معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته دوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش مطلوبیت اجاره مسکن نسبت به خرید

به علت کاهش عرضه مسکن استیجاری نسبت به تقاضا، اجاره بهای املاک مسکونی در نروژ، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و اجاره‌بها از جولای تا آگوست، به میزان 5.1 درصد افزایش یافته است. دولت طی یک بیانیه مطبوعاتی گزارش داد که مقادیر فعلی اجاره‌بها، افزایش 6.7 درصدی نسبت به اوت سال گذشته را نشان می‌دهد. در پایتخت، قیمت‌ها نسبت به جولای 3 درصد و نسبت به سال گذشته 7.4 درصد افزایش یافته است.

با افزایش نرخ بهره که انتظار می‌رود در آینده نیز ادامه یابد، نرخ پرداخت بدهی نیز به سطوح بسیار بالاتری خواهد رسید. به گفته کارشناسان، با وجود افزایش شدید قیمت که در بازار اجاره مسکن شاهد آن هستیم، در بسیاری از موارد، اجاره نمودن خانه همچنان مقرون به صرفه‌تر از خرید خواهد بود و بسیاری ترجیح می‌دهند به جای وام گرفتن و خرید مسکن از املاک استیجاری استفاده کنند.

https://english.news.cn/20230609/643f45c4725f47f0adfc69747341342a/c.html

ایمن ماندن نروژ از بحران اقتصادی

برخلاف اکثر کشورهای غربی، نروژ از بدترین بحران مالی در دهه‌های اخیر آسیبی ندیده است. زمانی که در سال‌های رونق اقتصادی، بیشتر کشورها خرج می‌کردند، نروژ پس‌انداز نمود. امروزه قیمت مسکن و اقلام مصرفی در حال افزایش است، نرخ بهره پایین است و مدیریت مقتصدانه درآمد حاصل از ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی نروژ به این کشور کمک کرده تا یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان را بسازد. دلیل موفقیت نروژ در مواجهه با بحران‌های اقتصادی، وجود ثروت بزرگ نفتی، محدود کردن هزینه‌ها (صرفه جویی)، سخت‌گیری بانک‌ها در وام‌دهی، نظارت شدید بر بانک‌ها، وجود صنایع انرژی، کشتیرانی و شیلات موفق بوده است. البته بانک‌های نروژ از بحران جهانی، کاملا مصون نیستند و ممکن است در اواخر امسال و اوایل سال آینده درد اقتصادی بیشتری را احساس کنند.

https://www.npr.org/2023/09/07/111192127/frugal-norway-stays-afloat-amid-economic-crisis

تاثیر اندک خودرو‌های برقی در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی

سیاست‌گذاران گرچه برای جایگزینی موتور احتراقی سنتی و حذف تقاضای نفت روی وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) حساب می‌کنند، اما در مورد روش‌های گذار به انرژی‌های جدید به درس‌های بسیار جدی نیاز دارند. حقیقت این است که داده‌های کشورهایی با ضریب نفوذ بالای فروش خودروهای برقی مسافری، کاهش چشمگیر مصرف نفت را نشان نمی‌دهد. بهترین شاهد این حقیقت نروژ است، جایی که خودروهای برقی 80 درصد از کل فروش خودروهای سواری را در سال 2021 به خود اختصاص دادند و با روند فعلی، نروژ می‌تواند تا سال 2025 به نرخ فروش 100 درصدی خودروهای برقی دست یابد. نرخ مصرف بنزین و گازوئیل در این کشور اسکاندیناوی به سختی کاهش یافته است. اطلاعات موسسه ارقام و آمار نروژ (SSB) نشان می‌دهد که تقاضای گازوئیل و بنزین از سال 2017 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در نیمه اول سال 2023، فروش سوخت در جایگاه‌های جاده‌ای حدود 62 هزار بشکه در روز بود که 10 درصد نسبت به 70 هزار بشکه فروخته شده بین سال‌های 2017 و 2019 کمتر بوده است. مسلما رونق خودروهای برقی موجب این وضعیت شده است، اما مصرف کنونی بین 60 هزار تا 70 هزار بشکه در روز نسبتا ثابت است و کاهش شدیدی در کوتاه‌مدت انتظار نمی‌رود. در واقع، تقاضای نفت خام پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین و محصولات دیزلی در حدود 200 هزار بشکه در روز باقی مانده است. توضیحات زیادی برای مقاومت میزان تقاضای نفت در برابر افزایش نفوذ خودروهای الکتریکی در نروژ وجود دارد. سیاست‌گذاران در سراسر جهان که به انتقال سریع در حوزه انرژی معتقد هستند باید به این موضوع توجه داشته باشند که تقاضا برای نفت در اقتصاد جهانی بسیار دیرینه‌تر از آن چیزی است که بسیاری از فعالان اقلیمی انتظار دارند.

https://www.forbes.com/sites/daneberhart/2023/09/05/electric-vehicles-no-magic-bullet-for-curbing-oil-demand/?sh=762ef8de2249

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما