معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم شهریور ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکیه از اقدامات برای از سرگیری عرضه غلات از اوکراین خبر داد(7 سپتامبر _تاس)

مقامات ترکیه به انجام رایزنی در خصوص بازگرداندن عرضه غلات بلامانع از بنادر اوکراین ادامه می دهند. این را ابراهیم یوماکلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه، در کنفرانس بین المللی امنیت غذایی در سمرقند اعلام کرد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی که بخشی از آن از شبکه تلویزیونی TRT Haber پخش شد، بیان کرد:« ترکیه تحت رهبری رئیس جمهور طیب اردوغان، اقدام دیپلماتیکی مهمی را برای امضا و اجرای توافقنامه کریدور غلات با همکاری سازمان ملل انجام داد. در نتیجه این تلاش ها، میلیون‌ها تن غلات و محصولات غذایی از بنادر اوکراین به بازارهای جهانی عرضه شد. ما در حال بررسی ابتکاراتی برای بازگرداندن عرضه بلامانع غلات هستیم.»

https://tass.ru/ekonomika/18676331

 

توافق مسکو و داکا در زمینه عرضه غلات به بنگلادش(7 سپتامبر_پرایم)

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که مسکو و داکا در زمینه عرضه غلات به بنگلادش و تبدیل توافقات سالانه به توافقات بلندمدت گفتگو کردند.

این وزیر در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از سفر خود به بنگلادش بیان کرد:« گندم و کود در حال عرضه است. امروز ما در مورد این موضوع صحبت کردیم که این اقدام می‌تواند از توافق سالانه به دوره بلندمدت تبدیل شود.»

https://1prime.ru/state_regulation/20230907/841685254.html

 

نرخ مبادله یوان در برابر دلار به پایین ترین سطح خود از دسامبر 2007 رسیده است(7سپتامبر_ایزوستیا)

نرخ دلار در برابر یوان به بالاترین سطح خود از دسامبر 2007 رسیده است. روزنامه فایننشال تایمز در روز پنجشنبه، هفتم سپتامبر این را گزارش کرد.

به گزارش شبکه خبر آرتی، نرخ ارز آمریکا از 7.3285 یوان فراتر رفت.

به گزارش وب سایت kp.ru، این کاهش ارز ملی چین، با انتشار گزارش هایی در خصوص تجارت خارجی توضیح داده شده است.

در پایان ماه آگوست، صادرات چین تقریباً 9 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافت. کاهش صادرات این کشور به مدت چهار ماه متوالی می‌باشد.

لیو شائوبینگ، سفیر چین در ترکیه، پیش تر در تاریخ 2 سپتامبر اعلام کرده بود که کشورها به تدریج استفاده از دلار آمریکا را کنار می‌گذارند. وی تاکید کرد که میان کشورهای عضو بریکس تمایل بالایی برای تجارت با ارزهای محلی وجود دارد. او خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها به جای دلار، خواهان تجارت با ارزهای محلی هستند.

لیو شائوبینگ تاکید کرد که دلار ابزار سلطه جهانی ایالات متحده آمریکا است. به همین علت تمایلات به کنار گذاشتن استفاده از ارز آمریکا رو به افزایش است.

https://iz.ru/1570502/2023-09-07/kurs-iuania-k-dollaru-opustilsia-do-minimuma-s-dekabria-2007-goda

 

وزارت خزانه داری آمریکا ارزش دارایی‌های بلوکه شده روسیه را فاش کرد(7 سپتامبر _پرایم)

وزارت خزانه داری آمریکا گزارش داد که دارایی‌های متعلق به دولت و اتباع فدراسیون روسیه که به عنوان بخشی از تحریم ها  و به دلیل درگیری‌ها در اوکراین مسدود شده است، با محاسبات اولیه به مقدار 280 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که بیشتر آن در اتحادیه اروپا قرار دارد.

همچنین گزارش داده است که کارشناسانی از ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا و انگلیس، حسابرسی اولیه دارایی‌های دولتی و شهروندان روسیه را که در حوزه‌های قضایی کشورهای عضو گروه REPO نگهداری می‌شوند، تکمیل کرده‌اند. ( نخبگان، اشخاص معتمد و الیگارش های روسیه)

در بیانیه مطبوعاتی آمده است: «ارزش کل دارایی‌ها تقریباً 280 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که بیشتر آن در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شود».

وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا افزود که این کشورها متعهد شدند که دارایی‌های روسیه را تا زمانی که خسارات وارده به اوکراین را جبران کند، مسدود کنند.

گروه REPO در نظر دارد تا پایان سال شناسایی و محاسبه دارایی‌های روسیه در کشورهای گروه REPO را تکمیل کند.

https://1prime.ru/state_regulation/20230907/841686894.html

 

برتری مستمر روسیه در عرضه نفت به هند(8 سپتامبر_ایزوستیا)

ایگور یوشکوف، کارشناس دانشگاه مالی و تحلیلگر برجسته صندوق امنیت ملی انرژی، در هشتم سپتامبر به خبرگزاری ایزوستیا اعلام کرد که روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند، این برتری را از سال 2022 حفظ کرده است.

همانطور که وی تصریح کرد، میزان سهم نفت روسیه در واردات هند حدود 40 درصد است.

این کارشناس خاطرنشان کرد:« ما در سال 2022 به بزرگترین تامین کننده نفت در هند تبدیل شدیم و این برتری را در طول این دوره حفظ می‌کنیم. برای ما نیز هند حائز اهمیت است. این یک وابستگی متقابل است. برای ما، هند بزرگترین خریدار نفت روسیه است که از طریق حمل و نقل دریایی منتقل می‌شود.»

وی در عین حال تصریح کرد که اگر تنها نفت تامین شده از طریق دریا را در نظر نگرفته، بلکه حجم منابع انرژی که از خطوط لوله نفت عبور می‌کنند را نیز در نظر بگیریم، در مجموع بر اساس این شاخص ها، چین در رتبه اول قرار خواهد گرفت.

این تحلیلگر افزود:« اما هند، بیشتر از چین نفت ما را که از طریق نفتکش ها حمل می‌شود، خریداری می‌کند. در اینجا برای هند، ریسک کمتری نسبت به منافعی که از طریق خرید نفت روسیه دریافت می‌کند، وجود دارد. زیرا این کشور از این طریق درآمد خوبی به دست می آورد، چراکه آنها از نفت روسیه برای مصرف در تولید فرآورده‌های نفتی در بازار داخلی استفاده نمی‌کنند، بلکه برای پالایش آن و صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای گوناگون، در درجه اول به اروپا و ایالات متحده آمریکا، استفاده می‌ کنند.»

همانطور که او شرح داد، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا ممنوعیتی در این باره ندارد. فرآورده‌های نفتی تولید شده از نفت روسیه در کشورهای ثالث، که از محصولات روسیه به حساب نمی آیند، بلکه از محصولات کشوری که در آن تولید شده اند، محسوب می‌شوند، امکان عرضه به اروپا را دارا هستند.

یوشکوف بیان کرد:« هند حتی قبل از سال 2022 در حال ایجاد این تجارت بود، زمانی که پالایشگاه‌های نفتی بزرگی را در سواحل ساخته بود و نفت را از خاورمیانه به آنجا عرضه کرد، آن را پالایش کرده و در بازارهای دیگر فروخت. بنابراین، نفت روسیه که همراه با تخفیف بود، به سادگی وارد این تجارت آماده شد. اکنون تخفیف نفت روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما با این وجود شکی وجود ندارد که آن را از نظر اقتصادی برای هند تبدیل به جذاب‌ترین گزینه می‌کند.»

به گفته وی، حجم بسیار زیادی نفت از روسیه به هند صادر می‌شود که به مقدار بیش از یک میلیون بشکه در روز است. اگر هند این حجم از نفت را خریداری نکند، یافتن خریداری که بتواند چنین حجمی را خریداری کند، برای فدراسیون روسیه دشوار خواهد بود.

در اواسط ژوئن، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری ایزوستیا در مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ (SPIEF) اعلام کرد که برخی از کشورها خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. وی تاکید کرد که افراد کمی از محصولات نفتی با کیفیت روسیه امتناع می‌کنند.

https://iz.ru/1571127/2023-09-08/ekspert-otcenil-sokhranenie-rossiei-pervenstva-v-postavkakh-nefti-v-indiiu

 

رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم سال 2023 به 4.9 درصد رسید(8 سپتامبر _ریانووستی)

بر اساس داده‌های Rosstat، رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم سال 2023 برابر با 4.9 درصد بوده است.

اداره آمار روسیه در روز جمعه اولین برآورد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال 2023 را منتشر کرد که مشابه با برآورد اولیه که در ماه آگوست منتشر شده، بوده است.

در اسناد آمده است:« حجم تولید ناخالص داخلی روسیه برای سه ماهه دوم سال 2023 به میزان 39392.4 میلیارد روبل به قیمت های فعلی بوده است. شاخص حجم فیزیکی تولید ناخالص داخلی نسبت به سه ماهه دوم سال 2022 به 104.9 درصد و نسبت به سه ماهه اول 2023 به 108.6 درصد رسید. شاخص ضمنی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال 2023 نسبت به سه ماهه دوم سال 2022 به 102.8 درصد رسیده است.»

حجم تولید ناخالص داخلی برای نیمه اول سال 2023 به قیمت های کنونی به 75.392 تریلیون روبل رسید که شاخص حجم فیزیکی آن نسبت به نیمه اول سال 2022 به میزان 101.6 درصد بوده است.

تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری به مقدار 1.8 درصد کاهش یافت.

https://ria.ru/20230908/vvp-1895097763.html

 

افزایش 56 درصدی درآمدهای غیرنفتی و گازی روسیه(8 سپتامبر_ اربکا)

میشوستین نخست  وزیر فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد که در پایان ماه آگوست، در فدراسیون روسیه مازاد بودجه به میزان حدود 230 میلیارد روبل رسید. این مساله تا حد زیادی به دلیل افزایش قابل توجه درآمدهای غیر نفتی و گازی بوده است.

درآمدهای غیرنفتی و گازی روسیه در ماه آگوست به میزان قابل توجهی افزایش یافت که 56 درصد بیشتر از سال گذشته بوده و به مقدار 1.82 تریلیون روبل رسیده است.  نخست وزیر روسیه، میخائیل میشوستین، این خبر را در جلسه ای در خصوص پیش نویس بودجه این کشور بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد که در پایان ماه گذشته، مازاد بودجه در این کشور با حدود 230 میلیارد روبل ارزیابی گردید.

میشوستین تاکید کرد:« این تا حد زیادی به دلیل افزایش قابل توجه درآمدهای غیر نفتی و گازی بود که در پایان آخرین ماه تابستان، از 1.82 تریلیون روبل فراتر رفت و این 56.5 درصد بیشتر از سال گذشته است.» او همچنین افزود که چنین شاخص هایی نتیجه توسعه فعال اقتصاد روسیه است.

علیرغم فشارهای کشور های خارجی، درآمدهای نفت و گاز بهبود یافته است و به گفته وزارت دارایی روسیه، از ماه سپتامبر، همراه با افزایش قیمت نفت، بالاتر از ارزش سال گذشته می‌شود.

در اواسط ژوئیه، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه بیان کرد که درآمدهای غیرنفتی و گازی بودجه روسیه در سال‌های 2023-2024 به طور قابل توجهی از برنامه فراتر خواهد رفت.

وزیر دارایی روسیه افزود که در عین حال، هزینه‌های سال آینده نیز در حال حاضر برای یک دوره سه ساله از میزان تعیین شده در قانون بودجه فراتر خواهد رفت که مقدار مازاد آن در حال بحث است.

بر اساس گزارش وزارت دارایی این کشور، در نیمه اول سال گذشته، درآمدهای غیرنفتی و گازی بودجه روسیه به میزان 17.8 درصد افزایش یافته و به 9 تریلیون روبل رسیده است.  بنابراین، کل درآمد مالیات بر ارزش افزوده 17 درصد یا به عبارتی 5.3 تریلیون روبل افزایش داشته است.

مالیات بر ارزش افزوده داخلی از ابتدای سال تنها 2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است، اما مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاها به میزان 24 درصد افزایش یافت که همچنین نشان دهنده بهبود حجم واردات است. درآمدهای مالیات بر درآمد در نیمه اول سال نیز با 4.3 درصد کاهش سالانه به 867 میلیارد روبل رسید.

درآمدهای نفت و گاز در نیمه اول سال با 47 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان 3.38 تریلیون روبل رسید.

https://www.rbc.ru/economics/08/09/2023/64fae5929a7947ad7e6c9fb0

 

حجم مبادلات تجاری روسیه و مکزیک در ماه ژوئن به بالاترین حد تاریخی خود رسید(9 سپتامبر_ ریانووستی)

بر اساس تحلیل خبرگزاری ریانووستی از داده‌های سرویس آماری مکزیک، حجم مبادلات تجاری بین روسیه و مکزیک در ماه ژوئن با 17 درصد افزایش سالانه به مقدار 324 میلیون دلار رسید که به بالاترین سطح تاریخی تبدیل شد.

به گفته این آژانس، واردات محصولات روسی در مکزیک با 17 درصد افزایش سالانه به 322 میلیون دلار رسیده است. در همین حال، صادرات کالاهای مکزیکی به روسیه با 1.4 برابر افزایش به 2 میلیون دلار رسید.

تراز تجاری منفی مکزیک با روسیه در ابتدای تابستان به بالاترین حد خود یعنی 320 میلیون دلار رسید که در طول سال 16.8 درصد افزایش داشت.

بر اساس پلتفرم سازمان ملل متحد Comtrade، کمی‌بیش تر از نصف واردات مکزیک از روسیه در حدود 51 درصد، شامل آهن و فولاد و 31 درصد دیگر نیز کود می‌باشد. پنج محصول برتر واردات مکزیک نیز شامل آلومینیوم (5٪)، تجهیزات (0.9٪) و چوب و محصولات چوبی (0.65٪) است. همزمان مکزیک قهوه، چای و ادویه جات و نوشیدنی و الکل را به روسیه عرضه می‌کند.

در همین حال، در نیمه اول سال، حجم معاملات تجاری با 3.8 درصد کاهش به 1.25 میلیارد دلار رسید. این به دلیل کاهش شدید صادرات مکزیک با 1.8 برابر کاهش که به 16.4 میلیون دلار رسید، است. در همان زمان، واردات محصولات روسیه تنها با 3.3 درصد افزایش، به 1.23 میلیارد دلار رسید. در نتیجه، کسری تجاری با 12 درصد افزایش به 1.22 میلیارد دلار رسیده است.

https://ria.ru/20230909/tovarooborot-1895147335.html

 

میزان تسویه حساب ها به ارز های ملی بین روسیه و چین از 80 درصد فراتر رفته است(9 سپتامبر_ کامرسانت)

گئورگی زینوویف، مدیر دپارتمان اول امور آسیایی وزارت خارجه روسیه، معتقد است که در روابط روسیه و چین می‌توان دلار زدایی از روابط اقتصادی را بیان کرد. به گفته وی، سهم تسویه حساب ها به ارزهای ملی اکنون از 80 درصد فراتر رفته در حالی که در ابتدای سال 2022 حدود 25 درصد بوده است.

وی به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد:« تجارت روبل/یوان در بورس مسکو مدت‌هاست که از حجم معاملات به دلار آمریکا فراتر رفته است. در واقع، امروز می‌توانیم دلارزدایی از روابط اقتصادی دوجانبه را بیان کنیم.»

به گفته مدیر دپارتمان اول امور آسیایی وزارت خارجه روسیه، فعالان اقتصادی روسیه و چین از ارزهای کشورهای غربی دور شده و روبل و یوان را ترجیح می دهند.

معاون نخست وزیر، الکساندر نواک، قبلاً اعلام کرده بود که فدراسیون روسیه تقریباً به طور کامل در تسویه حساب های منابع انرژی به ارزهای ملی روی آورده است. به گفته وی، در حال حاضر بخش قابل توجهی از پرداخت ها برای گاز و نفت روسیه نه به دلار و یورو، بلکه به روبل، یوان، روپیه، درهم و لیر دریافت می‌شود که به گفته این مقام مسئول به همین صورت ادامه خواهد داشت.

https://www.kommersant.ru/doc/6209472

 

مجارستان  جایگزین وابستگی انرژی به روسیه را معرفی نمود(10 سپتامبر _ لنتا)

به گزارش خبرگزاری تاس، ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور، در دیدار با شرکت کنندگان در مجمع مدنی مجارستان اظهار داشت که مجارستان قصد دارد بهره برداری از نیروگاه هسته ای پاکش را از سوخت هسته ای روسی به فرانسوی تغییر دهد.

بنابراین مجارستان می خواهد وابستگی انرژی خود به روسیه را کاهش دهد. به گفته اوربان، دستیابی به خودکفایی انرژی که شامل راه اندازی نیروگاه هسته ای پاکش با سوخت فرانسوی به جای روسی می‌شود، از جمله اهداف دولت مجارستان برای سال های آینده است.

خاطرنشان می‌شود که فرانسه بیشترین تعداد راکتورهای هسته ای واقع در اروپا را داراست. این کشور به طور مستقل برای آنها سوخت تولید کرده و اورانیوم را از استرالیا، نیجر، قزاقستان و ازبکستان وارد می‌کند.

در ماه آگوست، گزارش شد که روسیه و مجارستان اسنادی را برای شروع ساخت نیروگاه هسته ای پاکش-2 امضا کردند. به گفته الکساندر مرتن، مدیر پروژه ساخت نیروگاه هسته ای، امضای این قرارداد، «چراغ سبزی را برای شروع تولید تجهیزات اصلی برقی نشان می دهد.»

https://m.lenta.ru/news/2023/09/10/zavis/amp/

 

روسیه صادرات فرآورده‌های نفتی به برزیل را در مقایسه با آمریکا تا سه برابر افزایش داده است (10 سپتامبر_ ریانووستی)

بر اساس محاسبات ریانووستی طبق داده‌های گمرک برزیل، این کشور در ماه آگوست واردات فرآورده‌های نفتی روسیه را به شدت افزایش داد، به طوری که حجم عرضه شده در مقایسه با نزدیک ترین رقیب، یعنی ایالات متحده آمریکا، سه برابر شده است.

بنابراین، این خریدها با 2.1 برابر افزایش به 920 هزار تن رسیده است و هزینه آنها نیز با افزایش 2.4 برابری، به مبلغ 672.8 میلیون دلار رسیده است.  برای روسیه، این یک رکورد مطلق در صادرات به برزیل، هم از لحاظ مالی و هم به صورت مطلق است.

دومین تامین کننده بزرگ فرآورده‌های نفتی به برزیل، ایالات متحده آمریکا بود، اما آنها صادرات را به میزان یک سوم کاهش دادند به 311.3 هزار تن رساندند. درآمد آن نیز با 25 درصد کاهش به مبلغ 281.2 میلیون دلار رسید.

سومین کشور برتر در ماه آگوست، هند است که برزیل از آن 164.5 هزار تن فرآورده نفتی به ارزش 155.2 میلیون دلار وارد کرده است.  این رقم به صورت مطلق 2.6 برابر و از لحاظ مالی 3.1 برابر ماه قبل است. همچنین بیش از 100 هزار تن فرآورده‌های نفتی توسط هلند، پرو و عربستان سعودی به برزیل عرضه شد.

پس از نتایج هشت ماهه سال جاری، ایالات متحده آمریکا همچنان صادرکننده اصلی فرآورده‌های نفتی به برزیل است، اگرچه به صورت سالانه، عرضه آن به نصف کاهش یافته و به میزان 4.1 میلیون تن رسیده است. دومین جایگاه را روسیه اشغال کرده است که با افزایش 5.6 برابری صادرات، آن را به چهار میلیون تن رسانده است و دو جایگاه صعود کرده است. جایگاه سوم را هلند اشغال کرده است که عرضه از آن به میزان 3.3 برابر افزایش یافته است و به مقدار 1.35 میلیون تن رسیده است. برزیل از کشورهای دیگر کمتر از یک میلیون تن وارد می‌کند.

همانطور که رودریگو دی لیما، سفیر برزیل در مسکو، در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی بیان کرد، کشورش خرید بنزین و گازوئیل از روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است که این اقدام به صنعت کشاورزی کمک می‌کند.

https://ria.ru/20230910/eksport-1895276517.html

 

درخواست ترکیه از سازمان ملل برای ارسال نامه ای دیگر در خصوص معاملات غلات به روسیه(10 سپتامبر_ تاس)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اظهار داشت که از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، می‌خواهد تا نامه‌ای دیگر با پیشنهادهایی برای معاملات غلات به روسیه ارسال کند.

اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی در دهلی نو که نشست گروه 20 در حال برگزاری بود، بیان کرد:« پیش از این، گوترش نامه ای به طرف روسی ارسال کرد. ما از او درخواست می‌کنیم که نامه دومی را ارسال کند که تکمیل شده نامه اول خواهد بود و به بیمه و سوئیفت مربوط می‌شود. این می‌تواند باعث گسترش‌ مسئله شود. ما موضوع را دنبال خواهیم کرد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که هنوز امید خود را مبنی بر از سرگیری معاملات غلات از دست نداده است.

در 8 سپتامبر، روزنامه Bild با استناد به نامه محرمانه گوترش به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در تاریخ 28 آگوست، گزارش داد که سازمان ملل آماده پذیرش تمامی‌شروط طرف روسی برای ازسرگیری معاملات غلات، از جمله سیستم سوئیفت و بیمه کشتی‌های حمل بار فله خشک روسیه است.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به پیشنهادات دبیرکل سازمان ملل متحد برای بازگشت به معاملات غلات بیان کرد که این پیشنهادات جدید نیستند و نمی‌توانند مبنایی برای پیشرفت در عادی سازی صادرات محصولات کشاورزی روسیه شوند.

https://tass.ru/ekonomika/18700069

پوتین محدودیت های گازپروم را تمدید کرد(11 سپتامبر_لنتا)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در روز یازدهم سپتامبر دستوری را امضا کرد که بر اساس آن محدودیت‌های شرکت گازپروم برای خرید گاز از سرمایه‌گذاری‌های مشترک کشورهای غیردوست، به مدت یک سال تمدید می‌شود.  این سند در پرتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شد.

این ممنوعیت مرتبط با خرید گاز یا خدمات دریافتی از سرمایه گذاری مشترک با شرکت های آلمانی وینترزهال و او‌ام‌وی به قیمت هایی بالاتر از قیمت های تعیین شده توسط دولت است. موضوع صحبت در خصوص تامین گاز طبیعی، میعانات گازی و خدمات مربوط به تولید آنها در میادین Urengoyskoye و Yuzhno-Russkoye است. این محدودیت ها تا اول اکتبر 2024 تمدید شده است.

این سند فرمان، تغییراتی را در خصوص اعمال تدابیر ویژه اقتصادی در عرضه گاز طبیعی در ارتباط با اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی که در تاریخ 22 دسامبر 2022 توسط رئیس جمهور روسیه امضا شد، ایجاد کرد.  در آن زمان، دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین توضیح داد که این فرمان پاسخی به سقف قیمت سوخت نیست.  به گفته وی، سند مرتبط با شرکت گازپروم، واکنشی به اقدامات برخی کشورهای غیردوست است.

در فوریه 2023، ماریو مهرن، رئیس شرکت وینترزهال، اعلام کرد که این شرکت مبلغ دو میلیارد یورو سود سهام را از سرمایه‌گذاری‌های مشترک در روسیه از دست داده است. در همان زمان، این شرکت پس از انفجارها، سهام خود در نورد استریم را به طور کامل خارج کرد و خاطرنشان کرد:« پیش‌بینی مدت زمان و هزینه‌های بازسازی زیرساخت‌های انتقال گاز غیرممکن است.»

https://m.lenta.ru/news/2023/09/11/gazprom/amp/

 

آمریکا به پیروزی روسیه بر تحریم ها اعتراف کرد(11 سپتامبر_پرایم)

بلومبرگ می نویسد، سیاستمداران روسیه بر این باورند که اقتصاد این کشور با هزینه‌های جنگ در اوکراین و تحریم های غرب سازگار شده است و در سال های آینده به بهبود خود ادامه خواهد داد.

در روز جمعه اجلاس دولت روسیه به ریاست میخائیل میشوستین برگزار شد که در آن وزارت اقتصاد روسیه پیش بینی کلان اقتصادی تا سال 2026 را ارائه کرد. بر اساس آن، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی روسیه از 2.8 درصد در سال 2023 به 2.2 درصد کاهش می یابد. در سال 2026 انتظار می رود که رشد تولید ناخالص داخلی به 2.2 درصد کاهش پیدا کند.

این مقاله گزارش می دهد که رشد اقتصادی روسیه به آنچه قبل از همه گیری ویروس کرونا تجربه کرده بوده است، نزدیک است.  توانایی این کشور برای استحکام مناسب اقتصاد خود و هدایت صادرات به سایر بازارها، موفقیت اقتصاد روسیه را تعیین می‌کند.

پیش بینی اقتصاد کلان، یک سند کلیدی برای بودجه روسیه است که به دلیل عدم درآمد قبلی از صادرات انرژی و تضعیف روبل آسیب دیده بود. با این حال، همانطور که در این مقاله آمده است، وزارت اقتصاد روسیه انتظار دارد که ظرف سه سال آینده، نرخ روبل از 87.3 در هر دلار و تورم از 4 درصد بیشتر نخواهد شد و همچنین قیمت نفت به زیر 66.3 دلار در هر بشکه نخواهد رسید.

نویسنده این مقاله در آخر نتیجه گیری می‌کند که طبق داده‌های Rosstat، در ماه‌های آوریل-ژوئن، صنعت روسیه پس از حداقل رشد یا کاهش در سه فصل گذشته، نسبت به سال گذشته افزایش یافت و تولید در سه ماهه دوم به میزان 10.6 درصد رشد کرد.

https://1prime.ru/state_regulation/20230911/841715724.html

 

میزان سهم روبل در تسویه حساب های صادرات روسیه از 50 درصد فراتر رفت(11 سپتامبر_کامرسانت)

روسلان دیویدوف، سرپرست سرویس گمرک فدراسیون روسیه بیان کرد که سهم روبل در تجارت خارجی این کشور، بیش از یک سوم است.  به گفته وی، روبل بیش از 50 درصد از تسویه حساب های صادراتی روسیه را تشکیل می دهد.

 سرپرست سرویس گمرک فدرال در حاشیه مجمع اقتصادی شرق به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد:« در ساختار معاملات تجاری ما، مسلما میزان سهم روبل به شدت در حال رشد است.  به عنوان مثال، در حال حاضر در صادرات، میزان تسویه حساب ها به روبل بیشتر از نصف شده است. در واردات، تسویه حساب ها همچنان عمدتاً با ارزهای غیر دوستانه انجام می‌شود.»

در پایان ماه آگوست، وزیر دارایی سابق روسیه و رئیس سابق بانک Otkritie، میخائیل زادورنوف، بیان کرد که شرکت‌های روسی که تسویه حساب‌ها به دلار را کنار گذاشته اند، برای صادرات، به روپیه پرداخت ها را انجام می دهند که به دلیل کنترل‌های شدید ارزی قابل برداشت نیستند. به گفته وی، این می‌تواند دلیل تضعیف روبل باشد. وزارت نیرو روسیه این موضوع را تکذیب کرد. بانک مرکزی این کشور موجودی‌هایی را که به ارز روپیه در حساب صادرکنندگان است، ناچیز توصیف کرد.

https://www.kommersant.ru/doc/6210085

 

روسیه در طول 7 ماه گذشته صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای آسیا و اقیانوسیه را 43 درصد افزایش داده است(11 سپتامبر_اینترفاکس)

در طول 7 ماه از سال 2023، فدراسیون روسیه بیش از 6 میلیارد دلار محصولات کشاورزی را به کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه صادر کرد که به میزان 43 درصد بیشتر از سال قبل است. چین، اصلی ترین خریدار شد. این را ماکسیم مارکوویچ، مدیر دپارتمان روابط بین‌الملل و توسعه صادرات محصولات کشاورزی وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه در مجمع اقتصادی شرق اعلام کرد.

به گفته وی:« چین در حال حاضر بزرگترین خریدار محصولات کشاورزی روسیه است. امسال عرضه ما 85 درصد افزایش یافته و به حدود 5 میلیارد دلار رسیده است. چین بیش از 70 درصد از کل عرضه محصولات کشاورزی روسیه به کشورهای مناطق آسیایی و اقیانوس آرام را به خود اختصاص داده است. به طور کلی، صادرات محصولات کشاورزی روسیه در طول مدت 7 ماه، به میزان 43 درصد رشد کرده و در حال حاضر از 6 میلیارد دلار گذشت.»

به گفته وی، چنین پویایی با توسعه کشاورزی صنعتی در شرق دور تسهیل می‌شود. صادرات از ناحیه فدرال خاور دور در سال جاری بالغ بر 2.9 میلیارد دلار بوده است. مدیر این دپارتمان معتقد است:« اما، مسلما پتانسیل خاور دور به پایان نرسیده است. این منطقه نه تنها می‌تواند یک مرکز لجستیکی برای عرضه محصولات کشاورزی به کشورهای آسیا-اقیانوسیه باشد، بلکه می‌تواند یک پایگاه تولیدی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی باشد.»

مارکوویچ در عین حال خاطرنشان کرد:« علیرغم این که هنگام بحث در خصوص گرسنگی جهانی، عمدتاً کشورهای آفریقایی نام برده می‌شوند، با این وجود اکثر افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند در آسیا زندگی می‌کنند.» وی بیان کرد:« بیش از 55 درصد از کل گرسنگان جهان را آسیا تشکیل می دهد.»

https://www.interfax.ru/business/920097

 

پیش بینی افزایش قابل توجه مبادلات تجاری میان روسیه و مغولستان(12 سپتامبر_لنتا)

به گزارش خبرگزاری تاس؛ روسیه و مغولستان ممکن است در دورنمای میان مدت به مبادلات تجاری 5 میلیارد دلاری برسند. این را ماکسیم واسیلیف، نماینده تجاری روسیه در مغولستان در اجلاس "گفتگوی تجاری روسیه و مغولستان" در مجمع اقتصادی شرق بیان کرد.

این نماینده تصریح کرد:« هنگام افتتاح ساختمان تجاری در اولان‌باتور در سپتامبر 2019، ما هدف رساندن مبادلات تجاری روسیه و مغولستان را به 2 میلیارد دلار داشتیم.  این هدف در سال 2021 با موفقیت محقق شد. در ماه می سال گذشته، هدف جدیدی در نظر گرفته شد که رساندن آن به 5 میلیارد دلار است. به نظر من، این یک شاخص کمی و زیبا است که می‌توانیم در میان مدت به آن دست پیدا کنیم.»

به گفته واسیلیف، چنین مبادلات تجاری بین دو کشور می‌تواند از طریق ایجاد توازن در تجارت، اجرای پروژه‌های عظیم مشترک در زمینه انرژی، زیرساخت ها، توسعه همکاری‌های فرامرزی و منطقه ای، همکاری‌های صنعتی و اکتشاف مشترک و توسعه پایگاه منابع معدنی محقق شود.

گمبوجاوین زندانشاتر، سخنگوی پارلمان مغولستان، در ابتدای سال جاری، حجم مبادلات تجاری مغولستان و روسیه در سال 2022 را 2.7 میلیارد دلار اعلام کرد که یک رکورد تاریخی برای این دو کشور است.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/12/mongol/amp/

ارزیابی سطح روابط روسیه و چین(12 سپتامبر_پرایم)

ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهور روسیه، در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق اظهار داشت که در سال های گذشته، روسیه و چین به سطح بی سابقه ای در روابط رسیده اند.

وی اعلام کرد:« ما واقعاً در سال‌های اخیر به سطح بی‌سابقه‌ای در روابطمان رسیده‌ایم و این در تمامی زمینه‌های تعاملاتمان صدق می‌کند.»

پوتین همچنین خاطرنشان کرد که این دو کشور هنوز نمی‌توانند در خصوص عرضه گوشت خوک به توافق برسند، اما این درست نیست که بگوییم روسیه و چین به درخواست های یکدیگر بی اعتنایی می‌کنند.

وی تصریح کرد:« چین یک کشور مستقل است و اول از همه به دنبال منافع خود است. خب، ما هم همینطور به دنبال منافع خودمان هستیم. اینکه بگوییم به درخواست‌های یکدیگر بی اعتنایی می‌کنیم، درست نیست. یکی از این نکات حساس، شامل بازگشایی بازار چین برای معدنچیان زغال سنگ ما است. خب، چین هم در صنعت زغال سنگ مشکلاتی دارد، آنها هم از معدنچیان خود می خواهند که محصولاتشان را به بازار داخلی عرضه کنند، با این حال، آنها بازار را برای صنعت زغال‌سنگ ما باز می‌کنند».

https://1prime.ru/state_regulation/20230912/841724706.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما