معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته دوم مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

مرسک( شرکت ناوهای اقیانوس‌بر دانمارکی) سرویس FI3 را ارتقا می دهد

مرسک تصمیم گرفته است خدمات FI3 خود را با افزودن کراچی (SAPT) به چرخش پورت ارتقا دهد. شرکت ناوهای اقیانوس‌بر دانمارکی اعلام کرد که ارتباط تازه تأسیس بین بنادر شمالی چین و شبه قاره هند برای اطمینان از دسترسی بدون وقفه و افزایش اتصال در این مسیرهای تجاری استراتژیک طراحی شده است. این سرویس ارتقا یافته از طریق راه‌آهن و راه‌آهن به تمام نقاط داخلی پاکستان متصل می‌شود.

چرخش پورت سرویس جدید FI3 به شرح زیر خواهد بود:

چینگدائو (چین) – زینگانگ (چین) – بوسان (کره جنوبی) – تانجونگ پلپاس (مالزی) – پورت کلانگ (مالزی) – جواهر لعل نهرو (هند) – پیپاواو (هند) – کراچی (پاکستان) – مونترا (هند) – کلمبو (سری‌لانکا) – پورت کلانگ – سنگاپور

https://container-news.com/maersk-upgrades-fi3-service/

 افزایش واردات از طریق موافقتنامه کانال تجاری افغانستان

کراچی، در سال مالی گذشته حدود 7 میلیارد و 30 میلیون دلار کالا از طریق کانال تجاری افغانستان وارد کشور شده است. این افزایش دو سوم واردات از طریق دهلیز تجاری افغانستان در سال مالی گذشته است و بیشتر آنها کالاهایی هستند که اسلام آباد به دلیل بحران پرداخت های خارجی از بازار جهانی خریداری نکرده است. بر اساس آمارهای رسمی، در سال مالی گذشته 2.8 میلیارد دلار کالا از طریق دهلیز تجاری افغانستان و 2.3 میلیارد دلار کالا به دلیل بحران پرداخت های خارجی توسط پاکستان وارد کشور شده است. بر اساس داده‌های رسمی، افغانستان در سال های مالی 2022 و 2023 به ارزش 7.3 میلیارد دلار از طریق پاکستان (از طریق دهلیز تجاری) کالا وارد کرده است. واردات از پاکستان از بازارهای بین المللی کاهش زیادی داشته است، اما در سال مالی گذشته، بیشتر کالاها تحت قرارداد کریدور تجارت افغانستان وارد شده است که بعداً از افغانستان به پاکستان بازگردانده شد. . لازم به ذکر است که دولت با برداشتن گامی مهم برای جلوگیری از ورود غیرقانونی کالا به پاکستان، تصمیم گرفته است که برای کالاهای وارد شده تحت موافقتنامه تجارت ترانزیتی افغانستان، 10 درصد حق پردازش وضع کند. تصمیمی‌که باید با توجه به اختیارات تفویض شده در قانون گمرک اتخاذ شود، با هدف جلوگیری از قاچاق و اخذ مالیات های منظم است. تحلیل 20 کالای وارداتی از افغانستان نشان می دهد که کابل در سال مالی 2022، 3 میلیارد و 30 میلیون دالر برای واردات خود هزینه کرده است که این رقم در سال مالی 2023 به 5 میلیارد و 60 میلیون دالر افزایش یافته است. کاهش واردات از پاکستان مشاهده شده است. بر اساس آمار رسمی، واردات پارچه مصنوعی پاکستان 48 درصد کاهش داشته است، اما واردات پارچه مصنوعی پاکستان از طریق کریدور تجاری افغانستان 35 درصد افزایش داشته است. به همین ترتیب، واردات کالاهای الکترونیکی پاکستان از بازار جهانی 62 درصد کاهش یافت، اما افغانستان با افزایش 72 درصدی مواجه شد.

به همین ترتیب، اگر سایر کالاها را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود که واردات کالاهای پلاستیکی از بازار جهانی توسط پاکستان 34 درصد کاهش داشته است، اما واردات افغانستان 206 درصد افزایش یافته است، 27 درصد کم مانده است، اما واردات لوازم آرایشی افغانستان 117 درصد افزایش یافته است. همه این داده‌ها نشان می دهد که پس از ورود کالاها از طریق دهلیز تجاری افغانستان، این کالاها به صورت قاچاق وارد پاکستان می‌شود که این امر به بازار داخلی و همچنین از نظر مالیاتی به دولت آسیب می رساند. با محاصره زمینی از هر طرف، این حق افغان‌هاست که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از مسیرهای دریایی، هوایی و زمینی پاکستان وارد کنند، اما آمار و گزارش های اطلاعاتی نشان می دهد که این قرارداد کریدور تجاری اشتباه است، استفاده شده است، اما افغانستان هرگز آن را نپذیرفته است.

https://www.express.pk/story/2547434/6/

پاکستان باید به سمت انرژی سبز حرکت کند

کراچی: جاکوب لینولف سفیر دانمارک گفته است که پاکستان برای مقابله با بحران‌های اقتصادی باید از یک اقتصاد مبتنی بر نفت و زغال سنگ به یک اقتصاد تجدیدپذیر و سبز تبدیل شود. وی گفت: این کشور یکی از بهترین منابع بادی جهان را در اختیار دارد و با راه اندازی توربین‌های بادی در سند و بلوچستان که می‌تواند به شبکه سراسری متصل شود، در موقعیت عالی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به صورت رایگان قرار دارد. وی در طی بازدید خود از اتاق بازرگانی و صنعت کراچی (KCCI) گفت که می‌توان پنل‌های خورشیدی را نیز برای بهره‌برداری از آفتاب روشن در پاکستان نصب کرد که انرژی تجدیدپذیر پاک و ارزان را فراهم می‌کند و این کشور را کمتر می‌کند. قابل اعتماد به نفت وارداتی شما همچنین منابع انرژی آبی فوق العاده ای دارید که باید به طور موثر برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده شود. انرژی‌های تجدیدپذیر حوزه‌ای است که دانمارک می‌تواند در آن توصیه‌های محتاطانه ارائه کند و همچنین دانش و فناوری را با پاکستان به اشتراک بگذارد.»

https://www.thenews.com.pk/print/1116484-pakistan-must-shift-to-green-energy

بدهی دولت به 64 تریلیون روپیه رسید

کراچی، بدهی دولت فدرال تا پایان آگوست 2023 به رقم خیره کننده 64 تریلیون روپیه رسیده است که نشان دهنده افزایش نگران کننده بیش از 29 درصدی تنها در یک سال است. این روند نگران کننده نگرانی‌هایی را در مورد پایداری مالی و اثرات نامطلوب کاهش شدید ارزش پول در زمانی ایجاد کرده است که بانک جهانی به پاکستان در مورد خطرات فزاینده چارچوب اقتصاد کلان آن هشدار داده است. بانک ایالتی پاکستان (SBP) گزارش داد که بدهی دولت فدرال 14.5 تریلیون روپیه افزایش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29.2 درصد افزایش یافته است. این افزایش سریع بدهی به طور گسترده به عنوان ناپایدار تلقی می‌شود، اما اقدامات اصلاحی برای مهار این مسیر هشدار دهنده اجرا نشده است.

سهام رو به رشد بدهی هزینه‌های مالی قابل توجهی را به همراه دارد و کشور را در معرض آسیب پذیری بدهی قرار می دهد، همانطور که در گزارش به روز توسعه پاکستان توسط بانک جهانی مشخص شده است. این گزارش همچنین تاکید کرد که کسری‌های مالی مداوم و بازپرداخت بدهی‌ها منجر به افزایش مداوم نیازهای مالی ناخالص سالانه شده است که به طور متوسط 27 درصد از تولید ناخالص داخلی در دهه گذشته بوده است. این سطح به طور قابل توجهی بالاتر از آستانه بازارهای نوظهور 15 درصدی است. در دو دهه گذشته، پاکستان در دو سال متوالی شاهد بالاترین کسری بودجه در سال‌های 2022 و 2023 بوده است. ، 1.3 تریلیون روپیه بالاتر از هدف دولت است.

بانک جهانی نسبت به این کسری‌های مداوم بودجه که منجر به انباشت سریع بدهی عمومی‌شده است، ابراز نگرانی کرد. این به نوبه خود، سرمایه گذاری خصوصی را از بین برده و به نوسانات اقتصاد کلان کمک کرده است. داده‌های بانک مرکزی پاکستان (SBP) از افزایش نگران کننده 39 درصدی در بدهی خارجی دولت فدرال پرده برداری کرد که طی یک سال به 24.2 تریلیون روپیه رسید. افزایش قابل توجه 6.7 تریلیون روپیه در بدهی خارجی در درجه اول به کاهش ارزش پول نسبت داده شد. تا اوت 2022، بدهی خارجی بدون احتساب بدهی‌های صندوق بین المللی پول (IMF) به 17.4 تریلیون روپیه رسید. کاهش شدید ارزش روپیه در برابر دلار که تا پایان آگوست امسال به رکورد 305.6 روپیه در برابر دلار رسید، تنها در یک سال 40 درصد کاهش ارزش داشت. با این حال، تلاش‌های اخیر برای جلوگیری از قاچاق و احتکار ارز توسط ارتش منجر به بهبود متوسط روپیه به 283.6 روپیه تا روز پنجشنبه شده است که به طور بالقوه باعث کاهش موجودی بدهی خارجی در ماه سپتامبر خواهد شد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، از کل بدهی عمومی، بدهی خارجی 40.9 درصد است در حالی که بدهی کوتاه مدت 13.7 درصد است. وام دهنده هشدار داد، با توجه به نیازهای مالی خارجی قابل توجه و ذخایر خارجی پایین، ریسک نقدینگی همچنان قابل توجه است. زیان‌های بزرگ تجدید ارزیابی ناشی از تضعیف پول داخلی، همراه با افزایش نیازهای مالی ناخالص و پرداخت های استهلاک قابل توجه، مجموعاً به تشدید بدهی عمومی‌کمک کرده است.

پاکستان در ماه جولای وام های قابل توجهی از طلبکاران چندجانبه و دوجانبه دریافت کرد. با این حال، بخشی از این تامین مالی در حال حاضر در دفاتر دولت فدرال منعکس نشده است، تا زمانی که بانک مرکزی بولتن بدهی سه ماهه اول منتشر کند. با کمال تعجب، این روند برخلاف انتظار مقامات پاکستانی در ماه اوت معکوس شد. کل بدهی داخلی دولت فدرال به 39.7 تریلیون روپیه افزایش یافت که نشان دهنده افزایش 7.6 تریلیون روپیه یا 24 درصدی در سال گذشته است. این بار بدهی فزاینده منجر به افزایش قابل توجهی در هزینه خدمات بدهی شده است که انتظار می رود از رقم بودجه 7.3 تریلیون روپیه در طول سال مالی جاری فراتر رود.

https://tribune.com.pk/story/2439512/government-debt-soars-to-rs64-trillion

شرکت حمل و نقل ملی پاکستان ، برای گسترش عملیات خود به دنبال قراردادهای بلند مدت است

شرکت حمل و نقل ملی پاکستان (PNSC) راهبردی را برای گسترش اقدامات خود در حمل و نقل محموله‌های فله خشک، عمدتاً برای نهادهای بخش عمومی، و کاهش اتکا به بخش مایع مانند فرآورده‌های نفتی به دلیل تغییر دینامیک جهانی حمل و نقل ابداع کرده است. این شرکت در گزارش سالانه 2023 خود به بورس اوراق بهادار پاکستان (PSX) ارسال کرد، گفت: «به دنبال کاهش وابستگی خود به بخش نفتکش با گسترش عملیات فله خشک، به ویژه با تضمین قراردادهای بلندمدت، به ویژه از سوی نهادهای بخش دولتی است. "

انتظار می رود حمل و نقل جهانی فرآورده‌های نفتی در سال 2023 رشد دو رقمی را تجربه کند، در حالی که تقاضای تناژ تنها 4 درصد افزایش خواهد یافت. این روند همچنین بر تجارت نفت خام تأثیر می‌گذارد و تا حدی بر کشتیرانی فله خشک تأثیر می‌گذارد. سهم محموله خشک فله 17 درصد بود در حالی که 83 درصد باقیمانده توسط محموله مایع در سال مالی قبل منتهی به ژوئن 2023 نگهداری می‌شد. مجموع حجم تجارت دریایی پاکستان در سال مالی قبل به 82.95 میلیون تن در مقایسه با 106.82 میلیون تن در سال مالی 22 کاهش یافت. از کل، PNSC 13.06٪ (10.83 میلیون تن) در سال مالی 23 در مقایسه با 11.21٪ (11.97 میلیون تن) در سال مالی 22 حمل و نقل کرد.  گزارش سالانه می‌گوید علاوه بر این، «در تلاش است تا به بازارهای جدید داخلی، مانند خدمات تغذیه کانتینر (اجرای کشتی‌های کوچک برای حمل کانتینرها به و از کشتی‌های بزرگ که دور از اسکله‌ها پارک شده‌اند) و حمل و نقل روغن نخل نفوذ کند. این شرکت تدارکات یک شرکت تابعه برای ارائه خدمات بارگیری و تخلیه محموله به کشتی‌ها و از کشتی‌ها راه اندازی کرده است، و «هدف دارد با هدف قرار دادن نهادهای بخش عمومی، از فرصت ها در NVOCC (شرکت حامل مشترک غیر کشتی) و کسب و کار اسلات سرمایه گذاری کند. ”

در راستای چشم انداز خود، PNSC در نظر دارد الزامات حمل بار برای تانکرهای پاکستان را برآورده کند، با هدف خاص حمل حداکثر 40 درصد از محصولات پاک پتروشیمی وارداتی به این کشور. این شرکت توانست قراردادی را با شل پاکستان برای حمل و نقل بین المللی محموله خود منعقد کند. پس از دریافت مجوز لازم از کراچی بندر تراست (KPT)، PMSSC اکنون به طور کامل برای انجام عملیات استودورینگ مجهز شده است، و افزود: PMSSC همچنین در عملیات نمایندگی برای نهادهای برجسته، از جمله شرکت بازرگانی پاکستان و سایر خطوط سرمایه گذاری کرده است. این گروه در سال مالی 23 به بالاترین سود پس از کسر مالیات 29.99 میلیارد روپیه دست یافت که در مقایسه با سال گذشته که 5.65 میلیارد روپیه خالص به دست آورد، 431 درصد افزایش داشت. در طول سال، زیان کاهش ارزش مطالبات از PSO بالغ بر 575 میلیون روپیه بود، در حالی که هزینه مالی به دلیل افزایش Kibor (هزینه استقراض) و وام های به دست آمده برای خرید کشتی‌ها افزایش یافت.

https://tribune.com.pk/story/2439505/pnsc-to-expand-dry-cargo-operations

 فروش PIA اولویت اصلی است

وزیر فواد در مورد دستور کار خصوصی سازی دولت با بن‌هاسین بحث می‌کند. فواد حسن فواد، وزیر موقت خصوصی‌سازی بر عزم راسخ دولت برای خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ زیان‌ده دولتی (SOE) برای جلوگیری از هدررفت مالی قابل‌توجه منابع ملی و همچنین افزایش کارایی آنها تاکید کرد. وی در گفتگو بارئیس بانک جهانی طی جلسه ای گفت که خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) به دلیل ضررهای مالی مداوم و سرسام آور آن که بالغ بر میلیاردها روپیه است، به عنوان مهمترین اولویت برای خصوصی سازی ظاهر شده است. ایشان در مورد دستور کار استراتژیک دولت موقت برای خصوصی سازی با توجه خاص به خصوصی سازی PIA و بهینه سازی عملکرد شرکت های توزیع (DISCO) بحث کردند.

فواد خطوط کلی طرح خصوصی سازی PIA را تشریح کرد و قصد دولت را برای تعامل با بانک جهانی و سایر موسسات مالی بیان کرد. او بر برنامه دولت برای توسعه یک مدل جامع برای PIA تاکید کرد که در آن بانک جهانی به عنوان یک شریک کلیدی برای حمایت های آتی باقی می ماند. وزیر گفت که دولت فدرال و همچنین کمیته عالی شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC)، متشکل از بوروکراسی مدنی، رهبری نظامی و ذینفعان سیاسی، به اتفاق آرا با خصوصی سازی شرکت های دولتی که قبلاً در لیست خصوصی سازی قرار داشتند موافقت کرده اند.

هدف اصلی جذب سرمایه‌گذاری خصوصی بسیار مورد نیاز از طریق فرآیند خصوصی‌سازی است، و بدین وسیله بودجه دولت برای استقرار در زیرساخت‌های حیاتی، توسعه و سایر بخش‌های استراتژیک باز می‌شود. او همچنین با توجه به ضرر سالانه قابل توجهی که در حال حاضر 2.5 میلیارد دلار است، افزود دو جلسه سازنده با شرکت مالی بین المللی (IFC) قبلاً برگزار شده بود که بر تدوین یک مدل امتیاز بلند مدت برای کاهش این زیان‌ها تمرکز داشت.

https://tribune.com.pk/story/2439582/pia-sell-off-a-foremost-priority-wb-told

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما