معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

آغاز به کار برنامه شتاب رشد در برزیل

برنامه شتاب رشد در برزیل اخیرا با محوریت و نظارت وزیر کابینه مدنی برزیل طی مراسم افتتاحیه ای کار خود را رسما آغاز نمود.

روز جمعه 20 مرداد در مراسمی‌با حضور رئیس جمهور لولا، جمعی از وزرا، فرمانداران و شهرداران، برنامه جدید دولت فدرال جهت سرمایه گذاری در زیرساختها با عنوان «برنامه شتاب رشد» (Programa de Acelaracão Crescimento) موسوم به PAC با محوریت و نظارت وزیر کابینه مدنی آغاز به فعالیت کرد.

لولا در این مراسم عنوان داشت: «این طرح بسته ای 1.7 تریلیون رئالی (حدود 340 میلیارد دلاری) برای سرمایه گذاری در امور زیرساختی برآورده می‌کند. این طرح، قرار دادن ظرفیت دولت در خدمت رویاهای مردم برزیل برای زندگی بهتر است. ابتکاری برای ایجاد فرصت برای اشتغال و رشد مجدد به روشی پایدار، کاهش نابرابری‌ها و دادن فرصت ها و منزلت به خانواده‌ها است.

به گفته لولا PAC جدید نماد آغاز سومین دوره ریاست ‌جمهوری اوست. «در شش ماه اول دوره جدید، بر بهبود سیاست های اجتماعی که توسط دولت قبلی برچیده شده بود، تمرکز داشتیم. 42 سیاست اجتماعی از سر گرفته شده و قبلاً شروع به کار کرده است. حالا نوبت کارهای زیربنایی است که بسیاری از آنها توسط دولت گذشته فلج شده بود».

«با PAC جدید، کشور دوباره رشد می‌کند. شما در مسیر درستی خواهید بود تا تمام دستاوردهای گذشته را بازیابی کنید. رشد برزیل بار دیگر درست و شتاب خواهد گرفت. این طرح ضامن رشد پایدار با در نظر گرفتن جنبه‌های زیست محیطی است».

«این یک طرح جمعی است که مشارکت دولت فدرال، ایالات، شهرداری‌های و بخش خصوصی را می طلبد. برنامه شتاب رشد، صنعت را به حرکت در آورده و بحران چند ساله این بخش را معکوس می‌کند. این طرح همچنین متضمن ایجاد 4 میلیون شغل جدید خواهد بود. این طرح، اعتبار، ثبات و پیش بینی پذیری را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.»

روی کاستا، دبیر کابینه مدنی دولت فدرال در معرفی برنامه شتاب رشد جدید گفت: «PAC نتیجه یک بحث گسترده دموکراتیک و متکثر میان ایالت ها، شهرداری‌ها، نمایندگان شرکت های دولتی و بانک های عمومی است. PAC مرجع گفتگو برای تعیین اولویت‌ ها در تخصیص 1.7 تریلیون رئال سرمایه‌گذاری در کشور است. مبلغ مذکور تا سال 2026 و بر اساس سهمیه‌های تعیین شده به ایالات مختلف تعلق می‌گیرد. این برنامه روی مشارکت های دولتی و خصوصی (PPPs) متمرکز است و هنگامی‌که شرکت های دولتی و خصوصی، قادر به تأمین مالی طرحی نباشند، دولت فدرال وارد عمل می‌شود».  

مسئولیت مالی و زیست محیطی از نکات کلیدی PAC هستند. اما مهمتر از همه، تمرکز بر مراقبت و مسئولیت اجتماعی دولت است. ایجاد شغل، فعال کردن زنجیره‌های تولید، بهبود عملکرد و افزایش تولید صنعتی نهادهای مختلف از جمله مسئولیت های اجتماعی مورد نظر در این طرح است.

PAC به گذار زیست محیطی، انتقال انرژی و اولویت بخشی به سرمایه گذاری‌هایی با هدف کربن زدایی از اقتصاد و قرار دادن برزیل در سناریوی بین المللی به عنوان کشوری با مراقبت و نسبت بیشتری از انرژی سبز تأکید دارد.

PAC در 9 محور در سراسر کشور انجام خواهد شد. محورها و مقادیر سرمایه گذاری‌ها از جمله عبارتند از:

حمل و نقل با حدود 350 میلیارد رئال، زیرساختهای فرهنگی و ورزشی با 2.5 میلیارد رئال، پایداری شهری (مقابله با بلایای طبیعی و ارتقاء کیفیت ابنیه شهری) با حدود 609 میلیارد رئال، تأمین آب شرب بهداشتی با 30 میلیارد رئال، ارتباطات دیجیتال با حدود 28 میلیارد رئال، تثبیت انرژی (تأمین و انتقال برق) با حدود 540 میلیارد رئال، نوآوری‌های دفاعی با حدود 53 میلیارد رئال، آموزش، علم و فناوری با حدود 45 میلیارد رئال و بهداشت با حدود 30 میلیارد رئال. در حدود 14000 کار زیربنایی نیمه تمام به دولت جدید رسیده و همه آنها در PAC گنجانده شد تا تکمیل شود.»

از نظر ژرالدو آلکمین، PAC جدید نشان دهنده تداوم یک سری اقدامات موفق است که حتی قبل از آغاز به کار دولت جدید در کشور شروع شده است. اولین گام، اصلاحیه قانون اساسی برای دوره انتقالی (برنامه بولسا فامیلیا) بود. دوم چارچوب مالی و اصلاحات مالیاتی بود. اکنون نیز مرحله سوم با PAC آغاز می‌شود. سرمایه گذاری دولتی باعث حضور سرمایه گذاری خصوصی و جذب آن در طرح ها می‌شود. کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری دولتی را انجام می دهند، تولید ناخالص داخلی در آنها بیشترین رشد را داشته و شغل و درآمد بیشتری ایجاد می‌کنند. این یک روز بسیار مهم در برزیل است.

سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی‌شده در PAC جدید از محل منابع بودجه عمومی اتحادیه (OGU) 371 میلیارد رئال، شرکت های دولتی 343 میلیارد رئال، تامین مالی بانک ها 362 میلیارد رئال و بخش خصوصی 612 میلیارد رئال خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما