معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بالا بودن نرخ بیکاری جوانان در پرتغال

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تعداد 246 هزار جوان بیکار در پرتغال، در معرض فقر شدید ناشی از بیکاری قرار دارند. تنها 25 هزار نفر از این تعداد، کمک‌های دولتی دریافت می‌کنند و تنها 5 هزار نفر دریافتی از بیمه بیکاری دارند. در سطح اتحادیه اروپا، پرتغال دومین کشور با پرداخت پایین دستمزد برای جوانان است و درآمد جوانان در پرتغال، 36 درصد کمتر از میانگین درآمد جوانان در اتحادیه است.

منبع: سایت خبری پرتغال رزیدنت

آمار اعطای ویزای طلایی در پرتغال

طبق آمارهای رسمی ارائه شده، از سال 2012 تا سال 2022 تعداد 10600 ویزای طلایی پرتغال صادر شده است و میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه حدود 6 میلیارد یورو بوده است که حدود 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی پرتغال در سال 2022 را تشکیل داده است. همچنین دولت پرتغال نوع دیگری از اعطای ویزای اقامت به نام ویزای دیجیتالی نماد (Digital Nomad Visa) را از اکتبر 2022 اعلام و اعطا کرده و طی آن 26.525 نفر اقامت گرفته‌اند.

منبع: خبرگزاری دولتی لوزا

هشدار مقامات بهداشتی اروپا نسبت به شیوع ویروس ترکیبی سارس و کرونا

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر شیوع ویروس ترکیبی کرونا و سارس، مقامات بهداشتی اروپا ضمن هشدار به کشورهای عضو، از آنها خواسته‌اند تمامی امکانات را برای مقابله با این ویروس جدید در حالت آماده‌باش داشته باشند. در همین ارتباط، اخیرا دولت پرتغال نیز اعلام نموده است واکسن مقابله با کرونا در تمامی داروخانه‌های این کشور موجود و تزریق می‌شود. از نظر تاثیر اقتصادی شیوع این ویروس باید گفت: اقتصاد پرتغال به صورت کامل به بخش توریسم وابسته است. این اقتصاد پس از پایان شیوع کرونا در سال گذشته، به تدریج در حال خروج از بحران است، اما در صورتی که مجددا نوع جدیدی از ویروس شیوع پیدا کند و اقدامات محدودکننده‌ای اتخاذ شود، اقتصاد این کشور به طور کامل در رکود فرو خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری دولت پرتغال

افزایش فروش خودرهای برقی در ماه ژوئن

بر اساس گزارش اتحادیه فروشندگان خودرو، تعداد خودروهای برقی فروخته شده در اروپا طی ماه ژوئن 2023 برای اولین بار از فروش خودروهای دیزلی بیشتر بوده است. در این ماه 158 هزار خودرو فروش رفته و فروش خودروهای برقی از 10.7 درصد به 15.1 درصد رسیده است. بیشترین تعداد این فروش در هلند، آلمان، فرانسه و بلژیک بوده است و برند تسلا بیشترین فروش را داشته است. همچنین خودروهای هیبریدی هم با سهم 24.3 درصدی، بیشترین فروش را در کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا داشته‌اند. با این حال همچنان بنزین اصلی‌ترین منبع سوخت خودروها در اروپا با سهم 36.3 درصدی از فروش در ماه ژوئن بوده است. بر اساس این گزارش، بررسی‌های اخیر در بازار صنعت خودروی اروپا نشان می‌دهد که مشکلات لجستیکی که در زمان انتشار ویروس کرونا در بخش تامین قطعات بوجود آمده بود، برطرف شده است.

منبع: سایت خبر پرتغال نیوز

توافق شرکت زنجیره‌ای اوشان با گروه تجاری دیا برای خرید فروشگاه‌های کوچک این مجموعه

شرکت فرانسوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اوشان که دارای چندین شعبه بزرگ در پرتغال است، در توافقی با گروه بازرگانی دیا، مجموعه فروشگا‌های کوچک در تملک این گروه تجاری پرتغالی به نام مینی پرکو را به مبلغ 155 میلیون یورو خریداری نموده است. فروشگاه‌های کوچک مینی پرکو، مجموعا دارای 2650 کارمند است.

منبع: سایت پرتغال نیوز

ساخت کارخانه تولید باتری‌های لیتیومی در پرتغال

به گزارش خبرگزاری دولتی لوزا، شرکت خودروسازی شپنگ چین توافقی با شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان امضا کرده‌اند و قرار است به صورت مشترک باتری‌های لیتیومی‌ برای خودرو‌های برقی را در منطقه سینژ کشور پرتغال تولید کنند. البته برنامه‌ریزی برای شروع تولید این نوع باتری، برای سال 2026 است. پرتغال در حال حاضر یکی از کشورهای بزرگ دارنده لیتیوم در اروپا با 60 هزار تن ذخیره است و تلاش شرکت‌ها برای اکتشاف و بهره‌برداری از معادن لیتیوم این کشور در حالی که فعالین محیط‌زیست مخالف این اکتشافات هستند، ادامه دارد.

منبع: سایت خبری پرتغال رزیدنت

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما