معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۸

نقش نهادهای حمایتی آستراخان از کسب و کارهای کوچک و کار آفرین

توسعه کسب و کار کوچک و متوسط یکی از اهداف دارای اولویت دولت استان آستراخان می‌باشد. پیامدهای همه‌گیری و محدودیت‌هایی ناشی از تحریم‌ها در فدراسیون روسیه، ساختار کسب‌ وکار را مناطق مختلف از جمله در آستراخان تغییر داده اند و دولت محلی تلاش می‌کند با همیاری تجار و بازرگانان انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان داده و خود را با شرایط تحریم اعمال شده از سوی کشورهای غربی سازگار کند.

در این ارتباط منصورحاجی ایِف وزیر توسعه اقتصادی استان آستراخان بسته سیاست حمایت دولت محلی از محافل بازرگانی استان آستراخان در چارچوب « پروژه ملی توسعه کسب و کار کوچک و متوسط» را ارائه نمود. با وجود وضعیت اقتصادی دشوار لیکن به دلیل رواج « خوداشتغالی» فعالیت های تجاری استان آستراخان در سطح بالا حفظ شده است. در حال حاضر 47 هزار تاجر و افراد « خوداشتغال» در استان آستراخان فعالیت دارند. این شاخص نسبت به سال گذشته 40 درصد بیشتر شده است. تجار استان برای 102 هزار نفر ( 23 درصد از کل مردم) فرصت های شغلی ایجاد کرده اند. درنتیجه این حمایتها و رواج خود اشتغالی طی سه سال اخیر در آستراخان، تعداد تجار استان آستراخان رو به افزایش بوده است. زمینه‌های ذیل اصلی ترین گزینه‌ها قلمداد می‌شود :

 تجارت اقلام عمده فروشی و خرده فروشی، ساخت و ساز ، صنایع تبدیلی، حمل و نقل و انبارداری ، املاک ، کشاورزی ، جنگلداری، ، شکار، ماهیگیری و پرورش ماهی و آبزیان.

وجود سیستم جامع حمایت از بخش خصوصی در استان آستراخان موجب پایداری اجرای پروژه ملی « کسب و کار کوچک و متوسط و حمایت از فعالیت اشخاص » در این استان شده است. مرکز « تجارت من» پشتیبانی مالی، اموال و مشاوره ای در همه مراحل توسعه کسب و کار را به متقاضیان خود اشتغالی و کارآفرینان کوچک ارائه می دهد. در سال 2022 مرکز « تجارت من» بیش از4.7 هزار خدمات برای 2.1 هزار از تاجران آستراخان ارائه داده است. طی سال 2022 تعداد 138 فقره وام به مبلغ 345.8 میلیون روبل ( معادل حدود سه میلیون و هشتصد هزار دلار) به تجار خرد و کوچک اختصاص داده شده است . این مرکز در چارچوب «پنجره واحد» بسیاری از مسائل کسب و کار را حل و فصل می نماید. خدمات این مرکز شامل ثبت به عنوان شخص حقوقی، ارائه درخواست وام، اجاره تجهیزات به شرط تملیک محل کسب و ارائه اطلاعات در خصوص اقدامات منطقه ای.

با حمایت دولت محلی کمپین ارائه کمک مالی به کارآفرینان زیر 25 سال آغاز گردیده است. درخواست کمک مالی می‌تواند از 100 تا 500 هزار روبل (بین 1100 تا 5500 دلار ) باشد. کارآفرینان انفردی و تأسیس کنندگان شرکت (در صورت مالک بودن بیش از 50 درصد سهم شرکت) می‌توانند این وجوه مالی را دریافت نمایند. کلیه تجار با هر نوع فعالیت - به استثنای تولید و فروش کالاهای مشمول مالیات - می‌توانند متقاضی کمک مالی شوند. آورده 25 درصد از کل مبلغ پروژه توسط متقاضی شرط مهم برای اخذ کمک مالی می‌باشد. کمک مالی دولت برای هزینه‌های ذیل ارائه می‌گردد:

- اجاره مکان و تجهیزات؛

- تعمیر اماکن غیر مسکونی؛

- قرارداد قیمت ثابت؛

- خدمات عمومی‌شهری؛

- خرید تجهیزات، دستگاه و مبلمان؛

- خدمات مخابرات و ارتباطات ؛

- پوشش فعالیت های تبلیغاتی در اینترنت و رسانه‌های گروهی ؛

- خرید نرم ­افزار

کارآفرینان استان آستراخان می‌توانند از خدمات سیستم « بیزنس کلاس» ( نرم افزار رایگان جهت توسعه مهارت های بازرگانی ) برخوردار باشند. آموزش در سه ماهه دوم سال 2023 برگزار خواهد شد. این برنامه شامل محورهای ذیل است:

- برای اشخاص خود اشتغالی

- برای افرادیکه قصد شروع کار تجاری دارند

- برای کسانی که قصد توسعه تجارت و کسب و کار را دارند

شایان ذکر است از سال 2020 افزایش تعداد شرکت های کوچک و متوسط به صورت آنلاین ثبت گردیده است که دلایل اصلی آن اعمال محدودیت های ویروس کرونا و عدم امکان برای انجام تجارت به صورت آفلاین می‌باشد. در سال 2022 تعداد شرکت های کوچک و متوسط که بیزنس خود را به صورت آنلاین ثبت نام کردند نسبت به سال 2019 حدود 1300 درصد افزایش یافته است.

« بنیاد حمایت از صنایع کوچک و متوسط » استان آستراخان آمادگی خود را برای تأمین منابع مالی خرد نیز اعلام نموده است. این وام به مدت 3 تا 36 ماه ارائه می‌شود. حداکثر مبلغ وام بر اساس برنامه کمک مالی تعیین می‌گردد اما نمی‌تواند بیش از 5 میلیون روبل (برابر با 55 هزار دلار) و کمتر از 200 هزار روبل (برابر با 2200 دلار) باشد. این بنیاد در شرایط وضعیت اقتصادی جاری نرخ بهره را تغییر داده است. هر برنامه کمک مالی نرخ بهره خودش (از 2 تا 12 درصد) را دارد.  بر اساس نتایج سال گذشته مرکز « تجارت من» بیش از 9 هزار خدمات به بخش خصوصی آستراخان و از جمله 220 کمک مالی به مبلغ 473 میلیون روبل (برابر با 5 میلیون و 200 هزار روبل) ارائه داده است. نود و نه ضمانت از بنیاد تأمین وثیقه آستراخان به مبلغ کل 433 میلیون روبل (برابر با 4.8 میلیون دلار) به متقاضیان ارائه گردیده است.

 تبلیغات کالا و خدمات در تلویزیون و رادیو ، مشاوره با کارشناسان مربوطه، افزایش مهارت کارکنان، طرح کسب وکار، ثبت علامت تجاری، گواهینامه و علامت گذاری از فعالیت های این بنیاد می‌باشد. مرکز «تجارت من» حدود 1.5 هزار خدمات به تجار و بازرگانان ارائه داده است. بنیاد حمایت از کسب و کار 55 وام با نرخ بهره ترجیحی به مبلغ 155 میلیون روبل (برابر با 1.7 میلیون دلار) را صادر نموده است. بنیاد حمایتی مذکور تعداد 27 ضمانتنامه جهت تأمین وثیقه تجار آستراخان به مبلغ 165 میلیون روبل را کسب نموده است.

در سال گذشته وزارت توسعه اقتصادی استان آستراخان نیز کمک های مالی در اختیار کارآفرینان گذاشته است. در چارچوب پروژه ملی حمایت از کسب و کار حدود 27 میلیون روبل (برابر با 300 هزار دلار) جهت ارائه کمک های مالی به کارآفرینان و جوانان اختصاص داده شد.

با هدف کاهش تأثیر منفی تحریم ها، اقدامات ضد بحران برای حمایت از کسب و کار در سطح فدرال در نظر گرفته شده است.این امر با پرداخت توام با تنفس وام ها برای کسب و کار کوچک و متوسط از صنایع آسیب دیده از تحریم ها آغاز گردیده است. برنامه ارائه وام با شرایط ترجیحی و پشتیبانی مالی برای کسب و کار کوچک و متوسط اعتبار دارد. حمایت از بخش خصوصی در سطح منطقه با شرایط جاری کشور سازگار می‌باشد. مرکز پشتیبانی کسب و کار به حالت آماده باش درآمده است. همچنین برای شرکت های صادرات محور،  پشتیبانی مشاوره ای ارائه می‌گردد.

علاوه بر این، سایر خدمات مرکز « تجارت من» به شرح ذیل بوده است :

ارزیابی از ظرفیت جایگزینی واردات، کمک به صدور گواهی و اظهارنامه، تهیه برنامه بازسازی/توسعه و بازتجهیز فنی شرکت ها (از جمله کاهش قیمت تمام شده محصولات)، توسعه هویت سازمانی و پشتیبانی بازاریابی.

منابع :

 https://astravolga.ru/news/rosmorport

https://punkt-a.info/news/glavnoe

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما