معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۴:۱۳ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار اقتصادی شمال شرق ترکیه در هفته چهارم شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ملاقات محبتی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران با استاندار جدید طرابوزان

سرکنسول  کشورمان با استاندار جدید طرابوزان آقای عزیز ییلدیریم ملاقات نمود. در این نشست یافتن راه‌های گسترش مبادلات تجاری خصوصا میان استان‌های همجوار، توسعه گردشگری، همکاری و تبادل هیئت های استانی، اطلاع رسانی از توانمندی‌های صادراتی دو کشور، مشکلات موجود برای واردات برخی کالاهای ایرانی مثل قیر و سنگ های ساختمانی، تبادل تقویم نمایشگاهی و حضور در نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور و مشاهده میدانی فعالیت های نمایشگاهی در حوزه‌های مختلف و آشنائی نزدیک از نوع و چگونگی فعالیت آنان و همچنین برقراری پرواز مستقیم از ایران به طرابوزان، از جمله موضوعاتی بود که تبادل نظر شد.

 

عملیات خاکریزی بر روی سطح دریا برای ساخت بیمارستان شهری ریزه رو به پایان است.

احسان سلیم بایداش، استاندار ریزه در مورد پروژه بیمارستان شهری ریزه گفت: عملیات تکمیلی پرکردن سطح دریا برای ساخت بیمارستان شهری ریزه که در زمینی به مساحت 340 هزار متر مربع بین محله تاشلیدره و حمیدیه شهر ریزه ساخته می‌شود، رو به پایان است. وی گفت، پس از اتمام عملیات خاکریزی، مناقصه عملیات روبنایی برگزار می‌شود و این مناقصه تحت نظارت معاون وزیر بهداشت که در زمان مناقصه به ریزه می آید، برگزار خواهد شد. احسان سلیم بایداش اظهار داشت، پر کردن، بخش مهمی از کار بود که رو به پایان است. هیچ کمبود جدی در پر کردن وجود ندارد و شاید ظرف 1 تا 1.5 ماه، پروژه تحویل داده شود. ( گونه باکیش – 13 سپتامبر)

اداره مهاجرت تعداد اتباع خارجی مقیم طرابوزان را اعلام کرد.

اداره مهاجرت تعداد اتباع خارجی که مجوز اقامت در ترکیه را دریافت کرده اند، اعلام کرد. بنابر این آمار در مجموع یک میلیون و 235 هزار و 895 هزار تبعه خارجی مجوز اقامت گرفته اند. با نگاهی به این آمار در منطقه شرق دریای سیاه، طرابوزان استانی بود که بیشترین خارجی را پذیرفته است. طرابوزان با 6 هزار و 291 نفر اجازه اقامت، استانی که بیشترین اجازه اقامت را داده است، اعلام شد. استان‌های دیگر بعد از طرابوزان عبارتند از: گیرسون 1637 نفر، اردو 599 نفر، ریزه 918 نفر، گوموشخانه 824 نفر، آرتوین 415 نفر، بایبورت 186 نفر بوده است.

انواع اخذ اقامت ترکیه توسط اتباع خارجی اکثراً به 4 شکل می‌باشد. این انواع به عنوان اجازه اقامت کوتاه مدت، اجازه اقامت دانشجویی، اجازه اقامت خانواده و غیره می‌باشد. بر اساس این نوع اقامت ها در سراسر کشور، 772 هزار و 498 نفر اقامت کوتاه مدت، 154 هزار و 285 نفر اقامت دانشجویی، 110 هزار و 439 نفر اقامت خانوادگی و 198 هزار و 673 نفر به دلایل دیگر اقامت دریافت کرده اند.

ملیت اتباع خارجی که اجازه اقامت در این کشور را دریافت کرده اند، نیز اعلام شد. کشوری که بیشترین تعداد مجوز اقامت را داشت، فدراسیون روسیه بود. ملیت ها و تعداد شهروندانی که اجازه اقامت دریافت کرده اند به شرح زیر است: 1- 138 هزار و 534 نفر فدراسیون روسیه، 2- 107 هزار و 603 نفر ترکمنستان، 3- 103 هزار و 623 نفر عراق، 4- 86 هزار و 959 نفر سوریه. 5- 86 هزار و 805 نفر ایران، 6- 68 هزار و 818 نفر آذربایجان، 7- 56 هزار و 479 نفر ازبکستان، 8- 47 هزار و 149 نفر افغانستان، 9- 45 هزار و 595 هزار نفر قزاقستان، 10-39 هزار و 198 نفر اوکراین، 11- 455 هزار و 132 نفر از دیگر کشورها هستند. (گونه باکیش – 13 سپتامبر)

تعداد 314 فروند کشتی در 8 ماه در بندر طرابوزان در سال 2023 لنگر انداخته است!

سازمان آمار ترکیه داده‌های ترافیکی کشتی‌های ورودی به بنادر ترکیه را برای بازه زمانی ژانویه تا آگوست به اشتراک گذاشت. بر این اساس داده‌ها مشاهده شد که در مدت 8 ماه 314 فروند کشتی داخلی و خارجی وارد بندر طرابوزان شده است که 71 فروند کشتی با حجم ناخالص 716 هزار و 867 تن بوده است. همچنین تعداد کشتی‌ها با پرچم خارجی ورودی به بندر طرابوزان ۲۴۲ فروند بوده که حجم ناخالص تنی آنها یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۸۸۶ تن بوده است. در همین دوره، تعداد کل کشتی‌هایی که به بندر سورمنه طرابوزان وارد شده است، یک عدد 1 بوده است.

از سوی دیگر تردد کشتی‌ها در سایر استان‌های شرق دریای سیاه نیز وجود داشته است. بر اساس داده‌های اعلام شده توسط سازمان آمار ترکیه، تعداد کل کشتی‌های وارد شده به بندر فاتسا در شرق دریای سیاه در 8 ماه 17 کشتی، تعداد کل کشتی‌های وارد شده به بندر گیره سون در 8 ماه 85 کشتی، تعداد کل کشتی‌های وارد شده به بندر هوپا در 8 ماه 111 کشتی، تعداد کل کشتی‌های وارد شده به بندر ریزه در 8 ماه 79 کشتی بوده است. همچنین تعداد کل کشتی‌های وارد شده به بندر تیربولو در 8 ماه 50 کشتی و تعداد کل کشتی‌های وارد شده به بندر اونیه در 8 ماه 192 عدد ثبت شده است. (گونه باکیش – 13 سپتامبر)

 

با بازگشت گردشگران عرب به کشورهای خود، بخش گردشگری رو به افول گذاشت.

مکان‌های تاریخی و گردشگری طرابوزان این روزها خلوت ترین روزها را می‌گذراند به خصوص با بازگشت گردشگران عرب به کشورهای خود و با افتتاح مدارس، مکان‌های تاریخی و گردشگری طرابوزان خلوت ترین روزهای سال را تجربه می‌کند. در این زمینه علی چالیک که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند گفت، تا یک ماه پیش مکان‌های گردشگری پر بود، اما اکنون بازدیدکننده زیادی وجود ندارند. یک ماه پیش مسجد ایاصوفیه، اوزونگول و ییلاق آیدر مملو از گردشگر بود. با شروع ماه سپتامبر، به دلیل باز شدن مدارس در کشورهای حاشیه خلیج فارس، کسب و کار ما به یک دهم کاهش یافته است. قبلاً جایی پیدا نمی‌کردیم تا ماشین‌هایمان را پارک کنیم. فعلاً چنین چیزی وجود ندارد و فقط چند نفر می آیند. همچنین اواخر شهریور کلا تمام می‌شود و بعد از شهریور بازنشستگان می آیند. البته اینجا کسانی که می آیند عمدتاً گردشگران عربستان هستند. همچنین امسال آرام تر از پارسال بود. اکنون گردشگران عرب دیگر کشورها این منطقه را جذاب‌تر می‌بینند. بعد از این می‌خواهند بوسنی را ببینند چون آب و هوای آنجا شبیه ما است، اما فکر می‌کنم به مرور زمان این بازدیدها کاهش پیدا کند. (گونه باکیش – 13 سپتامبر)

درآمد طرابوزان از بازدید گردشگران از موزه‌ها و امکان تاریخی

سازمان آمار ترکیه، آمار بازدیدکنندگان از موزه‌ها و آثار تاریخی در سال 2022 را اعلام کرد. بر اساس اطلاعات اعلام شده، 5 میلیون و 566 هزار نفر از موزه‌های پولی و 3 میلیون و 675 هزار و 346 نفر از موزه‌های رایگان در سراسر ترکیه بازدید کرده اند. درآمد بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی در سراسر ترکیه 169 میلیون و 308 هزار و 387 لیر اعلام شده است.

با توجه با این آمار، طرابوزان شهری با بیشترین تعداد بازدیدکننده از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی در منطقه شرق دریای سیاه بوده است. در حالی که در مجموع 162 هزار و 287 نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی طرابوزان بازدید کردند، از این تعداد 118 هزار و 394 نفر با پرداخت هزینه و 43 هزار و 893 نفر از موزه‌های رایگان بازدید کردنده اند. از این حیث، این شهر به محل بازدید از موزه‌های پولی در منطقه تبدیل شده است. از طرفی دیگر با توجه به این آمار، هیچ بازدیدکننده ای به هیچ یک از موزه‌ها و اماکن تاریخی در سه استان آرتوین، گوموشانه و بایبورت نرفته است.

تعداد کل بازدیدکنندگان از موزه‌های رایگان در گیره سون و اردو که هیچ موزه خصوصی در این منطقه وجود ندارد، 16 هزار و 2 نفر بود. تعداد کل بازدیدکنندگان از موزه‌های رایگان گیرسون 7 هزار و 363 نفر بوده است، این تعداد در اردو 4 هزار و 55 نفر و در ریزه 4 هزار و 584 نفر ثبت شده است. (گونه باکیش – 12 سپتامبر)

 

آمار پایین گردشگری با کشتی کروز در طرابوزان

با پایان فصل گردشگری آمار گردشگری با کشتی کروز در طرابوزان اعلام شد. بر اساس داده‌های اعلام شده توسط وزارت حمل و نقل و زیرساخت، تعداد کشتی‌های کروز و مسافران ورودی به بنادر ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا آگوست 2023 مشخص شده است. بر اساس این داده‌ها در مجموع 9 کشتی مسافربری از نوع کروز بین ژانویه تا آگوست وارد بندر طرابوزان شده است.

در بازه زمانی 7 ماهه تعداد کل مسافران ورودی از کشتی‌های کروز از بندر طرابوزان 5969 نفر ثبت شده است. با این حال گفته شده که هیچ کشتی تفریحی در ماه آگوست وارد طرابوزان نشده است. بر اساس آمار وزارت حمل ‌و نقل و زیرساخت، بندر طرابوزان از لحاظ تعداد کشتی‌های کروز ورودی به این بندر در بین 17 بندر ترکیه در رتبه یازدهم قرار دارد. (گونه باکیش – 12 سپتامبر)

 

شهرداری چایکارا هشدار داد که تأسیسات گردشگری غیر مجاز باید بسته شوند.

  شهرداری چایکارا نیز به دنبال شهرداری اورتاحیصار برای جلوگیری از فعالیت های غیر مجاز تاسیسات گردشگری دست به کار شد. شهرداری چایکارا مانند شهرداری اورتاحیصار، با پایان یافتن فصل گردشگری هشدار داد که به آپارتمان‌های فاقد گواهی فعالیت های گردشگری اجازه فعالیت داده نخواهد شد. این اقدام برای افزایش کیفیت گردشگری صورت گرفته است. در این راستا به 300 کسب و کار در اورتاحیصار و بیش از 180 واحد تجاری در چایکارا 2 ماه فرصت داده شد تا مجوز کسب و کار گردشگری را دریافت کنند و خاطرنشان کرد که مشاغلی که در این مدت مراحل لازم را انجام ندهند تعطیل خواهند شد. حنفی توک، شهردار چایکارا در این خصوص گفت: کار شناسایی ما به صورت منطقه ای همچنان ادامه دارد. ما به 180 کسب و کار که شناسایی کردیم اطلاع دادیم. بسیاری از آنها اقدامات لازم را آغاز کرده اند. (گونه باکیش – 11 سپتامبر)

شرکت های عضو اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در نمایشگاه ساخت و ساز باتومی معرفی شدند.

اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی مواد، فناوری و املاک و مستغلات ساختمانی باتومی‌گرجستان با دایر کردن یک غرفه و معرفی شرکتهای خود در این نمایشگاه حضور داشت. در این غرفه شرکت های فعال عضو اتاق که در این زمینه فعالیت دارند، معرفی شدند. (کوزی اکسپرس – 11 سپتامبر)

افزایش میلیون دلاری صادرات عسل در منطقه شرق دریای سیاه!

صادرات عسل از منطقه شرق دریای سیاه در بازه زمانی ژانویه تا اوت با 90 درصد افزایش به 2 میلیون و 101 هزار دلار رسید. از این میزان ۷۳۴ تن عسل در منطقه شرق دریای سیاه صادر شده است. احمد حمدی گوردغان، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت: در 8 ماهه سال جاری 734 تن عسل از دریای سیاه شرقی صادر شده است.

 گونه باکیش /  18 سپتامبر  2023

https://www.gunebakis.com.tr/haber/16472500/dogu-karadenizde-bal-ihracatinda-milyon-dolarlik-artis

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما