معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۰:۵۳ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته سوم شهریورماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

1- هدف برزیل و ترکیه احیای مشارکت قدیمی

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد. لولا عکسی از این دیدار را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. وی اظهار داشت که در مورد تجدید اتحاد برزیل و ترکیه گفتگو کردند. این مذاکرات همچنین افزایش روابط تجاری و دفاعی را مورد بررسی قرار داد. هر دو رهبر برای صلح جهانی ابراز امیدواری کردند. این گردهمایی نشان دهنده تمرکز تازه ای بر از سرگیری روابط غیر فعال بین دو کشور مذکور است.

https://www.riotimesonline.com/brazil-news/brazil-and-turkey-aim-to-revive-stale-partnership/

2- بسته سبز دولت برزیل برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق افزایش مخلوط اتانول در بنزین

در بحبوحه درگیری با وزارت محیط زیست برزیل و موسسه محیط زیست و منابع طبیعی تجدیدپذیر این کشور، وزارت معادن و انرژی برزیل روز 23 شهریورماه مجموعه ای از اقدامات را در چارچوب فرآیند تغییر نحوه مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که باعث گرم شدن کره زمین می‌شود، آغاز می‌کند. لایحه موسوم به سوخت آینده قصد دارد استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر را نسبت به سوخت های فسیلی تشویق کند و سیاست‌های عمومی جذب سرمایه گذاری در این حوزه را یکپارچه سازد. تمرکز بر تحریک تغییرات در ماتریس انرژی بخش حمل و نقل با تأثیرات بر صنعت و افزایش کارایی خودرو است. دولت برزیل به دنبال معرفی خود به خارج از این کشور به عنوان یک کشور مسئول محیط زیست بوده است. این مهم تحریم‌ها و جرایم علیه برزیل را با یک پاداش بین‌المللی به دلیل پیشروی در سرمایه‌گذاری‌های کربن‌زدایی، جایگزین خواهد نمود.

https://oglobo.globo.com/economia/noticia/2023/09/14/em-embate-com-meio-ambiente-mme-lanca-pacote-ambicioso-para-a-transicao-energetica-do-pais.ghtml

3- افزایش صادرات قهوه برزیل در ماه اوت

شورای صادرکنندگان قهوه برزیل (Cecafé) از افزایش 29.4 درصدی صادرات قهوه در ماه اوت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. در این ماه، این کشور 3.67 میلیون کیسه 60 کیلوگرمی قهوه صادر کرد. این یک جهش بزرگ نسبت به میزان 2.84 میلیون کیسه در سال گذشته است. بیشترین قهوه صادراتی عربیکا بوده که 72.2 درصد از کل قهوه را تشکیل می دهد. فروش قهوه در ماه اوت 723.8 میلیون دلار بود که حاکی از افزایش 7.5 درصدی نسبت به اوت 2022 است. نقش دو نوع قهوه Conilon و Robusta در این بازدهی زیاد بوده و با افزایش 400 درصدی در فروش مواجه بودند. برزیل در سال جاری تاکنون 22.9 میلیون کیسه قهوه صادر کرده است. این رقم هنوز 9.7 درصد کمتر از هشت ماهه اول سال 2022 است. کل درآمد حاصل از این فروش‌ها با 17.3 درصد کاهش به 4.9 میلیارد دلار رسیده است. آمریکا خریدار اصلی قهوه برزیل در سال جاری است. آنها 3.8 میلیون کیسه یا 17 درصد از کل قهوه صادراتی برزیل را خریداری کردند. آلمان با 2.7 میلیون کیسه و 11.8 درصد از کل صادرات برزیل در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن نیز ایتالیا، ژاپن و بلژیک هستند.

https://www.riotimesonline.com/brazil-news/brazils-coffee-exports-surge-in-au

4- بیست و هشت درصد از کشاورزان برزیل با چالش های مالی روبرو هستند

در بررسی که اخیراً در 27 واحد فدرال کشور برزیل انجام گرفت، مشخص شد که 28 درصد از کشاورزان برزیلی در ماه ژوئیه تاخیراتی در پرداخت بدهی‌های بانکی خود داشته اند. شاخص سن کشاورزان بر این تأخیرها تأثیر گذار است و کشاورزان بالای 60 سال با چالش‌های کمتری روبرو هستند. برای افرادی که بین 18 تا 25 سال هستند نرخ بالاتری گزارش شده است. به ترتیب از کمتر به زیادتر، جنوب برزیل کمترین میزان کشاورزان بدهکار را با 15 درصد، جنوب شرق با 24.6 درصد، مرکز غرب 30.4 درصد، شمال شرق 33.8 درصد و در نهایت، شمال برزیل با 40.1 درصد به عنوان پرچالش‌ترین منطقه گزارش شده است. برزیل 15.1 میلیون نفر کشاورز دارد و پرداخت‌های معوق، کشاورزان را در معرض مشکلات مالی قرار داده است.

https://www.riotimesonline.com/brazil-news/28-of-brazils-farmers-face-financial-challenges/

5- تعداد کارگران سندیکایی در برزیل به کمترین میزان در یک دهه اخیر رسید

برای اولین بار، برزیل کمتر از 10 درصد از جمعیت شاغل مرتبط با اتحادیه‌ها را دارد. اثرات اصلاحات کار و افزایش اشتغال غیررسمی‌به توضیح این کاهش کمک می‌کند. تعداد کارگران مرتبط با سندیکاهای کارگری در این کشور در سال های اخیر رو به کاهش بوده و به پایین ترین سطح در یک دهه اخیر رسیده است. برای اولین بار، برزیل کمتر از 10 درصد کارگر در اتحادیه‌ها دارد. این مربوط به گروهی از 9.1 میلیون نیروی کار در سال 2022 است. ده سال قبل از آن، در سال 2012، 14.4 میلیون نفر معادل 16.1 درصد از کل شاغلان در این دسته وجود داشتند. اعداد و ارقام نشان می دهد که گسترش اشغال در برزیل با پیشرفت در اتحادیه سازی همراه بوده است و پس از بهبودی از بحران پاندمی‌کرونا، در سال 2022 نسبت به سال 2019، تعداد کارگران شاغل برزیلی 4.6 میلیون افزایش یافته است.

https://oglobo.globo.com/economia/noticia/2023/09/15/numero-de-trabalhadores-sindicalizados-no-pais-cai-ao-menor-nivel-em-uma-decada.ghtml

6- افزایش میزان الکل در بنزین به تولید مازاد 1.5 میلیارد لیتری نیاز دارد

براساس پیش‌بینی اتحادیه صنعت نیشکر و انرژی زیستی برزیل (یونیکا)، نهادی که نماینده اصلی‌ترین واحدهای تولیدکننده نیشکر است، افزایش حد مجاز ترکیب الکل با بنزین به تولید اضافی 1.5 میلیارد لیتری در سال نیاز دارد. شکر، اتانول (الکل سوختی) و بیوالکتریک در منطقه مرکز-جنوب برزیل تولید شده و به گفته یونیکا، تولیدکنندگان قادر خواهند بود این تقاضای جدید را برآورده کنند.

https://oglobo.globo.com/economia/noticia/2023/09/15/aumento-do-limite-de-alcool-a-gasolina-exigira-producao-excedente-de-15-bilhao-de-litros.ghtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما