معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی رومانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور رومانی در نیمه اول مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- اظهرات وزیر انرژی رومانی در خصوص ساخت واحدهای 3 و 4 در Cernavodă 

وزیر انرژی، سباستین بوردوجا، در صفحه فیس بوک خود اعلام نمود که Exim USA بودجه 57 میلیون دلاری جهت مطالعات مهندسی و امکان سنجی برای آماده سازی ساخت واحدهای 3 و 4 در Cernavodă  را تصویب نمود. وی اظهار نمود : Exim USA به اتفاق آرا بودجه 57 میلیون دلاری را برای مطالعات مهندسی و امکان سنجی برای آماده سازی ساخت واحدهای 3 و 4 در Cernavodă تصویب نمود. پروژه ای که تا 8 سال دیگر شاهد تکمیل آن خواهیم بود. وزارت انرژی اعلام نمود که دولت کانادا قصد دارد 3 میلیارد دلار کانادا جهت تامین مالی راکتورهای هسته ای جدید CANDU نیروگاه چرناوودا ارائه نماید.تامین مالی پروژه واحدهای 3 و 4 به ارزش سه میلیارد دلار کانادا که توسط دولت کانادا اعلام شده است، مکمل علاقه ابراز شده توسط ایالات متحده آمریکا از طریق Exim Bank ایالات متحده جهت تامین مالی خدمات فنی ارائه شده توسط ایالات متحده می‌باشد. Nuclearelectrica شرکت ملی رومانیایی تولید کننده برق، گرما و سوخت هسته ای است که زیر نظر وزارت انرژی فعالیت می‌کند که در رومانی 82.49 درصد سهام را در اختیار دارد و سایر سهامداران 17.50 درصد پس از عرضه شرکت در بورس اوراق بهادار می‌باشند. Nuclearelectrica اخیرا نشان داد که عملیات واحدهای 1 و 2 از انتشار 205 میلیون تن CO2 از زمان راه اندازی جلوگیری نموده است .

               https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/25/eximsua-a-aprobat-o-finantare-de-57-milioane-dolari-pentru-studii-de

- برآوردهای مربوط به تحول اقتصاد رومانی در سال های 2023 و 2024

بر اساس گزارشی که توسط یک موسسه مالی بین المللی منتشر شد، بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) برآوردهای مربوط به تحول اقتصاد رومانی در سال های 2023 و 2024 را نامطلوب اعلام نمود. طبق آخرین پیش‌بینی‌های EBRD، تولید ناخالص داخلی رومانی باید در سال جاری پیشرفتی معادل 1.8 درصد داشته باشد، پس از آنکه پیش‌بینی ماه مه حاکی از رشد 2.5 درصدی در سال 2023 بود. در این گزارش آمده است که رشد سال آینده به 3.2 درصد در مقایسه با سطح 3.5 درصدی برآورد شده در ماه می افزایش خواهد یافت.

  https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/27/berd-a-inrautatit-estimarile-privind-evolutia-economiei-romanesti-in-20

- اظهارات رئیس سازمان ملی اداری مقررات در ارتباطات ANCOM 

رئیس سازمان ملی اداری مقررات در ارتباطات ANCOM  آقای Valeriu Zgonea در یک مناظره تخصصی اعلام نمود که اپراتورهای مخابراتی ما را امیدوار می‌کنند که در پایان سال 2026، فناوری 5G در رومانی گسترش  خواهد یافت، اگرچه این انتقال ساده نخواهد بود. وی اظهار داشت : در پایان سال گذشته ما حدود 3٪ 5G در رومانی داشتیم، حدود 730000 - 720000 سیم کارت. اگر به داده‌های گزارش شده توسط اپراتورها نگاه کنیم، جایی در پایان ماه اوت حدود 750 ایستگاه 5G، حدود 5000 سلول در جوامع شهری وجود داشت. اگر مراقب نباشیم و برنامه ای برای گفتگو با اپراتورهای تلفن همراه نداشته باشیم، ممکن است که با این فناوری پس از سال 2027 در رومانی روبرو گردیم. گفتگویی که امروز با اپراتورها داریم به ما امیدواری می دهد که در پایان سال 2026، این فناوری در رومانی شکل گیرد.

                          https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/27/zgonea-ancom-tehnologia-5g-va-fi-majoritara-in-romania-undeva-la-sf

- اظهارات وزیر انرژی در خصوص انرژی هسته ای

سباستین بوردوجا Sebastian Burduja ، وزیر انرژی معتقد است : راه حل پایین نگه داشتن قیمت قبوض ،  انرژی هسته ای می‌باشد. وی در پاریس در کنفرانس بین المللی نقشه‌های رو بسوی هسته ای جدید ( Roadmaps To New Nuclear) که توسط آژانس انرژی هسته ای با مشارکت وزارت انرژی فرانسه برگزار شد، شرکت نمود. وی اظهار داشت : ما باید یک معادله تقریبا غیرممکن را با سه متغیر حل نمائیم : انرژی ایمن، در دسترس و پاک . وزیر نیرو در حاشیه نشست اختصاصی بخش هسته ای در OECD چندین دیدار دوجانبه با وزرای همتای خود از فرانسه، جمهوری چک، اسلواکی، لهستان، بلغارستان، اوکراین و معاون وزیر انرژی آمریکا و همچنین با مدیر کل آژانس انرژی هسته ای OECD داشت. کنفرانس پاریس وزرای بیش از 20 کشور را گرد هم آورد و هدف آن دو برابر نمودن و همچنین سه برابر کردن پتانسیل هسته ای تا سال 2050 به منظور دستیابی به این اهداف بود.

       https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/28/energia-nucleara-este-solutia-pentru-mentinerea-unui-pret-redus-al-fa

- اظهارات یکی از مدیران OMV Petrom

لوچیان پترسکو Lucian Petrescu ، یکی از مدیران OMV Petrom اعلام نمود : رومانی اولین مقصد گازی خواهد بود که از دریای سیاه استخراج می نماید، اما به گفته مدیر کل ترانس گاز Transgaz ، یون استریان Ion Sterian ، این مقدار کافی نمی‌باشد و رومانی به واردات گاز طبیعی ادامه خواهد داد. پترسکو همچنین به مشکلاتی که رومانی در حمل و نقل گاز دارد اشاره نمود و توضیح داد که جریان حمل و نقل می‌بایست مجددا پیکربندی گردد. اولین مقادیر گاز از دریای سیاه در سال 2027 از دریای سیاه استخراج می‌شود. مدیر کل ترانس گاز، یون استریان، گفت: مصرف گاز در رومانی افزایش می یابد و آنچه از دریای سیاه استخراج می‌شود کافی نخواهد بود، بنابراین کشور ما باید در سال 2027 گاز وارد نماید. وی افزود : 2.8 میلیارد متر مکعب گاز دریای سیاه با کنسرسیوم OMV Petrom و Romgaz امضا شده است ، اما آن کافی نخواهد بود و رومانی به واردات گاز ادامه خواهد داد. OMV Petrom اپراتور می‌باشد و هر یک از این شرکت ها 50 درصد از سهام این پروژه را دارا می‌باشند. این دو شرکت تا سقف 4 میلیارد یورو برای فاز توسعه این پروژه سرمایه گذاری خواهند نمود که حدود 100 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید خواهد بود.

              https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/28/omv-romania-este-prima-destinatie-a-gazelor-din-marea-neagra-tran

- شرکت وزیر انرژی رومانی در نشستی با محیط کسب و کار  توسط اتاق بازرگانی رومانی و آلمان

وزیر انرژی، سباستین بوردوجا Sebastian Burduja در برلین در نشستی با محیط کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی رومانی و آلمان سازماندهی شده بود، شرکت نمود. وی معتقد است رومانی باید تا پایان سال جاری قانونی برای انرژی باد فراساحلی(offshore) را وضع نماید. وی اظهار داشت: در حال حاضر آلمان یک پیشرو می‌باشد و اکنون در حال نهایی نمودن قانون در رومانی نیز هستیم. فکر می‌کنم هفته آینده به تصویب دولت برسد و بعد این پروژه به مجلس برود. تا پایان امسال باید قانونی برای انرژی باد فراساحلی و پتانسیل آن در دریای سیاه داشته باشیم. پروژه‌های انرژی قرار است در بلندمدت انجام شوند. وی افزود : تا پایان سال، مابه التفاوت 1.5 گیگاوات انرژی خورشیدی و بادی خشکی را به مزایده خواهیم گذاشت. این امر اساساً قیمت را برای 15 سال آینده تثبیت خواهد نمود. همچنین از سرمایه گذاران آلمانی درخواست داریم تا در این امر شرکت نمایند. در این نشست که توسط اتاق بازرگانی و صنایع رومانیایی-آلمانی برگزار شد، نمایندگانی از بخش انرژی از رومانی و آلمان و همچنین از جمهوری مولداوی حضور داشتند.

   ttps://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/29/ministrul-energiei-pana-la-sfarsitul-acestui-an-ar-trebui-sa-avem-o-le

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما