معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انجام حفاری‌های نفتی در وان

الب‌ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به تازگی اعلام داشت ممکن است در ماه سپتامبر برخی حفاری‌های نفتی در استان وان انجام گیرد. یکی از اساتید رشته تاریخ دانشگاه یوزونجوییل وان ضمن بیان این مطلب که در دوره عثمانی و در زمان عبدالحمید دوم به غنای این منطقه از لحاظ منابع زیرزمینی پی برده شد گفت در سال 1896  مطالعاتی در منطقه توسط شاکر پاشا در اینباره صورت گرفت و سپس توسط یک کارشناس معدن به نام عبدالله کاظم افندی گزارش وجود نفت در چهار منطقه از استان وان (بش‌پارماک، کورزوت، آمیک و خراشی) به ثبت رسیده و استخراج نفت در آن‌ها انجام شد.

وی افزاد: «مردم منطقه از سالیان بسیار قبل از وجود نفت در این منطقه آگاه بوده‌اند. بویژه مردم نفت نشت یافته به سطح زمین در دامنه‌های کوه عیسی‌بی را در سطل‌ها پر کرده و به منظور تولید روشنایی از آن بهره می‌گرفته‌اند. در فصل تابستان نیز نفت را به عنوان مرهم به پای دام‌ها و حیوانات خود که گرفتار بیماری گری بوده‌اند می‌مالیده‌اند».

 سفر وزیر آموزش ملی ترکیه به ارزروم

یوسف تکین، وزیر آموزش ملی ترکیه که به منظور انجام پاره‌ای دیدارها به استان ارزروم سفر کرده بود، در قالب برنامه‌های سفر خود از بخش‌های پاسینلر، کوپرو‌کوی و خنس این استان نیز بازدید به عمل آورد. تکین در این بخش‌ها با شهرداران و روسای تشکیلات شهرستانی حزب عدالت و توسعه در بخش‌های مذکور دیدار به عمل آورده و در جمع مردم حضور یافت. وزیر آموزش ملی ترکیه همچنین از مدیران آموزشی این بخش‌ها در خصوص وضعیت مدارس پیش از آغاز سال تحصیلی جدید پیش رو اطلاع کسب نمود. (2023/08/19، ارزروم)

تبدیل غازی‌آنتپ به مرکز صادرات مواد غذایی ترکیه

جلال کادواوغلو، رییس اتحادیه صادرکنندگان غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌ها آناتولی جنوب‌شرقی ترکیه؛ نشستی مطبوعاتی با موضوع بررسی فعالیت‌های این اتحادیه و طرح‌های در دست اجرا آن و نیز وضعیت کلی صادرات غلات ترتیب داد.

وی در این نشست ضمن بیان این مطلب که این نهاد دارای رویکردی مشارکت پرور بوده و با بهره‌گیری همه نظرات حرکت می‌کند ابراز داشت: «در ترکیه 6 اتحادیه صادرکنندگان غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی وجود دارد. در میان این شش اتحادیه، بیشترین صادرات مربوط به اتحادیه آناتولی جنوب‌شرقی بوده و هیئت مدیره این 6 اتحادیه نیز در غازی‌آنتپ مستقر می‌باشد. برای حل مشکلات موجود در این حوزه با مراجع مسئول و در راس آن‌ها وزارت بازرگانی وارد تعامل شده‌ایم. ما در این حوزه بسیار موفق هستیم».

گرامیداشت جشن روز ملی کره جنوبی در اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش

برخی از مسئولان سفارت کشور کره جنوبی در ترکیه به منظور بازدید از محل نمایشگاه اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش که با حمایت رییس جمهوری ترکیه و به توسط شهرداری منطقه اون‌ایکی‌شوبات قهرمان‌مرعش برگزار خواهد شد به این استان سفر کردند. مسئولان کشور کره جنوبی در قهرمان‌مرعش با شهردار اون‌ایکی‌شوبات دیدار داشته و در خصوص روند برگزاری این نمایشگاه کسب اطلاع نمودند. در این نمایشگاه در کنار برگزاری چندین مراسم روز ملی مربوط به کشورهای مختلف، روز ملی کشور کره جنوبی نیز در تاریخ 30 آگوست 2023 جشن گرفته خواهد شد. رایزن فرهنگی سفارت کره در ترکیه در بازدید صورت گرفته خبر مربوط به برگزاری این مراسم در این نمایشگاه را به اطلاع رساند.

رایزن فرهنگی سفارت کره جنوبی همچنین اعلام داشت مراسمی نیز برای زلزله‌زدگان 6 فوریه 2023 مناطق جنوب و جنوب شرق ترکیه توسط غرفه کره جنوبی ترتیب داده خواهد شد که در آن فرهنگ کشور کره جنوبی به شرکت‌کنندگان شناسانده خواهد شد. اولین مراسم جشن روز ملی برگزار شده در اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش مراسم روز ملی کشور کره جنوبی خواهد بود. (2023/08/17، قهرمان‌مرعش)

ظهور سازه‌های تاریخی جدید در نتیجه خشکی و فروکش نمودن آب دریاچه وان

با پسرفت آب دریاچه وان در اثر گرم شدن بیش از حد معمول هوا در منطقه ارجیش استان وان، موجب شده تا یک سازه زیرآبی تاریخی که از آن تحت عنوان آرامستان نیز یاد شده است از کف این دریاچه نمایان شود. با گرمایش کره زمین دریاچه وان روزبه روز بیشتر تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و کاهش بارندگی نیز ضمن مزید بر علت بودن در این امر، پسرفت ده‌ها متری سواحل این دریاچه را در پی داشته است. این عقب نشینی سواحل دریاچه نیز موجب شده تا جدیدا برخی سازه‌های تاریخی از دل این دریاچه سربرآورده و نمایان شوند. در آخرین مورد نیز سازه‌ای تاریخی متشکل از 2 اتاقک‌ که بر اساس برآوردهای صورت گرفته متعلق به دوران اوررتو بوده و احتمالا به عنوان مدفن (آرامستان) مورد استفاده بوده است کشف گردیده است. (2023/08/24، دیاربکر)

انتظار کاهش برداشت عسل در ماردین

تولیدکنندگان عسل در استان ماردین عنوان می‌دارند در سال جاری انتظار چندانی برای برداشت این محصول نداشته و به دلیل بالاتر بودن دمای هوا از حد طبیعی آن در سال‌های گذشته، به رغم بارش‌های شدید در فصل بهار؛ وزش شدید باد و در نتیجه خشک شدن و از بین رفتن سریع رایحه و شهد گیاهان موجب شده تا تولید عسل در این استان به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد. بر اساس گفته فعالان این بخش گرمای شدید هوا باعث شده تا تولید عسل از گل‌ها به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. (2023/08/24)

فعالیت‌های هنری مجسمه‌ساز ایرانی در وان

علی مطیعی، مجسمه‌ساز ایرانی ساکن وان با جمع‌آوری قراضه‌های آهن اقدام به ساخت آثار هنری از جمله‌ ماسک‌، تندیس حیوانات، اسباب‌بازی و اشیا زینتی می‌کند. وی در سال 2007 از کشور خود خارج شده، مدت بسیاری است که در وان ساکن بوده و مدت 6 سال است که با تاسیس یک کارگاه مجسمه‌سازی در وان هنر به هنرنمایی می‌پردازد. مطیعی که دارای 3 فرزند است پیش از این نیز با جمع‌آری 650 کیلوگرم قراضه آهن اقدام به ساخت تندیسی از گربه مشهور وان نموده و در حال حاضر در کارگاه وی نزدیک به 100 اثر هنری از جمله ماسک، تندیس حیوانات و حشرات گوناگون و اشیا زینتی وجود دارد. فعالیت‌های وی علاوه بر یک فعالیت هنری در بازیافت زباله نیز نقش‌آفرین بوده است. او در گفتگو با گزارشگر این مطلب گفت؛ با مراجعه به تعمیرکاران خودرو اقدام به جمع‌آری قطعات تعویض شده و قراضه‌ها می‌نماید. (2023/08/23، وان)

کمک بلاعوض 20 میلیون یورویی به پروژه‌های کشاورزی 42 استان ترکیه

وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه از طریق تامین مالی مشترک با همکاری اتحادیه اروپا اقدام به تخصیص مبلغ 20 میلیون یورو کمک بلاعوض برای پروژه‌های کشاورزی در قالب "برنامه توسعه مناطق غیرشهری اتحادیه اروپا/IPRAD" در 42 استان ترکیه از جمله 15 استان آغری، آرداهان، دیاربکر، الازیغ، ارزنجان، ارزروم، حاتای، قهرمان‌مرعش، قارص، مالاتیا، ماردین، موش، سیواس، شانلی‌عورفا و وان از منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه نموده است. این کمک‌های بلاعوض به میزان 50 الی 80 درصد ارزش پروژه به ثبت رسیده خواهد بود. دواطلبان قادر به ارائه طرح‌های خود به منظور تهیه ماشین‌آلات، تجهیزات و خدمات در دو قالب کلی "تامین سرمایه جهت دارایی‌های فیزیکی بنگاه‌های کشاورزی‌" و "تامین سرمایه دارایی‌های فیزیکی مرتبط با فرآوری و بازاریابی تولیدات کشاورزی و شیلات" خواهند بود.  (2023/08/17، شانلی‌عورفا)

اظهارات نایب رئیس هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی وان درباره دروازه مرزی کاپی‌کوی

فوزی چلیک‌تاش، نایب رئیس اتاق صنایع و بازرگانی وان ضمن بیان این مطلب که ترددهای صورت گرفته از دروازه مرزی کاپی‌کوی نقش موثری در اقتصاد وان دارد گفت می‌بایست ترددهای ترانزیت نیز از این دروازه مرزی برقرار گردد. دروازه مرزی کاپی‌کوی با قرار گرفتن در فاصله 100 کلیومتری از مرکز شهر وان از مورخ 30 مارس 2023 تاکنون فعالیت خود بصورت 24 ساعته را آغاز نموده که این امر افزایش نزدیک به 50 درصدی گردشگران ایرانی بازدید کننده از وان را در پی داشته و باعث شده تا آمار 290 هزار نفری هفت ماهه نخست ورود گردشگران ایرانی از این دروازه مرزی به وان در سال گذشته (2022) به نزدیک به 418 نفر در سال جاری (2023) ارتقا یابد.

چلیک‌تاش ضمن بیان این مطلب که این دروازه مرزی همچون شاهرگ اقتصادی شهر وان است ابراز داشت ما خواستار برقراری ترددهای ترانزیت از این دروازه مرزی هستیم و افزود: «این دروازه مرزی بروی راه‌آهن و راه‌زمینی گشوده است. راه زمینی در حال حاضر تنها به منظور ترددهای مسافری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ماه جولای نیز این دروازه مرزی ششمین دروازه مرزی از نظر تعداد ترددها در ترکیه بوده که فعالیت 24 ساعته دروازه مرزی کاپی‌کوی در این امر بسیار موثر بوده است. سال گذشته (7 ماهه نخست 2022) تقریبا 290 هزار نفر از این دروازه مرزی عبور کرده‌اند و این درحالیست که در مدت مشابه سال جاری این عدد به 418 نفر افزایش یافته که این آمار مهمی می‌باشد. دروزاه مرزی کاپی‌کوی در شرقی‌ترین نقطه ترکیه واقع شده و دروازه مرزی رازی نیز در ایران اولین دروازه مرزی از نظر تعداد ترددها شناخته شده است. این مسئله نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است. کاپی‌کوی شاهرگ اقتصادی وان است اما این ظرفیت را داشته که شاهرگ اقتصادی ترکیه نیز باشد. هزاران نفر از شهروندان ما در این زمینه مشغول فعالیت هستند. ما خواستاریم که دروازه مرزی وان بروی ترددهای ترانزیت نیز گشوده شود. این مسئله موجب پویایی استان ما به نحوی ویژه خواهد شد و تاثیر بسزایی بر (تولید) ارزش افزوده در استان خواهد داشت». (2023/08/21، وان)

خشک شدن کامل دریاچه هیبه‌لی (نورشین) استان بیتلیس

دریاچه هیبه‌لی واقع در شمال شرقی بخش عادل‌جواز استان بیتلیس به دلیل خشکسالی شدید، گرمای شدید هوا و کاهش بارش‌ها کاملا خشک شد. این دریاچه در شمال دریاچه وان و در ارتفاع 1650 متری از سطح دریا قرار داشته و مساحت سطح آن 0/6 کیلومتر مربع است که در پی تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش کره زمین در دوران اخیر به کلی خشک شده است. (2023/08/23، دیاربکر)

نارضایتی کشاورزان شانلی‌عورفا در پی قیمت‌گذاری نازل دولت برای خرید ذرت

اعلام قیمت خرید ذرت از سوی دفتر غلات ترکیه از قرار 6 لیر به ازای هر کیلو واکنش کشاورزان شانلی‌عورفا را در پی داشت. کشاورزان با بیان این مطلب که افزایش روز افزون هزینه‌ها موجب زیان آن‌ها شده؛ خواستار رسیدگی به این وضعیت و جبران خساراتشان بوده و اعلام داشتند با رشد 95% درصدی قیمت سوخت و نیز با وجود قیمت تمام شده 6 لیره‌ای محصول ذرت به ازای هر کیلوگرم؛ انتظار ایشان برای قیمت گذاری سال جاری حداقل 10 لیره به ازای هر کیلو می‌باشد. قیمت اعلامی دولت برای این محصول در سال گذشته 5.7 لیره بوده که در سال جاری 6 لیره در نظر گرفته شده است. (2023/08/23، شانلی‌عورفا)

ایجاد مراکز بازیافت نخاله‌های ساختمانی در حاتای و قهرمان‌مرعش

مراسم امضای تفاهم‌نامه "پروژه حذف مسئولانه آوار زلزله در برابر محیط زیست و دفع ایمن پسماندهای مخاطره‌آمیز" از طریق ساخت و ایجاد مراکز بازیافت نخاله‌های ساختمانی در قهرمان‌مرعش و حاتای با همکاری برنامه عمران ملل متحد انجام شد. این مراسم در سفارت ژاپن در آنکارا و با حضور سفیر ژاپن در ترکیه، نماینده برنامه عمران ملل متحد در ترکیه، مدیر کل محیط زیست وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه و مدیر کل شرق آسیای وزارت خارجه ترکیه انجام شد. سفیر ژاپن در ترکیه در این مراسم ابراز داشت ژاپن به منظور تسریع در روند احیا مناطق زلزله زده ترکیه؛ مبلغ 700 میلیون ین ژاپن (130 میلیون لیره ترکیه) به ترکیه کمک نقدی خواهد کرد و افزود این پروژه با همکاری وزارت محیط زیست شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه و برنامه عمران ملل متحد به اجرا درخواهد آمد. (2023/08/17، شانلی‌عورفا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما