معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۰:۰۹ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمه دوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعمال مالیات بر دارایی بانک‌ها برای تامین هزینه‌های بازسازی مناطق سیل‌زده

دولت اسلوونی در حال برنامه‌ریزی برای اعمال مالیات بر دارایی‌های بانکی به عنوان اقدامی موقت برای کمک به تامین مالی بازسازی کشور پس از سیل ویرانگر اوایل ماه آگوست می‌باشد. رابرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی، در این خصوص گفت: در سرتاسر اروپا، مالیات‌های جدید وضع می‌شود و اسلوونی نیز به این سمت می‌رود. این مالیات از 0.2 درصد از کل دارایی‌های بانک‌ها اخذ می‌شود و به احتمال زیاد در لایحه بازسازی و توسعه درج خواهد شد. این مالیات یک اقدام موقت خواهد بود و به مدت پنج سال اجرا می‌شود.

به گفته نخست‌وزیر، دولت انتظار دارد از طریق مالیات جدید، سالانه 100 میلیون یورو (500 میلیون یورو در مدت پنج سال) جمع‌آوری کند. در حال حاضر، مالیات درنظر گرفته شده حدود 0.2 درصدی بر کل دارایی‌های بانک‌ها است که آسیبی به بخش بانکی وارد نمی‌کند و همچنین به عنوان کمک عادلانه این بخش به بازسازی و توسعه مناطق سیل زده است. وزارت دارایی نیز اعلام کرد که در این پیشنهاد، موقعیت بانک مرکزی اروپا (ECB) و مدل اسپانیایی مالیات بانکی مد نظر قرار گرفته شده و اجرایی شدن این پیشنهاد مستلزم تجزیه و تحلیل تاثیر اولیه آن بر ثبات سیستم مالی است. طبق نظر بانک مرکزی اروپا در مورد اسپانیا، درآمدهای مالیاتی نباید برای پوشش کسری بودجه استفاده شود، بلکه باید به طور هدفمند استفاده شود. بنابراین مالیات بانکی اضافی، منبع مالی برای صندوق بازسازی خواهد بود که یارانه‌ها و وام‌هایی را برای تامین مالی تعمیرات خسارت سیل ارائه می‌کند.

دولت تخمین زده است که سیل اخیر، 4.7 میلیارد یورو خسارت مستقیم داشته است ولی بعدا نخست‌وزیر اسلوونی اعلام کرد که 6.7 میلیارد یورو در بازسازی از جمله برای بهبود تاب‌آوری در برابر سیل‌های احتمالی جدید سرمایه‌گذاری خواهد شد. گلوب گفت که شکاف 2 میلیارد یورویی بین این دو رقم با وام پوشش داده می‌شود و یکی از راه‌های انجام آن اوراق قرضه خزانه بلندمدت خواهد بود.

https://sloveniatimes.com/39777/government-planning-bank-tax

تاثیر سیل بر تولید ناخالص داخلی اسلوونی در سال جاری

بر اساس ارزیابی بانک مرکزی اسلوونی، سیل اخیر بر تولید ناخالص داخلی اسلوونی تاثیرگذار خواهد بود، ولی این تاثیر چندان زیاد نخواهد بود؛ زیرا با وجود اینکه برخی شرکت‌ها خسارت‌های زیادی را تحمل کرده‌اند، همزمان کار نوسازی می‌تواند به رشد سرمایه‌گذاری و مصرف کمک کند. بانک مرکزی اسلوونی پیش‌بینی می‌کند تولیدات اقتصادی اسلوونی در سه ماهه سوم سال جاری با رکود روبرو خواهد بود و سیل اخیر، حداکثر نیم درصد در تولید ناخالص داخلی تاثیر خواهد گذاشت.  البته بانک مرکزی تاکید دارد ارزیابی فعلی بر اساس اطلاعاتی است که در حال حاضر در اختیار دارد و ارزیابی دقیق‌تر طی ماه‌های آینده، بعد از تعیین مقدار خسارت و تصویب اقدامات رفع عواقب سیل مشخص خواهد شد.

در همین ارتباط، ایرنا شینکو وزیر کشاورزی اسلوونی گفت: سیل اخیر این کشور 145 میلیون یورو به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است که این خسارات، عمدتا به زمین، ساختمان‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات وارد شده است و مشکلاتی نیز در زمینه ذخیره علوفه، کود و بذر و همچنین تحویل شیر ایجاد کرده است،. وی گفت که در جنگلداری عمدتا جاده‌های جنگلی آسیب دیده است که در برخی موارد تنها راه دسترسی به مزارع کشاورزی است. حدود 1700 کیلومتر از جاده‌های جنگلی آسیب دیده و خسارت آن به حدود 50 میلیون یورو می‌رسد.

https://n1info.si/gospodarstvo/prva-napoved-vpliv-poplav-na-gospodarstvo-ne-bo-nujno-enoznacen/

https://www.rtvslo.si/lokalne-novice/poplave/poplave-samo-v-kmetijstvu-povzrocile-za-145-milijonov-evrov-skode/681772/

افزایش تعداد بیکاران در ماه آگوست

به گزارش اداره کاریابی اسلوونی، تعداد بیکاران در اسلوونی در پایان ماه آگوست 47383 نفر بود که 0.2 درصد بیشتر از ماه جولای و 12.1 درصد کمتر از ماه آگوست سال گذشته است. تعداد بیکارانی که در ماه آگوست در اداره کاریابی ثبت نام کردند 3953 نفر بود که 20.7 درصد کمتر از ماه جولای و 0.1 درصد بیشتر از ماه آگوست سال 2022 است. در این میان 1801 نفر به دلیل پایان دوره اشتغال به کار موقت، خود را به اداره کاریابی معرفی کردند و 244 نفر به دنبال اولین مورد اشتغال به کار بودند، 36 نفر به دلیل ورشکستی شرکت‌ها و 759 نفر نیز به عنوان نیروی کاری که شرکت‌ها دیگر به آنها نیاز نداشتند، خود را به اداره کاریابی معرفی کردند.  

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/avgusta-malenkost-vec-brezposelnih/68036

پیش‌بینی تمدید یارانه برق در سال آینده

از اول سال آینده، اعتبار قیمت‌های تعدیل شده برق توسط دولت و سایر اقدامات رفاهی به پایان می‌رسد. در صورت عدم تمدید این یارانه‌ها، قیمت برق مصرف‌کنندگان حدود 60 درصد بالاتر خواهد بود. بر اساس اطلاعات غیررسمی، وزارت محیط‌زیست، اقلیم و انرژی اقداماتی را به منظور ادامه یارانه برق برای مصرف‌کنندگان در دست بررسی دارد. این اقدام که به منظور مهار قیمت‌ها در سال آینده صورت خواهد گرفت، احتمالا تنها برای مصرف‌کنندگان خانگی و مصرف‌کنندگان تجاری کوچک اجرا خواهد شد و برای شرکت‌های متوسط و بزرگ تمدید نخواهد شد. شرکت‌ها در سال جاری تلاش کرده‌اند با اقدامات صرفه جویی و همچنین سایر اقدامات مثل کاهش میزان سفارش، مصرف انرژی برق خود را در مقایسه با سال گذشته کاهش دهند.

 قیمت تعدیل شده مصرف برق برای خانوارها در ساعات اوج مصرف برق، 11.8 سنت به ازای هر کیلووات ساعت و در ساعات غیر اوج، 8.2 سنت به ازای هر کیلووات ساعت می‌باشد. قیمت مصرف برق برای مصرف‌کنندگان تجاری در تعرفه بالا 13.8 سنت و در تعرفه پایین 9.9 سنت و یا جمعا 12.4 سنت به ازای هر کیلووات در ساعت می‌باشد. تعرفه مصرف برای شرکت‌های متوسط و بزرگ بالاتر است.

 همچنین دولت تصمیم دارد مالیات بر ارزش افزوده در زمینه برق را که به 9.5 درصد کاهش داده بود مجددا به 22 درصد افزایش دهد. به این ترتیب قیمت برق مصرفی خانوارها حدود 7 یورو گران‌تر خواهد شد. قیمت تنظیم شده گاز مصرفی خانوارها، ادارات خدمات اجتماعی، کودکستان‌ها، مدارس، اماکن درمانی نیز تا پایان سال جاری معتبر است. بر اساس اطلاعات غیررسمی، دولت یارانه‌های گاز را تمدید نخواهد کرد، زیرا قیمت مصرف گاز از سطح قیمت‌های سال گذشته کمتر است.

https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/vlada-bo-tudi-prihodnje-leto-blazila-podrazitve-elektrike/

انتشار اوراق قرضۀ جدید دلاری در اسلوونی

وزارت دارایی اسلوونی اوراق قرضه ده ساله جدید منتشر کرده است که اولین اوراق قرضه به دلار آمریکا از سال 2014 تاکنون می‌باشد. ارزش این اوراق قرضه یک میلیارد دلا با نرخ 5 درصد است. وزارت دارایی اعلام کرد که تقاضای سرمایه‌گذاران در اوراق قرضه این کشور از 3.8 میلیارد دلار فراتر رفته است که سندی برای اعتماد سرمایه‌گذاران نهادی به جمهوری اسلوونی است.

همچنین دولت این کشور، یک سوآپ ارزی برای محافظت بدهی در برابر ریسک نرخ ارز اجرا کرده است که بر این اساس، هزینه واقعی تامین مالی پس از تسعیر ارز، 3.802 درصد است. اسلوونی آخرین بار در بحبوحه بحران بدهی در سال 2014 اقدام به استقراض دلار از بازار سرمایه نمود و در آن زمان اوراق قرضه دوگانه 5 و 10 ساله به ارزش 3.5 میلیارد دلار منتشر کرد که از آن زمان تاکنون چندین بای بک و سواپ ارزی انجام داده است. اسلوونی با اوراق قرضه بلندمدت که تاکنون منتشر شده است، بازسازی زیرساخت‌های راه‌آهن، خرید قطارهای الکتریکی و تا حدی پروژه‌های تحرک شهری، اجتماعی و بهداشتی و پروژه‌هایی با هدف کاهش اثرات کربن خود را تامین مالی کرده است.

https://sloveniatimes.com/39800/slovenia-issues-new-dollar-bond

راه‌اندازی پروازهای برنامه‌ریزی شده بین لیوبلیانا و لوکزامبورگ

شرکت هواپیمایی ملی لوکزایر پروازهای برنامه‌ریزی شده‌ای را بین لیوبلیانا پایتخت اسلوونی و لوکزامبورگ از 14 سپتامبر راه‌اندازی کرد؛ مسیری که انتظار دارد سالانه حدود 12 هزار مسافر را جذب کند. این خط پروازی دو بار در هفته، هر پنجشنبه و یکشنبه، با یک هواپیمای توربوپراپ با 76 صندلی خواهد بود.

قیمت پروازهای رفت و برگشت در این خط، از 119 یورو شروع می‌شود؛ برقراری پرواز این شرکت هواپیمایی نتیجه یارانه‌های دولتی است که پس از ورشکستگی شرکت هواپیمایی آدریا ایرویز اسلوونی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ارائه شده است. توماس فیشر، مدیر ارشد بازرگانی لوکزایر گفت که برقراری این پرواز از مدتی پیش به دلیل تعداد قابل توجه جامعه اسلوونیایی لوکزامبورگ در دست بررسی بوده است. وی افزود: زمان‌بندی‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شدند که مسافران این پرواز به شبکه ۹۵ مقصد این شرکت به ۳۳ کشور دسترسی خوبی داشته باشند. اضافه شدن این شرکت هواپیمایی تعداد مقاصد موجود از لیوبلیانا را به 23 مقصد می‌رساند. شرکت هواپیمایی ایر بالتیک، یکی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی که درخواست یارانه دولتی کرده است، در ماه مه یک سرویس لیوبلیانا-ریگا را راه‌اندازی خواهد کرد.

https://sloveniatimes.com/39808/scheduled-flights-launched-between-ljubljana-and-luxembourg/

عودت جریمه‌های نقض قوانین دوره شیوع کرونا

مبالغ جریمه‌های کسانی که به دلیل نقض قوانین دوران کرونا (که بعدا خلاف قانون اساسی اعلام شد) جریمه شدند، برگردانده خواهد شد و تخلفات آنها براساس لایحه‌ای که 20 سپتامبر توسط پارلمان تصویب شد از سوابق حذف خواهد شد. دومینیکا شوارک پیپان، وزیر دادگستری اسلوونی هنگام ارائه این لایحه در پارلمان گفت: بین مارس 2020 تا پایان می 2022، بیش از 62 هزار پرونده تخلف بر اساس قوانینی که متعاقبا خلاف قانون اساسی تشخیص داده شد با مجموع جریمه‌های صادر شده به مبلغ 5.7 میلیون یورو تشکیل شده بود. لازم به ذکر است حدود 30 درصد یا کمی‌بیش از 1.7 میلیون یورو جریمه، قبل از توقف اجرای این قانون بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت جدید در ژوئن 2022 عودت داده شده بود.

https://sloveniatimes.com/39827/amnesty-for-covid-rule-breaches-enacted

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما