معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۱:۰۹ - مشاهده: ۲۹۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در نیمه دوم شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری آذربایجان و بانک جهانی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمل و نقل بررسی شد

رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) با اشاره به این دیدار، نوشت: در نشستی با استفانی استالمیستر مسئول جدید بانک جهانی در امور آذربایجان، در این خصوص بحث و تبادل نظر شد. در این نشست پروژه‌های در حال اجرا توسط بانک جهانی در زمینه بهبود قوانین مربوط به حوزه ارتباطات  آذربایجان و اجرای پروژه‌های توسط بانک جهانی در زمینه‌های تحول دیجیتال بررسی و به نتایج مثبت این پروژه‌ها تاکید شد.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-dunya-banki-ile-ikt-ve-neqliyyat-sektorlarinda-emekdasligi-muzakire-edib/

 

هیئت بانک اروپایی بازسازی و توسعه با رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد

هیئتی به سرپرستی یورگن ریگترین معاون اول بانک اروپایی بازسازی و توسعه روز 7 سپتامبر با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد.فعالیت‌های بانک اروپایی بازسازی و توسعه در آذربایجان و به‌ویژه در زمینه‌های انرژی تجدیدپذیر، حمل‌ونقل، لجستیک، توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و همکاری در  قالب کریدور میانه و سایر حوزه‌ها که برای آذربایجان در اولویت قرار دارد، موردبحث و بررسی قرار گرفت. همچنین بر اهمیت گسترش بیشتر همکاری‌های بانک اروپایی بازسازی و توسعه و آذربایجان، اهمیت وام‌های اختصاص داده شده توسط این بانک به پروژه‌های انرژی و حمل‌ونقل آذربایجان به‌ویژه کریدور گازی  جنوب  تاکید شد.

https://president.az/az/articles/view/61011

 

هفت میلیون منات برای تعمیر بزرگراه الت - آستارا - ایران اختصاص یافت

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دستوری درباره تعمیرات اساسی بخشی از بزرگراه الت - آستارا – مرز جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. بر اساس این دستور رئیس جمهور آذربایجان ، به منظور تعمیر اساسی قطعه از 217 تا 243 کیلومتری بزرگراه آلات - آستارا - مرز جمهوری اسلامی ایران در مرحله نخست  7 میلیون منات از محل صندوق ذخیره رئیس جمهور آذربایجان که در بودجه عمومی سال  2023 در نظر گرفته شده است، به اداره دولتی راهسازی آذربایجان اختصاص یافته است.

https://apa.az/az/resmi-xeber/elet-astara-iran-avtomobil-yolunun-temiri-ucun-7-milyon-manat-ayrilib-serencam-784645

 

روسیه علاقه مند به ارسال برق از طریق آذربایجان به ارمنستان و ایران است

روسیه در حال بررسی امکان انتقال 300 مگاوات برق از طریق آذربایجان به ارمنستان و از آنجا به ایران و سایر کشورها است، نیکولای شولگینوف وزیر انرژی روسیه این مطلب را به خبرگزاری ریا نووستی گفت. وی افزود: همه شرکت کنندگان و طرفین به این پروژه علاقه مند هستند.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/rusiya-azerbaycan-uzerinden-ermenistana-ordan-da-irana-elektrik-enerjisi-catdirmaq-isteyir-784962

پیش بینی یک مرکز مطالعات انرژی آمریکا درباره میانگین تولید روزانه نفت آذربایجان

اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA) پیش بینی خود برای میانگین تولید روزانه نفت آذربایجان در سه ماهه سوم سال جاری را اعلام کرد.بر اساس گزارش به روز شده «چشم انداز انرژی کوتاه مدت EIA » ، در سه ماهه سوم سال 2023 میانگین تولید روزانه نفت آذربایجان 630 هزار بشکه خواهد بود. این رقم 10 هزار بشکه بیشتر از شاخص های سه ماهه دوم سال جاری است. بر اساس پیش بینی به روز شده EIA، میانگین تولید روزانه نفت آذربایجان در سه ماهه چهارم سال 2023 به 640 هزار بشکه خواهد رسید. این رقم 30 هزار بشکه کمتر از شاخص های سه ماهه پایانی سال گذشته است EIA. پیش بینی می‌کند که تولید نفت آذربایجان در سال 2024 افزایش یافته و در سه ماهه چهارم سال 2024 به 650 هزار بشکه برسد.

https://t.me/economy_az/12657

 

صادرات گاز «شاه دنیز» بیش از 8 درصد افزایش یافت

 در ماه ژانویه تا اوت سال جاری، به میزان 27 میلیارد و 109.8 میلیون مترمکعب گاز از طریق خطوط لوله گازی آذربایجان منتقل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.2 درصد افزایش داشته است. به نقل از کمیته دولتی آمار، 53.8 درصد از گاز صادراتی از طریق خط لوله باکو - تفلیس - ارزروم انجام شده است. گاز تولیدی میدان «شاه دنیز» از طریق این خط لوله صادر می‌شود. به طوری که طی دوره گزارش، 14 میلیارد و 589.9 میلیون متر مکعب گاز از طریق این خط لوله منتقل شده است (8.4 درصد افزایش نسبت به شاخص مشابه سال 2022).

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/sahdeniz-qazinin-ixraci-8-den-cox-artib-785551

 

افزایش 20 درصدی سرمایه گذاری مستقیم ترکیه در آذربایجان

در نیمه اول سال 2023، سرمایه گذاری مستقیم ترکیه در اقتصاد آذربایجان به میزان 575 میلیون و 685 هزار دلار بوده است. به نقل از بانک مرکزی آذربایجان، حجم این شاخص 19.7 درصد معادل 94 میلیون و 894 هزار دلار بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. سرمایه گذاری ترکیه در اقتصاد آذربایجان در ژانویه تا ژوئن 2022 به میزان 480 میلیون و 791 هزار دلار بوده است. لازم به ذکر است که با توجه به حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آذربایجان، ترکیه پس از انگلستان (896.4 میلیون دلار) در رتبه دوم قرار دارد.

https://apa.az/az/maliyye/turkiyenin-azerbaycana-birbasa-investisiya-qoyulusu-20-artib-785459

 

توافقنامه همکاری شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت سرمایه گذاری آذربایجان امضا شد

هلگه لوند رئیس هیئت مدیره بریتیش پترولیوم ( بی پی) ، گوردون بیرل معاون اجرایی تولید و عملیات همراه با لرد براون مادینگلی مدیر اجرایی سابق بریتیش پترولیوم، برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد حیدر علی اف رهبر ملی آذربایجان که توسط شرکت دولتی نفت آذربایجان «سوکار» در کاخ گلستان برگزار شد، به باکو سفر کردند. به گزارش شرکت بریتیش پترولیوم ، این برنامه به مناسبت «روز کارکنان صنعت نفت» که توسط حیدر علی اف در سال 2001 در آذربایجان تأسیس شد، برگزار شده است.

در جریان این سفر، هیئت شرکت بریتیش پترولیوم با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز دیدار کرد. در این دیدار نمایندگان بریتیش پترولیوم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حیدر علی اف رهبر ملی آذربایجان ، بر اهمیت صدمین سالگرد وی، خدمات برجسته این رهبر بزرگوار در توسعه آذربایجان و کل منطقه و همچنین بر تعهد شرکت بریتیش پترولیوم به مشارکت بلندمدت با آذربایجان تاکید کردند.

بر اساس برنامه سفر، هیئت بریتیش پترولیوم با مسئولان سوکار نیز دیدار کرد. پس از این دیدار ، توافق نامه پیوستن سوکار و شرکت سرمایه گذاری آذربایجان به پروژه انرژی «شفق» امضا شد.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/bp-ile-azerbaycan-investisiya-sirketi-arasinda-qosulma-sazisi-imzalanib-foto-786717

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد به مجارستان سفر کرد

در این سفر بر اهمیت گفتگو با مجارستان تاکید شد، از اجرای موفقیت آمیز توافقات انجام شده، پویایی توسعه روابط آذربایجان و مجارستان، چشم انداز همکاری‌های اقتصادی و نتایج موثر مشارکت در پروژه‌های مشترک ابراز خرسندی شد. یکتور اوربان در این دیدار که با حضور پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان و مارتون ناد وزیر توسعه اقتصادی نیز برگزار شد، بر اهمیت همکاری کشورش با آذربایجان در زمینه امنیت انرژی تاکید کرد. و همچنین اشاره کرد که تعدادی از شرکت های مجارستانی با موفقیت فعالیت خود را در آذربایجان گسترش داده اند و سایر شرکت های مجارستانی نیز برنامه‌های سرمایه گذاری در آذربایجان دارند. خاطرنشان شد که گردش تجاری آذربایجان و مجارستان در حال افزایش است و همکاری‌های سرمایه گذاری سودمند به عنوان شاخصی از علاقه متقابل در گسترش مشارکت در حال اجرا است. بیان شد انرژی، صنعت، حمل و نقل، فناوری اطلاعات، کشاورزی، تجارت، آموزش و غیره. فرصت های زیادی برای تقویت روابط در این زمینه‌ها وجود دارد و هر دو کشور در حال انجام اقدامات لازم برای تحقق این ظرفیت هستند. در ادامه میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در چارچوب این سفر با پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان دیدار و گفتگو کرد. طرفین تاکید کردند که روابط جمهوری آذربایجان و مجارستان مبتنی بر اصول مشارکت راهبردی است و رهبری دو کشور برای توسعه همکاری‌ها و استفاده موثر از ظرفیت های موجود اهمیت ویژه ای قائل هستند. در این نشست همچنین اطلاعاتی در خصوص امکان عبور کریدورهای حمل و نقل از خاک آذربایجان، بندر تجارت دریایی بین المللی باکو و منطقه آزاد اقتصادی آلات ارائه شد و از شرکت های مجارستانی برای استفاده از فضای تجاری مطلوب و پتانسیل ترانزیتی دعوت شد.

https://economy.gov.az/az/post/1583/iqtisadiyyat-naziri-mikayil-cabbarov-macaristana-sefer-edib

دیدار وزرای کشاورزی آذربایجان و ازبکستان

مجنون ممداُف وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان در چارچوب سفر رسمی‌به ازبکستان دیداری دوجانبه با عزیز ویتوف وزیر کشاورزی ازبکستان برگزار کرد. در این دیدار طرفین در خصوص تحقق وظایف تعیین شده از جانب روسای جمهور آذربایجان و ازبکستان در جریان سفرهای رسمی دوجانبه خود برای تقویت همکاری‌های دو کشور و جهت گیری‌های آتی همکاری‌ها گفتگو کردند.در این دیدار بیان شد که همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها به صورت پویا در حال توسعه است. هر دو کشور از طرح هایی برای تقویت همکاری‌ها در همه زمینه‌ها حمایت می‌کنند.

در این نشست اجرای نقشه راه همکاری در زمینه کشاورزی که بین آذربایجان و ازبکستان تهیه شده است به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین تاکید کردند که تعریف مسیرهای اصلی همکاری در نقشه راه قابل تقدیر است.

در نشست مزبور، آذربایجان و ازبکستان توافق کردند که هر چه سریعتر گام های ملموسی را در زمینه غلات، فندق کاری، ساخت ماشین آلات کشاورزی و سایر زمینه‌های کشاورزی بردارند. در عین حال، موضوعات مربوط به دومین نشست وزرای کشاورزی سازمان کشورهای ترک و رویداد «انجمن تجارت کشاورزی» که 26 سپتامبر در باکو برگزار می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://agro.gov.az/az/news/070923

 

امضاء تفاهم نامه با شرکت سنگاپوری Trafigura Pte Ltd

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان و روشن نجف رئیس شرکت سوکار با جرمی ویر مدیرعامل و رئیس شرکت فعال در حوزه انرژی، مواد اولیه و فلزات غیرآهنی «Trafigura Pte Ltd» دیدار کردند.

در این نشست به فضای مناسب تجاری و سرمایه گذاری آذربایجان و فرصت های ایجاد شده برای بخش خصوصی اشاره شد. اعلام شد که با توجه به چالش های جهانی، یکی از اولویت های اصلی آذربایجان تبدیل شدن به یک کشور پاک زیست محیطی و انرژی «سبز» است.

میکائیل جباروف همچنین از طرح های اجرا شده در راستای استفاده بهینه از انرژی و ایجاد منابع جدید انرژی پایدار و وضعیت اجرایی آنها خبر داد. بر اهمیت برقراری روابط همکاری با شرکت «Trafigura Pte Ltd» به لحاظ استفاده از تجربیات سنگاپور در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، استخراج و تولید آلومینیوم تاکید شد.

در چارچوب این دیدار، تفاهم نامه همکاری بین «Trafigura Pte Ltd» و وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان امضا شد. این سند توسط میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان و جرمی ویر مدیرعامل و رئیس شرکت مزبور امضا شد.

تفاهم نامه دیگری در این نشست بین شرکت صنعتی آذربایجان OJSC و Trafigura Pte Ltd امضا شد. این سند به امضای کامران نبی زاده مدیرعامل شرکت صنعتی آذربایجان و جرمی ویر مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مذکور رسیده است.

نکته: شرکت «Trafigura Pte Ltd» سنگاپور یکی از شرکت های جهانی در زمینه تجارت انرژی، مواد اولیه و فلزات غیرآهنی است. این شرکت با گردش مالی سالانه بیش از 300 میلیارد دلار آمریکا بیش از 60 دفتر در چندین کشور جهان دارد.

https://www.economy.gov.az/az/post/1598/sinqapurun-trafigura-pte-ltd-sirketi-ile-anlasma-memorandumlari-imzalanib

 

راه اندازی پروژه جدید راه آهن در آذربایجان

سایت وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل: برنامه سرمایه گذاری مشارکت شرقی در اتصال بانک سرمایه گذاری اروپا و اتحادیه اروپا (EPIC) پروژه جدیدی را در آذربایجان راه اندازی کرده است. در چارچوب پروژه اجرا شده به ابتکار وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل، قرار است از تجربیات پیشرفته اتحادیه اروپا در زمینه راه آهن استفاده شود و همچنین قرار است در راستای تطبیق خطوط و گذرگاه‌های ریلی با مدرن ترین استانداردها همکاری شود.

لازم به ذکر است که این پروژه که بخش راه آهن را پوشش می دهد، اولین پروژه ای است که در چارچوب برنامه سرمایه گذاری مشارکت شرق در زمینه اتصال در آذربایجان اجرا می‌شود.

https://mincom.gov.az/az/media/xeberler/olkemizde-demir-yolu-sahesinde-yeni-layiheye-baslanilib

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما