معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته دوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تغییر چشم‌انداز اقتصادی اتریش از منفی به پایدار

گزارش جدید آژانس رتبه‌بندی Fitch مستقر در نیویورک،‌ چشم‌انداز اقتصادی اتریش را از منفی به پایدار تغییر داد. وضعیت بدهی‌های خارجی اتریش نیز بدون تغییر نسبت به گذشته در سطح +AA تایید شد. دلیل بهبود چشم‌انداز اقتصادی اتریش، کاهش مخاطرات تامین انرژی است. اتریش یکی از کشورهای اتحادیه اروپاست که وابستگی زیادی به گاز روسیه دارد و در نیمه نخست سال 2023 حدود 60 درصد از گاز اتریش از طریق خط لوله از روسیه تامین شده است. البته اگر قرارداد ترانزیت گاز بین اوکراین و شرکت‌گازپروم بعد از 2024 تمدید نشود، شرایط برای اقتصاد اتریش نیز تغییر خواهد کرد.

آژانس رتبه‌بندی فیچ تایید کرده که ذخایر گاز اتریش تا 92 درصد پر شده است. شرکت OMV اتریش نیز گام‌های مهمی‌برای تنوع منایع تامین گازی در کوتاه‌مدت و بلندمدت برداشته است. این شرکت ظرفیت‌های اضافی گاز لوله‌‌کشی را تا سال 2026 و 2028 به ترتیب 45 و 22 درصد مصرف سالانه رزرو کرده است. در ماه جولای یک از منایع گازی تازه کشف‌شده داخلی خبر داد که می‌تواند تولید داخلی گاز را تا سال 2024، حدود 50 درصد افزایش دهد. همچنین این شرکت قراردادی ده ساله با شرکت BP برای انتقال گاز مایع منعقد کرده که از سال 2026 می‌تواند 16.5 درصد از مصرف سالانه اتریش را تضمین کند. همچنین در درازمدت نیز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در رومانی می‌توانند برای اتریش منابع گازی خوبی را تضمین کنند. قرارداد فعلی OMV با شرکت گازپروم روسیه موسوم به قرارداد "Take-or-Pay" تا سال 2040 جاری است و کارشناسان فیچ معتقدند که فشارهای داخلی یا بین‌المللی باعث نخواهند شد که اتریش قرارداد خود را پیش از موعد فسخ کند.

این آژانس رتبه‌بندی برآورد کرده است که کمبود بودجه اتریش از 3.2 درصد در سال 2022 به  3 درصد در سال 2023 و 1.5 درصد در سال 2024 برسد. همچنین برآورد می‌شود که میزان نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی اتریش از 76.6 درصد در سال 2023 به 73.4 درصد در سال 2025 کاهش پیدا کند.

https://www.derstandard.at/story/3000000184411/fitch-hebt-rating-ausblick-fuer-oesterreich-auf-stabil-an

کاهش تورم در ماه جولای

سازمان آمار اتریش نرخ تورم در اتریش در ماه جولای را 7 درصد اعلام کرد که در مقایسه با ماه پیش از آن یک درصد کاهش را نشان می‌دهد و پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه از ماه مارس سال 2022 در اتریش است. دلیل اصلی این کاهش، کاهش قیمت انرژی مصرفی خانوارهاست و قیمت سوخت خودرو و نفت به میزان زیادی پایین آمده است. البته میزان افزایش قیمت‌ها در بخش رستوران‌ها، هتل‌ها و همچنین مواد غذایی مانند ماه پیش است. قیمت دیزل و بنزین سوپر، یک چهارم قیمت سال گذشته شده و قیمت مازوت نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است. همچنین قیمت برق حدود 7 درصد کاهش یافته است. قیمت گاز اما همچنان با افزایش 80 درصدی نسبت به جولای 2022 افزایش بسیاری داشته است. اجاره‌ها نیز در ماه جولای به طور متوسط 8 درصد رشد داشت. افزایش قیمت آپارتمان، آب و انرژی با نرخ متوسط 11 درصد رشد، بر نرخ تورم تاثیر زیادی گذاشته‌اند و مهم‌ترین عامل گرانی هستند. قیمت رستوران‌ها و هتل‌ها به طور متوسط 12 درصد رشد داشته است و قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی نیز به طور متوسط 10.5 درصد رشد داشته است.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/teuerung-mit-70-prozent-auf-niedrigstem-wert-seit-maerz-2022-143839975

کاهش پس‌انداز در اتریش

موج شدید گرانی به صدر دغدغه‌های مردم اتریش رسیده است. سود پس‌انداز هم‌اکنون اندک و در برخی موارد تا 2 درصد می‌رسد، درحالی که تورم با وجود کاهش نسبی اکنون 7 درصد است. لذا بر اساس نظرسنجی که از هزار نفر در اتریش شده، مردم میزان پس‌انداز خود برای دریافت سود را کاهش داده‌اند. 63 درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی دارای دفترچه پس‌انداز هستند که 35 درصد اعلام کرده‌اند که بیمه عمر یا بازنشستگی گرفته‌اند و 24 درصد دارای حساب سپرده روزانه یا مدت‌دار هستند، درحالی که این نرخ سال گذشته 30 درصد بوده است. جالب است که در سال 2018 در اتریش 87 درصد مردم حساب پس‌انداز داشتند. میزان افرادی که در بنیادهای سرمایه‌گذاری سهام داشتند نیز از 26 درصد به 22 رسیده است. همچنین سهام‌داران بازار بورس از 28 درصد مردم به 22 درصد رسیده است و درحالی که سال گذشته 19 درصد مردم در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کردند، این نرخ اکنون به 14 درصد رسیده است. در عین حال 60 درصد از مردم گفته‌اند که با توجه به گرانی، میزان پس‌انداز خود را کم کرده‌اند و 14 درصد حتی حساب پس‌انداز خود را بسته و نقد کرده‌اند تا بتوانند امورات خود را بگذرانند. البته 13 درصد هم گفته‌اند که میزان پس‌انداز خود را افزایش داده‌اند.

https://www.diepresse.com/14426559/hohe-inflation-laesst-oesterreicher-weniger-sparen

هشدار رییس کل بانک مرکزی اتریش در مورد خطرات احتمال دریافت وام

هولتزمان دبیرکل بانک مرکزی اتریش با اشاره به افزایش نرخ سود بانک و شناور بودن آن طی سال‌های آینده، خواستار آن شد تا بانک‌ها برای وام گیرندگان کلاس توجیهی خطرات و ریسک‌های دریافت وام در شرایط مختلف اقتصادی را برگزار کنند. وی این موضوع را عاملی به عنوان پیشگیری خطرات ناشی از توان عدم پرداخت و مشکلات حاصله از آن برای افرادی دانست که وام سنگین دریافت می‌کنند.

https://www.diepresse.com/14429604/oenb-gouverneur-fordert-verpflichtende-schulung-bevor-ein-kredit-aufgenommen-werden-kann

توافق بانک‌ها و وزارت دارایی برای کمک به وام گیرندگان

رییس اتحادیه بانکداران اتریش اعلام کرد که بانک‌های اتریشی بنا به درخواست وزارت دارایی و به منظور همراهی با سیاست‌های کلی در جهت مبارزه با گرانی‌ها و مقابله با نرخ تورم، از دریافت سود جریمه‌های دیرکرد وام گیرندگان چشم‌پوشی خواهند کرد. این مورد تا 12 ماه برقرار خواهد بود.

https://www.diepresse.com/14427953/banken-und-brunner-wollen-kreditnehmer-retten

کمبود نیروی کار ساده در اتریش

روزنامه استاندارد در مطلبی به این موضوع پرداخته که در اتریش علاوه بر کمبود نیروی کار متخصص، کمبود کارگر ساده در بسیاری از بخش‌ها حس شده و این مورد طی سال‌های آینده بغرنج‌تر نیز خواهد شد. در این گزارش برای به داده‌های مختلف از جمله آمار سازمان کار در اتریش علیا اشاره شده که در آن، بیشترین تقاضا برای جذب نیروی کار مربوط به نیروی کار ساده در بخش‌هایی مانند بسته‌بندی، انبارداری و یا ارسال پاکت‌ها می‌باشد.

https://www.derstandard.at/story/3000000183188/nicht-nur-fachkraefte-sondern-hilfsarbeiterinnen-gesucht

افزایش نرخ اجاره‌بها در اتریش فراتر از افزایش درآمدها

خبرگزاری آپا در گزارشی به موضوع روند افزایش نرخ اجاره‌بها در این کشور و تناسب آن با افزایش دستمزد و درآمد پرداخته و می‌نویسد: به صورت میانگین درآمد خالص خانوار در اتریش از سال 2009 تاکنون 40 درصد ارزش اسمی خود را از دست داده که این میانگین برای اتحادیه اروپا 13 درصد است. این در حالی می‌باشد که در همین بازه زمانی ارزش مسکن و مستغلات در اتریش دو برابر شده و به عبارتی دیگر سالیانه 6.6 درصد افزایش داشته است.

https://www.trend.at/news/preise-immobilien-einkommen-13129988

اخذ مالیات از بانک‌ها در اتریش

بحث اخذ مالیات از بانک‌ها در اتریش برجسته شده و وزارت امور اجتماعی اتریش درصدد اقدام قانونی در این خصوص است. نرخ بهره تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا از ژوئن 2022 در حال افزایش بوده است و نرخ بهره سیاستی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، در حال حاضر، به 4.25 درصد رسیده است، اما نرخ سود سپردۀ مشتریان بانک‌ها، اکنون در اتریش 3.75 درصد است. بر اساس ارزیابی آژانس لیبرال اقتصادی اتریش تنها بخشی از پول دریافتی بانک‌ها از بانک مرکزی اروپا به سپرده‌گذاران داده می‌شود. بر این اساس بانک‌های اتریش از آگوست 2022 تا پایان ژوئن 2023 حدود 1.58 میلیارد یورو درآمد داشته‌اند، درحالی که تنها 358 میلیون یورو سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کردند. بر اساس ارزیابی‌‌ها، بانک‌های اتریشی از سپتامبر گذشته تا کنون حدود 115 میلیارد یورو درآمد داشته‌اند. نرخ سوده بهره در اتریش 9 بار افزایش یافت در این مدت و به 3.75 درصد رسیده است. البته سود روزشمار صرفا از 0.06 درصد به 0.55 درصد رسیده است.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/banken-verdienen-mit-einlagezins-derzeit-milliarden-143740567

وضعیت خدمات درمانی بیمه دولتی در اتریش

همواره عنوان می‌شود که اتریش یکی از بهترین سیستم‌های بیمه درمان در اروپا را دارد، اما آنرئاس هوس، رئیس صندوق خدمات سلامت اتریش، نظری غیر از این دارد و معتقد است که اگر هزینه‌هایی که افراد به طور خصوصی در اتریش برای سلامت می‌کنند را در نظر نگیریم، اتریش از میانگین اتحادیه اروپا نیز پایین‌تر قرار می‌گیرد. بنا بر ارزیابی‌ها، از مجموع 49 میلیارد یورو هزینه‌ها و مخارجی در بخش درمان و سلامت، ‌23 درصد آن توسط مردم به طور خصوصی پرداخت شده که به معنای این است که بیمه‌شدگان در سال به طور متوسط بیش از 1000 یورو، به غیر از حق بیمه خود، می‌پردازند.

از مجموع 10.6 میلیارد یورویی که به صورت خصوصی پرداخت می‌شود، 2.6 میلیارد یورو برای خدمات درمانی است که عمدتا برای دندان‌پزشکی صرف می‌شود. 1.8 میلیارد یورو از طرف مردم برای هزینه‌های دارو و حدود 1.1 میلیارد یورو هم برای وسایل و تجهیزات سلامت مانند عینک و سمعک و غیره پرداخت می‌شود. در اتریش به رغم اینکه اکثریت مردم عضو صندوق بیمه دولتی هستند.، اما سالانه 2.5 میلیارد یورو به صندق‌های خصوصیِ بیمه پرداخت می‌کنند.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20230822_OTS0018/oegk-huss-gesundheitsausgaben-in-oesterreich-beinhalten-bereits-106-mrd-euro-private-zahlungen

انتقاد از شرکت OMV به دلیل عدم اجرای وعده‌های محیط‌زیستی

روزنامه پرسه در مطلبی به بررسی وعده‌های محیط‌زیستی 12 شرکت نفتی در اروپا پرداخت. دلیل این اقدام وعده این شرکت‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نوین است که پس از جنگ اوکراین تقویت شد. در این گزارش آمده که این شرکت‌ها که توانسته‌اند طی دو سال گذشته درآمد خود از سوخت‌های فسیلی را به صورت میانگین بیش از 75 درصد افزایش دهند، نیازی برای کم کردن سرمایه‌گذاری خود در انرژی‌های فسیلی نمی‌بینند. برای مثال شرکت نفتی OMV اتریش در سال گذشته بیش از 11.7 میلیون تن دی‌اکسید‌کربن تولید کرد که حتی از آمار آن در ده سال گذشته نیز بیشتر است. این شرکت متعهد شده بود که در برهه‌های ده ساله بیش از 10 درصد از آلایندگی خود را کاهش داده و تا سال 2040 به کاهش 60 درصدی برسد که این موضوع با واقعیت‌های موجود کاملا متفاوت است.

https://www.diepresse.com/14427795/omv-greenwashing-wie-die-grossen

افزایش سود 83.5 درصدی شرکت توزیع کننده برق در اتریش

شرکت توزیع برق EVN اتریش اعلام کرد سود این شرکت در نه ماه اخیر به شدت افزایش یافته است. بر این اساس و در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال پیش از آن، سود این شرکت با 83.5 درصد افزایش به 419.1 میلیون یورو رسید که حاصل تراکنشی 2.9 میلیارد یورویی می‌باشد.

 https://www.diepresse.com/14428457/evn-steigert-gewinn-um-835-prozent

کاهش چشمگیر انتشار آلاینده‌ها در اتریش

رسانه‌های مختلف با اشاره به اینکه بارها اعلام شده که اتریش از اهداف آب و هوایی خود فاصله زیادی دارد گزارش دادند که میزان آلایندگی هوا در این کشور پس از سی سال به حد قابل توجهی کاهش یافته است. براساس محاسبات سازمان ملی محیط‌زیست، میزان آلایندگی هوا در اتریش به صورت واقعی 6.4 درصد کاهش یافته است. اگر این روند با همین درصد ادامه یابد، که بنا به گفته کارشناسان بعید به نظر می‌رسد، اتریش در سال 2040 می‌تواند به قسمت عمده اهداف آب و هوایی در زمینه آلایندگی هوا دست خواهد یافت. کارشناسان نرخ بالای سوخت در سال 2022 را به عنوان دلیل عمده کاهش میزان آلایندگی هوا اعلام کرده‌اند.

https://www.derstandard.at/story/3000000183168/groesster-rueckgang-seit-1990-emissionen-sind-im-vorjahr-um-ueber-sechs-prozent-gesunken

افزایش شدید مسافرت به اتریش در تابستان جاری

روزنامه استاندارد در مطلبی به نقل از سازمان آمار اتریش اعلام کرد که میزان سفرهای تابستانی به اتریش در سال جاری به بالاترین میزان از سال 1980 رسیده است. در بازه زمانی ماه مِی تا جولای در این کشور بیش از 39 میلیون و 500 هزار نفر شب اقامت ثبت شده که افزایش 6.3 درصدی نسبت به سال پیش را نشان می‌دهد. از زمان ثبت این آمار، تنها در سال 1980 (با 40 میلیون نفر شب اقامت) رکورد بالاتری ثبت شده بود. پایان محدودیت‌های کرونایی و بحران‌های بین‌المللی و ترجیح بسیاری از اتریشی‌ها و اتباع کشورهای همسایه برای عدم مسافرت‌های طولانی از دلایل اقبال بیشتر به اقامت در اتریش عنوان شده است. اغلب گردشگران ورودی به اتریش از کشورهای جمهوری چک، سوئیس، لیختن اشتاین و آلمان بوده‌اند.

https://www.derstandard.at/story/3000000184305/urlaub-in-oesterreich-heuer-im-sommer-begehrt-wie-kaum-zuvor

افزایش نزدیک به 60 درصدی سود فرودگاه وین

شرکت مدیریت فرودگاه بین‌المللی وین از افزایش 58 درصدی سود خود در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با میزان مشابه در سال گذشته خبر داد. براساس این گزارش میزان تراکنش‌های مالی با 45 درصد افزایش به 428 میلیون یورو رسید که 82.7 میلیون یوروی آن سود خالص می‌باشد. علاوه بر آن میزان مسافران در دوره زمانی مورد اشاره نیز با 44 درصد افزایش به 13 میلیون و 300 هزار نفر رسید. اتمام محدودیت‌های کرونایی و شوق مردم به سفر پس از دو سال محدودیت از عوامل مهم این نتایج عنوان شده‌اند.

https://www.diepresse.com/14425239/60-prozent-mehr-gewinn-flughafen-wien-profitiert-von-grosser-reiselust

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما