معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۰:۰۵ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته دوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

لهستان، دومین کشور در اتحادیه اروپا در نرخ پایین بیکاری

بر مبنای آمار ارائه شده توسط اداره مرکزی آمار لهستان (GUS)، نرخ بیکاری در این کشور در ماه جولای سال جاری، 5.0 درصد بوده است. بر اساس این گزارش، تعداد بیکارانی که در ماه جولای در ادارات کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند، 782 هزار و 400 نفر بوده است. لهستان پس از مالت، دومین نرخ پایین بیکاری در اتحادیه اروپا را دارد. این پایین‌ترین نرخ بیکاری از اکتبر سال 2019 در این کشور است.

https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Rynek-pracy_sierpien-2023.pdf

لهستان، پیشتاز سرمایه‌گذاری در صنایع نوآورانه در شرق و مرکز اروپا

بر اساس گزارش بانک سرمایه‌گذاری اروپا در رابطه با میزان سرمایه‌گذاری کشورهای عضو اتحادیه در صنایع نوآورانه، شرکت‌های لهستانی با حدود 22 درصد، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در این حوزه در بین کشورهای منطقه اروپای مرکزی و شرقی داشته‌اند.

https://www.eib.org/en/publications/innovation-overview-2023

عقب ماندن لهستان از دیگر کشورهای اروپایی در به کارگیری ربات

بر اساس داده‌های فدراسیون بین‌المللی رباتیک، لهستان در به‌کارگیری ربات کارگر از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا عقب افتاده است. بر مبنای این گزارش، به ازای هر صد هزار نفر لهستانی، 67 ربات در محل کار وجود دارد، این در حالی است که میانگین به‌کارگیری ربات در کشورهای اتحادیه اروپا، 129 ربات به ازای صد هزار نفر جمعیت انسانی است و آلمان با به‌کارگیری 397 ربات اول است. گفته می‌شود دلیل کمبود ربات در لهستان، عدم دسترسی به بودجه اتحادیه اروپا است که منجر به توقف سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در اتوماسیون شده است.

https://www.rp.pl/biznes/art38967911-gonimy-unijna-czolowke-robotyzacji-ale-za-wolno

خیز هواپیمای ملی لهستان برای کسب درآمد بالغ بر 220 میلیون یورو تا پایان سال 2023

معاون وزیر دارایی دولتی لهستان اعلام کرد خطوط هوایی ملی لهستان (LOT Polish) تا پایان سال 2023 سود خالصی بیش از 1 میلیارد زلوتی (220 میلیون یورو) به دست خواهد آورد. وی همچنین اعلام نمود دولت برنامه‌ای برای فروش خطوط هوایی ملی لهستان ندارد. آقای Maciej Malecki، معاون وزیر دارایی، با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای افزایش درآمد خطوط هوایی ملی لهستان گفت: مبالغ پیش‌بینی شده با آگاهی از واقعیت‌های بازار حمل‌و‌نقل هوایی در نظر گرفته شده است.

https://informacja-lokalna.pl/sport/polands-national-air-carrier-plans-to-net-over-eur-220-mln-in-2023-the-first-news/

پیش‌بینی افزایش تعلیق فعالیت شرکت‌ها

بر اساس گزارش روزنامه جمهوری لهستان، تعداد شرکت‌هایی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، فعالیت خود را در این کشور به حالت تعلیق درآوردند، به عدد 220 هزار شرکت رسیده است که در صورت تحقق، نسبت به سال گذشته، 30 درصد افزایش خواهد داشت. این روزنامه می‌افزاید شرکت‌ها علاوه بر اینکه با کاهش رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، تحت تاثیر عواملی مانند هزینه‌های بالا و کاهش صادرات قرار دارند.

https://www.thefirstnews.com/article/todays-news-round-up-in-poland-40622

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما