معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

آمار و ارقام دولت دیجیتال امارات متحده عربی

گزیده گزارش سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و دولت دیجیتال امارات متحده عربی(CRA) در خصوص آمار و ارقام دولت دیجیتال، مشترکین و میزان استفاده آنها از خدمات تجاری برخط در این کشور، به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و دولت دیجیتال امارات متحده عربی (CRA)، گزارش "امارات دیجیتال - حقایق و ارقام 2023" را منتشر نمود.

این گزارش حاکی از گسترش نقشه دیجیتال این کشور، در راستای استراتژی دولت امارات برای حمایت از گذار به سوی یک زندگی دیجیتالی جامع و یکپارچه در جامعه امارات متحده عربی در تمام بخش‌های دولتی و خصوصی آن و همچنین افراد است.

بر اساس این گزارش درصد کاربران اینترنت در امارات متحده عربی به 99 درصد جمعیت این کشور رسیده است. اهداف استفاده از اینترنت متفاوت است، از ارتباطات اجتماعی، کار، جستجوی اطلاعات، از طریق یادگیری، سرگرمی، خرید و دسترسی به خدمات عمومی‌شروع می‌شود. بر اساس این گزارش، سرعت دانلود در گوشی‌های هوشمند به 161.15 مگابیت در ثانیه رسیده که نسبت به سال قبل 2.3 درصد افزایش یافته است، در حالی که سرعت دانلود اینترنت ثابت به 207.41 مگابیت در ثانیه رسیده که نسبت به سال پیش 80.1 درصد افزایش داشته است.

مهندس ماجد سلطان المصمار، مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات و دولت دیجیتال امارات، در توضیح این گزارش گفت: این گزارش منعکس کننده چشم انداز دیجیتال کشور امارات به طور کلی و همچنین سطح بالای استفاده مردم از راه حل های دیجیتال، چه در زندگی روزمره و چه در خدمات دولتی است.

این گزارش عملکرد پنجره دیجیتالی یکپارچه برای دولت امارات متحده عربی (U.Ae) را برجسته می‌کند، زیرا این پنجره رابط حضور دیجیتالی دولت و مرجع اصلی کلیه اطلاعات و خدمات ارائه شده توسط همه سازمان‌های دولتی است. بر اساس این گزارش، تعداد بازدیدکنندگان از پورتال به 19 میلیون بازدیدکننده رسیده است. این پورتال با 221 سازمان دولتی که 2630 سرویس دیجیتال ارائه می دهند، پیوند دارد، میزان رضایت بازدیدکنندگان از این پرتال حدود 90٪ است که نشان دهنده موفقیت پورتال به عنوان یک رابط دیجیتال پیشرو در سطح این کشور می‌باشد.

پنجره دیجیتال امسال شاهد پیشرفت مهمی‌بود، زیرا مجهز به ویژگی جستجوی پشتیبانی شده توسط هوش مصنوعی مولد بود که تغییری کیفی در نتایج جستجو از نظر دقت، سرعت و انحصار ایجاد نمود. این گزارش نشان داد که در ماه اول راه اندازی سرویس جدید شاهد 60000 جستجو بوده و نتایج 98.5 درصد رضایت بخش بوده است.

از سوی دیگر، اپلیکیشن هویت دیجیتال (UAE PASS) پیشرفت چشمگیری داشته و حضور چشمگیری در عرصه دیجیتال داشته است، به طوری که با احتساب خدمات هویت دیجیتال، تعداد کاربران تا پایان سال 2022 به 5 میلیون کاربر ثبت شده می رسد. همچنین بر اساس این گزارش در این اپلیکیشن حدود 15000 خدمات الکترونیکی ارائه شده است.

تعداد دامنه امارات متحده عربی (.ae) نیز گسترش زیادی را نشان داده است، زیرا تعداد وب سایت های ثبت شده با دامنه امارات به 300000 وب سایت رسید. تنها در سال 2022 شاهد ثبت بیش از 46000 دامنه بوده که نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش داشته است. در این زمینه، این گزارش شامل ارقامی در مورد سرویس «Idea Name» است که توسط این مرجع راه‌اندازی شده است، که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مولد برای انتخاب نام‌های دامنه مناسب برای فعالیت‌های تجاری استفاده می‌کند. این گزارش تقاضای بالای 65 درصدی برای این سرویس را در ماه می، یعنی یک ماه پس از راه اندازی این سرویس نشان می دهد.

از نظر رسانه‌های اجتماعی، بر اساس گزارش مذکور؛ تا 10 میلیون حساب فعال در امارات متحده عربی وجود دارد که در آن درصد حساب ها نسبت به تعداد جمعیت به 105.5 درصد و نسبت به تعداد کاربران اینترنت به 106.6 درصد رسیده است. میانگین زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی 2:20 ساعت در روز بود. تعداد کل دانلود اپلیکیشن‌های الکترونیکی به 569 میلیون رسید که با افزایش سالانه 16.4 درصدی همراه شد و ارزش هزینه‌های خرید اپلیکیشن‌ها را به 1.587 میلیارد درهم رساند که بیانگر 25.3 درصد افزایش هزینه‌های اپلیکیشن‌ها می‌باشد.

سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و دولت دیجیتال اعلام کرد که از ابتدای سال 2023 تا پایان ژوئن 9.1 میلیون نفر با بیش از 14 میلیون بازدید، از پنجره دیجیتال واحد دولت امارات متحده عربی (U.ae) بازدید کردند. افزایش شش ماهه میانگین تعداد صفحات بازدید شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 3.52 درصد رسیده است که نشان دهنده اعتماد کاربران به محتوای ارائه شده توسط پنجره دیجیتال واحد دولت امارات متحده عربی است که شامل اطلاعات و خدمات جامع دولتی است، که به نفع شهروندان، ساکنان، بازدیدکنندگان و بخش تجاری است.

ارقام تحلیلی حاکی از آن است که اکثر بازدیدکنندگان این پورتال(به میزان 55.52 درصد) از داخل کشور بوده اند، پس از آن به ترتیب از کشورهای هند، پادشاهی عربستان سعودی، جمهوری عربی مصر، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، پاکستان، آلمان، قطر و عمان قرار داشته اند.

پنجره دیجیتال یکپارچه دولت امارات متحده عربی (U.ae) از پنج بخش اصلی شامل بخش اطلاعات و خدمات، بخشی در مورد امارات متحده عربی، بخش مشارکت دیجیتال، بخش رسانه‌ها و بخش "از ما بپرسید" تشکیل شده است. بخش اطلاعات و خدمات به موضوعات بسیاری مانند کار، سرمایه گذاری، گردشگری و زیرساخت ها، زیرساخت ها و سیستم های ویزا، علاوه بر لیست کامل کلیه خدمات دولتی در کشور می‌پردازد.

 بخش دوم تاریخچه امارات را در دوره‌های مختلف آن و همچنین برنامه‌ها و استراتژی‌های دولت برای پیش بینی آینده و دستیابی به توسعه همه جانبه را پوشش می دهد. این بخش همچنین تلاش های کشور برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تعیین شده توسط سازمان ملل را پوشش می دهد. در بخش مشارکت دیجیتال، چندین کانال ارتباطی با دولت امارات وجود دارد، زیرا این بخش شامل پلتفرم‌هایی برای مشاوره و چت فوری است، در حالی که بخش «از ما بپرسید» اخیراً اضافه شده با هدف استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای دستیابی به تعامل زنده بین کاربر و پلتفرم طراحی شده است.

همچنین بر اساس این گزارش مجموع هزینه‌های کالاهای مصرفی از طریق اینترنت در امارات طی سال گذشته حدود 42.26 میلیارد درهم بوده است. حجم مخارج دیجیتالی ذکر شده در این گزارش به محصولات و خدمات فروخته شده توسط شرکت‌ها به مصرف‌کننده نهایی محدود می‌شود و نه بین شرکت‌ها.

این گزارش حاکی از آن است که تعداد خریداران دیجیتالی که از اینترنت برای خرید خدمات یا کالاهای مصرفی استفاده کرده اند به 7 میلیون نفر رسیده است، در حالی که میانگین سرانه هزینه دیجیتالی برای کالاهای مصرفی 6000 درهم بوده است و درصد خرید کالا از کل خریدهای دیجیتالی از طریق تلفن‌های هوشمند به 70.5 درصد رسیده است.

این گزارش تصویری دقیق از اندازه بخش های تجارت دیجیتال در امارات متحده عربی در سال 2022 ارائه می دهد، صنعت مد با مبلغ 16.68 میلیارد درهم رتبه اول و پس از آن الکترونیک با مبلغ 7.081 میلیارد درهم و سپس بازی‌ها و سرگرمی‌ها با مبلغ 6.314 میلیارد درهم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین محصولات مراقبت شخصی با مبلغ 4.234 میلیارد درهم، مبلمان با 4.197 میلیارد درهم، سپس داده‌ها و دستگاه‌های ذخیره دیجیتال با مبلغ 2.420 میلیارد درهم و در نهایت بخش مواد غذایی با مبلغ 1.181 میلیارد درهم جزو پرفروش ترین‌ها در بازار دیجیتال امارات متحده عربی بوده اند.

شایان ذکر است امارات متحده عربی در آوریل سال گذشته، استراتژی ملی اقتصاد دیجیتال را راه اندازی کرد که هدف آن دوبرابر کردن سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی از 9.7 درصد در سال 2022 به 19.4 درصد در ده سال آینده است.

منبع؛

https://tdra.gov.ae

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما