادی 7 درصدی داشته باشد افزود: سال آینده نیز باید چنین رشدی را فراهم کرد. با توجه به اینکه افزایش بسیار چشمگیری در هزینه‌های سرمایه ای داریم، فکر می‌کنم کارایی هزینه‌های دولت تاثیر بیشتری بر رشد اقتصادی خواهد داشت و اگر قبلا تاثیر سیاست‌های هزینه دولت بر رشد اقتصادی به میزان قابل توجهی کمتر بوده لیکن اکنون باید به کیفیت سیاست هزینه توجه کنیم.

https://news.am/arm/news/783859.html

 

چرا بانک‌ها به طور فعال نرخ بهره وام را افزایش می دهند ولی با اکراه آن را کاهش می دهند؟

نرخ ریفاینانس در جمهوری ارمنستان از 4.5 درصد در سپتامبر 2020 به 10.75 درصد در ژوئن 2023 افزایش یافت و نرخ بهره وام های بانکی برای شهروندان و مشاغل به میزان معادل افزایش یافته است. کاهش نرخ ریفاینانس توسط بانک مرکزی سیگنال مهمی‌به بانک ها است مبنی بر کاهش قیمت تمام شده پول و بانک ها این فرصت را دارند تا قیمت وام هایی را که ارائه می دهند کاهش دهند. آرمن کتویان، اقتصاددان در گفتگو با اسپوتنیک ارمنستان، در پاسخ به این سوال که تصمیم بانک مرکزی چقدر به کاهش نرخ سود وام کمک می‌کند، گفت: «بانک‌ها طبیعتاً علاقه‌مند هستند وام‌های خود را ارزان‌تر کنند، زیرا امروز 18 بانک در ارمنستان فعالیت می‌کنند و هر بانکی می‌خواهد سهم خود را در بازار افزایش دهد. از این رو از یک سو برای جذب سپرده با نرخ سود بالاتر و از سوی دیگر برای ارائه وام با سود کمتر تلاش خواهند کرد. البته در آن صورت، تغییر نرخ سود تنها شامل وام‌هایی می‌شود که در قراردادشان تغییر نرخ سود پیش بینی شده باشد، وام های موسوم به نرخ سود شناور و قراردادهای اعتباری تازه امضا شده.

 وام‌های موجود که برای آن‌ها هیچ تغییری در نرخ بهره برنامه‌ریزی نشده است، به دلیل تغییر در نرخ بهره تامین مالی مجدد، گران‌تر یا ارزان‌تر نمی‌شوند. با توجه به رونق بیش از حد بازار املاک و مستغلات و تقاضای بسیار بالای وام مسکن، از آرمن کتویان نیز پرسیدیم که آیا بانک ها در صورت وجود چنین تقاضایی علاقه مند به کاهش نرخ سود وام مسکن هستند؟ وی پاسخ داد: «این یک موضوع استراتژی است. ممکن است یک بانک تصمیم بگیرد که به هیچ وجه نرخ بهره را تغییر ندهد، اما این تهدید را در ذهن دارد که بانک دیگری، شاید بخواهد با ارائه وام با نرخ بهره کمتر،  سهم خود را افزایش دهد. کتویان گفت: اگر بانک تضمین کند که همه بانک‌ها نرخ سود را تغییر ندهند، شاید عدم تغییر نرخ سود موجه باشد.  آرمن کتویان یادآوری می‌کند که چنین تضمینی یا به عبارتی توافق سایه‌ای بین بانک‌ها برای عدم کاهش نرخ سود، نقض قانون رقابت اقتصادی بوده و ممکن است عواقب قانونی به دنبال داشته باشد. با این حال، در صورت تغییر در نرخ بهره ریفاینانس، هیچ الزامی‌برای تغییر نرخ سود وام طبق قانون ارمنستان وجود ندارد، افزایش و کاهش نرخ‌های بهره به اختیار رقابت آزاد و ساختارهای مالی واگذار می‌شود. در نتیجه، وام گیرندگان گلایه دارند که بانک ها با افزایش نرخ سود، خیلی سریع واکنش نشان می دهند، در حالی که در مقابل، نه تنها دیر واکنش نشان می دهند، بلکه حتی گاهی اوقات اصلاً واکنش نشان نمی دهند. این کارشناس نیز با این نظر موافق است اما با این نکته که در هر صورت خود بانک حق تعیین ارزش وام خود را دارد. در این صورت، وام گیرنده باید قبل از گرفتن وام، بانک مناسب و مناسب ترین شرایط وام را انتخاب کند. ممکن است برخی از بانک‌ها به این فکر کنند که برای ریسک‌ها ارزش بالایی قائل هستند و ممکن است در آینده به نرخ بهره بالاتر برگردند و با نادیده گرفتن ریسک کاهش احتمالی پرتفوی، نرخ بهره خود را تغییر ندهند. بانک دیگری ممکن است این را فرصت خوبی برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، به دست آوردن مشتریان جدید ببیند و سعی کند نرخ بهره را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. آرمن کتویان گفت: این مشکل استراتژی شخصی بانک است. وی یادآور می‌شود، بانک مرکزی جمهوری ارمنستان در 12 سپتامبر نرخ بازپرداخت را 0.5 درصد کاهش داد و آن را 9.75 درصد تعیین کرد. این سومین تصمیم بانک مرکزی در 3 ماه گذشته است. در ماه ژوئیه، نرخ بهره ریفاینانس 0.25٪ کاهش یافت، در ماه اوت - 0.25٪ دیگر. این در حالی است که در 3 سال گذشته بانک مرکزی تنها آن را افزایش داده یا بدون تغییر رها کرده و از این طریق نرخ رشد دو رقمی‌تورم را مهار کرده است. در نتیجه، نرخ ریفاینانس از 4.5 درصد از سپتامبر 2020 به 10.75 درصد در ژوئن 2023 افزایش یافت و نرخ بهره وام به شهروندان و مشاغل را به میزان معادل افزایش داد.

https://armeniasputnik.am/20230915/vorvoshvoghy-bankn-e-inchu-en-varkeri-tvokvosnern-aktivvoren-bardzracnum-dzhkamutjamb-ijecnum-65822960.html

 

بانک مرکزی تزریقاتی را در بازار ارز انجام خواهد داد

بانک مرکزی ارمنستان به منظور تامین عملکرد عادی بازارهای مالی، تزریقاتی را در بازار ارز انجام خواهد داد. به گزارش سرویس خبری بانک، بانک مرکزی از عملیات در بازار ارز خبر می دهد که دراصل به تزریق ارز دلالت دارد. در این گزارش آمده است، بانک مرکزی جمهوری ارمنستان به نظارت بر بازارهای مالی ادامه می دهد و در صورت لزوم از تمامی ابزارهای موجود در مجموعه ابزارهای خود برای تامین ثبات مالی و قیمت ها استفاده خواهد کرد.

لازم به ذکر است که تنها طی دو هفته بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، قیمت درام در برابر دلار ۷ درصد و در برابر یورو ۵ درصد کاهش یافت، کاهش ارزش درام در بانک ها تا 10 درصد می رسد، فروش دلار به صورت محدود انجام می‌شود و برخی صرافی‌ها به طور کلی فروش دلار را متوقف کرده اند.

به گفته کارشناس ها، کاهش ارزش درام توجیه اقتصادی ندارد، بلکه نتیجه ترسی ناشی از انتظارات منفی است. پس از اعلام بانک مرکزی، تقویت خاصی از ارزش درام در بازار مشاهده می‌شود.

https://www.civilnet.am/news/753192

 

صادرات و واردات ارمنستان همچنان نرخ رشد ماهانه دو رقمی را تجربه می‌کند

بر اساس بررسی بانک جهانی، صادرات و واردات کالاهای ارمنستان همچنان با نرخ رشد ماهانه دو رقمی همراه بوده است، در حالی که در مقایسه با چند ماه اول سال 2023 تعدیل شده است. صادرات و واردات کالا در تیرماه به ترتیب 16 و 20 درصد رشد داشته که ناشی از صادرات مجدد ماشین آلات و وسایل نقلیه بوده است. علاوه بر این اقلام، برخی از صادرات اصلی ارمنستان نیز کاهش یافت. صادرات مس و محصولات غذایی آماده در تیرماه به ترتیب 10 و 8 درصد به صورت اسمی‌کاهش یافت.

در مجموع، طی ماه‌های ژانویه تا ژوئیه 2023، صادرات و واردات به ترتیب 62 و 63 درصد (سالانه) رشد کردند. بر اساس گزارش کمیته ملی آمار، ارزش تجارت خارجی ارمنستان از ژانویه تا جولای 2023 با 62.6 درصد افزایش سالانه به حدود 10.4 میلیارد دلار رسیده است.

تجارت خارجی در جولای به حدود 1.5 میلیارد دلار رسید که نسبت به جولای 2022، 18.1 درصد افزایش و نسبت به ژوئن 2023، 2.4 درصد کاهش داشت. صادرات ارمنستان با 62.1 درصد افزایش به بیش از 3.8 میلیارد دلار رسید. واردات ارمنستان بالغ بر 6.5 میلیارد دلار بوده که 63 درصد افزایش داشته است..

https://arka.am/en/news/economy/wb_armenian_exports_and_imports_continue_to_experience_double_digit_monthly_growth_rates_/

 

کنفرانس بین المللی FINTECH360 در ماه اکتبر در ایروان برگزار می‌شود

کنفرانس بین المللی FINTECH360 در تاریخ 26 تا 29 اکتبر 2023 در پایتخت ارمنستان - ایروان برگزار خواهد شد. حدود 150 نفر از مدیران ارشد بانک‌ها، شرکت‌های انتقال پول، پلتفرم‌های پرداخت، استارت‌آپ‌های فاین‌تک، انجمن‌های تخصصی و نمایندگان نهادهای نظارتی مالی شرکت و بحث های جذابی در مورد روند تحول دیجیتال بخش مالی و فناوری‌های آینده و همچنین بهترین شیوه‌ها برای ادغام نوآوری‌ها در تجارت خواهند داشت.

https://arka.am/en/news/technology/international_fintech360_conference_will_be_held_in_october_in_yerevan

 

تعداد مشاغل ثبت شده در ارمنستان با 26 درصد افزایش به حدود 717300 شغل رسید

به گزارش کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان، در اواخر اوت 2023، تعداد مشاغل درآمدزا (رسما ثبت شده) در ارمنستان، بر اساس گزارش های مالیات بر درآمد و مزایای اجتماعی ارائه شده توسط مالیات دهندگان، در مجموع به 717280 شغل رسید که 39914 شغل، یا 25.9 درصد بیشتر از آگوست 2022، می‌باشد.

https://arka.am/en/news/economy/the_number_of_registered_jobs_in_armenia_up_26_percent_to_about_717_300/

    

ساخت و ساز همچنان بالاترین نرخ رشد را پس از تجارت به ثبت رسانده

بانک جهانی در به روز رسانی اقتصادی ماهانه ارمنستان - سپتامبر 2023 اعلام کرد که رشد فعالیت اقتصادی در ماه ژوئیه به 6 درصد (سالانه، به صورت واقعی)، در مقایسه با 6.8 درصد (سالانه) در ژوئن کاهش یافت. بر اساس آن، کاهش تولید صنعتی به کاهش رشد خود ادامه داد، اگرچه کاهش در ماه ژوئیه (2.4 درصد، سالانه) کمتر از ژوئن (7.4 درصد، سالانه) بود، زیرا فعالیت معدنی پس از چند ماه انقباض تا حدودی در ژوئیه بهبود یافت (2.9 درصد رشد).

رشد ساخت و ساز اندکی کاهش یافت و از 18.1 درصد در ژوئن به 17.8 درصد در ژوئیه (سالانه) رسید. با این حال، ساخت و ساز همچنان بالاترین نرخ رشد را پس از تجارت به ثبت رسانده که بر اساس به روز رسانی، در ماه ژوئیه (سالانه) 20.4 درصد افزایش یافته است.

بخش خدمات (به استثنای تجارت) 5.8 درصد (سالانه) رشد کرد. مجموع رشد از 11.4 درصد (سالانه) در نیمه اول 2023 به 10.4 درصد (سالانه) در ژانویه تا ژوئیه 2023 کاهش یافت که تجارت بیشترین رشد (23 درصد) و صنعت کمترین (0.5 درصد) را ثبت کردند.

پیش‌بینی رشد دولت ارمنستان برای سال 2023، 7 درصد است. انتظار می رود تورم 4% (±1.5%) باشد. فعالیت اقتصادی ارمنستان در 7 ماهه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.4 درصد افزایش یافته است. آژانس فیچ، رشد 6.1 اقتصاد ارمنستان در سال 2023 را درصد، مودیز 7 درصد و P& S7.5 درصد پیش بینی کرده است. بانک جهانی تخمین می زند که رشد تولید ناخالص داخلی ارمنستان در سال جاری 4.4 درصد باشد، پیش بینی بانک توسعه اروپایی رشد 7.5 درصد، بانک اروپایی بازسازی و توسعه 6.5 درصد و صندوق بین المللی پول 5.5 درصد است.

https://arka.am/en/news/economy/wb_contraction_of_industrial_output_continues_to_drag_down_growth_in_armenia/

 

کسری بودجه دولت ارمنستان

بر اساس بررسی "به روز رسانی اقتصادی ماهانه ارمنستان - سپتامبر 2023" بانک جهانی ، در ماه جولای، بودجه دولت ارمنستان به کسری 38 میلیارد درام رسید که 3.6 برابر کسری ثبت شده در جولای 2022 است.مجموع درآمدها در مقایسه با جولای سال گذشته ثابت بود، در حالی که هزینه‌ها 14 درصد (سالانه) بیشتر بود که عمدتاً ناشی از 87 درصد هزینه‌های سرمایه ای (از جمله دفاعی) بیشتر بود. مخارج جاری نیز در ماه جولای 7 درصد (سالانه) بالاتر بود که بیشتر به دلیل افزایش 13 درصدی (سالانه) در هزینه‌های حمایت اجتماعی بود.

دو سوم کسری بودجه جولای از منابع خارجی تامین شد. در مجموع، در طول ژانویه تا جولای 2023، علیرغم اینکه برنامه بودجه بیش از 100 میلیارد درام کسری را پیش بینی کرده بود(معادل 246 میلیون دلار با نرخ یک دلار برابر 406 درام)، بودجه همچنان کسری بودجه (96 میلیارد درام) ثبت کرد.

درآمدها در هفت ماهه اول سال 2023، 15 درصد (سالانه) افزایش یافت که ناشی از جمع آوری بیشتر مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر سود و مالیات بر درآمد بود. در همین مدت هزینه‌های جاری و سرمایه ای به ترتیب 11 و 27 درصد (سالانه) افزایش یافته است.

https://arka.am/en/news/economy/armenian_government_budget_turns_tp_amd_38_billion_deficit_3_6_times_the_deficit_recorded_in_july_20/

برگزاری نشست سالانه بانک اروپایی در ماه می 2024 در ایروان

بانک اروپایی بازسازی و توسعه اعلام کرد که نشست سالانه بعدی در ماه می 2024 در ایروان برگزار خواهد شد. نشست سالانه بانک اروپایی بازسازی و توسعه یک رویداد بین المللی معتبر و یک پلت فرم منحصر به فرد است که در آن تجار، نمایندگان دولتی کشورهای سرمایه گذار و سرمایه پذیر گرد هم می آیند. حدود 2000 شرکت کننده و همچنین 900 نماینده کسب و کار از سراسر جهان در این نشست سالانه شرکت می‌کنند. با توجه به حضور بازدیدکنندگان عالی رتبه، نشست سالانه بانک اروپایی بازسازی و توسعه فرصتی بی نظیر برای طرف میزبان است تا کشور را به مقامات عالی رتبه دولتی، سرمایه گذاران بالقوه، جامعه مدنی و رسانه‌های بین ‎المللی معرفی کند. این کنفرانس بستر مناسبی است که در آن فرصت‌های همکاری بین‌المللی و نظری، توسعه، تقویت و گسترش روابط مورد بحث قرار گیرد. اقتصاد کشور میزبان را تحریک می‌کند و به ایجاد و تقویت روابط منطقه ای و بین المللی کمک می‌کند. برای کشور میزبان، فرصتی برای تقویت خود در صحنه بین المللی و جلب توجه جامعه بین المللی است. برای کشوری مانند ارمنستان که به دنبال تقویت موقعیت خود در منطقه است، نشست سالانه بانک اروپایی بازسازی و توسعه می‌تواند کمک قابل توجهی به تحقق این هدف نماید.

https://arka.am/am/news/interview/Hayastann_uni_masnavor/

 

روسیه به تامین بنزین و گازوئیل ارمنستان ادامه خواهد داد.

آغاسی توادیان، دانشیار دانشگاه دولتی اقتصاد ارمنستان، در گفتگو با اسپوتنیک ارمنستان به اهمیت تصمیم دولت روسیه برای اقتصاد ارمنستان پرداخت و همچنین به قیمت بالای بنزین در بازار ارمنستان اشاره کرد. وی معتقد است عرضه بی وقفه گازوئیل و بنزین برای اقتصاد ارمنستان حائز اهمیت است. وی در مورد ادامه عرضه بنزین و سوخت دیزل توسط دولت روسیه به کشورهای عضو اوراسیا(EAEU) از جمله ارمنستان بیان نمود که دولت روسیه صادرات بنزین و گازوئیل از 31 شهریور ممنوع کرده است ولی استثنائاتی برای کشورهای عضو EAEU در نظر گرفته است و کشورهای عضو اتحادیه، از جمله ارمنستان، مانند گذشته به دریافت سوخت مایع از فدراسیون روسیه ادامه خواهند داد..

 توادیان درباره گرانی بنزین در ارمنستان گفت: با بررسی قیمت بنزین متوجه شدیم که اولین عامل موثر بر قیمت بنزین در ارمنستان هزینه حمل و نقل است. همچنین، این کارشناس توضیح داد: بر اساس واقعیت‌های اقتصادی جهانی و محدودیت‌هایی که برای حامل‌های انرژی روسیه اعمال می‌شود، روسیه مجبور است قیمت‌های فروش را با قیمت‌های بازار بین‌المللی تنظیم کند، لذا، قیمت سوخت قبل از رسیدن به ارمنستان، افزایش می‌یابد. وی بیان نمود، ما درک می‌کنیم که در حال حاضر یک سیاست جهانی وجود دارد و آنها تلاش می‌کنند صادرات سوخت دیزل، نفت و بنزین از فدراسیون روسیه را محدود کنند. در مقابل، روسیه صادرات را محدود می‌کند تا قیمت بنزین برای آن در بازار بین المللی قابل رقابت باشد. لازم به ذکر است که طی یک سال گذشته حجم صادرات ارمنستان به اوراسیا 5 درصد بیشتر از حجم کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا به ارمنستان بوده است. واردات برای 12 ماه بالغ بر 3 میلیارد دلار، صادرات - 2.85 میلیارد دلار بوده است.

https://armeniasputnik.am/20230923/rusastany-ksharunaki-hajastanin-benzin-ev-dizvareliq-matakararel-meknabanum-e-tntesagety-66332346.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما