معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۰۶:۳۸ - مشاهده: ۲۹۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم شهریور ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درآمد روسیه از صادرات نفت در ماه آگوست به میزان 1.8 میلیارد دلار افزایش یافت(13 سپتامبر _ایزوستیا)

در ماه آگوست 2023، درآمد روسیه از صادرات نفت به میزان 1.8 میلیارد دلار افزایش یافته و به 17.1 میلیارد دلار رسیده است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) در 13 سپتامبر، این افزایش درآمد ناشی از افزایش قیمت سوخت بوده که کاهش میزان عرضه را جبران کرده است.

این آژانس نشان می دهد که در ماه آگوست، به دلیل کاهش عرضه، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه به مقدار 150 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 7.2 میلیون بشکه در روز رسید. به نوبه خود، حجم عرضه نفت روسیه به هند و چین در ماه آگوست به 3.9 میلیون بشکه در روز کاهش یافت، اما همچنان از 50 درصد از کل حجم صادرات فراتر رفت.

در ماه مارس، روسیه به طور داوطلبانه شروع به کاهش تولید نفت به میزان 500 هزار بشکه در روز از میانگین مقادیر ماه فوریه کرد. در 5 سپتامبر، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، اعلام کرد که روسیه کاهش داوطلبانه اضافی عرضه نفت به بازارهای جهانی را به میزان 300 هزار بشکه در روز تا پایان دسامبر 2023 تمدید خواهد کرد. به گفته وی، تصمیم داوطلبانه کاهش تولید نفت به صورت ماهانه بررسی می‌شود تا بسته به شرایط بازار جهانی، امکان کاهش یا افزایش تولید در نظر گرفته شود.

در 8 سپتامبر، نخست وزیر روسیه، میخائیل میشوستین، اظهار داشت که شاخص های تولید ناخالص داخلی روسیه از 2 درصد فراتر رفته است که نشان می دهد رشد اقتصادی روسیه در حال تثبیت است. رئیس دولت خاطرنشان کرد: در پایان ماه آگوست، درآمدهای غیرنفتی و گازی به 1.82 تریلیون روبل رسید که در واقع 56 درصد بیشتر از رقم سال گذشته بوده است. به گفته وی، درآمدهای نفت و گاز نیز بهبود یافته است. از ماه سپتامبر، خط سیر آنها، همراه با افزایش قیمت نفت، به طور قابل توجهی جلوتر از مقادیر سال های گذشته است.

میشوستین پیش از این، در 15 آگوست، رشد مبالغ دریافتی حاصل از درآمدهای غیرنفتی و گازی را مثبت ارزیابی کرد. به گفته وی، این نشان دهنده ثبات اقتصاد روسیه است. وی همچنین به لزوم نظارت بر نوسانات در مبالغ دریافتی بودجه از این نوع درآمدها در آینده اشاره کرد.

https://iz.ru/1573613/2023-09-13/dokhody-rossii-ot-eksporta-nefti-v-avguste-uvelichilis-na-18-mlrd

ترکیه و روسیه قصد گسترش  تسویه حساب ها به ارزهای ملی را دارند(13 سپتامبر_پرایم)

منبعی در ترکیه به ریانووستی اعلام کرد که ترکیه و روسیه گفت‌وگوی فعالانه ای را در خصوص گسترش حوزه‌ های انتقالات به ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل آغاز کرده‌اند. این حقیقت که این روند آسان نخواهد بود، وجود دارد، اما طرفین اراده سیاسی دارند که در بالاترین سطح قرار دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پس از مذاکرات با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در اوایل ماه سپتامبر اعلام کرد که تمایل به استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های بین روسیه و ترکیه وجود دارد و سهم تسویه‌ حساب ها به دلار و یورو در حال کاهش است. اردوغان نیز به نوبه خود اهمیت انتقالات به ارزهای ملی را در همکاری‌های دوجانبه اعلام کرد. روزنامه Aydınlık پیش از این گزارش داده بود که تجارت ترکیه در حال افزایش عملیات تجاری از طریق شرکت های تجارت الکترونیک روسیه و تسویه حساب ها به روبل است: در هفت ماه امسال، عرضه صادراتی به ارزش 428.8 میلیون دلار به روبل پرداخت شده است.

     به گفته این آژانس:« ما اکنون به صورت فعالانه با شرکای روسی خود در زمینه‌هایی که در آن می‌توانیم به ارزهای ملی روی بیاوریم، بحث می‌کنیم. شما می دانید که آغاز این روند، در بخش انرژی و در تعاملات ما در زمینه خرید گاز بود. روابط اقتصادی دو کشور در همه زمینه‌ها در حال توسعه است و ما بر این اساس دستورات رهبران خود را که نشانگر اثربخشی این گام هستند، اجرا می‌کنیم. این روند آسان نخواهد بود، اما نکته اصلی این است که اراده سیاسی و وظایف مشخص وجود دارد.»

    به گزارش روزنامه Aydınlık، در 8 ماهه نخست سال جاری، حجم کل صادرات این کشور به روسیه بالغ بر 7 میلیارد و 465 میلیون دلار بوده است. واردات از روسیه در همین مدت به 31.804 میلیارد دلار رسید.  روسیه یکی از سه کشوری است که ترکیه بیشترین حجم تجارت خارجی را با آن دارد. بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، فدراسیون روسیه در میان کشورهایی که بیشترین تعداد گردشگر را در 7 ماهه نخست سال جاری میلادی به ترکیه داشته اند، مقام اول را به خود اختصاص داده است.  به گفته این نشریه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تعداد گردشگران روس به میزان 59.22 درصد افزایش یافته و به 3.498 میلیون نفر رسیده است.

https://1prime.ru/Forex/20230913/841732409.html

 

گفتگوی پوتین با کیم جونگ اون در خصوص تعاملات کشاورزی(13 سپتامبر _ریانووستی)

    ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در آنتن شبکه یک روسیه اعلام کرد که با کیم جونگ اون ،رهبر کره شمالی، در خصوص توسعه روابط در زمینه کشاورزی گفتگو کرده است، همکاری در این زمینه چشم انداز خوبی دارد.

   وی اظهار داشت:« ما در مورد توسعه کشاورزی صحبت کردیم و البته در این زمینه چیز هایی برای ارائه داریم. ما همچنین کمک های بشردوستانه را به این کشور ارائه می‌کنیم اما علاوه بر این کمک ها، این فرصت وجود دارد که به سادگی و به صورت برابر کار کنیم. چشم انداز در اینجا بد نیست.»

  رئیس جمهور روسیه همچنین به پروژه‌های مشترک دیگری اشاره کرد که در ارتباط با حمل و نقل و لجستیک است.

  پوتین توضیح داد:« این شامل راه‌آهن و بزرگراه و از سرگیری فعالیت بنادر دریایی است که امکان ایجاد یک مثلث لجستیکی بسیار خوب را مهیا می سازد که درواقع شامل راه‌آهن، بندر و بزرگراه به چین است. در اینجا می‌توان حجم حمل و نقل را که بسیار حائز اهمیت است، افزایش داد.»

https://ria.ru/20230913/kndr-1896091730.html

 

قیمت گازوئیل و بنزین در روسیه رکوردهای جدیدی را ثبت کرد(14 سپتامبر_لنتا)

بر اساس داده‌های منتشر شده در وب سایت پلت فرم معاملاتی، قیمت سوخت دیزل و بنزین در بورس کالا و مواد خام بین المللی سنت پترزبورگ به بالاترین حد خود رسید.

قیمت بنزین AI-95 طبق شاخص منطقه ای بخش اروپایی روسیه به 76292 روبل رسید. از ابتدای اجلاس صبح این میزان افزایش، 0.5 درصد بوده است. در حال حاضر قیمت ها به سطح بی سابقه 76515 روبل، با افزایش 0.79 درصدی رسید.

قیمت بنزین AI-92 نیز به بالاترین حد خود، یعنی 69642 روبل (با 1.55 درصد افزایش) رسید. قیمت سوخت دیزل تابستانی تا این لحظه به مبلغ 73210 روبل رسیده که 1.47 درصد افزایش داشته است. در عین حال، نزدیک به یک ماه و نیم است که افزایش محسوس قیمت گازوئیل در حال وقوع است. تنها در ماه آگوست 2023، قیمت آن در بازار داخلی به میزان 18.5 درصد افزایش داشته است.

   کارشناسان می‌گویند که افزایش قیمت بنزین و سوخت دیزل در روسیه، از جمله، همراه با کاهش پرداخت های دولت به نمایندگان صنعت نفت برای مکانیزم دمپر رخ می دهد. از اول ماه سپتامبر، میزان یارانه تعیین شده ای که قرار بود شرکت های مواد خام برای فروش سوخت در بازار داخلی دریافت کنند، به نصف کاهش یافته است. وزارت دارایی روسیه این اقدام را با نیاز به کاهش کسری بودجه این کشور توضیح داد.

   در روز 14 سپتامبر، خبرگزاری کامرسانت گزارش داد که در این ماه پرداختن هزینه‌ها تحت مکانیزم دمپر برای متخصصان تولید و پالایش نفت روسیه بسیار دشوار خواهد بود، که با در نظر گرفتن این روش جدید، می‌تواند حدود 100 میلیارد روبل باشد. برای انجام پرداخت‌ هزینه‌ها، آنها نه تنها باید رکورد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل را متوقف کنند، بلکه باید در روزهای باقی‌مانده تا پایان ماه آن را به میزان 20 تا 25 درصد کاهش دهند.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/14/be_ru/amp

قیمت نفت برنت به بالاترین حد خود از نوامبر 2022 رسید(14 سپتامبر_پرایم)

   بر اساس داده‌های معاملاتی، قیمت جهانی نفت در روز پنجشنبه بیش از یک درصد افزایش یافت و قیمت نفت برنت برای اولین بار از 16 نوامبر سال گذشته به بالای 93 دلار در هر بشکه رسید. قیمت معاملات آتی نفت برنت در ماه نوامبر با 1.25 درصد افزایش به 93.03 دلار در هر بشکه و معاملات آتی نفت WTI ماه اکتبر با 1.32 درصد افزایش به 89.69 دلار رسید.

https://1prime.ru/oil/20230914/841746201.html

 

آمریکا مجوز حمل و نقل دریایی نفت از "ساخالین ۲"‌ به ژاپن را تمدید کرد(14 سپتامبر_ریانووستی)

طبق مجوز وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، این کشور مجوز حمل دریایی نفت از طریق پروژه ساخالین ۲ برای واردات به ژاپن را تا 28 ژوئن 2024 تمدید کرد.

در این سند آمده است:« حمل دریایی نفت خام از پروژه ساخالین ۲ تا 28 ژوئن 2024، تنها برای واردات به ژاپن مجاز است.»

https://ria.ru/20230914/neft-1896371611.html

 

گفتگوی پوتین و لوکاشنکو در خصوص وضعیت بازار سوخت(15 سپتامبر_ریانووستی )

   الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، روز جمعه در دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در سوچی اعلام کرد که وضعیت همکاری روسیه و بلاروس در بازار سوخت تثبیت شده است.

 لوکاشنکو بیان کرد:« ما قبلاً اعلام کرده‌ایم که مقاماتمان در اجرای دستورالعمل‌های ما بد عمل نکرده اند و بیش از 80 درصد از وظایفی که برای دولت در سال 2023 تعیین کرده‌ایم، اجرا شده است. هنوز سه ماه باقی مانده است. من فکر می‌کنم که ما همانطور که صحبت می‌کنیم، این مسائل را نیز پیش خواهیم برد.»

   رئیس جمهور بلاروس افزود:« نه تنها وقفه، بلکه برخی مشکلات نیز در بازار سوخت وجود داشت. ما وضعیت را تثبیت کرده و به اندازه نیاز فدراسیون روسیه و درخواست دولت، سوخت عرضه کردیم که تا جایی که من اطلاع دارم به میزان 60 هزار تن سوخت بنزین و سوخت دیزل بوده است. ما در حال تثبیت وضعیت در بازارهای مشترک خود هستیم. اگر برای افزایش مصرف داخلی، نیاز به کاهش بیشتر عرضه به بازارهای خارجی باشد، این مشکلی نیست.»

https://ria.ru/20230915/lukashenko-1896493418.html

در غرب خبر ها حاکی از افزایش درآمد روسیه است(16 سپتامبر_لنتا)

مجله بیزنس اینسایدر نوشت؛ با افزایش قیمت سوخت، روسیه درآمد بیشتری از فروش نفت دریافت می‌کند.

این مجله از افزایش درآمد روسیه خبر داد و با اشاره به داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی افزود که مسکو در ماه آگوست به میزان 17.1 میلیارد دلار از صادرات نفت خام درآمد داشته است که این مبلغ، 1.8 میلیارد دلار بیشتر از نتایج ماه ژوئیه است.

نویسندگان این بیانیه افزودند که افزایش درآمدهای نفتی می‌تواند باعث رونق اقتصادی روسیه شود.

در 15 سپتامبر، قیمت آتی نفت خام برنت برای عرضه در ماه نوامبر برای اولین بار از 16 نوامبر 2022، از قیمت 94 دلار در هر بشکه فراتر رفت. قیمت آتی ماه اکتبر نفت WTI نیز از مبلغ 90 دلار گذشت.

بانک مرکزی روسیه پیش بینی خود را برای میانگین قیمت نفت اورال به 60 دلار در هر بشکه افزایش داد. طبق پیش‌بینی میان‌مدت، این رقم قبل از این به مبلغ 55 دلار بوده است. در عین حال، هزینه تخمینی نفت روسیه در سال‌های 2025 و 2026 همچنان به مبلغ 55 دلار در هر بشکه است.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/16/oil/amp/

آمریکا برتری جهانی روسیه را در بازار گندم به رسمیت شناخت(17 سپتامبر_لنتا)

بلومبرگ در این باره می نویسد که برای دومین سال متوالی، روسیه در صادرات گندم پیشرو جهان بود.

     این آژانس اشاره کرد که این ارقام بالا در فروش به دلیل برداشت بی سابقه بوده است. علاوه بر این، معامله‌گران روسی آموخته اند که بر مشکلات مالی و لجستیکی که پس از شروع عملیات ویژه در اوکراین به وجود آمده است، غلبه کنند.

الن دوفلو، کارشناس Strategie Grains معتقد است:« گندم روسیه رقبای زیادی ندارد. قیمت در بازار توسط مسکو تعیین می‌شود.»

بلومبرگ قبلاً هشدار داده بود که حجم کم برداشت در اوکراین و چندین کشور اروپایی می‌تواند منجر به کمبود جهانی گندم آسیاب شده با کیفیت بالا شود. به گفته تحلیلگران شرکت UkrAgroConsult، تنها 35 تا 40 درصد از محصول برداشت شده گندم از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود، که این پایین ترین رقم در دهه گذشته است.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/17/pshen/amp/

صادرات کودهای روسیه به آمریکا از ابتدای سال به رکورد رسید(17 سپتامبر _پرایم)

بر اساس تحلیل خبرگزاری ریانووستی از داده‌های سرویس آماری آمریکا، در ژانویه تا ژوئیه، ایالات متحده آمریکا خرید کود از روسیه را به میزان بی سابقه‌ 944 میلیون دلار افزایش داد.بالاترین سطح قبلی در سال گذشته ثبت شد، زمانی که ارزش خریدهای هفت ماهه به مقدار 900 میلیون دلار رسید. ارزش صادرات در سال جاری 5 درصد افزایش یافته است.

روسیه دومین عرضه کننده کود به آمریکا در سال جاری بوده است. در رتبه اول، کانادا قرار دارد که 2.8 میلیارد دلار کود را در طول مدت 7 ماه عرضه کرده است. در مجموع، ایالات متحده آمریکا در ماه ژانویه تا ژوئیه سال جاری واردات کود را با 22 درصد کاهش به 6 میلیارد دلار رسانده است. در عین حال، صادرات آمریکا در این بخش نیز با 36 درصد کاهش به 3.4 میلیارد دلار رسید.

https://1prime.ru/Agriculture/20230917/841765674.html

 

شرکت گازپروم میزان 41.5 میلیون متر مکعب گاز اروپا را از طریق سودژا و اوکراین تامین می‌کند(17 سپتامبر_تاس)

گازپروم میزان 41.5 میلیون متر مکعب گاز در طول روز به صورت ترانزیت از طریق اوکراین و ایستگاه اندازه گیری گاز (GIS) سودژا به اروپا صادر می‌کند. نماینده شرکت گازپروم به روزنامه‌نگاران اعلام کرد:« درخواست پمپاژ گاز از طریق سوخرانوفکا توسط طرف اوکراینی رد شد.»

شرکت گازپروم، گاز روسیه را برای ترانزیت از طریق خاک اوکراین و ایستگاه اندازه گیری گاز (GIS) سودژا در حجم تایید شده توسط طرف اوکراینی، به میزان 41,5 میلیون متر مکعب در 17 سپتامبر تامین می‌کند. درخواست ایستگاه اندازه گیری گاز سوخرانوفکا رد شد. روز شنبه 16 سپتامبر حجم پمپاژ گاز به میزان 41.5 میلیون متر مکعب بود.

پیش از این در وب سایت اپراتور سیستم انتقال گاز طبیعی اوکراین گزارش شده بود که ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین در 17 سپتامبر می‌تواند حدود 41.5 میلیون متر مکعب باشد.

خط ترانزیت از طریق اوکراین همچنان تنها مسیر انتقال گاز روسیه به کشورهای اروپای غربی و مرکزی است. پمپاژ گاز از طریق نورد استریم به طور کامل متوقف شده است. عرضه گاز از طریق ترکیش استریم و بلو استریم برای ترکیه و کشورهای جنوب و جنوب شرق اروپا در نظر گرفته شده است.

از ماه مه 2022، زمانی که سیستم انتقال گاز طبیعی اوکراین، توقف ترانزیت به اروپا از طریق ایستگاه سوخرانوفکا را به دلیل فورس ماژور اعلام کرد، حجم عرضه گاز روسیه از طریق اوکراین کاهش یافت: گفته می‌شود که این شرکت نمی‌تواند بر ایستگاه کمپرسور نووپسکوف واقع در جمهوری خلق لوهانسک کنترل داشته باشد. با این حال، هلدینگ گاز روسیه هیچ دلیلی برای توقف پمپاژ گاز مانند قبل ندید.

در پاییز سال 2022، شرکت "نفت‌و‌گاز اوکراین" دادخواستی را به دادگاه بین المللی آربیتراژ علیه شرکت گازپروم، به اتهام عدم پرداخت به موقع هزینه خدمات حمل و نقل گاز از طریق خاک اوکراین ارائه کرد. الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم، اظهار داشت که این روند داوری غیرقانونی بوده و مشارکت هلدینگ روسیه در این روند بی معنا است. در عین حال، ممکن است در صورت ادامه ی اقدامات غیر‌منصفانه از سوی شرکت اوکراینی، روسیه تحریم هایی را علیه شرکت "نفت‌وگاز اوکراین" اعمال کند که هر گونه روابط با آن را غیرممکن می سازد.

https://tass.ru/ekonomika/18769189

مور: TNF-2023  توسعه صنعت نفت و گاز روسیه را فراهم می‌کند(19 سپتامبر-ریانووستی)

الکساندر مور فرماندار منطقه تیومن در کانال تلگرامی خود گفت: مجمع صنعتی و انرژی TNF-2023 که در تیومن برگزار می‌شود، چشم انداز جدیدی از توسعه صنعت نفت و گاز روسیه را با هدف حاکمیت فناوری نشان می دهد. افتتاحیه رسمی انجمن و نمایشگاه TNF EXPO در 18 سپتامبر برگزار شد.

مجمع صنعتی و انرژی TNF-2023 پلتفرمی است که چشم انداز جدیدی از توسعه صنعت نفت و گاز را با هدف استقلال فناوری نشان می دهد. شرکت های تولید کننده نفت و گاز، مؤسسات مالی و مؤسسات آموزشی در این مجمع شرکت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های درگیر در توسعه نرم‌افزار و امنیت اطلاعات، تاکید دارند همه اینها محصولات داخلی هستند.

مور در افتتاحیه این مجمع همچنین خاطرنشان کرد که انجمن صنعتی و انرژی تیومن TNF بیستمین سالگرد خود را امسال جشن می‌گیرد. با حمایت دولت منطقه ای، شرکت ها و مراکز تحقیقاتی فعال در صنایعی مانند تولید، حمل و نقل و فرآوری هیدروکربن‌ها، خدمات نفتی، تولید تجهیزات و توسعه فناوری‌های نوآورانه برای مجتمع سوخت و انرژی را متحد می‌کند. در این انجمن، کارشناسان برجسته در مورد مسائل جاری و روندها به تبادل نظر می‌پردازند و یک استراتژی برای توسعه مجتمع سوخت و انرژی روسیه طراحی می‌کنند.

مجمع صنعتی و انرژی TNF تا 21 سپتامبر ادامه خواهد داشت. این برنامه شامل بحث در مورد مسائل جاری در توسعه مجتمع سوخت و انرژی داخلی، روزهای فناوری و جلسات خرید شرکت های پیشرو نفت و گاز است. نشست عمومی TNF-2023 که به استقلال فناوری مجتمع سوخت و انرژی روسیه اختصاص دارد، در 20 سپتامبر برگزار می‌شود. حدود 10 هزار نفر در رویدادهای انجمن شرکت خواهند کرد. نمایشگاه TNF EXPO به عنوان بخشی از این انجمن برگزار می‌شود. امسال، 68 شرکت محصولات و تحولات نوآورانه خود را ارائه  می نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما