معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ سود پایه توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی اتحادیه اروپا به منظور مهار تورم، برای دهمین بار از سال گذشته، نرخ سود پایه را افزایش داد و با 0.25 واحد درصد افزایش، این نرخ را به 4.5 درصد رساند. همچنین نرخ سپرده برای سرمایه‌گذاران که در موسسات مالی، مازاد پولی خود را قرار می‌دهند از 3.75 درصد به 4 درصد افزایش یافت. این بالاترین سطح از زمان راه‌اندازی ارز یورو در سال 1999 است. کارشناسان معتقدند وضعیت اقتصادی در منطقه یورو در حال ضعیف شدن است و افزایش نرخ سود میزان فشار را افزایش خواهد داد. سرمایه‌گذاری و تامین مالی مجددا گران‌تر خواهد شد و تمایل به سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت. البته اتحادیه اروپا در چشم‌انداز اقتصادی جدید خود برای امسال، به رشد 0.8 درصدی در سال 2023 اکتفا کرده است و لذا سیاست‌های مالی و پولی خود را بر اساس این نرخ رشد تنظیم می‌کند. از طرف دیگر مهار تورم برای بانک مرکزی اهمیت ویژه دارد و هم‌اکنون برای اکثر کشورها از جمله برای اتریش (با نرخ تورم بالای 5 درصد)، از استراتژی کلی و معیارهای موسوم به معیارهای چهارگانه مایستراخت یعنی تورم زیر 2 درصد،‌ بسیار بیشتر است. البته بعید است که با این تصمیمات هم نرخ تورم تا پایان سال آینده به زیر 2 درصد برسد.

در راستای این تصمیم اتحادیه اروپا،‌ بانک مرکزی اتریش اعلام کرد که از تاریخ 20 سپتامبر نرخ بهره اعطایی به سپرده‌گذاران از 3.38 درصد به 3.88 درصد افزایش می‌یاید. همچنین با توجه به تصمیم بانک مرکزی اروپا در افزایش سقف سود تسهیلات به 4.75 درصد، برای اتریش نیز نرخ سود تسهیلات اعطایی از 4.5 درصد فعلی به 5 درصد افزایش خواهد یافت.

https://www.derstandard.at/story/3000000186874/ezb-erhoeht-leitzins-auf-45-prozent

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20230914_OTS0171/erhoehung-des-basis-und-referenzzinssatzes-der-oenb

افزایش دوباره نرخ تورم در اتریش

در حالی که براساس اطلاعات سازمان آمار اتریش، نرخ تورم در ماه جولای در این کشور به 7.1 درصد رسیده بود، اکنون بار دیگر به 7.4 درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش، هزینه‌های اقامت مانند هتل و رستوران‌ها در این کشور در ماه آگوست در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است. این افزایش برای قیمت مسکن، انرژی و آب 10 درصد و برای قیمت مواد غذایی، 9.8 درصد بوده است. تنها موری که کاهش قیمت را نشان می‌دهد سوخت است که حدود 10 درصد کاهش داشته است.

https://www.derstandard.at/story/3000000187411/inflation-steigt-auf-74-prozent-wo-konsumverzicht-am-meisten-

کاهش قدرت خرید مردم در اتریش

روزنامه پرسه در گزارشی به نقل از سازمان آمار اتریش، از کاهش خرید مردم در این کشور خبر داد. براساس این گزارش، ادامه افزایش تورم و رسیدن به 7.4 درصد در ماه آگوست تاثیرات خود را در قدرت خرید مردم نشان می‌دهد. بر این اساس، نرخ تورم نقطه‌ای در مواد غذایی که اکنون 9.8 درصد است، باعث شده است که قدرت خرید مورد در مواد غذایی نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش یابد. البته این موضوع جنبه مثبتی را نیز به همراه داشته است که کاهش تولید زباله در کشور می‌باشد. بر اساس این گزارش اکنون برای مردم در هنگام خرید موادغذایی، قیمت مهمتر از کیفیت است.

https://www.diepresse.com/17098427/reaktion-auf-teuerung-oesterreicher-kaufen-weniger-lebensmittel

هزینه دولت برای اصلاحات مالیاتی

ماگنوس برونر، وزیر دارایی اتریش اعلام کرد که اصلاحات مالیاتی تنها در بخش اصلاحات مرتبط با دستمزد شاغلین در اتریش، تاکنون 3.6 میلیارد یورو در سال برای دولت هزینه در پی داشته است. این موارد شامل لغو دریافت مالیات از اضافه‌کاری، افزایش میزان مزایای شغلی، تغییر در رتبه‌بندی مالیاتی و همچنین تغییرات در قوانین دورکاری بوده است. علاوه بر آن درآمدهای زیر 13 هزار یورو در سال معاف از مالیات شده است. براساس گفته‌های وزیر، این تغییرات بین 500 تا 2000 یورو برای خانواده‌ها صرفه‌جویی به همراه داشته است.

https://www.diepresse.com/16367712/abschaffung-der-kalten-progression-wie-36-milliarden-euro-verteilt-werden

سن شروع به کار در اتریش

اتریشی‌ها نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا زودتر وارد بازار کار می‌شوند. بر اساس ارزیابی‌ها در بین افرادی که در بازه زمانی بین 1974 تا 1988 به دنیا آمده‌اند، اتریشی‌ها در هنگام ورود به بازار کار و آغاز به کار در زندگی خود به طور متوسط 18.9 سال سن داشته‌اند. این میانگین دو سال از میانگین کل کشورهای اتحادیه جوان‌تر است. این نرخ برای ایتالیا 22.9 سال است. البته نسل قدیمی‌تر، حتی قبل از این سن کار کردن را شروع می‌کردند. کسانی که هم‌اکنون بین 65 تا 79 سال سن دارند، به طور میانگین در 17.4 سالگی جذب بازار کار شده‌اند.

https://www.krone.at/3109417

آمار تجارت خارجی اتریش

اتریش در نیمه نخست سال 2023 کالاهایی به ارزش بیش از 102 میلیارد یورو به سراسر جهان صادر کرده و برای نخستین بار میزان صادرات در نیمه سال از مرز 100 میلیارد یورو فراتر رفت. همچنین در همین دوره، اتریش نزدیک به 106 میلیارد یورو از سراسر جهان وارد کرده است. کسری تراز تجاری اتریش در نیمه نخست امسال در نسبت با نیمه نخست سال گذشته کاهش یافته و از 9 میلیارد یورو به کمی‌بیش از 3 میلیارد یورو کاهش یافت. یکی از دلایل اصلی این موضوع کاهش قیمت گاز در نیمه نخست امسال است.

بیشترین کسری در تراز تجاری را اتریش با چین دارد. در مجموع اتریش در نیمه نخست امسال 7.85 میلیارد یورو کالا از این کشور وارد کرده درحالی‌که حجم صادرات به چین تنها 2.52 میلیارد یورو بوده است. چین بعد از آلمان دومین واردکننده بزرگ از اتریش است. با این وجود میزان تجارت اتریش با چین اندکی کاهش یافته است. میزان صادرات اتریش به چین 6.5 درصد و میزان واردات 3.9 درصد کاهش یافته است.

بر اساس اعلام اداره فدرال آمار اتریش، شرکت‌های اتریشی در نیمه نخست امسال کالاهایی به ارزش 720 میلیون یورو به روسیه صادر کرده‌اند که 25.8 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2021 است. البته اگر تورم را هم در نظر بگیریم، حجم صادرات اتریش به روسیه از این هم بیشتر کاهش یافته است. سال گذشته (2022) صادرات به روسیه در مجموع 8 درصد کاهش داشت. البته این کاهش نسبت به کاهش تجارت دیگر کشورهای اتحادیه اروپا با روسیه بسیار کم بود. دیگر کشورهای اتحادیه به واسطه تحریم‌ها علیه روسیه صادرات خود را به این کشور بیش از سی درصد کاهش دادند. علت کندی اتریش در این روند دو عامل است؛ اولا اکثر شرکت‌های اتریشی کالاهایی به روسیه صادر می‌کنند که مشمول تحریم نیستند، زیرا صادرات اتریش به روسیه بیشتر محصولات پزشکی و دارویی است و نه ماشین‌آلات. علت دیگر این است که بسیاری از تحریم‌های جدید سال گذشته، به صورت گام به گام اجرایی می‌شوند. طبق اعلام اتاق بازرگانی تاثیرات تحریم‌های جامع در میزان صادرات به روسیه در ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد. البته در حوزه واردات مساله کاملا متفاوت است؛ در مقایسه با دوره پیش از تحریم، واردات از روسیه، به خصوص گاز، از حیث ارزش پولی (و نه حجمی) حدود 50 درصد رشد داشته و به 2.41 میلیارد یورو رسیده است. سال گذشته میزان این افزایش 100 درصد بود.

https://www.derstandard.at/story/3000000186009/oesterreich-exportierte-im-ersten-halbjahr-ein-viertel-weniger-nach-russland

افزایش 42 درصدی درآمد کشاورزان اتریشی در سال 2022

به خاطر نوسانات شدید در بازارها قیمت محصولات کشاورزی در اتریش بالاتر رفته و لذا درآمد کشاورزان اتریشی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش سالانه وزارت کشاورزی موسوم به «گزارش سبز»، در سال 2022 درآمد شرکت‌های کشاورزی اتریشی به طور متوسط 45757 یورو بوده است که نسبت به سال قبل 42 درصد رشد داشته است که بیشترین افزایش درآمد کشاورزان در چند سال گذشته بوده است. این گزارش بر اساس داده‌های درآمدی 2 هزار شرکت به صورت سالانه محاسبه می‌شود. مهم‌ترین دلیل این افزایش درآمد، قیمت‌های بالای تولید بوده است که قیمت محصولات را بالا برده است. هزینه تولید در این سال با 23.3 درصد افزایش به 13.5 میلیارد یورو رسیده است. یوهانس فرانک‌هاوزر، رئیس اداره توسعه روستایی وزارت کشاورزی اتریش در هنگام ارائه این گزارش گفت،‌ دلیلی برای خوشحالی به خاطر این افزایش درآمد وجود ندارد، چرا که این افزایش بعد از سال‌ها رکود حاصل شده است همچنین در ماه‌های گذشته سال 2023، درآمد کشاورزان نسبت به سال 2022 کاهش یافته است. شایان ذکر است بین سال‌های 2012 تا 2015 درآمد در بخش کشاورزی هر سال بین 5 تا 15 درصد کاهش می‌یافت و در سال‌های 2016 و 2017 بیش از 10 درصد افزایش داشته است. بعد از کاهش مجدد در سال 2018، این بخش دچار رکود شد و در سال 2021 مجددا افزایش 15 درصدی درآمد داشت. تورم و گرانی باعث شد که این بخش بیشترین افزایش درآمد را در سال 2022 تجربه کرده و مجددا به سطح افزایش درآمدی سال 2011 برسد.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/einkommen-der-agrarbetriebe-zogen-2022-kraeftig-an-145204858

انتخاب مجدد هارالد مارر به ریاست اتاق بازرگانی اتریش

7 سپتامبر 2023 مجمع عمومی اتاق بازرگانی اتریش برگزار شد و هارالد مارر مجددا به ریاست این اتاق با 99.3 درصد آراء انتخاب شد. در این مجمع حدود 200 نفر از نمایندگان مختلف اصناف و مقامات سیاسی فدرال و ایالتی از جمله کارل نهامر، صدراعظم اتریش و مگنوس برونر، وزیر فدرال دارایی و آوگوست ووگینگر، رئس فراکسیون حزب مردم در پارلمان شرکت داشتند. این اتاق یکی از 6 سازمان حزب حاکم مردم و همچنین بزرگترین نماینده سیاسی شرکت‌های اتریشی است. شرکت‌های اتریشی عضو احزاب هستند و در بین احزاب، حزب مردم بیشترین تعداد عضو تجاری را دارد.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20230907_OTS0161/wirtschaftsbund-harald-mahrer-erneut-zum-praesidenten-des-oesterreichischen-wirtschaftsbundes-gewaehlt

خروج اتریش از مجمع بین‌المللی انرژی

لئونوره گِوِسلر، وزیر فدرال انرژی و حفاظت از قانون اساسی اتریش با اعلام خروج اتریش از مجمع بین‌المللی انرژی تصریح کرد کار این مجمع، دیگر با اولویت‌های سیاست انرژی ما تطابقی ندارد. خروج اتریش که هم‌اکنون رسانه‌ای شده ظاهرا در ماه جولای انجام شده است. اتریش چندین سال عضو این مجمع بود. مجمع بین‌المللی انرژی سازمانی بین‌المللی است که برای مقابله با بحران‌هایی نظیر بحران نفتی دهه 70 تاسیس شد. محور فعالیت‌های این مجمع، استفاده و تجارت انرژی‌های فسیلی است. این سازمان که در سال 1991 تاسیس شده از سال 2003 دبیرخانه‌ای دائمی در ریاض پایتخت عربستان سعودی دارد و مجمعی برای گفتگوی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی است. کشورهای عضو این مجمع حدود 90 درصد تولید و مصرف این نوع انرژی را به نام خود ثبت کرده‌اند. این نهاد 71 عضو دارد که البته هم‌اکنون درگاه اینترنتی مجمع هنوز اتریش را در فهرست اعضاء نشان می‌دهد (72 عضو). از بین کشورهای اتحادیه اروپا، اسپانیا و پرتغال قبل از اتریش این مجمع را ترک کرده بودند. شایان ذکر است اتریش از سال 2020 به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر درآمده است که به نوعی جایگزین مجمع بین‌المللی انرژی است.

https://www.derstandard.at/story/3000000186204/oesterreich-hat-internationales-energieforum-verlassen

تاثیرات اقتصادی فصل مسافرت‌ها در اتریش

موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش در گزارش اخیر خود با اشاره به اینکه آمار اقامت مسافران و جهانگردان در اتریش در 8 ماهه نخست سال جاری به دوران پیش از کرونا در سال 2019 بازگشته است، اذعان نمود که سود خالص و واقعی این بخش، هنوز حدود 12 درصد پایین‌تر از سال 2019 می‌باشد. در این گزارش آمده که پیش‌بینی‌ها از سال 2023 می‌تواند کمی‌پایین‌تر از انتظارات باشد، زیرا افزایش قیمت‌ها در این بخش در تصمیم‌گیری مسافران برای انتخاب کشور مقصد یکی از مهمترین عوامل محسوب می‌شود.

https://www.diepresse.com/17462467/wifo-inflation-bremst-ausgaben-der-urlauber-spuerbar

افزایش میزان رزرو در هتل‌های اتریش

بر اساس بیانیه‌ای که موسسه پژوهش اقتصادی اتریش منتشر کرد، میزان رزرو در هتل‌های اتریش در سال جاری بالاتر از ثبت از دوران بحران پاندمی یعنی بالاتر از سال 2019 بوده است. بر این اساس ورودی‌های اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در اتریش در نیمه نخست تابستان امسال نسبت به مدت مشابه در سال 2019 یک درصد رشد داشته و تعداد اقامت‌های شبانه در این اقامتگاه‌ها و هتل‌ها نیز دو درصد رشد داشته است. تعداد اقامت‌های اتریشی‌ها در هتل‌ها و اقامتگاه‌های اتریش نسبت به آن زمان 3.2 درصد رشد داشته و اقامت اتباع خارجی 1.5درصد رشد را نشان می‌دهد. اما کاهش بسیار تدریجی نرخ تورم و وضعیت متزلزل اقتصادی باعث شده که میزان گردش مالی برای کل سال 2023 کمتر از آن‌چیزی باشد که پیش‌بینی می‌شد. فعالیت اقتصادی اتریش در بخش گردشگری در سال 2020 نسبت به سال 2019 در مجموع 35.9 درصد کاهش داشته و در سال 2021 نیز 47.9 درصد کاهش داشت. سال 2022 وضعیت بهبود پیدا کرد و این بهبود در نیمه نخست سال 2023 ادامه داشت. بر اساس ارزیابی این موسسه درآمد اسمی‌گردشگری در اتریش در ماه‌های مه و ژوئن نسبت به مدت مشابه سال 2019، به میزان 14.5 درصد رشد داشته است اما درآمد واقعی همچنان 11.7 درصد کمتر از آن دوره است.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20230921_OTS0028/wifo-tourismusanalyse-naechtigungen-fast-auf-vorkrisenniveau-teuerung-daempft-ausgabebereitschaft

قهرمانی اتریش در مسابقات مهارت شغلی در اروپا

تیم اتریش متشکل از 32 نفر در مسابقات مهاجرت شغلی اروپا که در لهستان برگزار شد، 18 مدال به دست آورده و مقام اول را از آن خود کرد  در این مسابقات 600 نفر که همگی زیر 25 سال داشتند، از 27 کشور طی 4 روز به معرفی توان خود در انجام 43 شغل مختلف ‌پرداختند.

https://kurier.at/wirtschaft/karriere/euroskills-2023-warum-die-oesterreicher-die-besten-fachkraefte-europas-sind/402589052

تغییر لوگوی بانک رایفایزن در روسیه

روزنامه استاندارد در مطلبی گزارش داد که رایفایزن بانک روسیه چهار لوگوی جدید در این کشور ثبت کرده که تنها با نام R-Bank بوده و نماد اصلی رایفایزن در آنها حذف شده است. سخنگوی رایفایزن این اقدامات را در راستای نامگذاری جدید این بانک در روسیه و یا فروش آن ارزیابی کرده،؛ ولی جزییاتی از آن اعلام نکرد. بانک رایفایزن اتریش به دلیل ادامه فعالیت در روسیه تحت انتقاد قرار دارد.

https://www.diepresse.com/15711083/russische-rbi-tochter-registriert-neues-logo-ohne-giebelkreuz

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما