معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

بنادر آستراخان قطب صنایع کشتی سازی فدراسیون روسیه

پروژه‌های بزرگ در کارخانه کشتی سازی «لوتوس» آستراخان که در آن کشتی کروز مدرن تحت عنوان «پترکبیر» و کشتی‌های کانتینربر مورد نیاز برای ایجاد کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال – جنوب» در حال ساخت هستند، با سرعت در حال توسعه می‌باشند .

 در ماه مه سال جاری میلادی در کارخانه کشتی سازی «لوتوس» مرکز جنوبی کشتی سازی و تعمیرات کشتی، مراسم ساخت یکی از چهار کشتی کانتینربر آغاز شد. مقرر است که این کشتی‌ها تا اواخر سال 2025 در کارخانه کشتی سازی آستراخان ساخته و آماده تحویل شوند . این کشتی‌های کانتینربر قادرند در هر دو مسیر دریایی و رودخانه ای تردد نمایند و از ظرفیت بالای حمل کانتینر برخوردارند . « شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل) سفارش دهنده این کشتی‌ها می‌باشد.

بر اساس اطلاعات دفتر مطبوعاتی مرکز جنوبی کشتی سازی و تعمیرات کشتی، ساخت دو کشتی کانتینری از ماه مه گذشته و دیگر کشتی‌ها از ماه ژوئن سال جاری میلادی آغاز گردیده است. این پروژه توسط دفتر مهندسی «ویمپل» طراحی گردیده است. این اولین کشتی کانتینربر در روسیه است که قابلیت حمل کانتینر استاندارد بین المللی و از جمله کانتینرهای یخچالی را دارد. این کشتی منحصر به فرد است و می‌توانند هر نوع محموله خشک و از جمله غلات، چوب و کالاهای عمده در دو محل نگهداری کالا را حمل کند. ابعاد کشتی‌های جدید با کلاس «Volgo-Don max» مطابقت دارد. این کشتی‌ها می‌توانند در نواحی دریایی، راه‌های داخلی دریایی روسیه با توجه به محدودیت های ابعاد و آبخور کشتی‌ها و از جمله راه آبی ولگا – بالتیک و کانال کشتیرانی ولگا- دان مورد بهره برداری واقع شوند.

 سیستم رانش و نیروی محرکه کشتی شامل دو پروانه و سکان ساخت کارخانه کشتی سازی «زویازداچکا» عضو اتحادیه کشتی سازان می‌باشد. قدرت دو دیزل ژنراتور کمکی 400 کیلو واتی برای تامین انرژی 60 کانتینر یخچالی تعبیه و طراحی شده است. حجم مکان‌های نگهداری بار 12 متر مکعب با آبخور دریایی 9200 تن و رودخانه ای 5000 تن می‌باشد.

پروژه ساخت اولین کشتی کروز موسوم به پتر کبیر در فدراسیون روسیه از سال 2016 آغاز گردید. بنا به دلایل مختلف زمان اتمام ساخت این کشتی (تفریحی – کروز ) همواره به تعویق می افتاد. شرکت «موس تور فلوت» (ناوگان گردشگری مسکو) سفارش دهنده کشتی «پتر کبیر» ساخت کشتی پنج ستاره مذکور را داده است. ظرفیت این کشتی مسافربری Volgo-Don max سیصد و ده  نفر است. مراحل ساخت کشتی مسافری کروز تاکنون با مشکلات عدیده ای مواجه شده است از جمله آنکه تجربه مشابهی در این زمینه در کارخانه کشتی سازی لوتوس آستراخان وجود نداشت و از دلایل دیگر این تاخیر اعمال دستورات و تغییرات پی در پی سفارش دهنده قابل ذکر می‌باشد .

بنابر اعلام آقای الکسی وُلوتسکوف نماینده مجلس فدرال و عضو کمیسیون گردشگری و توسعه زیرساخت گردشگری، کشتی «پتر کبیر» اولین کشتی تفریحی در روسیه است که از طریق مسیرهای رودخانه ای و دریایی حرکت خواهد نمود. این کشتی با بدنه تقویت شده می‌تواند  امواج سه متری دریا را تحمل کند. مسیر این کشتی تفریحی از طریق رودخانه ولگا عبور و به دریای خزر راه دارد. کشتی پتر کبیر از ابتدا قرار بود صرفا در چارچوب پروژه «راه بزرگ ولگا» در دریای خزر بهره برداری شود لکن هدف گذاری برای توسعه مسیرهای رودخانه و دریایی خارج از ولگا - خزر مانند دریای سیاه ، دریای آزوف تا مسکو نیز مد نظر قرار گرفت.

بنابر اعلام آقای رینات ایوب اوف نماینده مجلس فدراسیون روسیه از حوزه استان آستراخان و عضو کمیته حمل و نقل و توسعه زیرساخت لجستیک، ساخت پروژه‌های کشتی تفریحی یا کروز برای اولین بار در کشور روسیه انجام می‌گردد و شرایط فنی در چارچوب اجرای آن تغییر پیدا کرده است و برخی از تجهیزات قابل استفاده در این پروژه از کشورهای غیردوست وارد می‌شد. جایگزینی این تجهیزات با نمونه‌های مشابه داخلی باعث اعمال تغییرات در این پروژه می‌گردد.

کشتی‌های کانتینربری که در کارخانه کشتی ­سازی «لوتوس» ساخته می‌شوند با هدف حمل بار در کریدور بین المللی « شمال – جنوب » در نظر گرفته شده اند. استان آستراخان حلقه‌های اتصال ورود به رودخانه و دریا را دارد اگرچه عمق کم رودخانه ولگا – خزر مانعی برای ساخت کشتی‌ها با آبخور پایین می‌باشد.

دولت فدرال روسیه درصدد است تا با تکمیل و تسریع انجام عملیات لایروبی بر روی رودخانه ولگا - خزر ، عمق این رودخانه را تا سال 2024 به 4.5 متر برساند زیرا کشتی‌های کانتینربر آبخور بالا دارند و از این رو همه شرایط از جمله زیرساختها جهت تحویل و استفاده از این نوع کشتی‌ها باید فراهم شود. کشتی‌های کانتینربر ساخت کارخانه کشتی سازی «لوتوس» با توجه به ویژگی‌های کف و عمق رودخانه ولگا - خزر و سایر آبراه‌های داخلی این منطقه طراحی گردیده اند.

توضیحات:

- صنعت کشتی سازی استان آستراخان به صورت شتابان در حال توسعه می‌باشد . طی سال های اخیر کشتی‌های حمل بار خشک در این کارخانه ساخته شده و در حال حاضر کشتی‌های لایروبی و کشتی‌های کانتینربر نیز در حال احداث هستند.

- وضعیت همه گیری ویروس کرونا، اعمال تحریم ها و در نتیجه امتناع از همکاری با شرکت های خارجی تولید کننده تجهیزات ناوبری، الکترونیک و قطعات یدکی ضروری نیز  موانع اصلی در روند ساخت و ساز این کشتی قلمداد می‌شود. 

- مراجعه به شرکت های فنی و دانش بنیان روسی در داخل (بجایگزینی شرکت های خارجی تامین کننده اروپایی و آمریکایی) بمنظور تامین قطعات و نیازهای کشتی تفریحی پتر کبیر زمان زیادی لازم دارد و این امر مدت زمان تحویل و بهره برداری از کشتی مذکور را مکررا به تعویق انداخته است.  قیمت اولیه کشتی «پتر کبیر» 3 میلیارد روبل (برابر با 33 میلیون دلار) بود اما طی سال های اجرای این پروژه، مبلغ آن به صورت چشمگیری افزایش یافته است. در حال حاضر قیمت این کشتی 6 میلیارد روبل (برابر با 67 میلیون دلار) ارزش گذاری می‌شود .

منبع: http://casp-geo.ru

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما