معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۱

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ اول مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بالا بودن قیمت مواد غذایی به رغم کاهش نرخ تورم

براساس گزارش سازمان آمار اتریش، نرخ تورم این کشور در سپتامبر برابر با 6.1 درصد بود که 1.3 درصد از ماه آگوست پایین‌تر می‌باشد. طبق این گزارش، به رغم کاهش نرخ تورم، قیمت محصولات غذایی در اتریش کماکان بالاست. موسسه تحقیقات عالی اتریش (IHS) این موضوع را این گونه توضیح می‌دهد که هزینۀ تولید و حمل و نقل محصولات غذایی به صورت مستقیم وابسته به قیمت انرژی است و بالا بودن نرخ انرژی در قیمت نهایی محصولات غذایی تاثیرگذار است. این گزارش پیش‌بینی کرده که قیمت محصولات غذایی تا پایان سال جاری با شتاب بسیار اندک کاهش یابد. بر اساس تحقیقاتی که بر روی 40 محصول غذایی انجام شده، این محصولات در مقایسه با سال گذشته در زمان مشابه بین 7.6 الی 80 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

https://www.derstandard.at/story/3000000188957/inflation-bei-61-prozent-warum-steigen-gerade-die-lebensmittelpreise-so-stark

افزایش بدهی عمومی اتریش

براساس گزارشی که سازمان آمار اتریش منتشر کرد، نسبت بدهی عمومی اتریش به تولید ناخالص داخلی این کشور در شش ماه نخست سال جاری به 78.6 درصد رسید که حاکی از بدهی عمومی 366 میلیارد یورویی اتریش می‌باشد و 15.3 میلیارد یورو از میزان بدهی‌ها در انتهای سال 2022 بیشتر است. از عوامل این افزایش بدهی‌ها، سیاست‌های اخیر دولت در افزایش حقوق بازنشستگان، مقابله با نرخ بالای انرژی و تورم عنوان شده است. در این گزارش تاکید شده که 86.4 درصد از درآمدهای دولت از منابع مالیاتی کسب می‌شود که رقم 97.2 میلیارد یورو را شامل می‌گردد. این رقم نسبت به سال پیش، 5.4 درصد و به عبارتی 4.9 میلیارد یورو افزایش را نشان می‌دهد.

https://www.diepresse.com/17707525/oesterreichs-staatsschulden-steigen-wieder

افزایش نرخ بیکاری در اتریش

همان‌گونه که پیش از این پیش‌بینی شده بود، نرخ بیکاری در اتریش در ماه سپتامبر افزایش یافت. نرخ بیکاری در اتریش اکنون به 6.1 درصد رسیده که معادل 320 هزار و 760 نفر بیکار است و تعداد بیکاران، افزایش 4.8 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال 2022 را نشان می‌دهد. در مقابل، تعداد افراد شاغل ثبت شده در این کشور با 35 هزار نفر کاهش نسبت به سال 2022، به 3 میلیون و 966 نفر رسیده است. سازمان کار پیش از این پیش‌بینی کرده بود که بسیاری از مشاغل وابسته به صنعت جهانگردی، با پایان فصل مسافرت‌ها، در اوایل اکتبر حذف خواهند شد.

https://kurier.at/wirtschaft/abstieg-arbeitslosigkeit-september-320760-personen-ohne-job/402615279

نزول یک پله‌ای اتریش در شاخص نوآوری در سطح جهانی

اتریش در شاخص نوآوری سازمان ملل متحد موسوم به WIPO در سال 2023 نسبت به سال گذشته یک پله سقوط کرد. در این گزارش، عملکرد اتریش در این حوزه منطبق با سطح توسعه آن ارزیابی شده است. امسال باز هم سوئیس به عنوان نوآورترین کشور جهان شناخته شد و بعد از آن سوئد و ایالات متحده قرار گرفتند. کشورهای هند، اندونزی،‌ پاکستان و ازبکستان نیز در شاخص نوآوری پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند. آلمان نیز در شاخص نوآوری مانند سال گذشته در جایگاه هشتم قرار گرفت.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/oesterreich-innovationsindex-platz-145982335

افزایش نگرانی‌ها در اتریش در مورد وضعیت اقتصادی

براساس نتایج یک نظرسنجی که به سفارش روزنامه کوریر انجام پذیرفته، 54 درصد اتریشی‌ها نگران افزایش قیمت‌ها هستند. 81 درصد از این افراد، نگران افزایش قیمت محصولات خوراکی و قیمت انرژی بوده‌اند و برای 73 درصد نیز افزایش هزینه‌های مسکن یک دغدغه مهم به حساب می‌آید. علاوه بر آن بسیاری از مردم نگران افزایش میزان فقر در اتریش هستند. نگرانی در اتریش در زمینه‌های دیگر نیز بسیار بالاست. 73 درصد نگران فضای سیاسی کشور بوده و 65 درصد فضای اجتماعی را دارای ظرفیت وخامت عنوان کرده‌اند. علاوه بر آن بیش از 60 درصد از وضعیت مهاجرت در اتریش ناراضی بوده‌اند. جالب آنکه تنها 50 درصد نگران تغییرات آب و هوایی در آینده هستند.

https://kurier.at/wirtschaft/inflation-oesterreicher-geldsorgen-armut-gesundheit-ukraine-krieg/402606740

اتریشی‌ها 18 امین ملت ثروتمند در جهان

براساس گزارشی که موسسه Global Wealth Report تهیه کرده است، اتریشی‌ها با دارا بودن دارایی میانگین 65 هزار و 330 یورو به ازای سرانه جمعیت، 18 امین ملت ثروتمند جهان محسوب می‌شوند. البته این میزان، نسبت به سال 2022 کاهش 4.6 درصدی را نشان می‌دهد که عامل اصلی آن تورم و موج گرانی‌ها در داخل این کشور عنوان شده است. آلمانی‌ها پس از اتریش در رتبه 19 ام قرار دارند. در صدر این جدول، آمریکایی‌ها با ثروت سرانۀ 253 هزار یورویی قرار دارند و سوئیسی‌ها با 239 هزار یورو و دانمارکی‌ها با 164 هزار یورو در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این آمار براساس بررسی وضعیت مالی خانوارها در 57 کشور جهان بدست آمده است که حدود 72 درصد از کل جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

https://kurier.at/wirtschaft/pro-kopf-65330-euro-oesterreicher-sind-18-reichsten-menschen-der-welt/402608591

وضعیت مطلوب اتریش در شاخص دیجیتال‌سازی کمیسیون اتحادیه اروپا

اتریش از حیث دیجیتال‌سازی وضعیت خوبی در اتحادیه اروپا دارد. بر اساس شاخص موسوم به شاخص اقتصاد و جامعه (DESI) که توسط کمیسیون اروپا منتشر می‌شود، اتریش در حوزه‌های دیجیتال‌سازی شرکت‌ها و امور اداری دیجیتال وضعیت خوبی دارد، اما در توسعه دیجیتال زیر ساخت‌ها همچنان مشکلاتی دارد. از این حیث اتریش از یک طرف با پوشش 92 درصد از مناطق خود با اینترنت 5G خوب اقدام کرده، اما در مقابل، تنها 55 درصد از هدف پیش‌بینی‌شده برای اتصالات اینترنتی توسط کمیسیون اروپا را کسب کرده است. در اتریش 63 درصد از مردم مهارت‌های اینترنتی حداقلی را دارند که نسبت به میانگین اتحادیه با 54 درصد، وضعیت بهتری را نشان می‌دهد. البته هدف کمیسیون اروپا تا سال 2030، رسیدن به آمار 80 درصد برای شهروندان عضو است. یکی از نقاظ ضعف اتحادیه اروپا، کمبود متخصص آی‌تی است که البته اتریش از این حیث 5 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپاست.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/oesterreich-digitalisierung-eu-vergleich-145990246

آغاز مذاکرات افزایش دستمزد فعالان صنعت فلزات

هر سال و در آستانه شروع پاییز، مذاکرات کارفرمایان و نمایندگان کارگران و کارمندان فعال در صنعت فلزات برای افزایش دستمزد سالیانه آغاز می‌شود. امسال اما این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از یک سو، درصد این افزایش به نوعی تابع نرخ تورم در کشور است که رقم بالایی است و از طرفی دیگر سود صنایع در اتریش و اروپا از زمان جنگ اوکراین افزایش داشته است که خود یکی از عوامل افزایش دستمزدها به حساب می‌آید. نمایندگان فعالان در این صنعت که به بیش از 200 هزار نفر می‌رسند، افزایش 11.6 درصدی را درخواست کرده‌اند. میانگین نرخ تورم در اتریش اکنون 9.6 درصد است. سال 2022 دو طرف با افزایش 3.55 درصدی توافق کرده بودند، اما برای سال 2023 این رقم به 7.4 درصد رسید. درصد افزایش دستمزدِ دو رقمی طی چندین سال اخیر بی‌سابقه است.

https://orf.at/stories/3332384

آمار مناسب اقتصادی از فصل مسافرت‌های تابستانی در اتریش

موسسه آمار اتریش با انتشار گزارشی با اشاره به چالش‌های مسافرت‌ها در تابستان به ویژه سرما و یا گرمای غیرمنتظره، نتیجه کلی آثار اقتصادی آن را مثبت ارزیابی کرد. در این گزارش آمده که در بازه زمانی ماه مِی تا پایان آگوست در اتریش حدود 60 میلیون نفر شب اقامت در این کشور ثبت شد که افزایش 4 درصدی را نسبت به سال 2022 نشان می‌دهد و حتی حدود 2 درصد از دوران پیش از کرونا در سال 2019 نیز بیشتر است. مقصد بیشتر مسافران وین بود که حدود یک چهارم کل مسافران خارجی را به خود اختصاص داد.

https://www.diepresse.com/17704571/oesterreichs-sommertourismus-zieht-trotz-unwettern-positive-bilanz

انعقاد قرارداد گاز بین شرکت نفت اتریشی و شرکت گاز دولتی نروژ

بر اساس اعلام شرکت نفت اتریش (OMV) این شرکت در راستای متنوع‌سازی منابع تامین گاز در اتریش با غول انرژی دولتی در نروژ (Equinor) قراردادی 5 ساله امضاء کرده است که بر اساس آن از ابتدای اکتبر 2023 سالانه 12 تراوات ساعت گاز، تحویل اتریش در هاب مربوطه در آلمان می‌شود. قیمت‌ها در این قرارداد، شناور است. شایان ذکر است اتریش در سال حدود 90 تراوات ساعت گاز مصرف می‌کند.

https://www.sn.at/wirtschaft/welt/omv-erdgas-norwegen-145982362

سرمایه‌گذاری شرکت داروسازی هندی-آلمانی در اتریش

رسانه‌ها اعلام کردند که شرکت داروسازی Fresenius Kabi که هندی-آلمانی است، سرمایه‌گذاری‌های خود در استان اشتایرمارک اتریش را طی سه سال آینده 28 میلیون یورو افزایش خواهد داد. این شرکت پیش از این در همین مجموعه، 65 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده بود. به صورت مشخص این سرمایه‌گذاری در زمینه تولید محصولات دارویی با استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی می‌باشد. به گزارش رسانه‌ها، دولت اتریش پس از بحران کمبود دارو در بسیاری از کشورهای اروپایی در سال گذشته که ناشی از عدم تامین چرخه تولید و انتقال آن از خارج از این قاره بوده است، تمرکز زیادی بر سرمایه‌گذاری در زمینه دارو در داخل کشور انجام داده است.

https://www.kleinezeitung.at/wirtschaft/6324336/Gesundheitskonzern_Fresenius-Kabi-investiert-28-Millionen-Euro-in

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما