معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ اول شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود رشد اقتصادی دانمارک

دولت دانمارک انتظار دارد اقتصاد این کشور در سال 2023 رشدی سریع‌تر از آنچه قبلا انتظار می‌رفت را تجربه کند. یاکوب المن-ینسن، وزیر اقتصاد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در رابطه با بودجه سال 2024، رشد اقتصادی بالا را به رونق صنعت داروسازی به رهبری شرکت داروسازی نوونوردیسک و نرخ بالای اشتغال نسبت داد. وی در عین حال به این نکته اشاره داشت که هنوز ابهامات زیادی در مورد چشم‌انداز اقتصادی گسترده‌تر وجود دارد. وی افزود: فعالیت بخش‌هایی از صنایع اقتصادی به جز داروسازی، در حال حاضر کند شده است. بسیاری از کشورهای همسایه و بازارهای صادراتی دانمارک در حال حاضر با رکود یا حتی پسرفت مواجه هستند. به طور کلی، دولت اکنون انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی امسال بیشتر از پیش‌بینی 0.6 درصدی ماه می و برابر با 1.2 درصد بوده و در سال 2024 نیز 1.4 درصد رشد نماید. تورم دانمارک از زمانی که در سال گذشته به بالاترین میزان در 40 سال گذشته یعنی 7.7 درصد رسید، به شدت کاهش یافته است. دولت اکنون تورم را به جای رقم 4.3 درصد پیش‌بینی شده در ماه می، در سال جاری 3.8 درصد پیش‌بینی می‌کند.

منبع: ia.ritzau.dk

پیش‌نویس بودجه 2024

دولت دانمارک، پیش‌نویس بودجه سال 2024 خود را با تمرکز بر تغییرات آب و هوایی، مراقبت‌های بهداشتی و دفاع ارائه کرد. این سند 3852 صفحه‌ای شامل 1 میلیارد کرون (147 میلیون دلار) برای طرح‌های سبز و 176 میلیون کرون (25.8 میلیون دلار) برای هدف قرار دادن تغییرات آب و هوا و جلوگیری از آسیب‌های به اصطلاح «مواد شیمیایی همیشگی» معروف به PFAS (مواد پر و پلی فلوروآلکیل) می‌باشد. سالانه 5 میلیارد کرون (733 میلیون دلار) اضافی به بخش بهداشت تا سال 2030 اختصاص داده می‌شود که برای بهبود مراقبت‌های سرطان و خدمات بهداشتی محلی اختصاص داده می‌شود، و 3.2 میلیارد کرون (470 میلیون دلار) نیز برای مراقبت‌های بهداشت روانی، از جمله راه‌اندازی یک برنامه درمانی خط اورژانس روانپزشکی و استراتژی پیشگیری از خودکشی اختصاص داده می‌شود. با این حال، پیشنهاد 1 میلیارد کرون (147 میلیون دلار) تخصیص اضافی برای مناطق، با انتقاد دولت محلی دانمارک (KL) ، سازمانی که نمایندگی 98 شهرداری را بر عهده دارد، مواجه شده است. به اعتقاد این سازمان بودجه اضافی برای رفع عدم تطابق بین اقتصاد پررونق و کاهش بودجه مورد نیاز در سطح محلی برای تامین هزینه‌های شهرداری‌ها کافی نیست. پیش‌نویس نهایی قانون بودجۀ 2024 بعدا در پارلمان به رأی گذاشته خواهد شد.

منبع: دی آر

کاهش در خرده‌فروشی

خرده‌فروشی در ماه ژوئیه در دانمارک به طور چشمگیری کاهش یافت. در این ماه، خرده‌فروشی 4.4 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش در سال جاری است. لازم به ذکر است خرده‌فروشی در ماه ژوئن 1.2 درصد افزایش یافته بود. فروش مواد غذایی و خواروبار به تنهایی در ماه ژوئیه 8.4 درصد کاهش یافت و فروش پوشاک نیز کاهش 5.5 درصدی را تجربه کرد. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نیز، خرده‌فروشی در ماه ژوئیه 5.4 درصد کاهش یافت، در حالی که در ماه قبل، 0.9 درصد افزایش یافته بود. در دوره می تا ژوئیه، خرده‌فروشی در مقایسه با سه ماهۀ مشابه سال قبل، 1.9 درصد کاهش یافته و نسبت به سه ماه اول سال، 0.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

منبع: بی تی

تاثیر کاهش فعالیت تجاری اتحادیه اروپا بر صادرات دانمارک

کارشناسان داخلی هشدار داده‌اند که فعالیت‌های تجاری منطقه یورو در ماه اوت کاهش بسیار بیشتر از حد انتظار را تجربه کرده که این امر می‌تواند به صادرات دانمارک آسیب برساند. شاخص مدیران خرید (PMI) برای این منطقه که به‌عنوان یک سنجش خوب برای سلامت کلی اقتصاد در نظر گرفته می‌شود، از 48.6 در ژوئیه به 47 در ماه اوت سقوط کرد که پایین‌ترین میزان از نوامبر 2020 است و به گفته اقتصاددانان دانمارکی که از رکود هراس دارند، بازتابی از بدبینی رو به رشد است که زمان چالش‌برانگیز پیش روی اقتصاد منطقه یورو را نشان می‌دهد. اقتصاد اتحادیه اروپا مقصد بیش از نیمی از کل صادرات دانمارک به شمار می‌شود که برای حدود نیم میلیون نفر در این کشور شغل ایجاد می‌کند، بنابراین اگر رکود در اقتصاد اروپا افزایش یابد، می‌تواند بر صادرات و مشاغل دانمارک تأثیر بگذارد.

منبع: بی تی

سرایت بدبینی به بخش تجاری

 بدبینی فزاینده مصرف کننده به بخش تجاری و چشم‌انداز اقتصادی نیز سرایت کرده است. شاخص اعتماد کسب و کار، که وزن صنعت، ساخت و ساز، خدمات و خرده‌فروشی را در بر می‌گیرد، از 100.5 در ژوئیه به 97.7 در ماه اوت کاهش یافت. در حالی که شاخص اطمینان بخش تولید پس از سه ماه ثبات در منهای 5، در ماه اوت 2023 به منهای 7 کاهش یافت که پائین‌ترین رقم از ماه آوریل بود. در عین حال، آخرین آمار دانمارک نشان می‌دهد که حس کلی درباه اقتصاد برای اولین بار در پنج ماه گذشته در ماه اوت تضعیف شده است. شاخص اعتماد اقتصادی که شامل انتظارات مصرف کننده می‌شود، از 94.6 در ژوئیه به 92.2 در ماه اوت کاهش یافت. همچنین شاخص اعتماد مصرف کننده از منفی 10.1 در ژوئیه به منفی 19.9 در ماه اوت کاهش یافته است که عمدتا به دلیل کاهش انتظارات مصرف کنندگان برای خانواده خود و وضعیت کلی اقتصادی است.

منبع: مرکز آمار دانمارک

هشدار زمستانی آژانس انرژی به رغم ذخایر بالای گاز

اگرچه ذخایر گاز با بیش از 90 درصد ظرفیت در وضعیت خوبی قرار دارد، اما آژانس انرژی دانمارک (DEA) سه مشکل بالقوه در زمستان امسال، شامل تقاضای چین، وضعیت آب و هوا و میزان تمایل مصرف کنندگان به صرفه جویی را شناسایی کرده است. 12 ماه پس از ابراز نگرانی آژانس از کمبود گاز در پی کاهش عرضه روسیه، مارتین هنسن معاون مدیر کل، گفت اگرچه وضعیت به مراتب بهتر از سال گذشته است، اما مصرف کنندگان باید به صرفه‌جویی در انرژی ادامه دهند. وی گفت: قبل از جنگ اوکراین، اروپا 40 درصد از گاز خود را از روسیه دریافت می‌کرد، اکنون این مقدار تنها 8 درصد است و به زودی ممکن است به صفر برسد. ما اکنون در حال خرید گاز بسیار بیشتری در بازار جهانی هستیم که ما را در برابر نوسانات عرضه آسیب‌پذیرتر می‌کند، به همین دلیل است که ما فعالیت‌های اقتصادی در چین را بسیار دقیق زیر نظر داریم زیرا در صورت تقاضای بیشتر در آن کشور، عرضه به اروپا می‌تواند به راحتی منحرف شود. وی همچنین یکی دیگر از عوامل مهم را آب و هوا نام برد و گفت اگر زمستان سردی در پیش باشد و مصرف کنندگان به صرفه جوئی ادامه ندهند، ممکن است تامین به مشکل بخورد.

منبع: تی وی2

گزارش جدید در خصوص گذار سبز دانمارک

طبق گزارش جدید اندیشکده سبز CONCITO، اگر دانمارک واقعا می‌خواهد در مبارزه با تغییرات آب و هوایی پیشتاز باشد، لازم است تغییرات گسترده در مصرف و شیوه زندگی مردم صورت پذیرد. انتشارات مصرف جهانی دانمارک که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که انتشار سرانه دی اکسید کربن در دانمارک یکی از بیشترین‌ها در جهان است. هر فرد در این کشور سالانه به طور متوسط 13 تن دی اکسید کربن منتشر می‌کند که تقریبا دو برابر متوسط شهروندان جهان است. مایکل مینتر، رئیس برنامه CONCITO در مورد آینده، سه حوزه خاص را مشخص کرد که در آن هر فرد می‌تواند به کاهش ردپای آب و هوائی دانمارک کمک کند. این بخش‌ها شامل بخش حمل و نقل که 24 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مصرفی دانمارک را تشکیل می‌دهد، غذا، به ویژه گوشت گاو (با 20 درصد سهم) و مسکن (با 13 درصد سهم) می‌شوند.

منبع: concito.dk

بازگشت رایان ایر به کپنهاگ با سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری

رایان ایر اعلام کرده است که قصد دارد با سرمایه گذاری قابل توجه 200 میلیون دلاری یک هاب در فرودگاه کپنهاگ را بازسازی کند. پس از اینکه دادگاه داوری کار دانمارک (Arbejdsretten) در سال 2015 اعلام کرد که اتحادیه‌های فرودگاهی حق دارند برای خلبانان و خدمه هواپیمای ایرلاین توافق نامه دستمزد جمعی را مطالبه کنند، این شرکت هواپیمایی ایرلندی که استخدام افراد در دانمارک را تحت شرایط کمتر سخاوتمندانه‌تر ایرلند انجام می‌داد از ادامه استفاده از کپنهاگ به عنوان پایگاه خودداری کرد.

منبع: تی وی2

افزایش درآمد شرکت باواریای نوردیک

شرکت بیوتکنولوژی باواریای نوردیک، تنها سازنده تایید شده واکسن آبله میمون، با اعلام افزایش 278 درصدی درآمد خود برای نیمه اول سال 2023 آن را 3.2 میلیارد کرون و سود عملیاتی خود را 1.17 میلیارد کرون اعلام کرده است. پل چاپلین، مدیر عامل شرکت، نتیجه شش ماهه را بهترین عملکرد شرکت تا کنون خواند.

منبع: تی وی2

افت ارزش سهام اوراستد

سهام شرکت اوراستد، غول انرژی سبز، که متعلق به دولت است، به دنبال اخبار بد از ایالات متحده به شدت کاهش یافت. گزارش شده که تاخیرهای زنجیره تامین، هزینه بالاتر وام به دلیل افزایش نرخ بهره و مشکل در دریافت اعتبارات مالیاتی، شرکت را با هزینه اضافی در مزارع بادی فراساحلی در نیوجرسی، نیویورک و رود آیلند مواجه ساخته است. مدز نیپر، مدیر اجرایی اوراستد گفت که این شرکت با 16 میلیارد کرون (2.3 میلیارد دلار) آسیب ناشی از مازاد هزینه پروژه‌ها در آمریکا مواجه است و وضعیت وخیم است. اعلام این وضعیت باعث شد سهام این شرکت تا 23 درصد سقوط کند و 54.2 میلیارد کرون (7.8 میلیارد دلار) از ارزش بازار آن کاهش یابد. ارزش اوراستد قبل از این اعلام، 235.2 میلیارد کرون (45.3 میلیارد دلار) اعلام شده بود، اما اکنون 20 درصد کاهش یافته است. یک تحلیلگر انرژی گفت: این نشان می‌دهد که همه شرکت‌های سبز از طلا ساخته نشده‌اند. غول انرژی بادی وستاس نیز در چند فصل گذشته به دلیل تورم بالا و نرخ‌های بهره بالا، کسری بودجه داشته است.

منبع: تی وی2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما