معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۰۶:۵۸ - مشاهده: ۳۱۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول مهرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برتری مسکو در میان کلان شهر های گروه 20در سال 2022

ولادیمیر افیموف، معاون شهردار مسکو در زمینه سیاست اقتصادی، دارایی و اراضی، اظهار داشت که نرخ بیکاری در پایتخت در سال 2022، که بر اساس روش سازمان بین المللی کار محاسبه شده ، به میزان 2.2 درصد بوده است که این پایین ترین رقم در میان بزرگترین شهرهای کشورهای گروه بیست است.

طبق روش سازمان بین المللی کار، بیکاری در مسکو در پایان سال 2022 پس از سال 2021 که به مقدار 2.6 درصد بوده ، به رقم 2.2 درصد رسیده است. به لطف این کاهش، پایتخت روسیه برای سومین سال متوالی پیشتاز کمترین نرخ بیکاری در بین کلان شهرهای کشورهای گروه بیست شد. سخنان وی در سایت مجتمع سیاست اقتصادی نقل شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که بازار کار در مسکو به لطف توسعه صنعت و موسساتی که فناوری پیشرفته دارند و همچنین ایجاد تسهیلات تولیدی با هدف جایگزینی واردات، پایدار می ماند.

افیموف افزود:« در پایتخت، شرکت های موجود در حال گسترش فعالیت های خود هستند و شرکت های جدیدی پدید می آیند که کارمندان را جذب می‌کنند. این امر باعث توسعه بخش های مرتبط با اقتصاد و ایجاد تعادل در بازار کار می‌شود، همچنین به کاهش نرخ بیکاری کمک می‌کند.»

https://ria.ru/20230919/moskva-1897126002.html

 

عرضه نفت خام از روسیه به شدت افزایش یافت(1319 سپتامبر _لنتا)

  خبرگزاری بلومبرگ با استناد به داده‌های ردیابی نفتکش ها گزارش می دهد که از 21 آگوست تا 17 سپتامبر، حجم نفت خام عرضه شده از روسیه از طریق دریا، به میزان 3.34 میلیون بشکه در روز رسید که این رقم بالاترین مقدار در سه ماه گذشته بوده است.

در مقایسه با دوره چهار هفته ای منتهی به بیستم آگوست، حجم عرضه نفت خام حدود 465 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این میزان رشد به دلیل افزایش صادرات نفت از طریق بنادر بالتیک از جمله پریمورسک ،Ust-Luga  و نووراسییسک با ترانزیت از راه دریای سیاه بوده است.

در همین خصوص، میزان حجم عرضه نفت روسیه در طول یک هفته از تاریخ 10 تا 17 سپتامبر به دلیل تعمیرات پایانه بندر کوزمینو در اقیانوس آرام کاهش یافت. این توقف کوتاه مدت صادرات، در اواسط ماه رخ داد. کارشناسان رشد صادرات را از تاریخ 21 آگوست تا 17 سپتامبر با افزایش قیمت نفت به دلیل کاهش حجم تولید در عربستان سعودی و روسیه مرتبط می دانند.

پیش از این، در جریان معاملات در بورس ICE لندن، قیمت نفت برنت دریای شمال برای اولین بار از نوامبر 2022 از 95 دلار در هر بشکه فراتر رفت. قیمت نفت اورال روسیه در ابتدای سپتامبر حدود 75 دلار بود، که مشخص شد این رقم به میزان 15 دلار بالاتر از حد تعیین شده توسط کشورهای غربی است. در این زمینه، بانک مرکزی روسیه در اواسط ماه پیش بینی خود را برای میانگین قیمت تمام شده برای هر بشکه از این نوع نفت در سال 2023، از 55 به 60 دلار افزایش داد.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/19/oil_ru/amp

 

قیمت گاز در اروپا به دلیل اخبار مربوط به توقف تولید در نروژ افزایش یافت(19 سپتامبر_پرایم)

بر اساس داده‌های بورس ICE لندن، پس از اعلام توقف موقت فعالیت ها در میدان بزرگ نفت و گاز ترول نروژ، قیمت گاز در اروپا در پایان معاملات روز سه شنبه با 8 درصد افزایش به مبلغ 413 دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

معاملات آتی ماه اکتبر براساس شاخص TTF (بزرگترین‌هاب اروپا، واقع در هلند) با کاهش 1.6 درصدی با قیمت 375.4 دلار در هر هزار متر مکعب آغاز شد. حداقل قیمت به مبلغ 374.3 دلار، با 1.9 درصد کاهش و حداکثر قیمت به مقدار 413.8 دلار با 8.5 درصد افزایش بوده است. معاملات آتی آخرین بار با افزایش 8.2 درصدی ، به مبلغ 412.6 دلار معامله شد. نوسانات مظنه‌ها بر اساس قیمت تسویه حساب در روز معاملاتی قبل به مبلغ 381.4 دلار در هر هزار متر مکعب است.

به گفته اپراتور حمل و نقل گاز نروژی گاسکو، فعالیت ها در میدان ترول به دلیل مشکلات فناورانه از تاریخ 20 تا 23 سپتامبر طبق برنامه به حالت تعلیق در خواهد آمد.

میدان نفت و گاز ترول در سال 1979 کشف شد و در شمال دریای شمال و در نزدیکی شهر برگن در نروژ قرار دارد. بر اساس داده‌های منتشر شده در وب سایت شرکت اکوینور، این میدان حاوی حدود 40 درصد از ذخایر گاز در فلات قاره نروژ است.

https://1prime.ru/commodities/20230919/841780643.html

 

کاهش تسویه حساب های آفریقا به روبل برای صادرات از روسیه(20 سپتامبر_ریانووستی)

به گزارش خبرگزاری اربکا به نقل از بانک مرکزی روسیه، در تابستان سال 2023، کشورهای آفریقایی عمدتاً تسویه حساب ها با روسیه برای واردات و صادرات را به ارز کشورهای دوست پرداخت می‌کردند و استفاده از روبل را در معاملات کاهش دادند.

این خبرگزاری گزارش می دهد:« سهم ارزهای کشورهای دوست در تسویه حساب ها برای صادرات به 78.8 درصد رسید. این بالاترین سطح از ژانویه 2021 است.  بالعکس، سهم ارزهای غیر دوستانه (عمدتاً دلار و یورو)، از 12.6 درصد در ماه ژوئن و 58.9 درصد در ماه می، به 8.5 کاهش یافت.»

همچنین توضیح داده می‌شود که در فوریه 2023، میزان تسویه حساب های کشورهای آفریقایی برای صادرات از روسیه که به روبل پرداخت می‌شد، به مقدار 82.4 درصد بوده است و در ماه ژوئیه این رقم به دلیل تضعیف روبل به 12.7 درصد کاهش یافت.

الکساندر کنوبل، مدیر مرکز تحقیقات تجارت بین المللی در RANEPA، به خبرگزاری اربکا اعلام کرد که آفریقا احتمالاً به تسویه حساب به یوان و روپیه روی خواهد آورد.

همانطور که بیان شده است:« اروپا به دلیل تصویب مقرراتی در خصوص تسویه حساب ها برای گاز روسیه، عمدتاً از روبل در پرداخت هایش با این کشور استفاده می‌کند، که میزان سهم آنها 49.5 درصد و سهم دلار و یورو به میزان 34.6 درصد بوده است.»

https://ria.ru/20230920/afrika-1897481194.html

 

کاهش 13 درصدی واردات گاز طبیعی مایع در ژاپن در طول مدت هشت ماه(20 سپتامبر _اینترفاکس)

وزارت دارایی این کشور گزارش داد که ژاپن، دومین خریدار بزرگ گاز طبیعی مایع در جهان، در 8 ماهه سال 2023، میزان 43.385 میلیون تن گاز طبیعی مایع وارد کرده است که این میزان، 13.18 درصد و یا 6.6 میلیون تن کمتر از سال گذشته است. در آگوست 2023، خرید آن با 9.6 درصد کاهش به 5.673 میلیون تن رسید.

با این حال، از آنجایی که در آینده نزدیک مجموعه ملی انرژی این کشور باید برای فصل زمستان آماده شود، لازم است تا فعالیت خود را در بازار افزایش دهد. در حال حاضر، سطح ذخایر گاز طبیعی مایع ژاپن تنها 1.62 میلیون تن است که 39 درصد کمتر از رقم مشابه در سال گذشته و 21 درصد کمتر از میانگین سال های گذشته است.

ژاپن طی مدت زمان 8 ماه به میزان 3.753 میلیون تن گاز طبیعی مایع از روسیه خریداری کرده است که کاهشی 21 درصدی داشته است. در ماه آگوست نیز واردات به میزان 13 درصد کاهش یافته و به 392 هزار تن رسیده است. گاز طبیعی مایع در مقیاس بالا در روسیه توسط نیروگاه‌های انرژی ساخالین و همچنین یامال ال‌ان‌جی تولید می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که مصرف گاز در ژاپن در سال 2023 به میزان 5 درصد کاهش می‌ یابد که عمدتاً به دلیل افزایش بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای است.

https://www.interfax.ru/business/921708

 

مجارستان هنوز موفق به دریافت مجوز ارسال غلات از اوکراین به سودان نگردیده است(20سپتامبر_تاس )

در پایان سال 2022، دولت مجارستان حدود 3 میلیون یورو را برای تامین و عرضه غلات از اوکراین به سودان اختصاص داد، اما هنوز مجوز استفاده از آن را از کی‌یف دریافت نکرده است. پیتر سیاسو وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در این خصوص  اعلام نمود.

وزیر امور خارجه این کشور معتقد است:« این نشان دهنده پوچ بودن وضعیت غلات اوکراین است که شرکت های فراملی تلاش می‌کنند تا از آن سود اساسی بدست آورند.»

 به گفته سیارتو، کسب و کارهای بزرگی که در بخش کشاورزی اوکراین فعالیت دارند، «غلات را به کشورهای نیازمند نمی فرستند، بلکه تلاش می‌کنند تا بازارهای اروپای مرکزی را با استفاده از آن پر کرده و خسارات زیادی به کشاورزان محلی وارد کنند و همچنین کمکی به رفع بحران غذایی در آفریقا و خاورمیانه نکنند.»

این وزیر اعلام کرد: «در پایان سال گذشته، دولت مجارستان مبلغ 3.5 میلیون یورو یا بیش از یک میلیارد فورینت را برای انتقال 10 هزار تن غلات از اوکراین به سودان با هدف کمک به مقابله با بحران غذایی اهدا کرد.» سیارتو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی M1  اظهار داشت: «اگرچه این مبلغ در سال گذشته توسط مالیات دهندگان مجارستانی تامین شد، اما نه تنها یک تن، بلکه حتی یک گرم غلات هم به عنوان بخشی از برنامه‌های غلات اوکراین به سودان ارسال نشد.»

 وی خاطرنشان کرد که مجارستان همچنان در انتظار مجوز از سوی مقامات اوکراینی برای استفاده از این بودجه اختصاص یافته برای کمک به سودان است.

پیتر سیارتو که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، بیان کرد که این موضوع را در دیدار با همکاران خود از کشورهای دیگر مطرح خواهد کرد.

https://tass.ru/ekonomika/18798273

اظهار نظر وزارت انرژی روسیه در خصوص محدودیت ها در صادرات سوخت (21 سپتامبر_ریانووستی)

وزارت انرژی روسیه به خبرنگاران اعلام کرد که محدودیت‌های صادرات سوخت موقتی است و به توقف صادرات «خاکستری» و اشباع بازار داخلی کمک می‌کند.

 سرویس مطبوعاتی دولت فدراسیون روسیه از اعمال محدودیت موقت در صادرات بنزین و گازوئیل برای ایجاد ثبات در بازار داخلی خبر داد.

این وزارتخانه اظهار داشت:«‌ محدودیت‌های اعمال‌شده، توقف صادرات خاکستری سوخت موتور و اشباع شدن بازار داخلی را ممکن می‌سازد. با محدودیت های صادراتی، افزایش عرضه سوخت موتور در بازار داخلی پیش بینی می‌شود که ممکن است منجر به کاهش بیشتر قیمت ها شود. این محدودیت ها موقتی هستند.»

https://ria.ru/20230921/eksport-1897772753.html

 

به گفته اردوغان، ترکیه برخلاف اروپا، به لطف عرضه گاز از سوی روسیه با کمبود گاز مواجه نیست(21 سپتامبر_تاس)

ترکیه برخلاف اروپا با کمبود گاز طبیعی مواجه نیست و بیش از 50 درصد از آن را از سوی روسیه دریافت می‌کند. این مطلب را رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، در مصاحبه با رسانه‌های ترکیه در نیویورک بیان کرد.

آژانس دولتی Anadolu Ajans به نقل از وی اظهار داشت:« در حال حاضر، تقریبا نیمی از گاز طبیعی خود را از روسیه تامین می‌کنیم. اروپا با کمبود جدی گاز طبیعی مواجه است. اما ما برخلاف اروپا، کمبود گاز طبیعی در صنعت و غیره را تجربه نمی‌کنیم. حالا فصل زمستان در راه است. امیدوارم دیگر با این مشکل مواجه نشویم.»

اردوغان برنامه‌های آنکارا را برای تبدیل مرکز مالی استانبول در آتاشهیر به مکانی که در آن گاز طبیعی، برق و مواد معدنی فروخته می‌شود، تایید کرد. رئیس جمهور ترکیه افزود:« یعنی تقریباً مانند بازار لندن ، بازار هامبورگ برای هر نوع محصولی خواهد بود. این یک مرکز بسیار مهم قدرت برای ما خواهد بود.»

در روز 11 سپتامبر، اردوغان اعلام کرد که پروژه‌هاب گازی در منطقه تراکیه همچنان برای آنکارا در اولویت قرار دارد. به وزارت انرژی و سایر ادارات مربوطه دستور داده شد تا به فعالیت در این زمینه ادامه دهند. ترکیه همچنین قصد دارد یک بورس کالا و مواد خام در استانبول برای تجارت حامل های انرژی، فلزات و مواد معدنی ایجاد کند، که در آن قیمت‌های بازاری شکل می‌گیرد.

در اکتبر 2022، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ایده ایجاد یک هاب در خاک ترکیه را مطرح کرد که در آن امکان هدایت حجم از دست رفته ترانزیت از طریق نورد استریم وجود دارد. مقامات ترکیه بیان می‌کنند که از نظر زیرساخت ها در این کشور، تقریبا همه چیز برای اجرای پروژه‌هاب آماده است، اما انجام اصلاحاتی در قانون ضروری است. پوتین در چهارم سپتامبر در سوچی در پایان مذاکرات با اردوغان، بیان کرد که شرکت گازپروم، طرح نقشه راه ایجاد هاب گازی در تراکیه را به شرکت دولتی بوتاس ترکیه تحویل داده است. وی خاطرنشان کرد که تشکیل کارگروه مشترک در دستور کار قرار دارد.

https://tass.ru/ekonomika/18811297

پیش بینی کاهش‌‌ قیمت سوخت در روسیه(21 سپتامبر_لنتا)

میخائیل دلیاگین، معاون کمیته سیاست اقتصادی دومای دولتی، معتقد است پس از اعمال محدودیت برای صادرات سوخت به خارج از کشور، قیمت آن کاهش می یابد، اما فقط اندکی. او پیش بینی خود را با خبرگزاری لنتا به اشتراک گذاشت.

پیش از این، دولت روسیه به منظور تثبیت قیمت ها در بازار داخلی، صادرات بنزین و گازوئیل را به طور موقت محدود کرد.

او اظهار داشت:« قیمت ها اندکی کاهش خواهد یافت، چراکه اساس این مشکل، مانور مالیاتی است که بار مالیاتی صادرات مواد خام را به پالایشگاه‌های نفت انتقال داده و در نتیجه پالایش نفت ما زیان ده شده است.»

به گفته وی، ممنوعیت صادرات گازوئیل و بنزین منجر می‌شود تا پالایشگاه‌های نفت پول کمتری داشته باشند و این یعنی آنها تولید را کاهش خواهند داد.

دلیاگین بیان کرد:« اینکه کاهش قیمت به چه مقدار خواهد بود، مشخص نیست، زیرا انحصار خودسرانه همچنان ادامه خواهد داشت.» در عین حال، به گفته وی، اقدامات انجام شده در روسیه منجر به تشویق صادرات نفت خام می‌شود.

در روز دوشنبه 18 سپتامبر مشخص شد، اطلاعات مبنی بر آن است که مقامات این کشور ممکن است عوارض گمرکی را به مبلغ 250 دلار در هر تن وضع کنند که این میزان، ده‌ها برابر بیشتر از عوارض فعلی است. این منابع اعلام کردند که به عنوان یک راهکار، ممنوعیت موقت صادرات در حال بررسی است.

در عین حال، اخبار دولت به شکل کنونی اجازه صحبت در این باره را نمی دهد که ممنوعیت اعمال شده است و نه سهمیه بندی یا سایر روش های محدود سازی عرضه و صادرات. جزئیات ارائه نشده است، متن سند هنوز منتشر نشده است.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/21/toplivo/amp/

 

پیش بینی وزارت اقتصاد روسیه از نرخ دلار در پایان سال(22 سپتامبر_ریانووستی)

وزیر اقتصاد روسیه، ماکسیم رشتنیکوف، اعلام کرد که نرخ برابری روبل به دلار تا پایان سال جاری تقویت می‌شود و واحد پول آمریکا معادل 94 روبل قیمت خواهد داشت. در سالهای 2024 تا 2026 تعادل جدیدی به میزان 90 تا 92 روبل معادل هر دلار ، ایجاد می‌شود.

رشتنیکوف، روز جمعه در جلسه دولت، پارامترهای اصلی پیش بینی توسعه اجتماعی و اقتصادی روسیه را در سال های 2024 تا 2026 ارائه کرد:« تا پایان سال جاری ارزش روبل به سطح 94 روبل معادل یک دلار تقویت می‌شود. در سالهای 2024 تا 2026، با در نظر گرفتن تغییرات در ساختار پرداخت ها و سطح خروج سرمایه، تعادل جدیدی در سطح 90 تا 92 روبل به ازای هر دلار شکل خواهد گرفت.»

همانطور که قبلاً نماینده وزارت توسعه اقتصاد روسیه به خبرنگاران اعلام کرده بود، پارامترهای اصلی پیش‌بینی میانگین ارزش دلار در سال 2023 در سطح 85.2 روبل، در سال 2024، 90.1 روبل و در سال‌های 2025 و 2026، به ترتیب در سطح 91.1 و 92.3 روبل معادل هر دلار انتظار می‌ رود.

در نیمه دوم سپتامبر، روبل در تلاش برای تثبیت با تمایل میانه برای تقویت است: دلار به زیر 96 روبل می رود.

https://ria.ru/20230922/dollar-1898071909.html

 

کمیسیون اروپا می‌تواند غلات اضافی را از اوکراین خریداری کند( 23سپتامبر_ریانووستی)

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه، اظهار داشت که کمیسیون اروپا می‌تواند غلات اضافی را که باعث ایجاد رقابت در اروپا می‌شود، از اوکراین خریداری کرده و آن را به آفریقا بفرستد.

این وزیر در جریان کنفرانس مطبوعاتی در پایان هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد:« اگر کمیسیون اروپا ده‌ها و ده‌ها میلیارد دلار برای اوکراین هزینه می‌کند، چرا کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل رقابت نمی‌خواهند بگذارند که کمیسیون اروپا این غلاتی را که اوکراین قصد فروشش را دارد، بخرد و به آفریقا بفرستد.»

در 15 سپتامبر، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تا محدودیت‌های واردات چهار نوع محصول کشاورزی اوکراین را به چندین کشور مرزی اتحادیه اروپا تمدید نکند، اما کی‌یف را موظف کرد که اقدامات لازم برای کنترل صادرات را اعمال کند. پس از این، مقامات کشور های اسلواکی، مجارستان و لهستان اعلام کردند که این ممنوعیت را به صورت یکجانبه تمدید می‌کنند. مجارستان این ممنوعیت را به صورت ملی تمدید کرد و بیست و چهار محصول در فهرست واردات ممنوعه قرار گرفتند. علاوه بر غلات، این لیست شامل انواع مختلف گوشت، مرغ، تخم مرغ، عسل، سبزیجات و شراب بود. در این رابطه اوکراین شکایتی را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرد. در پاسخ، سه کشور اتحادیه اروپا اعلام کردند که اجلاس پلتفرم هماهنگی غلات اوکراین را بایکوت خواهند کرد.

https://ria.ru/20230923/lavrov-1898252074.html

 

گندم، یکی از اصلی ترین محصولات وارداتی یونان از روسیه ( 25 سپتامبر_پرایم)

به گزارش سرویس آماری یونان (Elstat)، واردات کالا در این کشور از روسیه در ژوئیه سال 2023، از نظر ارزش به میزان 79.9 درصد نسبت به شاخص ماه ژوئیه 2022 کاهش یافته و در ماه ژانویه تا ژوئیه نیز به میزان 62.4 درصد کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که گندم روسیه در ماه ژوئیه جزء سه محصول برتر واردات شد.

در این آژانس آماری گزارش شده است:« ارزش واردات یونان از روسیه در ماه ژوئیه 2023 به مبلغ 210.5 میلیون یورو رسید که این رقم، به میزان 79.9 درصد کمتر از ماه ژوئیه 2022(با 1.047 میلیارد یورو) بوده است. ارزش صادرات یونان به روسیه در ماه ژوئیه 2023 به مبلغ 9,0 میلیون یورو بوده و این میزان، 6.7 درصد کمتر از ماه ژوئیه 2022 که به مبلغ 9.6 میلیون یورو بوده است، می‌باشد. تراز تجاری یونان و روسیه در ژوئیه 2023 منفی بوده و کسری تجاری به مبلغ 201.5 میلیون یورو بوده است.»

گاز روسیه با 172.83 میلیون یورو در رتبه اول و آلومینیوم خام با 27.5 میلیون یورو در رتبه دوم قرار دارد. گندم نیز در رتبه سوم واردات قرار دارد. بر اساس داده‌های Elstat، یونان در ماه ژوئیه 15.8 هزار تن گندم و مخلوط چاودار و گندم را به ارزش 4.23 میلیون یورو از روسیه خریداری کرده است. در آمار سال 2022، گندم در میان سه کالای برتر وارداتی روسیه به یونان قرار نداشت.

در ژانویه تا ژوئیه سال 2023، یونان کالاهایی به ارزش 1.699 میلیارد یورو از روسیه وارد کرد که 62.4 درصد کمتر از ژانویه تا ژوئیه سال 2022 (به ارزش 4.52 میلیارد یورو) بوده است. حجم صادرات یونان به روسیه در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه به 59.2 میلیون یورو رسید و این میزان، 15.3 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2022 بوده که در آن، کالاهایی به ارزش 69.8 میلیون یورو صادر شده است. کسری تراز تجاری یونان و روسیه در ژانویه تا ژوئیه 2023 به 1.64 میلیارد یورو رسید.

https://1prime.ru/Agriculture/20230925/841815451.html

 

ازبکستان زیرساخت هایی را برای واردات گاز از روسیه آماده کرده است( 25 سپتامبر_ریانووستی)

نماینده وزارت انرژی ازبکستان به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که زیرساخت ها در این کشور برای واردات گاز طبیعی از روسیه از یکم اکتبر آماده شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمادگی زیرساخت ها در ازبکستان بیان کرد:« ما آماده پذیرش گاز روسیه از اول اکتبر هستیم. خطوط لوله گاز ما برای دریافت گاز فشار بالا سازگار شده است.»

شرکت گازپروم در 16 ژوئن و در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، قراردادی را با مقامات ازبکستان برای عرضه گاز طبیعی به این کشور امضا کردند. پس از آن، وزارت انرژی ازبکستان توضیح داد که این قرارداد برای مدت دو سال منعقد شده است و قرار است تا عرضه از اول اکتبر آغاز شود. میزان حجم خرید در حدود 2.8 میلیارد متر مکعب در سال است.

پیش از این، این شرکت گزارش داده بود که گاز روسیه با خط لوله گاز آسیای مرکزی - مرکز از طریق قزاقستان به ازبکستان عرضه خواهد شد. این امر مستلزم ساخت یک ایستگاه جدید اندازه گیری گاز در خاک ازبکستان بود. علاوه بر این، قرار بود که به طول 22 کیلومتر خط لوله گاز جدید ساخته شده، همچنین 56 کیلومتر از شبکه موجود تعمیر شود و 14 نوع دستگاه پمپاژ گاز نیز جایگزین شود. تمامی این کارها قرار بود تا ماه سپتامبر به پایان برسد.

در حال حاضر ظرفیت شرکت های نفت و گاز در ازبکستان، امکان تولید سالانه حدود 70 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و هشت میلیون تن هیدروکربن مایع را فراهم می سازد. اما به دلیل کاهش ذخایر و از دست دادن تکنولوژیکی، تولید هیدروکربن در 15 سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در پایان سال 2022، تولید گاز طبیعی در ازبکستان با چهار درصد کاهش نسبت به سال 2021، به 51.665 میلیارد متر مکعب رسید و تولید نفت نیز در ژانویه تا ژوئن 2023 با 9.6 درصد به 23.565 میلیارد متر مکعب کاهش یافت.

https://ria.ru/20230925/gaz-1898410215.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما