معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۷:۵۳ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته چهارم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خوش‌بینی رییس بانک مرکزی دانمارک نسبت به وضعیت اقتصادی

کریستین کتل تامسن، رییس بانک مرکزی دانمارک، با ارائه آخرین پیش‌بینی بانک مرکزی گفت که اقتصاد دانمارک فراتر از انتظارات عمل کرده، اما تورم همچنان بر آن سایه می‌افکند.وی افزود که علی‌‌رغم وجود چالش‌هایی در سایر بخش‌های اقتصاد، خوش‌بینی کلی تا حد زیادی به عملکرد قوی صنعت داروسازی نسبت داده می‌شود. طبق این پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی دانمارک در سال 2023 به میزان 1.7 درصد رشد کند که نسبت به پیش‌بینی قبلیِ 0.9 درصدی که در ماه مارس اعلام شده بود، افزایش قابل توجهی دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تورم در سال جاری حدود 3.8 درصد باشد و در سال بعد روی 3 درصد باقی بماند.

منبع: دی آر

افزایش هزینه‌های زندگی با افزایش قیمت نفت

مصرف‌کنندگان دانمارکی عواقب ناشی از افزایش قیمت جهانی نفت که به بالاترین حد خود در ده ماه گذشته رسیده است را احساس می‌کنند. به دلیل کاهش تولید نفت روسیه و عربستان سعودی در بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت خام در ابتدای هفتۀ گذشته به 660 کرون (یا 95 دلار آمریکا) افزایش یافت و باعث ایجاد اثر موجی در دانمارک شد. در یک بازه زمانی کمتر از یک ساله، قیمت نفت گرمایشی 18 درصد و قیمت بنزین 11 درصد از دسامبر گذشته افزایش یافته است. تحلیلگران هشدار داده‌اند که افزایش قیمت‌ها تهدیدی برای شعله ور شدن مجدد تورم است که اخیرا به پایین‌ترین حد خود در تقریبا دو سال گذشته رسیده است. سال گذشته، روسیه و عربستان سعودی تولید خود را کاهش دادند و هر دو در ابتدای سپتامبر اعلام کردند که این کاهش تا پایان سال ادامه خواهد داشت. همزمان آمریکایی‌ها نیز شروع به خرید نفت برای بازسازی ذخایر خود کرده‌اند که به افزایش قیمت نفت کمک می‌کند.

منبع: برلینسکه

کمبود نیروی کار در دانمارک

تنها 92,700 نفر در ماه ژوئن خواستار دریافت مزایای اجتماعی اضطراری در دانمارک شدند که کمترین تعداد از سال 2007 است. اریک بیورستد، اقتصاددان ارشد اتحادیه کارگران فلزی دانمارک گفت این یک واقعه غافلگیرکننده است که شاهد حضور بیشتر و بیشتر افراد در بازار کار، به ویژه در زمان تورم و نرخ بهره بالا هستیم. وی افزود: این نشان می‌دهد که کارفرمایان، در تلاش برای جذب نیروی انسانی، مجبور شده‌اند به هر گوشه از بازار کار مراجعه کنند تا کارگر پیدا کنند. وی گفت ورود هر یک نفر مزایا بگیر به بازار کار برای دولت بیش از 76 هزار دلار صرفه‌جوئی به دنبال دارد. بنابراین با افزایش ورود تعداد بیشتر مزایا بگیران به بازار کار پول بیشتری در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

منبع: تی وی2

افزایش 2500 کرونی حقوق کارکنان بخش دولتی منتخب

دولت برای چهار گروه عمده بخش عمومی، افزایش حقوق پیشنهاد کرده است. اگر این طرح تصویب شود، مددکاران اجتماعی و بهداشتی، پرستاران، مربیان کودکان و کارکنان اصلاح و تربیت زندان همگی می‌توانند منتظر افزایش حقوق ماهیانه 2500 کرونی باشند. پس از اعلام این پیشنهاد، مته فردریکسن، نخست وزیر، گفت این اقدام دولت به این دلیل است که حفظ و جذب کارمندان در این حرفه‌ها به طور فزاینده‌ای دشوار شده است. تخمین زده می‌شود که 200 هزار کارمند از مزایای این پیشنهاد بهره‌مند شوند. در صورت تصویب این پیشنهاد، 1 میلیارد کرون (150 میلیون دلار) اضافی در سال آینده به بودجۀ دولت تحمیل خواهد شد و این مبلغ تا سال 2030 به 3 میلیارد کرون (450 میلیون دلار) افزایش خواهد یافت.

منبع: دی آر

افزایش صادرات دانمارک به خاطر دلار قوی آمریکا

پس از کاهش 14 درصدی ارزش دلار آمریکا در 9 ماه گذشته، این ارز از ژوئیه به روند صعودی بازگشته و در برابر یورو و کرون دانمارک تقویت شده است. این یک روند امیدوارکننده برای صادرکنندگان دانمارک ارزیابی می‌شود، زیرا ایالات متحده همچنان بزرگترین بازار آنها است. کیم بلیندبک، اقتصاددان ارشد در سودبانک گفت: شاخص‌های قوی اقتصادی اخیر از ایالات متحده نشان از آن دارد که رشد در ایالات متحده به طور قابل توجهی بالاتر از منطقه یورو است. لس اولسن، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک، با اشاره به افزایش خوش‌بینی در اقتصاد ایالات متحده به دلیل عقب ماندگی اروپا، گفت: صادرات کالاها و خدمات دانمارک به ایالات متحده در سال گذشته به بیش از 300 میلیارد کرون (45 میلیارد دلار) رسید و حدود 90 هزار شغل دانمارکی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تجارت بین اقیانوس اطلس بستگی دارد.

منبع: برلینسکه

سرمایه گذاری نوونوردیسک در انرژی سبز

سهامدار کنترل کننده شرکت داروسازی نوونوردیسک برای گسترش تجارت خود فراتر از حوزه سلامت، از سرمایه‌گذاری بزرگ در صندوق انتقال انرژی جدید خبر داده است. هولدینگ نوونوردیسک که 76 درصد از آرا در شرکت داروسازی نوونوردیسک را در اختیار دارد، سرمایه‌گذاری 2 میلیارد کرونی (290 میلیون دلاری) برای تملک سهم 20 درصدی در شرکت Glentra Capital را اعلام کرده است. گلنترا یک شرکت سرمایه‌گذاری است که هدف آن کسب بازده از طریق سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد.

منبع: یورونیوز

قرارداد انسولین نوونوردیسک برای آفریقا

غول داروسازی نوونوردیسک قراردادی را با Aspen Pharmacare آفریقای جنوبی برای تولید انسولین برای بیماران دیابتی در آفریقا امضا کرده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تخمین زده می‌شود که 24 میلیون بزرگسال در آفریقا مبتلا به دیابت هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا گفت این اقدام تأثیر زیادی بر مبارزه با دیابت در آفریقا خواهد داشت. به گفته این شرکت‌ها، نوونوردیسک برای تبدیل انسولین به دوز نهایی در کارخانه خود در Gqeberha در آفریقای جنوبی، با آسپن قرارداد بسته است. آنها تولید 16 میلیون ویال (مقدار سالانه مورد نیاز برای درمان 1.1 میلیون بیمار در آفریقا) را در سال 2024 و افزایش انسولین کافی برای درمان 4.1 میلیون بیمار دیابتی در سال در این قاره تا سال 2026 را پیش‌بینی کرده‌اند. تولید در این کارخانه، از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.

منبع: www.novonordisk.com

جریمه هتل به دلیل نقض قوانین ذخیره‌سازی داده‌های شخصی

یکی از بزرگترین هتل‌های زنجیره‌ای دانمارک به دلیل نقض قوانین ذخیره‌‌سازی داده‌های شخصی، یک میلیون کرون (150 هزار دلار) جریمه شده است. دادگاه عالی دانمارک، گروه هتل‌های آرپ هنسن، مالک هتل‌های تیوولی، فینیکس و استرند در کپنهاگ را به خاطر ذخیره 500 هزار پروفایل مشتری برای مدتی طولانی‌تر از زمان لازم و مجاز، مجرم تشخیص داد. در ژانویه، شرکت تاکسیرانی 4×35 نیز به دلیل نقض قوانین داده‌های امنیتی اتحادیه اروپا 100 هزار کرون جریمه شد، اما دادستان درخواست تجدید نظر در دادگاه عالی را آغاز کرده و خواستار جریمه حداقل 1 میلیون کرونی برای این شرکت شده است. در همین ارتباط شرکت زنجیره‌ای مبلمان ILVA نیز جریمه شده است.

منبع: بی تی

برنامه غول کشتیرانی برای کارخانه‌های متانول سبز

شرکت A.P. Møller-Maersk (APM) در نظر دارد در تولید سوخت سبز برای کشتی‌های آینده پیشرو باشد. پس از معرفی اولین کشتی کانتینری سبز مرسک و جهان در هفته گذشته در کپنهاگ، هولدینگ خانوادگی آ.پ.مولر که مالک بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان است، اعلام کرد که قصد دارد کارخانه‌هایی در هر قاره برای تولید متانول سبز ایجاد کند. دلیل این امر دستیابی به ناوگان کربن خنثی تا سال 2040 و همچنین قابل دسترس کردن آن در سراسر جهان عنوان شده است. رابرت اوگلا، مدیرعامل هلدینگ آ.پ.مولر و رئیس گروه مرسک، پس از معرفی شرکت جدید C2X، که حرکت را به سمت متانول سبز سوق خواهد داد، در بیانیه‌ای گفت: نیاز فوری به افزایش تولید متانول سبز وجود دارد و C2X برای ایجاد امکان گذار در چندین صنعت چالش برانگیز مانند صنایع پلاستیک، چسب، نساجی و سوخت شکل گرفته است. دو مکان اولیه برای کارخانه‌های سبز متانول قبلا توافق شده‌اند (یکی در نزدیکی کانال سوئز در مصر و دیگری در شهر اسپانیایی هوئلوا، نزدیک به تنگه جبل الطارق)، اما این شرکت در حال بررسی مکان‌های دیگر از جمله استرالیا، هند، ایالات متحده و اسکاندیناوی می‌باشد. مرسک 19 کشتی مجهز به متانول را در تلاش برای رسیدن به هدف خود برای انتقال 25 درصد محموله‌های اقیانوسی با استفاده از سوخت سبز تا سال 2030 سفارش داده است. به طور کلی، این شرکت کشتیرانی دانمارکی قصد دارد تا سال 2040 انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند.

منبع: برلینسکه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما