معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۲:۵۴ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

گذرگاه تورخم پس از ۹ روز مجدداً گشوده شد

ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار گفته است که گذرگاه زمینی اصلی افغانستان و پاکستان پس از ۹ روز بسته بودن بازگشایی شد. گذرگاه تورخم پس از درگیری میان نیروهای دو طرف بسته شده بود. یک مقام امنیتی در تورخم به دلیل حساسیت موضوع که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت، مجموعه مذاکرات بین مقامات پاکستان و افغانستان موضوع را حل کرد و گذرگاه باز شد.

https://www.ariananews.af/fa/گذرگاه-تورخم-پس-از-۹-روز-به-روی-رفت-و-آمد/

 برگزاری نشست با کمیته‌های توسعه‌ای استانی به ریاست استاندار ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، نشست با کمیته‌های توسعه‌ای استانی در این استان به ریاست حاجی ملا محمد نعیم آخند، استاندار ننگرهار برگزار شد که در این نشست مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار و مسئولین ادارات دولتی و سازمان‌های امدادرسان نیز حضور داشتند در ادامه این مطلب آمده در این نشست در کنار سایر موضوعات در رابطه با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای صحبت‌های مفصلی صورت گرفت. استاندار ننگرهار از مسئولین ادارات امدادرسان خواست تا بر اساس نیازهای مردم پروژه‌های توسعه‌ای را در شهر و شهرستان‌های این استان به اجرا رسانند، استاندار آقای آخند پروژه‌های توسعه در بخش‌های زراعت، ساخت سیستم‌های آب‌رسانی، سربندهای آب و دام‌پروری را مهم خواند. استاندار ننگرهار همچنان از مسئولین سازمان ملل متحد (یوناما) آن عده از مهاجرین‌ افغان که اکنون در پاکستان با مشکلات جدی مواجه هستند از طریق این سازمان رسیدگی‌ها و همکارهای لازم را انجام دهند. مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار از مسئولین ادارات امدادرسان ضمن اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف، سپاسگزاری کرد و گفت که این پروژه‌ها باعث دریافت کار برای ده‌ها نفر از جوانان در این استان شده است. معاون استاندار ننگرهار به مسئولین ادارات امدادرسان در زمینه اجرا برنامه‌های آن‌ها اعلام همکاری نمود و از آن‌ها خواست در صورت مواجه‌شدن با مشکلی مقام استان ننگرهار را در جریان بگذارند. فیروز محمدزی، رئیس محیط‌زیست استان ننگرهار خواهان جلوگیری از چاه‌های آب عمیق در این استان شد و در بدل آن خواهان ساخت ذخایرِ آب در مناطق مختلف این استان شد. زاهدالله، رئیس مهاجرین استان ننگرهار همچنان خواهان مساعدت به مهاجرین و آن عده از خانواده‌های که از پاکستان برگشته‌اند شد.

https://t.me/nmic96/100014

صدها جوان در استان ننگرهار جذب بازار کار می‌شوند

مولوی فریدالله حقانی، رئیس کار و امور اجتماعی استان ننگرهار می‌گوید حدود نزدیک به 500 نفر از جوانان در بخش‌های مختلف آموزش‌های حرفه‌ای را فرا نموده و وسایل کاری را به دست آوردند. به گفته نامبرده، این جوانان در بخش‌های قالی بافی، خیاطی، تعمیر گوشی موبایل، دوچرخه و ماشین و همچنان سیستم برق در مدت شش ماه به گونه نظری و عملی آموزش دیدند که بعد از فراغت، وسایل کار نیز برایشان فراهم شده است. رئیس کار و امور اجتماعی ننگرهار می‌گوید این جوانان آموزش‌دیده اکنون می‌توانند در رشته مربوط با استفاده از این وسایل کار کنند و مشکلات اقتصادی خانواده‌هایشان را حل نماید. در این حال مهندس ذبیح‌الله شیرزاد مسئول اداره کمک‌کننده بنام اچ آر دی که با این برنامه همکاری کرده می‌گوید تاکنون تحت این برنامه هزاران جوان پسر و دختر را آموزش داده‌اند که اکنون در میدان کار شاغل هستند. جوانانی که آموزش‌های حرفه‌ای را فراگرفته‌اند می‌گویند تاکنون که آموزش‌های حرفه‌ای نداشتند پیداکردن شغل برای آنان مشکل بود اما اکنون می‌توانند به‌آسانی صاحب‌کار شده و مشکلات اقتصادی خانواده‌های خود را حل کنند. براساس اطلاعات ریاست کار و امور اجتماعی در کنار این ۴۸۰ نفر جوانان که آموزش‌های حرفه‌ای را فراگرفتند 300 جوان دیگر نیز از دوره‌های آموزشی 6 ماه فراگیری زبان انگلیسی و کامپیوتر فارغ شدند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i224550

 گشایش یک مرکز خدمات مرغداری در استان لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، مرکز خدمات مرغ داری نوی انصاف در لغمان گشایش یافت. این مرکز در همکاری با مزرعه‌داران، در تولید مرغ و عرضه آن به بازار فعالیت خواهد کرد. حاجی احمدشاه ساحل، سرمایه‌گذار و مالک این شرکت به آژانس باختر گفت، ما جوجه‌های مرغ را با بهای مناسب به مزرعه‌داران می‌فروشیم و درنهایت پس از بالندگی و بزرگ شدنشان، به بهای مناسب دوباره می‌خریم و به بازار عرضه می‌کنیم. این شرکت، با سرمایه ابتدایی دو میلیون افغانی به کار آغاز کرده است و به‌زودی، سقف سرمایه این شرکت به ده میلیون افغانی خواهد رسید. مزرعه‌داران، گشایش این مرکز را برای بهبودی در رونق کاروبار تولید مرغ و تخم‌مرغ، ارزنده خواند.

https://bakhtarnews.af/dr/گشایش-یک-مرکز-خدمات-مرغ-داری-در-لغمان/

 ملاقات رئیس زراعت استان ننگرهار با مسئولین عشر و زکات استان

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته مولوی عبدالستار محمد، رئیس زراعت، آب‌رسانی و دام‌پروری استان ننگرهار با مسئولین برنامه جمع‌آوری عشر و ذکات ملاقات کرد، در ادامه این مطلب آمده رئیس زراعت ننگرهار به کارکنان بخش جمع‌آوری عشر و ذکات گفت که در جمع‌آوری عشر و ذکات با مردم از رفتار حسنه و بر اساس اصول دستورالعمل کاری فعالیت کنند.

https://t.me/nmic96/100220

خسارات هنگفت مالی درنتیجه سیل اخیر در ننگرهار

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته سیل در ننگرهار، باعث تخریب ده‌ها منزل مسکونی شد. در این سیل صدها جریب زراعتی و چندین تأسیسات عامه نیز آسیب‌دیده است. بااین‌حال، تاکنون از تلفات انسانی ناشی از این سیل‌ها، گزارش نشده است. در ادامه این مطلب آمده، در پی بارش شدید، بخش‌هایی از شهرستان‌های مومند دره و لعل‌پور را آب فراگرفت.

روستاهای هزارناو، دکی، باسول وغزکی، کانون اصلی این سیل‌ها بود. یک منبع محلی در ننگرهار گفته است تنها 30 منزل مسکونی در شهرستان مومند دره در اثر این سیل‌ها، تخریب‌شده است. در این سیل‌ها، صدها جریب زمین زراعتی و چندین تأسیسات عامه نیز آسیب‌دیده و باعث شده تا صدها خانواده مجبور به ترک منازلشان شوند. بااین‌حال، دفتر استاندار ننگرهار می‌گوید که روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان آغازشده است.

https://bakhtarnews.af/dr/سیلاب-در-ننگرهار،-ویرانگری-کرد/

 پاکستان واردات میوه و سبزی‌ها تازه افغانستان را به حالت تعلیق درآورد

منابع محلی در استان ننگرهار می‌گویند که پاکستان واردات میوه و سبزی‌ها تازه افغانستان را به آن کشور به حالت تعلیق درآورده است. این منابع، در صحبت با روزنامه ۸ صبح تائید کردند که مأموران پاکستانی از چند روز تاکنون از ورود ده‌ها کامیون حامل میوه و سبزی‌ها تازه افغانستان در مرز تورخم به‌دلیل نداشتن گواهی حفاظت گیاهی جلوگیری کرده‌اند. به گفته منابع، در حال حاضر ماشین‌های بارگیری شده در تورخم متوقف هستند. در همین حال، روزنامه دان پاکستان گزارش داده که وزارت امنیت غذایی این کشور در نامه‌ای به ادارات گمرکی پاکستان دستور داده که با اجرای گواهی قرنطینه حفاظت گیاهی، از واردات میوه و سبزی آلوده جلوگیری کنند. مقامات وزارت امنیت غذایی پاکستان گفته‌اند که چند سال پیش نیز این قانون برای واردات پنبه خام افغانستان وضع‌شده بود. پیش‌ازاین، مرز تورخم در پی درگیری میان طالبان و نیروهای پاکستانی بسته‌شده بود که در پی آن میلیون‌ها دلار به تجار دو کشور خسارات مالی وارد شد.

https://8am.media/pakistan-has-suspended-the-import-of-fresh-fruits-and-vegetables-from-afghanistan/? -

 آب صدها جریب زمین زراعتی در لغمان تأمین می‌شود

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته که با بازسازی یک شبکه آب‌رسانی در لغمان، قرار است آب صدها جریب کشتزار و شماری خانواده‌ها تأمین شود. برنامه توسعه‌ای سازمان ملل برای بازسازی شبکه آب‌رسانی ده ملخ در مرکز لغمان، هفتادویک هزار دلار هزینه می‌کند. مولوی محمدولی محسن، رئیس زراعت و آب‌رسانی لغمان گفت که با بازسازی این شبکه آب‌رسانی، آب صدها جریب زمین زراعتی کشاورزان و تعدادی از مردم تأمین می‌شود. قاری زین‌العابدین عابد استاندار لغمان در مراسم گشایش این کانال گفت که امارت اسلامی در پی شکوفایی زراعت است تا افغانستان از این رهگذر به خودبسندگی برسد.

https://bakhtarnews.af/dr/آب-صدها-جریب-کشتزار-در-لغمان-تأمین-می-شو/

 ساکنین پچیراگام ننگرهار: صدها جریب زراعتی ما خشک‌شده است

تعداد از ساکنین شهرستان پچیراگام استان ننگرهار می‌گویند به دلیل کاهش سطح آب‌ کاریزها و چشمه‌ها، دست‌کم دو و نیم هزارجریب زراعتی خشک‌شده و برخی دیگر نیز در معرض خطر خشکیدن قرار دارد. مسئولین این شهرستان می‌گویند نزدیک به ۳۱ کاریز و چشمه بزرگ در این منطقه وجود دارد که برخی از آن‌ خشک‌شده و بسیاری دیگر نیاز به پاک‌سازی و بازسازی دارد. ریاست زراعت و دام‌پروری ننگرهار می‌گوید موضوع پاک‌سازی و بازسازی این شبکه‌های آب‌رسانی و چشمه‌ها را با برخی نهادهای کمک‌رسان در میان گذاشته و از آنان درخواست همکاری کرده‌اند. میا نجیب‌الله، مدیر ترویج ریاست زراعت شهرستان پچیراگام گفته است، ۳۱ شبکه آب‌رسانی و چشمه بزرگ در این شهرستان وجود دارد که ده‌ها سال مزرعه‌های این شهرستان را آب‌رسانی کرده‌است. به گفته نامبرده، اکنون بسیاری از این شبکه‌های آب‌رسانی تخریب و خشک‌شده و در حال از بین رفتن هستند که نیاز جدی به پاک‌سازی و بازسازی دارد.

https://pajhwok.com/fa/2023/09/20/residents-of-pachiragam-nangarhar-hundreds-of-acres-of-our-fields-have-dried-up-please-help-us-in-cleaning-the-caries/

 تأکید پرورش‌دهندگان مرغ ننگرهار بر تأمین گوشت مرغ ادارات از مزارع داخلی

مزرعه‌داران پرورش مرغ در استان ننگرهار از حکومت می‌خواهند نیازمندی‌های گوشت مرغ ادارات را از مزرعه‌های داخلی تأمین نماید. عبدالاحد، مسئول انجمن مزرعه مداران پرورش مرغ در استان ننگرهار می‌گوید در این استان حدود 3 هزار مزرعه پرورش مرغ فعالیت دارد که در حال حاضر این استان از گوشت مرغ خودکفا شده و آنها با نبود بازار روبرو شده‌اند. به گفته نامبرده نیاز بازار، روزانه 20 هزار قطعه مرغ است اما همه‌روزه هشتاد هزار قطعه مرغ وارد بازار می‌شود. عبدالاحد از حکومت خواست تا نیازمندی گوشت مرغ ادارات حکومتی را از مزرعه‌های داخلی رفع نماید. به گفته نامبرده این کار ازیک‌طرف جلوی واردات مرغ را از خارج کشور می‌گیرد و هم باعث رشد صنعت پرورش مرغ در این استان می‌شود. همچنین مزرعه‌داران پرورش مرغ خواستار جلوگیری از واردات مرغ  و مواد خوراکی از کشور همسایه پاکستان شده می‌گویند، درصورتی‌که حکومت موفق به این کار شود هم بابت گوشت مرغ خودکفا شده و هم برای تعداد زیادی از مردم زمینه کار کردن فراهم می‌شود. در این حال دکتر ضمیر بهسودی  مسئول خدمات دام‌پروری ریاست زراعت ننگرهار درحالی‌که از درخواست مزرعه‌داران پرورش مرغ حمایت می‌نماید می‌گوید آنها به تولیدات داخلی اهمیت می‌دهند و با ادارات دیگر حکومتی در تلاش بازاریابی برای مرغ تولیدشده در مزارع این ولایت می‌باشند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i225108

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما