معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴۰

دوره جدید برنامه چند ساله برزیل برای سال های 2024 تا 2027

نوشتار پیش رو به معرفی اجمالی موضوع دوره جدید برنامه چند ساله برزیل برای سال های 2024 تا 2027 میلادی می پرازد.

دولت فدرال برزیل از برنامه چند ساله دوره سالهای 2024 تا 2027 موسوم به «PPA 2024-2027» رونمایی کرد. این برنامه ابزار اصلی برنامه ریزی بودجه میان مدت دولت فدرال است.

برنامه فوق دستورالعمل ها، اهداف و کارکرد دولت فدرال را در بازه مذکور تعریف کرده، مخارج سرمایه ای (مانند سرمایه گذاری‌ها) و سایر هزینه‌های ناشی از آن و همچنین هزینه‌های مربوط به برنامه‌های طولانی مدت را در نظر می‌گیرد. PPA طبق قانون تأسیس شده است و برای مدت چهار سال اعتبار دارد. این دوره از سال دوم دوره ریاست جمهوری آغاز می‌شود و تا پایان سال اول دوره جانشین وی ادامه می یابد. طبق قانون، 4 ماه قبل از پایان سال آخر برنامه چند ساله جاری، دولت فدرال می‌بایست برنامه جدید را به کنگره ملی ارسال کند. بر همین اساس، لولا در مراسمی‌با حضور رودریگو پاشکو، از برنامه جدید چند ساله با مدیریت وزارتخانه برنامه ریزی و دبیرخانه ریاست جمهوری رونمایی کرد. PPA در طول دوره خود، تهیه قانون دستورالعمل های بودجه (LDO) و قانون بودجه سالانه (LOA) را هدایت می‌کند. قانون اساسی فدرال همچنین تعیین می‌کند که طرح ها و برنامه‌های ملی، منطقه ای و محلی مطابق با PPA تهیه شود.

بر اساس اعلام رئیس جمهور لولا، این برنامه دارای دو نقطه عطف اساسی است: حضور مشارکت اجتماعی در تعیین مسیرهای کشور و بازسازی ظرفیت برنامه ریزی دولت برزیل. لولا تاکید کرد که مشارکت مردمی، پس از شش سال رها شدن، به مرکزیتی بازگشته است که هرگز نباید از دست می داد. لولا تأکید کرد که PPA بهترین راه حکومت کردن را پذیرش مشارکت اجتماعی در تعیین مسیرهای سیاست گذاری عمومی است. این مردم هستند که نیازهای خود را می دانند. به همین دلیل است که برزیل سیاست ملی مشارکت اجتماعی دارد. بر همین اساس در هشت ماه گذشته، جلسات متعددی در درون دولت فدرال، دولتهای ایالتی و شهرداری‌ها برگزار شده و پیشنهادهای جامعه مدنی و مردم عادی از سراسر کشور نیز دریافت گردید. دولت اعلاکم کرده در دوره 8 ماه تدوین طرح بیش از یک و نیم میلیون پیشنهاد دریافت کرده است. به همین دلیل سیمونه تبت وزیر برنامه ریزی، PPA جدید را مشارکتی ترین، مدرن ترین و نوآورانه ترین در تاریخ برزیل برشمرده است.

در سال های اخیر، عملکرد دولت بر اساس برنامه‌های PPA نادیده گرفته شده و این برنامه‌ها صرفا جنبه اعلامی‌پیدا کرده بودند. دولت وعده نظارت مستقیم و شفاف PPA توسط مردم داده است. یک رصدخانه PPA ایجاد خواهد شد تا شفافیت و دیده شدن شاخص ها و اهداف را فراهم کند.

ساختار کلی PPA شامل موارد زیر است: 3 محور موضوعی، 5 دستورکار عرضی، 6 اولویت با 88 برنامه و 464 هدف ، 7 شاخص کلیدی ملی و 62 شاخص کلیدی

PPA چشم انداز «کشوری دموکراتیک، عادلانه، توسعه یافته و از نظر زیست محیطی پایدار که در آن همه مردم با کیفیت، عزت و احترام زندگی می‌کنند» را دنبال کرده و محورهای موضوعی آن عبارتند از: 

1- توسعه اجتماعی و تضمین حقوق،

2- توسعه اقتصادی و پایداری اجتماعی-محیطی و

3- دفاع از دموکراسی و بازسازی دولت و حاکمیت

تصویب پنج دستور کار عرضی نشان دهنده درک سیاست های عمومی مختلف برای کارایی اساسی آن است. آنها عبارتند از: کودکان و نوجوانان، مردم بومی، زنان، برابری نژادی و محیط زیست.

اولویت ها عبارتند از:

1- مبارزه با گرسنگی و کاهش نابرابری‌ها،

2- آموزش پایه،

3- سلامت، مراقبت های اولیه و تخصصی،

4-  صنعتی شدن مجدد، کار، اشتغال و درآمد،

5- PAC (برنامه شتاب رشد) جدید و

6- مبارزه با جنگل زدایی و مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوا

شاخص های کلیدی ملی مرجع اصلی اقدام استراتژیک دولت در سال های اجرای برنامه بوده و عبارتند از:

1- کاهش نرخ فقر شدید،

2- کاهش فاصله در آمدی بین 10 درصد ثروتمندترین و 40 درصد فقیرترین افراد جامعه،

3- افزایش تولید ناخالص داخلی،

4- افزایش درآمد سرانه خانوار بر حسب منطقه (ایالات)،

5- کاهش نرخ بیکاری،

6- کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و

7- کاهش جنگل زدایی سالانه در بیوم آمازون.

برنامه چند ساله جدید در مجموع شامل 13.3 تریلیون رئال هزینه می‌باشد. 8.885 تریلیون رئال از بودجه مالیاتی و تامین اجتماعی، 566.2 میلیارد رئال از سرمایه گذاری شرکت های دولتی و 3.883 تریلیون رئال نیز از منابع غیر بودجه ای مانند عملیات اعتباری، یارانه‌ها و مشوق های مالیاتی حاصل می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما