معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۵

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم شهریور ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمادگی نسبی پروژه عرضه غلات روسیه به کشورهای کم بضاعت(31 آگوست _ریانووستی)

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، پارامترهای پروژه فراوری غلات روسیه در ترکیه برای عرضه به کشورهای نیازمند تقریباً آماده است و عرضه زودهنگام عملی است.

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که وزرای خارجه روسیه و ترکیه در نظر دارند روی پارامترهای اجرای ابتکار رئیس جمهور روسیه ، ولادیمیر پوتین، در خصوص سازماندهی عرضه یک میلیون تن غلات روسیه به ترکیه با قیمت کاهش یافته و تامین مالی قطر، برای ادامه فراوری در موسسات ترکیه و ارسال آن به نیازمندترین کشورها کار کنند.

بنابر گفته این آژانس، که از اظهار نظر در زمینه مالی این پروژه خودداری کرده است:« این ابتکار مدتی است که مورد بحث قرار گرفته است، آنکارا رسما حمایت خود را از این ایده و آمادگی اش برای کمک را اعلام کرده است. پارامترها تقریبا آماده هستند، برخی جزئیات باقی مانده در بالاترین سطح مورد بحث قرار خواهند گرفت. شروع سریع عرضه و اجرای این پروژه کاملا واقع بینانه است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پیش تر بیان کرده بود که ترکیه در حال تلاش برای اجرای ایده فرآوری غلات روسیه در ترکیه و عرضه آن به فقیرترین کشورها است. وی همچنین قبلا اعلام کرده بود که با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، در خصوص امکان ارسال غلات و کودهای شیمیایی روسیه به کشورهای نیازمند آفریقایی به توافق رسیده است.

https://ria.ru/20230831/zerno-1893303441.html

 

نوآک از کاهش جدید عرضه نفت روسیه به بازارهای خارجی خبر داد(31 آگوست_ایزوستیا)

الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه، در 31 آگوست در نشستی به ریاست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اظهار داشت که روسیه و اوپک هفته آینده پارامترهای جدیدی را برای کاهش نفت ارائه خواهند کرد.

به گفته وی، روسیه موفق شد با شرکای خود در اوپک بر سر کاهش عرضه نفت روسیه به بازارهای خارجی به توافق برسد. با این حال، پارامترهای اصلی هفته آینده اعلام خواهد شد.

کشورهای اوپک پلاس در سال آینده مجموعا تولید نفت خود را کاهش خواهند داد.  به این صورت میزان کاهش، 1.39 میلیون بشکه در روز خواهد بود. این امر برای دستیابی و حفظ ثبات بازار نفت ضروری است.

نواک در ماه ژوئن اعلام کرد که روسیه کاهش داوطلبانه تولیدات نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز تا سال 2024 تمدید خواهد کرد. به گفته وی، این کشور در حال حاضر در این سطح از تولید قرار دارد.

در 5 اکتبر 2022، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از ماه نوامبر تولید نفت خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و این توافق را تا پایان سال 2023 تمدید کنند. این تصمیم مورد حمایت همه اعضای این ائتلاف از جمله روسیه قرار گرفت.

https://iz.ru/1567264/2023-08-31/novak-anonsiroval-novoe-sokrashchenie-postavok-nefti-na-vneshnie-rynki

 

قیمت مبادله نفت روسیه به شدت افزایش یافت(31 آگوست_لنتا)

در ماه آگوست، متوسط قیمت نفت روسیه در بورس کالا و مواد خام سنت پترزبورگ (SPIMEX) به 85.13 دلار در هر بشکه رسید که نسبت به ماه ژوئیه که به میزان 71.2 دلار بوده است، 19.5 درصد افزایش داشت. همچنین بر اساس گزارش این سایت ها، نسبت به ماه ژوئن به میزان 44.7 درصد افزایش قیمت داشته است.

در همین راستا،  به انعقاد قراردادی برای فروش یک محموله نفت با حجم 9000 تن به مبلغ 500 میلیون روبل می‌توان اشاره نمود. با نرخ برابری دلار در حدود 92.7 روبل، هزینه سوخت به مقدار 78.79 دلار در هر بشکه بوده است. در همان زمان، حداکثر قیمت به میزان 89.5 دلار در هر بشکه با نرخ 96.7 روبل تعیین شد.

بر اساس آخرین برآوردهای وزارت دارایی روسیه، میانگین قیمت نفت اصلی صادراتی این کشور، با نام اورال، به مقدار 70.33 دلار در هر بشکه رسید. این سطح از زمان تعیین سقف قیمت نفت که به میزان 60 دلار در هر بشکه بوده است و همچنین تحریم اروپا، به بالاترین سطح خود رسیده است.

در همین حال، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، در ماه ژوئیه درآمد صادرات نفت روسیه، به بالاترین سطح از زمان اعمال اقدامات محدودکننده در ماه دسامبر رسیده است. با این حال، علیرغم اینکه مقامات روسیه وضعیت درآمدهای نفتی و گازی را مثبت ارزیابی می‌کنند و انتظار رشد چشمگیر آن‌ها را دارند، بانک مرکزی روسیه پیش تر هشدار داده که این خطر وجود دارد که به دلیل تحریم‌ها و کاهش قیمت جهانی مواد خام، بودجه روسیه برای مدت طولانی با کمبود درآمد نفت و گاز مواجه شود. این امر حتی در صورت کاهش متوسط روبل که در ماه آگوست 4.4 روبل ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است، اتفاق خواهد افتاد.

https://m.lenta.ru/news/2023/08/31/oilru/amp/

 

کمیسیون اروپا اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای گاز طبیعی مایع روسیه وجود ندارد(31 آگوست_پرایم)

کمیسیون اروپا در حال حاضر هیچ جایگزینی برای گاز طبیعی مایع روسیه نمی‌بیند، مسئله تحریم ها در این زمینه همچنان باز است.

تیم مک فی، نماینده کمیسیون اروپا اظهار داشت:« اتحادیه اروپا هر کاری را برای تنوع بخشیدن به عرضه گاز و سایر سوخت های فسیلی انجام می دهد تا جایگزین سوخت های روسی شوند، با تامین کنندگان جایگزین همکاری کرده، در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کرده و با مردم و صنعت همکاری می‌کند تا بهره وری انرژی را بهبود بخشد.»

وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا از ژانویه تا ژوئن 2023 تاکنون، 10.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع از روسیه وارد کرده است.  در عین حال و به گفته وی، برای کل سال 2022 این رقم به 19.3 میلیارد متر مکعب و برای سال 2021، به میزان 13.5 میلیارد متر مکعب بوده است. به گفته این مقام مسئول، این شاخص ها در مقایسه با افت شدید واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه ناچیز است.

در همین خصوص، دانا اسپینانت، نماینده رسمی‌کمیسیون اروپا، در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های جدید علیه منابع انرژی روسیه، خاطرنشان کرد که کمیسیون اروپا از قبل تحریم‌ها را اعلام نمی‌کند. وی افزود که کمیسیون اروپا در حال تلاش برای حذف تدریجی گاز طبیعی مایع روسیه است.

اسپینانت اظهار داشت: «بهترین راه حل جایگزینی آن، با منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک در جایی است که امکان آن وجود داشته باشد.» به گفته وی، اگر جایگزینی با منابع تجدیدپذیر امکان پذیر نباشد، اتحادیه اروپا به دنبال تامین کنندگان جایگزین خواهد بود.

https://1prime.ru/gas/20230831/841626125.html

 

بریکس پایان سلطه دلار (1 سپتامبر _ریانووستی)

جفری ساکس، اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه کلمبیا، به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که بریکس می‌تواند جایگزین‌ های مناسبی برای دلار ایجاد کند و این ارز آمریکایی دیگر در جهان سلطه نخواهد داشت.

وی بیان کرد:« بریکس می‌تواند جایگزین‌های مناسبی برای دلار ایجاد کند. به همین علت، در واقع دلار به عنوان ارز برتر و غالب جهانی سرنگون خواهد شد.»

او افزود که با توجه به کاهش میزان تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا و تجارت این کشور در حجم جهانی، این روند را اجتناب ناپذیر می داند.

وی تصریح کرد:« بریکس، گذار به یک سیستم چند ارزی را تسریع خواهد کرد. دلار همچنان نقش خود را ایفا خواهد کرد، اما بسیار کمتر از بسیاری از ارز های دیگر.»

بریکس، کشور های؛ برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می‌کند. هفته گذشته نشست سران بریکس در ژوهانسبورگ برگزار شد و در پی آن اعضا تصمیم گرفتند از آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای عضویت کامل در این گروه دعوت کنند. به صورت رسمی، گسترش این گروه در تاریخ 1 ژانویه 2024 انجام خواهد شد.

https://ria.ru/20230901/briks-1893548434.html

 

قیمت اورانیوم به شدت افزایش یافت(1 سپتامبر_لنتا)

در پایان ماه آگوست 2023، قیمت سهام اورانیوم به شدت افزایش یافته و به 58.5 دلار در هر پوند رسیده است. این خبر را فایننشال تایمز با اشاره به داده‌های Uranium Exchange Company (UEC) گزارش کرده است.

این افزایش شدید ناشی از نگرانی تجار از عواقب کودتای نظامی در نیجر است که تولیدکننده اصلی این نوع سوخت است. تحلیلگران می‌گویند؛ بحران سیاسی در این کشور آفریقایی که در پایان ژوئیه 2023 آغاز شد، می‌تواند منجر به کاهش سرعت عرضه اورانیوم و افزایش تقاضای آن شود.

با توجه به افزایش چشمگیر علاقه جهانی به این نوع سوخت و تقویت نقش انرژی هسته ای به دلیل کاهش شدید عرضه گاز از خط لوله روسیه به اروپا، سهام شرکت Yellow Cake که یک شرکت ذخیره سازی اورانیوم است، به شدت افزایش یافت. در شاخص ماهانه، نرخ بندی به میزان 8 درصد و از ابتدای سال به میزان 22 درصد افزایش یافته است. اوراق بهادار صندوق Geiger Counter، که در شرکت‌های حوزه استخراج و فرآوری اورانیوم سرمایه‌گذاری می‌کند نیز به نوبه ی خود، در ماه آگوست به میزان ۸ درصد و نسبت به حداقل مقدار ثبت شده در تابستان، به میزان ۲۰ درصد افزایش ارزش داشته است.

در این زمینه، تحلیلگران از یک "چرخش صعودی" در بازار جهانی اورانیوم صحبت می‌کنند. آنها به طور خلاصه بیان میکنند: « این به دلیل نیاز حیاتی به کاهش انتشار گاز کربن کربن دی اکسید و تمایل ژئوپلیتیکی فزاینده شرکت ها برای مستقل بودن از انرژی است.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/01/uran_niger/amp/

 

ژاپن از چگونگی کمک تحریم‌ها به روسیه در بخش کشاورزی خبر داد(3 سپتامبر _پرایم)

روزنامه ژاپنی ماینیچی شینبون می نویسد که تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی در واقع به روسیه کمک کرد تا صنعت کشاورزی خود را بهبود بخشد.

از زمان الحاق کریمه در سال 2014 و اعمال اولین تحریم ها علیه روسیه در این زمینه، مسکو به طور جدی به توسعه تولید محصولات کشاورزی داخلی، اعمال محدودیت های متقابل و توجه ویژه به توسعه صنعت خود پرداخته است.

 این روزنامه بیان می‌کند که به لطف سیاست جدید، کیفیت پنیرهای محلی، گوشت گاو و شراب به میزان قابل توجهی افزایش یافته و همچنین حجم تولید نیز افزایش داشته است.

در سال 2022 که عملیات ویژه در اوکراین آغاز شد، صادرات محصولات کشاورزی روسیه به 41.6 میلیارد دلار رسید که بیش از دو برابر سال 2014 است.

همانطور که در این روزنامه اشاره شد، روسیه در حال حاضر محصولات کشاورزی خود را به چین، ترکیه و حتی اتحادیه اروپا صادر می‌کند.

همچنین تصریح شده است، اکنون وظیفه اصلی مسکو تثبیت موفقیت ها و افزایش رقابت در این زمینه است.

https://1prime.ru/Agriculture/20230903/841641515.html

 

دلارزدایی، یک واقعیت عینی اقتصادی(3 سپتامبر_ایزوستیا)

دلار زدایی هدف دولت ها یا شرکت های خاصی نیست، این امر به واقعیت تبدیل شده است زیرا دلار تبدیل به یک ارز مشکل ساز شده است. ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، سوم سپتامبر در مصاحبه ای با روزنامه ترکیه ای Aydinlik در این باره بیان کرد.

وی بیان کرد:« می‌گویند که دلارزدایی یک نوع هدف برای سازمان‌های مختلف یا برخی کشورهاست. اما اینطور نیست. این هدف نیست. این فقط یک واقعیت است.»

زاخارووا با اشاره به بحران‌های اقتصادی ناشی از وضعیت سیستم مالی آمریکا، خاطرنشان کرد که روند جایگزینی دلار یک واقعیت عینی اقتصادی است. او همچنین اظهار داشت که امروزه از ارز به عنوان ابزار هژمونی و نوع جدیدی از استعمار استفاده می‌شود.

این نماینده وزارت امور خارجه روسیه در نتیجه اعلام کرد که همراه با دلارزدایی، ارزهای ملی در حال تقویت هستند. به گفته وی، هدف اعضای بریکس ایجاد یک سیستم تضمین مالی است. بنابراین، دستور کار اصلی اجلاس این گروه که در آفریقای جنوبی برگزار شد، ایجاد ارز جدید در برابر هژمونی دلار بوده است.

لیو شائوبین، سفیر چین در ترکیه در اوایل روز در گفت و گویی با مجله اعلام کرد که در میان کشورهای عضو بریکس تمایل شدیدی به تجارت ارزهای محلی وجود دارد. وی خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها دیگر نمی خواهند با دلار تجارت کنند.

پیش از این، در روز31 آگوست، مارجوری تیلور گرین، یکی از اعضای نمایندگان کنگره ، بیان کرده بود که توسعه تجارت بین کشورهای بریکس با عدم پذیرش دلار آمریکا، تأثیر مخربی بر ایالات متحده آمریکا خواهد داشت و این کشور را در هم خواهد شکست.

در اوایل 30 مه، ولادیمیر لوچنکو، تحلیلگر مالی، با اظهار نظر در خصوص تمایل برخی کشورها برای تسویه حساب ها به ارزهای ملی، اظهار داشت که نقش دلار آمریکا همچنان در جهان کاهش خواهد یافت.

همچنین در پایان ماه می، رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، اعلام کرد که رویای ایجاد یک ارز مشترک برای به چالش کشیدن دلار را دارد.

https://iz.ru/1568342/2023-09-03/zakharova-nazvala-dedollarizatciiu-obektivnymi-ekonomicheskim-faktom

عرضه گاز طبیعی مایع به اروپا به شدت کاهش یافت(4 سپتامبر _لنتا)

بر اساس نتایج ماه آگوست، حجم واردات گاز طبیعی مایع در بازار انرژی اروپا از فوریه 2022 به حداقل رسیده و به 9.8 میلیارد متر مکعب رسیده است. این خبر توسط خبرگزاری ودوموستی با اشاره به داده‌های انجمن اپراتورهای ذخیره سازی گاز اروپا (Gas Infrastructure Europe) گزارش شده است.

در مقایسه با آگوست 2022، عرضه به میزان 2.8 درصد و نسبت به ماه ژوئیه 2023 نیز به میزان 10.6 درصد کاهش داشته است. واردات این نوع سوخت به کشورهای اتحادیه اروپا برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است. بر اساس نتایج ژوئیه، حجم واردات با کاهش 5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 10.95 میلیارد مترمکعب رسید. به این ترتیب در ماه آگوست عرضه در مجموع 1.15 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

پیش از این، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از فعالان بازار گزارش داده بود که از ماه ژانویه تا ژوئیه 2023، واردات گاز طبیعی مایع روسیه به اتحادیه اروپا 40 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 افزایش یافته است. تا پایان ماه آگوست، عرضه به این ناحیه به میزان 21.6 میلیون یا به عبارتی 16 درصد از کل واردات سوخت بوده است. در همان زمان، تحلیلگران کپلر فرض کردند که اروپایی‌ها امسال 1.7 درصد بیشتر از سال گذشته گاز طبیعی مایع روسیه خریداری خواهند کرد، زمانی که واردات به بالاترین حد خود رسید.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/04/spg_europe/amp/

 

اردوغان از رشد تراز تجاری 100 میلیارد دلاری ترکیه و روسیه در سال جاری خبر داد(4 سپتامبر _ایزوستیا)

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد که حجم مبادلات تجاری سالانه با روسیه به زودی به 100 میلیارد دلار برسد. رئیس جمهور ترکیه این را در چهارم سپتامبر در زمان گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سوچی بیان کرد.

به گفته اردوغان، اکنون مسکو و آنکارا دوره کاملا متفاوتی در روابط را سپری می‌کنند.

وی تاکید کرد:« ما بسیار خرسندیم که حجم تجارت خارجی ما در حال حاضر 62 میلیارد دلار است و به سمت هدف 100 میلیارد دلاری خود حرکت می‌کنیم.»

پوتین به نوبه خود، توجه خود را به این موضوع معطوف کرد که در سال 2022 حجم معاملات بین دو کشور به میزان 8.6 درصد افزایش یافته است. به گفته وی، در نیمه اول سال 2023، روند مثبت مشابهی همچنان ادامه یافت.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد:« اینها تنها بخش های مرسوم همکاری ما از جمله کشاورزی و انرژی نیستند، بلکه حوزه ‌های دیگری نیز در حال توسعه هستند که من را بسیار خرسند می‌کند.» پیش از این، در 20 ژوئن، معاون اول سرویس گمرک فدرال، روسلان داویدوف، به رشد تجارت فدراسیون روسیه با هند، ترکیه و آذربایجان اشاره کرد. به گفته وی، این کشورها دیگر جایگزین روابط تجاری با اروپا شده اند و مسیرهای جنوبی و شرقی به طور فعال در حال توسعه هستند.

https://iz.ru/1568799/2023-09-04/erdogan-zaiavil-o-dvizhenii-turtcii-i-rf-k-tovarooborotu-v-100-mlrd-v-god

 

آلمان در ماه ژوئیه واردات از روسیه را به میزان 15.7 درصد نسبت به ماه ژوئن کاهش داد(4 سپتامبر-اینترفاکس)

بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، این کشور صادرات به روسیه را در ماه ژوئیه به میزان 2.2 درصد نسبت به ماه ژوئن افزایش داد. واردات از روسیه در ماه قبل به میزان 15.7 درصد کاهش یافت.

صادرات در ماه ژوئیه به روسیه، 31.3 درصد کمتر از سال قبل بوده و واردات نیز 91.8 درصد کاهش یافته است.

در ماه ژانویه تا ژوئیه، حجم صادرات آلمان به روسیه با 41.3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 5.7 میلیارد یورو رسیده است، این در حالی است که میزان واردات آن با 89.3 درصد کاهش به 2.7 میلیارد یورو رسید.

حجم کل صادرات آلمان، با اصلاح عوامل تقویمی و فصلی، در ماه ژوئیه با 0.9 درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به 130.4 میلیارد یورو رسیده است. حجم واردات با 1.4 درصد افزایش به 114.5 میلیارد یورو رسید.

تحلیلگران کاهش 1.5 درصدی صادرات و افزایش 0.5 درصدی واردات را پیش بینی کردند.

صادرات کالاهای آلمانی به کشورهای اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه نسبت به ژوئن به میزان 0.5 درصد افزایش یافته ، در حالی که صادرات به کشورهای غیر اتحادیه اروپا به میزان 2.5 درصد کاهش یافته است. همچنین صادرات به ایالات متحده آمریکا به میزان 5.2 درصد افزایش یافته است. صادرات به چین و انگلیس هم به ترتیب به میزان 1.2 و 3.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

واردات از کشورهای اتحادیه اروپا در ماه قبل به میزان 2.9 درصد افزایش یافته و از کشورهای ثالث نیز به میزان 0.2 درصد کاهش پیدا کرده است. واردات از چین و انگلیس به ترتیب به میزان 5.8 و 3.2 درصد کاهش یافته در حالی که خرید از ایالات متحده آمریکا 6.1 درصد افزایش یافته است.

مازاد تراز تجارت خارجی آلمان در ماه ژوئیه به 15.9 میلیارد یورو رسیده است که در مقایسه با ماه ژوئن که به میزان 18.7 میلیارد یورو بوده، کاهش پیدا کرده است. رقم ماه ژوئن بالاترین رقم از ژانویه سال 2021 بوده است.

https://www.interfax.ru/business/919122

 

انتظار چین از افزایش حجم مبادلات با روسیه تا 200 میلیارد دلار(6 سپتامبر_ایزوستیا)

ژانگ هانهویی، سفیر چین در روسیه، در ششم سپتامبر اعلام کرد که چین انتظار دارد که هدف رکورد 200 میلیارد دلاری حجم مبادلات با روسیه زودتر از موعد مقرر شده، تا پایان سال 2023 محقق شود.

وی در سمینار سفارت به مناسبت دهمین سالگرد ابتکار کمربند و جاده بیان کرد:« از ماه ژانویه تا ژوئیه سال جاری، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به 131.4 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 36.5 درصد افزایش داشته است. چین قصد تعمیق همکاری با روسیه را دارد و امیدوار است که به هدف حجم مبادلات دوجانبه 200 میلیارد دلاری، زودتر از موعد مقرر دست یابد.»

این سفیر خاطرنشان کرد که چین برای سال های طولانی بزرگترین شریک تجاری روسیه بوده است. به گفته وی، روابط مسکو و پکن به بالاترین سطح تاریخ رسیده است و اعتماد استراتژیک بین دو کشور افزایش یافته است.

در ماه ژوئیه، بانک توچکا روسیه گزارش داد که بر اساس نتایج نیمه اول سال 2023، در بین کشورهای واردکننده کالا به فدراسیون روسیه، چین در رتبه اول، با 42 درصد از کل حجم کالاهای وارداتی، ترکیه در رتبه دوم با 13 درصد و بلاروس در رتبه سوم با 12 درصد قرار گرفته است.

در همان زمان، الکساندر دانیلتسف، رئیس موسسه سیاست تجاری مدرسه عالی اقتصاد در دانشگاه ملی تحقیقات، علت رشد حجم مبادلات بین روسیه و چین را توضیح داد. به گفته وی، این به این دلیل است که تجارت، در درجه اول از اتحادیه اروپا به سوی کشور های شرقی تغییر جهت پیدا می‌کند.

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه، پس از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در روز دهم ژوئیه به خبرنگاران اعلام کرد که حجم مبادلات متقابل چین و روسیه ممکن است تا پایان سال 2023 از مرز 200 میلیارد دلار فراتر رود. او بیان کرد که استدلال هایی در خصوص این موضوع وجود دارد.

https://iz.ru/1569729/2023-09-06/kitai-nadeetsia-uvelichit-tovarooborot-s-rossiei-do-200-mlrd

 

وزارت خارجه روسیه از توافق بر سر تامین غلات در ترکیه با کمک قطر خبر داد(6 سپتامبر_اینترفاکس)

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه بیان کرد که در آینده نزدیک، بررسی جزئیات فنی در زمینه تامین غلات به ترکیه با کمک قطر آغاز خواهد شد.

وی در مسکو در پاسخ به سوال "چه زمانی این عرضه‌ها می‌تواند آغاز شود؟" به خبرنگاران پاسخ داد:« تمام توافقات اصولی حاصل شده است. ما انتظار داریم که در آینده نزدیک با همه طرف ها تماس های کاری برقرار کنیم تا تمام جنبه‌های فنی طرح برای چنین عرضه‌هایی را بررسی کنیم.»

در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که روسیه قصد دارد عرضه یک میلیون تن غلات به ترکیه را برای فرآوری با هدف عرضه بیشتر به نیازمندترینن کشورهای جهان سازماندهی کند.

پیش از این، مسکو معاملات غلات را تمدید نکرد و در روز 17 ژوئیه مخالفت خود را به آنکارا، کیف و سازمان ملل اعلام کرد.

https://www.interfax.ru/russia/919496

 

کاهش قیمت خودروهای دست دوم در ژاپن، پس از ممنوعیت عرضه به روسیه(6 سپتامبر_لنتا)

خبرگزاری تاس با استناد به داده‌های شرکت محلی USS که خودروهای دست دوم را به حراج می‌گذارد، می نویسد: قیمت خودروهای دست دوم در ژاپن برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است.

میانگین قیمت خودروهای دست دوم در حراجی‌ها در ماه آگوست کمی‌بیش از یک میلیون ین، به عبارتی حدود 6.8 هزار دلار بود که 6.9 درصد کمتر از سال قبل است. آژانس Nikkei از روزنامه‌نگاران خود نقل می‌کند که این نوسان قیمت با تشدید محدودیت ‌ها در عرضه به روسیه ارتباط دارد.

قبل از تعیین ممنوعیت های جدید، روسیه یکی از اصلی ترین بازارهای فروش برای ماشین‌های ژاپنی دست دوم بود، به عبارتی حدود 20 درصد از کل خودروهای دست دوم به این کشور فرستاده می‌شد. با توجه به محدودیت های فعلی، به گفته کارشناسان، این حجم می‌تواند به نصف کاهش یابد. در نتیجه قیمت ها در بازار داخلی ژاپن بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

از نهم آگوست، توکیو صادرات خودروهای نو و دست دوم با حجم موتور بالای 1.9 لیتر و همچنین خودروهای هیبریدی و برقی را به روسیه ممنوع کرده است. در همین خصوص، عرضه خودروهای جدید ژاپنی به روسیه در سال 2022 عملاً به پایان رسید.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/06/japanauto/amp/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما