معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۷

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته سوم مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نشست کمیته برگزاری همایش بین المللی "ROSTOKI: روسیه و چین - همکاری متقابل سودمند"

این نشست در خانه دولت جمهوری تاتارستان برگزار شد. الکسی پسوشین نخست وزیر جمهوری تاتارستان ریاست این نشست را بر عهده داشت. در این مراسم، رئیس جمهوری تاتارستان رستم مینیخانوف، سرکنسول چین در کازان، آقای شیانگ بو نیز حضور داشتند. الکسی پسوشین در افتتاحیه نشست کمیته سازماندهی این همایش یادآور شد که امروز روابط روسیه و چین در همه جهات از جمله در سطح منطقه ای در حال توسعه است. از مهمترین آنها می‌توان به حوزه‌هایی مانند عرضه محصولات پتروشیمی، ارتباطات و فناوری پیشرفته، جذب شرکت های چینی به مناطق ویژه اقتصادی و ... اشاره کرد. آلکسی پسوشین گفت: در پایان سال 2022، گردش تجاری بین تاتارستان و چین بیش از 58 درصد افزایش یافت و به بیش از 1.6 میلیارد دلار آمریکا رسید. برگزاری این همایش، برای تاریخ 8-7 سپتامبر 2023 برنامه ریزی شده است. محل برگزاری، مرکز نمایشگاه بین المللی "Kazan-Expo" خواهد بود. انتظار می رود بیش از 3000 نفر در این همایش شرکت کنند. حدود 40 جلسه تجاری در جهات مختلف سازماندهی خواهد شد. در جلسه کمیته برگزاری، تاکید شد که جمهوری تاتارستان تجربه زیادی در همکاری با استان‌های چین دارد و به عنوان یک پلتفرم و برگزار کننده اصلی این همایش عمل می‌کند.

در چارچوب همایش "ROSTOKI: روسیه و چین - همکاری متقابل سودمند"، جلسات تجاری مانند "جنبه‌های عملی همکاری تجاری روسیه و چین"، "روسیه - چین: نزدیک شدن از طریق فعالیت های همایشی و نمایشگاهی"، " شرکت‌های کوچک و متوسط روسی و ورود به بازار چین» و غیره.

منبع: https://tatarstan.ru/index.htm/news/2223602.htm

تداوم افزایش نرخ تورم در جمهوری تاتارستان

 نرخ تورم جمهوری تاتارستان در ماه ژوئن پایین تر از نرخ تورم فدراسیون روسیه ثبت گردید. طبق گزارش بانک ملی جمهوری تاتارستان، نرخ تورم سالانه این جمهوری در ماه ژوئن سال گذشته 2.2% ثبت گردیده که در مقایسه با نرخ تورم 3.3%فدراسیون روسیه در بازه زمانی فوق الذکر، پایین تر ثبت گردیده است. بر اساس پیش بینی بانک مرکزی روسیه، با در نظر گرفتن سیاست پولی ، تورم سالانه در کل کشور در سال   2023، 5 الی 6.5% خواهد بود. این میزان تورم در سال2024 ، به 4% تنزل خواهد یافت.

منبع: https://www.tatar-inform.ru/news/v-iyune-godovaya-inflyaciya-v-tatarstane-byla-nize-obshherossiiskogo-urovnya-5914255

حمایت وزارت فرهنگ جمهوری تاتارستان برای تولید 9 فیلم سینمایی

وزارت فرهنگ جمهوری تاتارستان 7 میلیون روبل برای ساخت 9 فیلم هزینه خواهد کرد. در سال جاری، وزارت فرهنگ جمهوری تاتارستان قصد دارد از تولید 9 فیلم به مبلغ 7 میلیون روبل حمایت کند. در نظر است تولیدکنندگان، برنامه‌های تولیدی خود را در جشنواره بین الملی سینمای مسلمانان کازان، که از تاریخ 5 تا 9 سپتامبر در شهر کازان برگزار خواهد شد، به نمایش بگذارند.

منبع: https://www.business-gazeta.ru/news/602872

اختصاص 3 میلیارد روبل برای احداث مدارس جدید در شهر کازان

دولت تاتارستان مبلغ 3 میلیارد روبل برای احداث مدارس جدید در بازه زمانی 2024-2023 تخصیص داد. همچنین مبلغ 567.6 میلیون روبل از بودجه عمرانی فدراسیون روسیه، جهت احداث موسسات آموزش شهری به جهموری تاتارستان تخصیص یافت. از این میزان مبلغ 221.3 میلیون روبل برای سال 2023 و مبلغ 346.3 میلیون روبل برای سال 2024 اختصاص دارد.همچنین مبلغ 49.3 میلیون روبل برای احداث مدارس روستایی و همچنین مبلغ 145.5 میلیون روبل برای احداث موسسات آموزش عمومی تخصیص یافته است.

منبع:https://m.realnoevremya.ru/news/287588-tatarstan-poluchit-bolee-3-mlrd-na-stroitelstvo-shkol-v-20232024-godah

خلاصه سرمایه گذاری جمهوری تاتارستان: "ساعت سرمایه گذاری" با منطقه لایشفسکی

منطقه شهرداری لایشفسکی جمهوری تاتارستان از اجرای اقداماتی برای تضمین توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی در چارچوب نشست جمهوری به ریاست رئیس جمهوری تاتارستان رستم مینیخانوف گزارش داد. چنین جلساتی به صورت هفتگی در خانه دولت جمهوری برگزار می‌شود.بخشدار در گزارشش به بررسی شاخص‌های اصلی بخشداری، توسعه صنایع، وضعیت کارآفرینی، سطح دستمزد و بیکاری، سرعت ساخت زیرساخت‌های اجتماعی و مسکن، آموزش و دستاوردها در حوزه‌های مختلف پرداخت.  ایلدوس زاریپوف، رئیس منطقه لایشفسکی، گفت که شاخص اصلی فعالیت این منطقه ارزش تولید ناخالص منطقه ای است که با در نظر گرفتن شاخص کاهش تورم در مقایسه با 52 میلیارد روبل، نرخ رشد 116 درصدی را نشان می دهد. دوره قبل حجم محصولات ارسال شده توسط شرکت ها در سال 2022 بالغ بر 60 میلیارد روبل - 105٪ در مقایسه با سال گذشته بوده است. حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت به 32 میلیارد روبل (افزایش 95٪ یا تقریبا 2 برابر) رسیده است.

کار ساخت کارخانه تولید مادربرد در منطقه Innopolis  به پایان رسیده است. قرار است عملیات تجاری آن در ماه اکتبر آغاز شود. ظرفیت طراحی 300 هزار قطعه در سال با افزایش بعدی به 1 میلیون قطعه است. این پروژه به عنوان بخشی از جایگزینی واردات، برای تولید لپ تاپ، تبلت، مونو بلوک، سرور، سیستم های ذخیره سازی داده ایجاد می‌شود. سرمایه گذاری مرحله اول - 2 میلیارد روبل با ایجاد 200 فرصت شغلی جدید است.

منبع: https://tida.tatarstan.ru/index.htm/news/2223453.htm

روز میدانی (کشاورزی) در Agropolygon در تاتارستان!

مورخ 24 آگوست، در منطقه لایشفسکی، در میدان آزمایشی TatNIISH، "روز میدان" برگزار می‌شود. 5 محصول اصلی تجاری در زمینی به مساحت 10 هکتار کشت می‌شود. تاتارستان رهبر ثابت منطقه فدرال ولگا در دامپروری است و سویا و مشتقات آن به طور فعال در دامپروری مدرن استفاده می‌شود. بنابراین کشاورزان تاتارستان علاقه خاصی به این گونه دارند. همچنین 7 واریانت گندم و جو بهاره، 2 نوع ذرت و یک واریانت کتان روغنی با سیستم های حفاظتی و تغذیه متنوع در آگروپلیگون کاشته شد. Agropolygon در تاتارستان هم برای تولیدکنندگان بذر و هم برای تولیدکنندگان محصولات حفاظت از گیاه بسیار جذاب است. امسال، شرکت های معروف و تولیدکنندگان بذر در این رویداد شرکت می‌کنند.  محصولات آزمایشی به کشاورزان کمک می‌کند تا گونه‌هایی را که برای منطقه امیدوار کننده هستند ارزیابی و انتخاب کنند. بازدیدکنندگان از روز مزرعه قادر خواهند بود محصولات را با هم مقایسه کنند، با کارشناسان شرکت‌ها در مورد هر تنوع و هر فناوری صحبت کنند، سؤال بپرسند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

https://agro.tatarstan.ru/index.htm/news/2223991.htm

 

اعطای 90 هزار روبل کمک مالی به 200 معلم جوان تاتارستان

برنامه فوق، تحت عنوان معلم جدید ما، از سال 2011 ، سالانه برگزار، و طی آن با هدف جذب معلمان جوان زیر 35 سال جهت تدریس در مدارس، کمک هزینه مالی پرداخت می‌شود. برنامه فوق تا سال 2028 برگزار خواهد شد و سال آینده نیز در نظر است 400 معلم جوان از کمک هزینه طرح فوق بهرمند شوند.

منبع: https://www.tatar-inform.ru/news/200-molodyx-pedagogov-tatarstana-smogut-polucit-granty-po-90-tys-rublei-v-god-5915617

 

اعطای 500 هزار روبل وام جهت توسعه کسب و کار کارآفرینان مبتدی

دولت تاتارستان در نظر دارد به کارآفرینان جوانی که در برنامه آموزشی تجارت برای جوانان، شرکت خواهند کرد، مبلغ 100 الی 500 هزار روبل وام جهت توسعه کسب و کار اعطا نماید. بر اساس گزارش وزارت اقتصاد جمهوری تاتارستان در نظر است در دور دوم برنامه مذکور، از 10 لغایت 20 آوریل . برنامه آموزشی کسب و کار برای جوانان، با حمایت وزارت اقتصاد جمهوری تاتارستان و مرکز کسب و کار من در چارچوب پروژه ملی کارآفرینی کوچک و متوسط و حمایت از ابتکار کارآفرینی فردی اجرا می‌شود. این برنامه برای جوانان 18 تا 25 ساله در نظر گرفته شده است.

منبع:https://www.tatar-inform.ru/news/nacinayushhie-predprinimateli-tatarstana-smogut-polucit-do-500-tys-rublei-na-razvitie-dela-5915667

 

بررسی آخرین وضعیت ساخت بزرگراه M12 در ملاقات مینیخانوف و پتوشنکو

رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان در دیدار با ویاچسلاو پتوشنکو، رئیس هیئت مدیره شرکت دولتی آوتودور، آخرین وضعیت پروژه احداث بزرگراه M12 در جمهوری تاتارستان، به طول 142 کیلومتر را مورد بررسی قرار دادند. این پروژه بعد از تکمیل، زمان سفر بین کازان و مسکو را به میزان 2 برابر کاهش می دهد و زمان سفر از 12 ساعت به 6 و نیم ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.

منبع:https://www.tatar-inform.ru/news/minnixanov-i-petusenko-obsudili-stroitelstvo-trassy-m12-v-tatarstane-5915672

 

فرودگاه کازان طی مدت شش ماه به 2.3 میلیون مسافر خدمات رسانی کرد

فرودگاه کازان طی شش ماه سال جاری 2 میلیون و 294 هزار و 239 مسافر را جابجا کرده که یک میلیون و 706 هزار و 395 نفر در مسیرهای داخلی و 587 هزار و 844 نفر در مسیرهای بین المللی بودند. بر اساس نتایج نیمه اول سال، پروازهای مسکو، سنت پترزبورگ، سوچی، Mineralnye Vody و Novosibirsk اغلب در داخل کشور انجام شده است. سرویس مطبوعاتی فرودگاه کازان به KZN.RU گفت: آنتالیا، استانبول، دبی، دوشنبه به مقاصد محبوب در بین پروازهای بین المللی تبدیل شدند.

منبع:https://kzn.ru/meriya/press-tsentr/novosti/pochti-2-3-mln-passazhirov-perevez-kazanskiy-aeroport-za-polgoda/

 

پایداری وضعیت شیوع سرخک در تاتارستان

وضعیت اپیدمی سرخک در تاتارستان همچنان پایدار است .پیش از این گزارش شده بود که 83 نفر در تاتارستان به سرخک مبتلا شده اند که نیمی از آنها شهروندان خارجی هستند. وضعیت اپیدمی سرخک در منطقه همچنان پایدار است. بخش Rospotrebnadzor در جمهوری تاتارستان به سرعت در حال انجام طیف گسترده ای از اقدامات ضد اپیدمی است".طبق گفته وزارت بهداشت از ابتدای سال تاکنون در مجموع 83 مورد سرخک در تاتارستان ثبت شده است .در ماه ژوئیه تنها پنج مورد ، ثبت شده بود.

منبع: https://ria.ru/20230728/kor-1886954886.html

بهبود شرایط زندگی تقریبا 3 هزار خانواده جوان تاتارستان از سال 2018

از سال 2018، نزدیک به 3000 خانواده جوان از تاتارستان به لطف اقدامات حمایتی دولت، شرایط زندگی خود را بهبود بخشیده اند. چهار برنامه از طریق وزارت امور جوانان جمهوری تاتارستان اجرا می‌شود: «تامین مسکن برای خانواده‌های جوان»، «خانواده جوان»، مسابقه مسکن جوانان و قانون حمایت دولتی از خانواده‌های جوان در بهبود شرایط مسکن. این خبر را رینات سادیکوف، وزیر امور جوانان تاتارستان، در نشستی در کابینه وزیران جمهوری تاتارستان اعلام کرد.موضوع این نشست "در مورد برنامه‌های مسکن جوانان در جمهوری تاتارستان" بود. جلسه توجیهی به طور سنتی از طریق اینترنت و با اتصال تمام مناطق شهرداری جمهوری پخش شد.از سال 2018، حدود 3 هزار خانواده جوان تاتارستان به لطف برنامه‌ها و پروژه‌های اجرا شده در زمینه سیاست دولتی جوانان با بودجه تقریبا 690 میلیون روبل، شرایط زندگی خود را بهبود بخشیده اند.  بر اساس یکی از این برنامه‌ها، خانواده‌های جوان می‌توانند به مدت 15 سال از طرح اقساط بدون بهره حداکثر تا 60 درصد هزینه استاندارد مسکن بهره مند شوند. در طول چند دهه، تقریباً 5000 خانواده از این اقدام استفاده کرده اند.

منبع: https://tatarstan.ru/index.htm/news/2223636.htm

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما