معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۱:۱۶ - مشاهده: ۱۵۱

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز فعالیت 24 ساعته دروازه مرزی ترک گوزو آرداهان

ساعات کاری دروازه مرزی ترک‌گوزو که متصل کننده ترکیه به منطقه قفقاز از طریق گرجستان می‌باشد 24 ساعته شد. عملیات نوسازی دروازه مرزی ترک‌گوزو توسط اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات اخیرا به پایان رسیده بود و افتتاح آن با حضور وزیر بازرگانی ترکیه انجام شد. (2023/09/14، آرداهان)

احیای تدریجی اقتصاد غازی‌آنتپ

غازی‌آنتپ که در ماه جولای 2023 بیشترین صادرات تاریخ خود را رقم زد و در ماه آگوست نیز با صادرات 927 میلیون و 932 هزار دلاری خود روند تدریجی احیا پس از زمین‌لرزه فوریه جنوب ترکیه را ادامه داد. طبق گفته تونجای ییلدیریم، رییس اتاق بازرگانی غازی‌آنتپ؛ بر اساس آمار صادرات غازی‌آنتپ؛ صادرات این استان در ماه جولای 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.3% افزایش داشته، در ماه آگوست پنجمین استان ترکیه از نظر حجم صادرات بوده و مجموع صادرات آن از ابتدای ژانویه 2023 تا پایان آگوست همین سال نیز بالغ بر 6.5 میلیارد دلار بوده است.

رییس اتاق بازرگانی غازی‌آنتپ ضمن تاکید بر این مطلب که به منظور تداوم این امر علاوه بر مد نظر قرار دادن مسایل داخلی می‌با‌یست مسائل و تحولات بین‌‌المللی را نیز مورد توجه قرار داد گفت: «در خصوص اروپا و آمریکای شمالی شاهد کاهش صعودی صادرات هستیم که این مسئله از منظر تداوم وجود مشتری خارجی امری خطرناک است. صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین رو به کاهش است. تنها منقطه‌ای که از نظر تحلیلگران از این نظر شاهد تغییر نبوده خاورمیانه بوده است که علیرغم کاهش صادرات به مناطق دیگر در این منطقه تقاضای خوبی وجود دارد. از دیگر سوی بریکس تصمیم به توسعه خود گرفت و واحد پول مختص خود را ایجاد خواهد کرد. بریکس بسیار حائز اهمیت است چرا که در حال تبدیل شدن به قدرتی اقتصادی در برابر غرب است. نزدیک به 41% از جمعیت جهان در این اتحادیه ساکن‌ بوده و 31.5% از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. کشور و شهر ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نیز اتکای بر اقتصاد صادراتی به شدت از تحولات جهانی متاثر هستند. بنابراین هم غازی‌آنتپ و هم ترکیه نباید سایست‌هایی مستقل از تحولات جهانی را اخذ کند. ما نیز در این خصوص حمایت لازم را از اعضای اتاق خود به عمل خواهیم آورد». (2023/09، غازی‌آنتپ)

سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی قطر در اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش

یک فعال اقتصادی قطری با هدف سرمایه‌گذاری در اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش؛ به اتفاق آدریان براون، رییس هیئت مدیره گروه سرمایه‌گذاری آلمان-قطر و یک طراح شهری ترک ضمن سفر به این شهر با حنفی ماه‌چیچک، شهردار منطقه اون‌ایکی‌شوبات قهرمان‌مرعش نیز دیدار کردند.

این سرمایه‌گذار قطری در سخنانی گفت: «این سرمایه‌گذرای ما یک نقطه آغاز خواهد بود. بویژه وحدت تجاری و دوستی میان دو کشور روز به روز در حال گسترش است. سرمایه‌گذاری در این شهر بخصوص پس از زمین‌لرزه توجیه‌پذیرتر نیز شد».

شهردار منطقه اون‌ایکی‌شوبات قهرمان‌مرعش نیز گفت: «پروژه اکسپو 2023 میزبان باغچه‌های کشورهای مختلف خواهد بود و به همین ترتیب نیز منجر به انجام توافقات مختلفی خواهد شد. تجارت در قهرمان‌مرعش از بسیاری از استان‌های ترکیه جلوتر است. هدف ما احیای مجدد شهر پس از بلای زمین‌لرزه‌ای است که از سر گذراندیم. اکسپو 2023 نیز در این زمینه همچون یک نیروی محرکه خواهد بود. این پروژه علاوه بر اینکه یک فضای مناسب برای شهروندان ما ایجاد می‌کند؛ شهر را به یک مرکز جاذبه در زمینه گردشگری نیز تبدیل خواهد کرد». (2023/09/15ف قهرمان‌مرعش)

تبدیل قهرمان‌مرعش به مرکز صنایع دفاعی

مصطفی بولونتو، رییس هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی قهرمان‌مرعش ضمن بازدید از سایت تولید قطعات هواپیمایی شرکت سهامی صنایع هوا و فضای ترکیه-توساش واقع در ناحیه صنعتی ترک‌اوغلو در این شهر به اتفاق پروفسور رأفت بوزدوغان، رییس این سازمان و کسب اطلاع از روند فعالیت‌ها گفت: «ما به عنوان فعالان اقتصادی و اهالی کسب و کار برای این سرمایه‌گذاری که ارزش افزوده بالایی را با خود به همراه دارد اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم. با تاسیس شرکت‌های جدید صنایع دفاعی؛ قهرمان‌مرعش تبدیل به یک شهر صنایع دفاعی خواهد شد. این (امر) برای قهرمان‌مرعش یک نقطه عطف و فرصت قرن است».

وی همچنین ابراز داشت این سایت تا اواخر ماه دسامبر به بهره‌برداری خواهد رسید و فرآیند تولید در آن آغاز خواهد شد که زمینه‌ساز ایجاد شاخه‌های جدید در عرصه تولید در قهرمان‌مرعش نیز خواهد بود. ما نیز به عنوان اتاق صنایع و بازرگانی قهرمان‌مرعش به اتفاق اهالی کسب و کار این شهر با تاسیس شرکت‌های جدید در آینده نزدیک؛ اولین خط تولید خود در این زمینه را همراه با توساش ایجاد خواهیم کرد. (2023/09/07، قهرمان‌مرعش)

رهاسازی 1 میلیون و 800 هزار قطعه ماهی کپور به دریاچه‌های استان وان

مدیریت کشاورزی و جنگلداری استان وان اعلام داشت 1 میلیون و 800 هزار قطعه ماهی کپور تهیه شده از الازیغ در قالب پروژه "پرورش ماهی در منابع آبی" و با هدف حفاظت از گونه‌های آبی در خطر انقراض، افزایش ذخایر گونه‌های آبی آسیب دیده به دلایل مختلف و نیز اجرای روش‌های دانش محور پرورش ماهی؛ در دریاچه‌ها و آبگیرهای استان وان رهاسازی شدند.

رهاسازی این تعداد ماهی در قالب این پروژه که از سال 2019 آغاز شده صورت می‌گیرد و هدف از آن افزایش ذخایر ماهی و تقویت اقتصاد استان بوده و در منابع آبی موجود در چهار بخش ارجیش، اوزالپ، ایپک‌یولو و چالدران استان وان انجام می‌پذیرد. (2023/09/16، وان)

حضور بورس کالای ارزروم در نمایشگاه غذاهای محلی و خوراک وان

هاکان اورال، رییس هیئت مدیره بورس کالای ارزروم و عضو شورای اداری عمومی اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه به همراه برخی اعضای بورس کالای ارزروم در نمایشگاه غذاهای محلی و خوراک وان که با حضور شرکت‌کنندگانی از شهرهای مختلف ترکیه برگزار شد حضور یافتند کرد. بورس کالای ارزروم در این نمایشگاه به معرفی تولیدات محلی ارزروم و محصولات دارای نشان جغرافیایی ارزروم و به ثبت رسیده توسط این بورس کالا پرداخت. (2023/09/16، ارزروم)

اتمام پروژه آبرسانی سد باش‌کوی ارزروم در سال 2026

با بهره‌برداری از سد باش‌کوی خنس ارزروم بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ارزروم تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد گرفت. محمت عاکف بالتا، مدیر کل سازمان دولتی امور آب ترکیه ضمن بیان این مطلب که ساخت شبکه آبرسانی این سد تا کنون 13% پیشرفت فیزیکی داشته است در اینباره گفت پروژه آبرسانی این سد در سال 2026 به اتمام خواهد رسید. وی همچنین با بیان این مطلب که در این ارتباط تا کنون 2 رگولاتو، 2 تونل و 10 هزار متر شبکه آبرسانی احداث شده است گفت بر اساس نرخ‌های سال 2023 این سد سالانه نزدیک به 1 میلیارد و 27 میلیون لیره ترک به اقتصاد ترکیه کمک خواهد کرد. (2023/09/19، ارزروم)

آبرسانی به 214 هکتار از اراضی کشاورزی با اتمام ساخت آبگیر باکلاتپه وان

محمت عاکف بالتا، مدیر کل سازمان دولتی امور آب ترکیه گفت با اتمام روند احداث آبگیر باکلاتپه واقع در بخش ایپک‌لویو استان وان؛ امکان آبرسانی و آبیاری 214 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه فراهم خواهد آمد. وی گفت در حال حاضر عملیات لایه برداری خاکریز آبگیر، عملیات انحراف مسیر جریان آب، ساخت سرریز آبگیر، تونل کند و پوش و نیز عملیات تزریق بدنه و دریچه‌های آبگیر تا کنون به اتمام رسیده است.

ارتفاع این آبگیر 31 متر از پی بوده و با اتمام عملیات احداث آن و بر اساس نرخ‌های سال 2023؛ سالانه 8 میلیون و 223 هزار لیره ترک به اقتصاد ترکیه کمک خواهد شد. (2023/09/06، وان)

احداث سدهای زیرزمینی با هدف مقابله با خشکسالی و تغییرات اقلیمی در وان

احداث سدهای زیرزمینی به منظور پیشگیری از هدر رفت منابع آبی زیرزمینی و با هدف مقابله با خشکسالی و تغییرات اقلیمی در وان آغاز شد. بدینوسیله تامین آب 80 هکتار از اراضی کشاورزی استان فراهم خواهد آمد.

مناقصه احداث اولین سد زیرزمینی در استان وان در قالب پروژه "سدهای زیرزمینی و تغذیه مصنوعی منابع آبی زیرزمینی" که از سال 2019 توسط سازمان دولتی امور آب ترکیه آغاز گردیده؛ توسط این سازمان برگزار شد. این سد در بستر یکی از رودهای واقع در بخش ایپک‌یولو استان وان توسط پیمانکار ساخته خواهد شد و دارای طول70 متر و ارتفاع 6 متر می‌باشد که عملیات احداث آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.  ظرفیت ذخیره آب این سد برابر با 12 هزار و 500 مترمکعب بوده و هزینه احداث آن نیز در حدود 12 میلیون لیره ترک می‌باشد.

از ابتدای آغاز این پروژه "سدهای زیرزمینی و تغذیه مصنوعی منابع آبی زیرزمینی"؛ نزدیک به 100 سد زیرزمینی در ترکیه به بهره‌برداری رسیده است. (2023/09/05، وان)

ظهور جزایر جدید در نتیجه کاهش ارتفاع آب در دریاچه وان

اخیرا در نتیجه کاهش میزان آب در دریاچه وان در نزدیکی سواحل بخش تاتوان استان بیتلیس، جزایر جدیدی از دل آب سر برآورده‌اند. جزیره چند صد ساله‌ای که به دلیل بالا بودن سطح آب در این دریاچه در زیر آب قرار داشت به تازگی در پی کاهش آب دریاچه پدیدار شده است. سال گذشته تنها سطح کوچکی از این جزیره از آب خارج شده بود اما در سال جاری با افت شدید میزان آب جزیره به کلی از دریاچه خارج شده است. (2023/09/05، وان)

اتمام فاز اول پروژه نیروگاه‌های خورشیدی شهرداری آدیامان

فاز اول پروژه نیروگاه‌های خورشیدی شهرداری آدیامان به عنوان یکی از طرح‌های به اجرا درآمده از سوی این شهرداری با هدف کاهش هزینه‌های انرژی این شهرداری به اتمام رسید. این پروژه نیروگاهی با ظرفیت تقریبی 1 مگاوات و با تامین مالی اتحادیه اروپا به احداث رسیده و شهرداری آدیامان و وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه در آن ذینفع می‌باشند. بهره‌بردرای از این نیروگاه با واگذاری آن به شهرداری آدیامان آغاز خواهد شد.

شهردار آدیامان در اینباره گفت درخواستی نیز برای احداث نیروگاهی با ظرفیت 4.6 مگاوات به ثبت رسانده‌ایم که به دلیل زمین‌لرزه رخ داده کمی‌به تاخیر افتاده و بهره‌برداری آن پاسخگوی بخش عظیمی از هزینه‌های انرژی شهرداری آدیامان خواهد بود. (2023/09/05، آدیامان)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما