معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

عدم تحقق اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلمان و اروپا

طبق ارزیابی‌های جدید آژانس محیط‌زیست فدرال آلمان، اهداف این کشور برای کاهش 65 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 محقق نخواهد شد و این بدان معناست که سیاست رسیدن به هدف کربن صفر تا سال 2045 نیز تحقق نخواهد یافت.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط گروه مشاوران آب و هوا و آژانس محیط‌زیست فدرال آلمان (UBA)، این کشور به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا، در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های حمل‌و‌نقل و ساختمان به اهداف خود نرسیده است. طبق این گزارش، اهداف آلمان برای کاهش 65 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 محقق نخواهد شد و این بدان معناست که سیاست رسیدن به هدف کربن صفر تا سال 2045 نیز تحقق نخواهد یافت.

اتحادیه اروپا و در راس آن آلمان، در اهداف بلندپروازانه خود به دنبال آن هستند که پیشگام حفاظت از محیط‌زیست و آب و هوا در جهان معرفی شوند. آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا قصد دارد تا سال 2030 انتشار دی‌اکسید‌کربن خود را در مقایسه با سال 1990، تا 65 درصد کاهش دهد. سطح دی‌اکسید‌کربن آلمان در سال 2022 حدود 40 درصد کمتر از سطح 1990 بود، اما گزارش‌های جدید می‌گویند که این میزان کاهش کافی نیست. آقای‌هانس مارتین هنینگ رئیس شورای کارشناسان اقلیم آلمان که به دولت مشاوره می‌دهد، معتقد است کاهش مورد انتظار محقق نشده است.

دولت آلمان در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، 130 اقدام را در بخش‌های مختلف در دستور کار خود قرار داده است. در گزارش گروه مشاوران آب و هوا آمده است که بخش‌های گرمایشی ساختمان‌ها و حمل‌ونقل در اجرای اهداف خود ناکام مانده‌اند. بخش ساختمان مدعی است تا سال2030، به میزان 35 میلیون تن دی‌اکسید‌کربن کمتری تولید خواهد کرد، در حالی که انتظار می‌رود بخش حمل‌و‌نقل بین 117 میلیون تا 191 میلیون تن در مقایسه با هدف تعیین شده دولت، گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید نمایند. بنابراین آلمان نمی‌تواند تا سال 2045 بر اساس سیاست‌های اقلیمی‌برنامه‌ریزی‌شده، به اهداف تعیین شده دست یابد.

در گزارش آژانس محیط‌زیست فدرال آلمان آمده است که با توجه به وضعیت فعلی، انتظار می‌رود آلمان همچنان 229 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای مخرب آب و هوا در سال 2045 تولید نماید و این در حالی است که براساس اعلام وزارت اقتصاد و امور اقلیمی آلمان، سیاست‌هایی که از زمان روی کار آمدن دولت فعلی در اواخر سال 2021 اجرا شده، حدود 80 درصد از انتشار دی‌اکسید‌کربن مازاد را کاهش داده است. این گزارش نشان می‌دهد که بخش حمل‌و‌نقل آلمان، دو سوم از انتشار گازهای گلخانه‌ای را صورت می‌دهد و این در حالی است که وزارت دیجیتال و حمل‌و‌نقل آلمان اقدامات برنامه‌ریزی شده خود مثل تخفیف بلیط راه‌آهن سراسری و مترو برای ترغیب مردم در استفاده نکردن از خودرو شخصی، اعمال جریمه و هزینه دی‌اکسید‌کربن در عوارض کامیون‌ها و ... را در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اثربخش می‌داند.

لازم به ذکر است بخش حمل‌و‌نقل آلمان کمترین سهم را از منابع انرژی تجدیدپذیر دارا می‌باشد. در سال 2000 کمتر از یک درصد انرژی مصرفی در بخش حمل‌و‌نقل از منابع انرژی تجدیدپذیر به دست می‌آمد. این سهم در سال 2022 به 6.8 درصد افزایش یافت ولی کماکان از اهداف تعیین شده عقب است.

دولت آلمان در حوزه انرژی و تولید هیدروژن و فاصله گرفتن از انرژی‌های فسیلی برنامه‌های فراوانی ارائه داده است، ولی اعلام نموده که برای تامین بخشی از انرژی جهان توسط هیدروژن، نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از 700 میلیارد یورویی است. تولید هیدروژن در قیاس با انرژی‌های فسیلی نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارد، ولی آلمان و اروپا باتوجه به جنگ اوکراین و تحریم‌های دوجانبه انرژی روسیه و اروپا علیه یکدیگر، ظاهرا بدنبال تسریع بخشیدن به طرح هزینه‌بَر هیدروژن می‌باشند. اما واقعیت تداوم حیات بزرگترین اقتصاد اروپا، حداقل در کوتاه‌مدت، استفاده از سوخت‌های فسیلی را اجتناب‌ناپذیر نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما