معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۲:۴۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی عراق - کربلای معلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی در نیمه اول شهریورماه 1402، مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صادرات 2.9 میلیارد دلاری ایران به عراق در 4 ماه نخست 1402

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه طی ۴ ماهه امسال ۲.۹ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم که بیانگر رشد ۲۳ درصدی است، گفت که صادرات تا پایان سال به ۱۰.۵ میلیارد دلار می رسد. به گزارش مهر، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در مورد وضعیت تجارت ایران و عراق اظهار داشت: صادرات ایران به عراق طی ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار بوده که با ۵۴۱ میلیون دلار افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. وی افزود: همچنین طی مدت مذکور واردات ایران از عراق حدود ۶۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشته است. بنابراین میزان تجارت ایران و عراق طی ۴ ماهه امسال در حدود ۲ میلیارد و ۹۹۳ میلیون دلار بوده است.وی گفت: پیش بینی می‌شود صادرات ایران به عراق در پایان سال جاری به حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برسد. مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در مورد کالاهای صادر شده به عراق، گفت: در این مدت گاز طبیعی حدود ۶۲۰ میلیون دلار، آهن و فولاد حدود ۳۵۰ میلیون دلار، کلینکر سیمان حدود ۵۰ میلیون دلار، گوجه فرنگی حدود ۷۰ میلیون دلار، تخم مرغ حدود ۶۰ میلیون دلار و سنگ معدن حدود ۳۰ میلیون دلار به عراق صادر شده است. وی درباره صادرات محصولات کشاورزی افزود: سهم محصولات کشاورزی در صادرات ایران به عراق طی ۴ ماهه امسال حدود ۳۵۰ میلیون دلار یعنی حدود ۱۰ درصد از مجموع صادرات کشور به بازار مذکور بوده است.

نقش پالایشگاه کربلا در تامین نیاز داخلی عراق

کمیته نفت و گاز و منابع طبیعی مجلس عراق اعلام کرد، پالایشگاه کربلا پس از بهره برداری کامل، 80 درصد از نیاز وارداتی کنونی را برطرف می‌کند. همچنین ظرفیت تولیدی پالایشگاه بیجی پس از بازسازی و تعمیرات آن برابر با 300 هزار بشکه در روز خواهد بود و می‌تواند بهمراه پالایشگاه کربلا به صورت 100٪ نیاز داخلی را برطرف کند. عضو کمیته، کاظم الطوکی، به خبرگزاری واع عراق گفت: "پالایشگاه کربلا در حال حاضر در شرف تکمیل است و در صورت کامل شدن و بهره برداری از ظرفیت کامل خود، 80 درصد واردات را جبران خواهد کرد. وی افزود: پالایشگاه بیجی بصره نیز 20 درصد باقیمانده را که 150 هزار بشکه در روز است تکمیل خواهد کرد. ظرفیت تولیدی پالایشگاه بیجی در حال حاضر 150 هزار بشکه در روز است, اما پس از وصول تمامی موادش، تولید آن به 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید. (خبرگزاری مهر)

برنامه ساخت 28 کارخانه داروسازی در عراق

وزارت بهداشت عراق مجوزهای اولیه ساخت 28 کارخانه ساخت دارو و ملزومات پزشکی را در چارچوب طرح بومی سازی صنعت دارویی صادر کرد. روزنامه عراقی الصباح نوشت: صالح الحسناوی، وزیر بهداشت عراق گفت که تولید دارو از اولویت های برنامه دولت در حوزه اقتصاد است. وی افزود که طرح بومی سازی شامل صنایع داروسازی و ملزومات پزشکی است و تسهیلاتی به داروسازان ارائه شده که مربوط به مجوز تاسیس کارخانه، اعطای مجوز نهایی و تسهیلات گمرکی برای واردات مواد اولیه است. الحسناوی اشاره کرد که وزارت بهداشت عراق حدود 654 قرارداد به مبلغ 377 میلیارد دینار با بخش خصوصی امضا کرده و 13 قرارداد به مبلغ 83 میلیارد دینار در دست اجراست. همچنین تاییدیه‌های اولیه برای ساخت 28 کارخانه جدید داروسازی اعطا شده است. وی گفت که علیرغم اینکه تمامی آزمایشات لازم برای داروها، چه ساخت داخل و چه خارجی انجام می‌شود، اما بیشتر مردم مایل به خرید داروهای خارجی هستند. وزیر بهداشت عراق یادآور شد که خرید برخی از داروها که در حال حاضر با کیفیت بالا در داخل تولید می‌شود و ارزان تر از مشابه خارجی فروخته می‌شود، میلیون‌ها دلار هزینه دارد. (الصباح)

برنامه فعال شدن اپراتور چهارم تلفن همراه در عراق

کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات پارلمان عراق تأکید کرد که مجوز اپراتور چهارم تلفن همراه در این کشور به زودی صادر خواهد شد. روزنامه عراقی الصباح نوشت: زهیر الفتلاوی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات پارلمان عراق گفت: اعضای این کمیسیون، با وزیر ارتباطات دیدار و درباره پروژه مجوز اپراتور چهارم تلفن همراه که پروژه ای ملی است، گفت و گو کردند. وی تاکید کرد که در صورت آغاز این پروژه، رقابت میان شرکت های فعال در عراق ایجاد می‌شود. عضو کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات پارلمان عراق توضیح داد که وزیر ارتباطات عراق جزئیات پروژه‌های وزارتخانه و طرح های استراتژیکی که سطح خدمات قابل ارائه به مردم از جمله تسریع در معرفی سامانه اینترنت ماهواره ای، پیگیری قراردادهای ترانزیت برای فیبر نوری، بهره برداری از فیبرهای نوری دریایی و پیگیری و نظارت بر کیفیت خدمات ارائه شده از سوی شرکت های اینترنت را ارتقا می دهد. وی همچنین خاطرنشان کرد که سیاست وزارت ارتباطات عراق ارائه چشم انداز سرمایه گذاری درست، متمایز و قابل مقایسه با کشورهای جهان در ارائه خدمات است. در حال حاضر 3 اپراتور کورک (با شراکت تلکام فرانسه)، آسیاسل (عراقی)، و زین (MTN سابق، کویت) در عراق خدمات تلفن همراه ارائه می‌کنند. (الصباح)

بندر بزرگ فاو در 2025 به بهره‌برداری می‌رسد

وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که مصمم به بهره‌برداری از بندر بزرگ فاو تا پایان سال 2025 است. مدیرکل شرکت بنادر عراق، به روزنامه الصباح گفت که شرکت‌های جهانی فعال در بخش ترابری دریایی بندر بزرگ فاو را یک گذرگاه مهم و خوش‌آتیه در نظام حمل و نقل دریایی منطقه‌ای و جهانی دانسته‌اند. او گفت که هم‌اکنون ساخت دیوار بتنی سکوهای پنج‌گانه بندر آغاز شد و مسیر کانال آبی نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته است. وی ادامه داد که تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت سنگاپوری برای آموزش نیروی انسانی در بنادر سنگاپور امضا شده است. عملیات ستون گذاری در اسکله‌های 1، 2 و 3 این بندر، نصب کلاف و شروع آرماتوربندی و بتن ریزی برای اسکله‌ها در این بندر به پایان رسیده و کار همچنان مطابق با استانداردهای بین المللی و برای دوره‌هایی متناسب با زمان بندی مشخص شده ادامه دارد. پروژه بندر بزرگ فاو که شرکت کره ای دوو پیمانکار  اجرای آن شده در فاز اول شامل پنج قرارداد ساخت 5 سکو به عمق 19 متر، حفاری کانال آبی داخل بندر، حفاری کانال آبی خارج بندر، حفاری کانال اتصال بندر فاو به بندر خور الزبیر، و ساخت بزرگراهی بین بندر فاو و بندر ام قصر می‌شود. این بندر که پس از بهره برداری یکی از بزرگ ترین بنادر جهان خواهد بود، قرار است از طریق پروژه عظیم جاده توسعه به ترکیه و از آنجا به اروپا متصل شود. (الصباح)

بندر بزرگ فاو ظرفیت پذیرش کشتی‌های 120 هزار تُن را خواهد داشت

وزارت حمل و نقل عراق تأکید کرد که روند گودبرداری به عمق 20 متر در بندر بزرگ فاو ادامه دارد تا کشتی‌های بزرگ‌تر از 120 هزار تُن بتوانند در بندر پهلو بگیرند.  مدیرکل شرکت بنادر عراق به روزنامه رسمی الصباح گفت که تاکنون 8 میلیون تُن خاک مرطوب از منطقه خور عبدالله و حوضچه‌های بندر بزرگ فاو برداشته شده است تا عمق لازم برای بندر فراهم شود و نیازی به پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر دیگر و تخلیه بار آنها و سپس انتقالشان به عراق با کشتی‌های کوچک‌تر نباشد. وی افزود که کانال آبی خور عبدالله با طول 23 کیلومتر و عرض 200 متر در حال حفاری با 3 دستگاه پیشرفته است تا بتوان به عمق 20 متری رسید و کشتی‌های بالای 120 هزار تُن بتوانند در آن پهلو بگیرند. الفرطوسی تأکید کرد که این پروژه در 4 مرحله اجرا می‌شود و یکی از 5 پروژه مشابه در بندر بزرگ فاو برای بهبود عمق آب در 5 سکوی تجاری آن است. در ماه ژوئیه گذشته، رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق به همراه اسعد العیدانی، فرماندار بصره، برخی از معاونانش و نیز مدیر کل شرکت بنادر عراق، برای اطلاع از مراحل پیشرفت کار و درصد پیشرفت پروژه، از بندر بزرگ فاو بازدید کرد. (الصباح)

اجرای 7 پروژه بزرگ در عراق توسط ژاپن

سفیر ژاپن در بغداد خبر داد که این کشور تا کنون 30 پروژه بسیار بزرگ در عراق اجرا کرده و هم‌اکنون در سال جاری دو پروژه مهم را در استان‌های بصره و المثنی اجرا خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری اینا، سفیر ژاپن در بغداد، در گفت‌وگو با این خبرگزاری تأکید کرد که در 20 سال گذشته ژاپن 30 پروژه بسیار بزرگ در عراق اجرا کرده است. وی افزود که 7 پروژه جدید نیز هم‌اکنون در حال اجراست و نهایی شدن آنها نیاز به اختصاص بودجه از جانب دولت عراق دارد. سفیر ژاپن افزود که در سال جاری دو پروژه مهم از سوی ژاپن در عراق اجرا می‌شود که اولی توسعه پالایشگاه بصره و دیگری پروژه شیرین کردن آب در استان مثنی با هزینه 300 میلیون دلار است که پروژه‌ای مهم برای توسعه شهر سماوه خواهد بود. وی تأکید کرد که ژاپن به حمایت از عراق با پرداخت وام‌های دارای تسهیلات ادامه می‌دهد و افزود که وام‌های ژاپن 40 ساله با سود 0.2 درصد است. وی افزود که دولت ژاپن و مؤسسه جایکاه تاکنون 11.5 میلیارد دلار به عراق کمک کرده‌اند که این شامل کمک‌های بلاعوض و وام می‌شود ضمن اینکه بیش از 10 هزار عراقی در ژاپن دوره‌های تخصصی در عرصه‌های کشاورزی، سلامت کارگر، برنامه ریزی، بهداشت و امثال آنها دیده‌اند.او ادامه داد که عراق نیازمند اجرای پروژه‌هایی در عرصه انرژی تجدیدپذیر و رسیدن به ثبات در بخش انرژی است و گفت که احتمالا پروژه‌های آب سماوه و فاز پنجم توسعه پالایشگاه بصره به زودی با ژاپن امضا خواهد شد. (خبرگزاری اینا)

48 میلیارد دلار؛ حجم تبادل تجاری عراق با چین در سال 2022

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که تبادل تجاری با چین طی سال گذشته به بیش از 48 میلیارد دلار رسیده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، الصحاف بیان کرد که میانگین تبادل تجاری با چین در سال 2022 بیش از 48 میلیارد دلار بوده است. سخنگوی وزارت خارجه عراق اشاره کرد که روابط دیپلماتیک دو کشور از 25 اوت 1958 با تصمیم دولت های چین و عراق در سطح سفیر آغاز شد. وی توضیح داد که عبدالحق فاضل، نخستین سفیر عراق در چین است که استوارنامه خود را در تاریخ 23، مارس 1960 از سوی نجیب الربیعی، رئیس وقت شورای حاکمیت عراق دریافت کرده و در تاریخ 27 آوریل 1960 به دولت چین تحویل داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما