معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۲:۰۷ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته چهارم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعویق بهبود اقتصاد فنلاند

بانک مرکزی فنلاند آخرین پیش‌بینی خود در خصوص اقتصاد این کشور را منتشر کرد. طبق این گزارش، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی فنلاند، امسال 0.2 درصد کاهش یابد و سال آینده تنها 0.2 درصد رشد کند. سه ماه قبل، بانک مرکزی انتظار داشت اقتصاد این کشور امسال 0.4 درصد کوچکتر شود، اما در سال آینده 0.9 درصد رشد کند. انتظار می‌رود که رکود همچنان سطحی باشد، اما اقتصاد نیز کندتر از آنچه در تابستان پیش‌بینی می‌شد بهبود خواهد یافت. داده‌های آماری که در تابستان در دسترس قرار گرفت، حاکی از تحولات ضعیف برای بقیه سال است. اقتصاد فنلاند از یک سو با افزایش تورم و نرخ بهره و از سوی دیگر با فرسایش تقاضای صادراتی که ناشی از تضعیف وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز در منطقه یورو است، مهار شده است. با متوقف شدن رشد اشتغال پایدار، تنها نکته مثبت این است که تورم در حال کاهش است. بانک فنلاند این رکود را عمدتا به مشکلات صنایع تولیدی و ساخت‌وسازهای مسکونی نسبت می‌دهد. در این گزارش آمده است که چون در فنلاند، بخش‌های تولیدی و ساخت‌وساز مسکونی سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را نسبت به میانگین منطقه یورو دارد، اقتصاد این کشور بیش از سایر کشورها تضعیف می‌شود.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24179-bank-of-finland-recovery-of-finnish-economy-to-be-delayed.html

افزایش کسری بودجۀ دولت فنلاند در سال 2024

دولت فنلاند مذاکرات بودجه سال 2024 خود را تکمیل کرد و با وجود چالش‌های اقتصادی متعدد، کسری بودجه را افزایش داد. ریکا پوررا، وزیر دارایی فنلاند در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که کسری بودجه در سال آتی 11.5 میلیارد یورو خواهد بود که 1.4 میلیارد یورو بیشتر از پیش‌نویس منتشر شده در ماه اوت است. پوررا اشاره کرد که افزایش نرخ‌های بهره بر هزینه‌های بدهی دولت تأثیر گذاشته و آن را افزایش داده است.

https://www.dailyfinland.fi/business/34195/Govt-reveals-2024-budget-with-focus-on-economic-challenges

افزایش ورشکستگی در فنلاند به دلیل رکود اقتصادی

طبق آمار منتشر شده توسط اداره آمار فنلاند، ورشکستگی در فنلاند طی 12 ماه گذشته 22 درصد افزایش یافته است. تامی ویستامو، مدیر عامل آژانس آماری فنلاند گفت که تعداد شرکت‌هایی که درخواست ورشکستگی می‌کنند، در طول 12 ماه به سطحی رسیده که آخرین بار در طول بحران یورو در سال‌های 2013 و 2014 مشاهده شده است. در آگوست 2023 در مجموع 283 ورشکستگی اعلام شد که 56 مورد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بود. Juhana Brotherus، اقتصاددان ارشد انجمن فنلاند، ورشکستگی فزاینده را به افزایش نرخ بهره، افزایش هزینه‌ها و رشد اقتصادی ضعیف نسبت داد.

https://www.dailyfinland.fi/business/34199/Bankruptcies-soar-in-Finland-due-to-economic-stagnation

افزایش ورشکستگی شرکت‌های ساختمانی

بر اساس گزارش آمار فنلاند، در ماه اوت، 42 شرکت فعال در صنعت ساختمان ورشکست شدند. از سال 2003، تنها در هفت ماه، تعداد ورشکستگی در یک ماه بیش از این تعداد بوده است. بیشترین تعداد ورشکستگی در فوریه 2009 مشاهده شد، زمانی که 53 ورشکستگی شرکت‌های ساختمانی در یک ماه رخ داد. در ماه ژانویه تا اوت سال جاری، 294 مورد ورشکستگی در صنعت ساختمان آغاز شده است. اگر ورشکستگی‌ها با سرعت ماه‌های اخیر رخ دهد، صنعت ساخت‌وساز احتمالا تاریک‌ترین سال از ابتدای دهه 2010 را شاهد خواهد بود. مشکلات صنعت ساختمان در شرکت‌هایی که برای صنعت ساختمان، نیروی کار استخدام می‌کنند نیز به وضوح نمایان است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009868830.html

وابستگی فزاینده اروپا به چین در فناوری باتری و هیدروژن

اتحادیه اروپا هشدار داد که موقعیت قوی چین در تولید باتری‌های لیتیوم یونی و فناوری خودروهای هیدروژنی یک تهدید است. این اطلاعات بر اساس یک یادداشت مقدماتی است که توسط خبرگزاری رویترز به دست آمده است. موضوعات این یادداشت در نشست رهبران اتحادیه اروپا در مورد امنیت اقتصادی اروپا در گرانادای اسپانیا در 5 اکتبر مطرح خواهد شد. کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که اتحادیه اروپا باید راه‌های مختلفی را برای کاهش وابستگی بیش از حد به چین امتحان کند. در عین حال باید سهم آفریقا و آمریکای لاتین در زنجیره تولید افزایش یابد. در این گزارش آمده است: از آنجایی که عرضه انرژی بادی و خورشیدی ماهیت متناوب دارد، اروپا برای دستیابی به هدف خود که تا سال 2050 از نظر انتشار دی اکسید کربن خنثی است، مجبور به ذخیره انرژی است. این به طور قابل توجهی تقاضا برای مواد مختلف باتری‌های ذخیره کننده انرژی، سلول‌های سوختی و دستگاه‌های الکترولیز را افزایش می‌دهد. بر اساس برآورد این گزارش، تقاضا برای چنین دستگاه‌هایی در سال‌های آینده، 10 تا 30 برابر خواهد شد. این گزارش توسط اسپانیا، ریاست فعلی اتحادیه اروپا تهیه شده است. چین سهم زیادی از بازار به ویژه در باتری‌های لیتیوم یونی خودرو و سلول‌های سوختی دارد که از الکترولیز برای تولید انرژی برای موتور الکتریکی خودروهای هیدروژنی استفاده می‌کنند. خروجی موتور خودروهای هیدروژنی، آب تمیز است. این خودروها برد عملیاتی طولانی دارند و به ویژه برای برقی‌سازی ترافیک سنگین برنامه‌ریزی شده‌اند، اما توسعه آنها در مراحل اولیه است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009862944.html

سرمایه‌گذاری شرکت تولید دستمال فنلاندی در بریتانیا

غول جنگلی فنلاند گفت که آسیاب جدید گروه متسا در یورکشایر حدود 400 شغل ایجاد خواهد کرد. شرکت فنلاندی دستمال کاغذی Metsä Tissue اعلام کرد که صدها میلیون پوند در یک کارخانه دستمال کاغذی در یورکشایر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت اعلام کرد که شهر Goole محل کارخانه جدید خواهد بود و بعد از تکمیل، حدود 400 نفر در آن مشغول به کار خواهند شد. این شرکت همچنین در بیانیه مطبوعاتی خود گفت که کارخانه جدید بزرگترین کارخانه در نوع خود در بریتانیا خواهد بود و سالانه 240 هزار تن دستمال کاغذی تولید می‌کند.

https://yle.fi/a/74-20051302

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما