معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۰:۵۱ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار اقتصادی شمال شرق ترکیه در هفته سوم شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت برای انجام یک سری بازدیدها به طرابوزان آمد.

عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه برای انجام یکسری بازدیدها به طرابوزان آمد و بازدیدهای خود را با برگزاری نشستی در استانداری آغاز کرده و نشست غیرعلنی برگزار کرد. اورال اوغلو پس از این دیدار گفت: من به عنوان فرزند این سرزمین پرافتخار در میان شما هستم. خوشحالم که در طرابوزان، خانه پدری ام هستم. ما به عنوان مردم طرابوزانی در هر زمینه ای که ترکیه به آن نیاز دارد، ریشه دوانده ایم. ما فرهنگ خود را مثل نسل های قبل هرجا که رفته ایم، زنده نگه داشته ایم. طرابوزان در منطقه خود پیشرو است، ما در تلاش هستیم تا آن را به یک شهر برند تبدیل کنیم که در آن شکوفایی در همه زمینه‌ها احساس شود.

اورال اوغلو گفت، ما در این نشست درباره نیازهای طرابوزان صحبت کردیم. همچنین روی پروژه‌های بزرگ با هم مشورت کردیم. البته در 21 سال گذشته 78 میلیارد لیر برای طرابوزان سرمایه گذاری کرده ایم. جاده ساحلی دریای سیاه را ساختیم. جاده‌های بسیاری را تکمیل کرده ایم که حمل و نقل راحت از شمال به جنوب را برای طرابوزان فراهم کردیم. با تونل جدید زیگانا، ما به معنای واقعی کلمه، آرزوی دو قرن را به انجام رساندیم. از روز افتتاح این تونل بیش از 880 هزار خودرو از آن عبور کرده است. این تونل به افتخار مهندسی ترکیه تبدیل شده است. وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در ادامه اظهار داشت، 23  پروژه بزرگراه با هزینه 40 میلیارد لیر در طرابوزان ادامه دارد. یکی از این پروژه‌ها بلوار کانونی است که ترافیک شهر طرابوزان را راحت خواهد کرد. اورآل اوغلو بعد از آن از شهرداری کلانشهر طرابوزان، شهرداری اورتاحیصار و از پروژه‌های طرابوزان بازدید کرد. (گونه باکیش – 8 سپتامبر)

 

 موزه تاریخی حمام نظامی حسن پاشا افتتاح شد.

موزه حمام حسن پاشا که پروژه مرمت آن با مفهوم موزه نظامی در منطقه اورتاحیصار طرابوزان تکمیل شد، با حضور گسترده مردم افتتاح شد. در این افتتاحیه علاوه بر احمد متین گنچ شهردار اورتاحیصار، وهبی کوچ نماینده مجلس حزب عدالت و توسعه طرابوزان، مراد زورلو اوغلو شهردار کلانشهر طرابوزان، سزگین مومجو رئیس حزب عدالت و توسعه استان طرابوزان، صلاح الدین چبی رئیس حزب عدالت و توسعه شهرستان اورتاحیصار، روسا و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و بسیاری از شهروندان طرابوزان در افتتاحیه شرکت داشتند.

احمد متین گنچ در سخنرانی افتتاحیه این پروژه گفت: ما در اینجا اهداف مختلفی داشتیم. هدف اصلی ما حفاظت از میراث فرهنگی و انتقال آن به آینده است. از آنجایی که حمام نظامی است، ما خواستیم چنین سازه‌هایی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد. برای این منظور ویترین‌ها و فضاهای نمایشگاهی مشابه ایجاد کردیم. این یکی از اهداف ما بود که با ایجاد زمینه‌های فعالیت اجتماعی و فرهنگی، فرهنگ خود را به آینده منتقل کنیم. در شهری مانند طرابوزان که با هنر، فرهنگ و تاریخ خود برجسته است، مسئولیت مشترک ما این است که آثاری که از تاریخ به ما سپرده شده است محافظت کنیم و از این نظر به یاد و خاطره این شهر خدمت کنیم. امروز از انجام این مسئولیت خوشحال و مفتخریم. من می خواهم از همه مهمانان خود بسیار تشکر کنم. این پروژه‌ها تنها با تلاش نهادهای محلی امکان پذیر نیست. ما با حمایت وزرای خود که فرزندان شهرمان هستند، به ویژه رئیس جمهور محترممان که بنیانگذار همه این خدمات هستند تشکر می‌کنم. مایلم از این فرصت استفاده کنم و همچنین از همه همکارانی که در بخش پروژه و اجرای کار زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم.    (گونه باکیش – 8 سپتامبر)

 

ساخت زندان نوع T در منطقه شبین کاراحیصار گیرسون دوباره به مناقصه گذاشته شد.

پروژه زندان نوع T که قرار است در منطقه شبین کاراحیصار گیرسون ساخته شود، مجددا به مناقصه گذاشته خواهد شد. نجات اوکویار، رئیس حزب عدالت و توسعه شهرستان شبین کاراحیصار گفت: پروژه زندان دوباره در حال مناقصه است. توسعه جدیدی در پروژه زندان نوع T صورت گرفته است که قرار است در شبین کاراحیصار گیرسون ساخته شود.

گفته می‌شود که این پروژه با ظرفیت 1000 زندانی، نزدیک به 300 پرسنل را استخدام خواهد کرد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شهرستان کمک می‌کند و زمینه‌های اشتغال و اقتصادی ایجاد می‌کند. (گونه باکیش – 4 سپتامبر)

 

الوان ایشیک گزمیش: تولید کننده فندق امسال دوباره قربانی شد.

الوان ایشیک گزمیش، نماینده مجلس گیرسون از حزب جمهوری خواه خلق با تولیدکنندگان فندق دیدار کرد و پس از آن گفت، اینکه فندق منبع اصلی درآمد گیرسون است را می دانیم و در گذشته هر ساله در هنگام فندق چینی، فضای جشن در شهر حاکم بود. اما امسال قیمت خرید تضمینی فندق که در نظر گرفته شده باعث نارضایتی تولیدکنندگان شده است. من هم دختر یک خانواده تولید کننده فندق هستم. خانواده‌های تولیدکننده فندق با مشکل مواجه هستند. برای همین هم از تریبون مجلس و هم با برگزاری نشست های خبری خواستار افزایش قیمت فندق تا 4 دلار خواهم بود. متأسفانه کسانی که کشور را اداره می‌کنند، کاری را کردند که امسال تولیدکنندگان قربانی شوند. در سال‌های آینده همیشه در کنار تولیدکنندگانمان خواهیم بود و صدای آنها را به گوش مسئولین می‌رسانم تا مزد و حقوق زحمات خود را دریافت کنند. (گونه باکیش – 4 سپتامبر)

 

یک سوم صادرات فندق از طرابوزان انجام می‌شود.

از اول سپتامبر 2021 تا 31 آگوست 2022 ، صادرات فندق از سراسر ترکیه به 306 هزار و 653 تن به مبلغ یک میلیارد و 810 میلیون دلار رسیده است. در حالی که صادرات فندق در این بازه زمانی نسبت به فصل قبل آن از لحاظ حجم 22 درصد افزایش داشته است، افزایش درآمد ارزی آن 3 درصد بوده است. کشورهای اروپایی که بازارهای سنتی صادراتی ترکیه هستند، بیشترین سهم را در صادرات فندق که در مجموع 127 کشور می‌باشند، به خود اختصاص داده اند.

در این میان در این بازه زمانی صادرات از استان طرابوزان 103 هزار و 77 تن فندق به ارزش 562 میلیون و 223 هزار و 962 دلار بوده است. در حالی که میزان صادرات فندق از طرابوزان نشبت مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته، ولی از لحاظ ارز آوری 9 درصد کاهش داشته است. از طرفی دیگر با توجه به صادرات 34 درصدی فندق از طرابوزان که معادل یک سوم کل صادرات فندق ترکیه است، طرابوزان رتبه اول صادرات فندق در ترکیه را حفظ کرده است.

محمد جیراو، رئیس انجمن صادرکنندگان فندق و فرآوری‌های آن در منطقه شرق دریای سیاه در ارزیابی‌های خود در این زمینه گفت، امیدواریم صادرات فندق تا پایان فصل صادرات با افزایش روبرو باشد. همچنین امیدواریم هم از نظر کمیت و هم از نظر ارزش صادرات به ارقام هدف گذاری شده خود برسیم. کشورمان مانند همه بازارهای جهانی دوران سختی را تحت فشار قیمت تمام شده و تورم بالای ناشی از آن سپری می‌کند و این افزایش ها شرکت های صادرکننده را تحت فشار قرار داده است.

وی همچنین اظهار داشت: افزایش قیمت بالای هزینه نهاده‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در سمت تولیدکننده شده و تولیدکننده در فرآیند تولید و برداشت به دلیل افزایش هزینه‌های بالا با مشکل مواجه شده است. با توجه به این وضعیت، باید از تولیدکننده در مراحل تولید و برداشت حمایت شود.  (گونه باکیش – 5 سپتامبر)

 

برگزاری دوازدهمین جشنواره لیگاربا در شهر یومرا

جشنواره لیگاربا که امسال برای دوازدهمین بار توسط انجمن فرهنگ و توسعه شهرستان یومرا از استان طرابوزان برگزار شد، شاهد صحنه‌های رنگارنگ بود.مورات آکسوی، رئیس انجمن فرهنگ و توسعه یومرا با سخنرانی در این جشنواره بر اهمیت میوه لیگاربا (نوعی میوه وحشی شبیه انگور سیاه ،Ligarba) گفت، ما دوازدهمین جشنواره را برگزار کردیم. انتظار ما این است که مردم و تولیدکنندگان محلی ما تقاضای لیگاربا را در محل تولید داشته باشند. ما همچنان در کنار تولیدکنندگان خود خواهیم بود. ما شعار «جامعه‌ای که مصرف‌کننده نیست، تولیدکننده است.» را داریم و با این نگرش نه تنها در مورد لیگاربا بلکه در هر موضوعی از شهروندان خود حمایت خواهیم کرد. در آخر به همه همشهریان یومرا می‌گویم که بیایید زمین‌های بلا استفاده خود را با هر آنچه در منطقه ما رشد می‌کند مانند زغال اخته، آرونیا و غیره بکاریم، و در عین حال به ارزش افزوده بیافزاییم.

مصطفی بییک، شهردار یومرا در سخنرانی خود در این جشنواره گفت: علی‌رغم شرایط جوی مختلف از آغاز این جشنواره، موفقیت بزرگی انجام گرفته که توانستیم به دوازدهمین دوره این جشنواره برسیم. از این نظر، به عنوان شهردار یومرا و شهروندان روستای دمیرسیلر، از همه شهردارانی که این بار را به دوش می‌کشند و تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. باز هم از شما سپاسگزارم که تا اینجا آمدید و به ما افتخار دادید. این جشنواره فقط سرگرمی نیست. مهم است که از میوه لیگاربا که به شدت در منطقه ما رشد می‌کند محافظت کنیم تا آن را وارد اقتصاد کنیم و تولید آن را افزایش دهیم. لیگاربا طعم و عطر مطبوعی دارد که در صورت مراقبت واقعی می‌تواند در بسیاری از محصولات گنجانده شود. در منطقه ما افرادی هستند که این میوه را کشت می‌کنند. اگر بتوان آن را به طور جدی کشت کرد، کمک جدی به اقتصاد منطقه و کشور ما خواهد کرد. همه ما باید دست در دست هم دهیم و در این موضوع به پیش برویم. احمد متین گنچ، شهردار اورتاحیصار در سخنرانی خود در این جشنواره گفت: خوشحال و مفتخرم که در دوازدهمین جشنواره  لیگاربا در کنار شما هستم. امیدوارم جشنواره ما برای این سرزمین‌های کهن، منطقه و شهر ما خیر و خوبی به ارمغان بیاورد. ما در این سرزمین‌ها بصورت موقت زندگی نمی‌کنیم، اینجا وطن ماست. این بخشی از ایمان و تمدن ما است. ما در کنار مسئولیت هایی که داریم، از فرزندان خود مراقبت می‌کنیم. حفاظت از این اراضی به معنای حفاظت از ارزش های اقتصادی تولید شده توسط این زمین‌ها می‌باشد. مایلم از تولیدکنندگان لیگاربا تشکر کنم،  که یک محصول با ارزش افزوده اقتصادی، با روش کشاورزی ارگانیک ایجاد کرده اند و به اقتصاد ما در یومرا کمک می‌کند. از فرماندار و شهردار یومرا که هرگز از حمایت خود در این تجارت دست برنداشتند، تشکر می‌کنم. حفاظت از این اراضی مستلزم کار و تولید بیشتر است. به همین دلیل باید از این گونه تولیدات حمایت کنیم. این یک دیدار خوب و آرزوی برآورده کننده است. این سازمان‌ها نیازمند تلاش، مشارکت و توان مالی هستند. (گونه باکیش – 5 سپتامبر)

 

نشست سرمایه گذاری مقامات استان در اتاق تجارت و صنعت طرابوزان

جلسه هماهنگی سرمایه گذاری در اتاق تجارت و صنعت طرابوزان برگزار شد. در این جلسه که اسامی زیادی از مقامات استان در آن حضور داشتند، وضعیت شهر از نظر سرمایه گذاری ارزیابی شد.

در حالی که طرابوزان به ویژه در 10 سال گذشته نتوانسته است به اندازه کافی از سرمایه گذاری‌ها بهره مند شود، ناراحتی عمیقی در این شهر وجود دارد. در حالی که انتظارات شهر برای سرمایه گذاری‌های بزرگ بی پاسخ مانده است، اتاق تجارت و صنعت طرابوزان به دنبال راهی برای خروج از این فرآیند است. در همین راستا، جلسه مقدماتی محدودی در محل اتاق تجارت و طرابوزان برگزار شد.

این نشست که زیر نظر عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر پیشین حمل و نقل و زیرساخت برگزار شد، عزیز یلدریم استاندار، مراد زورلو اوغلو شهردار کلانشهر، احمد متین گنچ شهردار اورتاحیصار، ارکوت چلبی رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان، ایوب ائرگان، ادریس چویک دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه، متین کارا رئیس بورس اتاق اصناف و صنعتگران طرابوزان و اعضای هیئت مدیره اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در این نشست حضور خواهند داشت. این نشست که به صورت غیرعلنی برگزار شد، قرار است در آینده جلساتی با حضور طیف وسیعی از سازمان‌های غیردولتی و سیاستمداران برگزار شود. (گونه باکیش – 5 سپتامبر)

 

نشست امنیت مدارس به مدیریت استاندار طرابوزان در چارچوب سال تحصیلی 2024-2023

نشست ایمنی مدارس در سال تحصیلی 20243-2023 به ریاست عزیز ییلدیریم، استاندار طرابوزان، حسن اویگون مدیر آموزش ملی استان، روسای دانشگاه‌های طرابوزان، رئیس پلیس استان، فرمانده ژاندارمری استان، شهردار اورتاحیصار و دیگر مقامات استان در سالن اجتماعات استانداری برگزار گردید.

در این جلسه که با یک دقیقه سکوت و قرائت سرود ملی ترکیه آغاز شد، موضوع ایمنی مدارس مورد بحث قرار گرفت. عزیز یلدریم در این جلسه گفت: ما از 11 سپتامبر با 143 هزار و 232 دانش آموز و 12 هزار و 101 معلم در 626 کلاس درس در سراسر شهرمان آموزش را آغاز خواهیم کرد. همه اقدامات احتیاطی انجام شده است تا روند آموزش در شرایط امن انجام شود. امیدواریم سال تحصیلی به ویژه برای دانش آموزان و معلمان ما خوب باشد. عزیز یلدیریم با مدیران نهادها و سازمان‌های دولتی ذیربط و مدیران سازمان‌های مردم نهاد صحبت کرد و از فعالیت های آنها در زمینه حراست مدارس اطلاعاتی دریافت کرد.  (کوزی اکسپرس – 7 سپتامبر)

 

 در طرابوزان بار دیگر پرداخت هزینه‌ها در قبض شهروندان قرار گرفت! 

تمام هزینه‌های دفع زباله جامد در طرابوزان اکنون از شهروندان دریافت می‌شود

در جلسه جاری شهریور ماه شورای شهرداری کلانشهر طرابوزان، موضوع بازنگری در "هزینه جمع آوری، حمل و نقل، انتقال و دفع زباله‌های خانگی" تعرفه درآمد سال 2023 از کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد ارائه شده برای تصمیم با اکثریت آرا پذیرفته شد. بر اساس این مصوبه سال 2022 از ابتدا 30 درصد هزینه دفع زباله از شهروندان اخذ می‌شود که 70 درصد آن توسط شهرداری کلان شهر و از از این پس کل هزینه دفع زباله از شهروندان اخذ خواهد شد.

این تصمیم به عنوان افزایش قبوض آب منعکس خواهد شد.

پس از تصمیم شورا، نرخ انعکاس ماهانه هزینه‌های دفع زباله به ازای هر خانوار افزایش یافت. نرخ قبض هر خانوار که قبل از افزایش با احتساب سهام شهرداری 17.28 بود، پس از افزایش به 27.64 تبدیل شد. این نرخ برای مناطق شهری تعیین شده برای مناطق روستایی 13.29 تعیین شد. شهردار زورلو اوغلو با بیان اینکه این مبلغ در قبض شهروندی منعکس می‌شود، گفت: این هزینه به عنوان هزینه دفع زباله + هزینه جمع آوری زباله در قبض آب TİSKİ دریافت می‌شود.

جلسات شورای شهرداری شهری طرابوزان در سپتامبر ادامه یافت. بر اساس دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه، ماده چهل و سوم از فصل نهم تعرفه درآمد سال 2023 با عنوان «هزینه جمع‌آوری، حمل و نقل، انتقال و دفع پسماند خانگی» برای ماه‌های مهر-آبان-آذر بازنگری شد. مصوبه ارائه شده به مجلس با اکثریت آرا پذیرفته شد و بر اساس آن از ابتدای سال 2022 هزینه دفع زباله که 30 درصد آن توسط شهروندان و 70 درصد توسط شهرداری کلانشهر تامین می‌شد، کل هزینه‌ها از این پس از شهروندان اخذ می‌شود.

مورات زورلو اوغلو شهردار کلانشهر در تشریح دلیل این تصمیم برای اعضای شورا اظهار داشت که آنها باید پس از حسابرسی انجام شده توسط دیوان محاسبات و گزارشی که تهیه کرده است چنین تصمیمی اتخاذ کنند. شهردار زورلو اوغلو با بیان اینکه شهروندان باید هزینه دفع زباله‌های جامد را بر اساس اصل «آلاینده می‌پردازد» که در گزارش تهیه شده توسط دیوان محاسبات آمده است، پرداخت کنند. وی گفت: «دفن زباله‌های جامد در طرابوزان در تأسیسات اراکلی انجام می‌شود. در عملیات جمع آوری زباله طبق قرارداد شهرداری ما به ازای هر تن به شرکت پرداخت می‌کند. شهرداری منطقه ما زباله‌ها را جمع آوری کرده و با پرداخت مبلغی به مرکز ارسال می‌کند. ما از ابتدای سال 2022 تعرفه جمع آوری و دفع زباله جامد را ایجاد کرده ایم. در این زمینه، سیستمی را ادامه می‌دادیم که تقریباً 30 درصد آن را شهروندان و 70 درصد مابقی را شهرداری کلان‌شهر از بودجه خود یارانه پرداخت می‌کرد. با بررسی حساب‌های سال 2022 ما، حسابرسان دیوان محاسبات این موضوع را به‌عنوان نتیجه‌ای در گزارش نوشتند که این یک تعهد قانونی است که هزینه دفع زباله جامد به طور کامل توسط کاربران مطابق با " اصل آلاینده می‌پردازد" پوشش داده شود. موضوع را از وزارت محیط زیست و شهرسازی جویا شدیم و منتظر پاسخ هستیم. بسته به پاسخ از آنجا ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد. او گفت. "ما در پرداخت این مبلغ با مشکل روبرو هستیم"

https://www.gunebakis.com.tr/haber/16427863/trabzonda-masraflarin-faturasi-yine-vatandasa-kesildi

                                           

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما