اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته سوم تیرماه 1402 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
قوی ترین بانک های امارات، NBD دبی پیشتاز است
khaleejtimes.com -8 جولای 2023
پنج بانک امارات متحده عربی در میان 25 بانک وام دهنده در سراسر منطقه خاورمیانه به عنوان قوی ترین بانک ها به رهبری بزرگترین بانک امارات NBD دبی معرفی شدند. براساس گزارش سالانه منتشر شده توسط The Banker، بانک امارات NBD دبی در رتبه چهارم منطقه قرار داشته و پس از آن، First Abu Dhabi Bank (5)، تجاری ابوظبی (7)، بانک اسلامی دبی (14) و مشرق بانک (23) قرار دارند. این رتبه بندی بر اساس سرمایه ردیف 1 وام دهندگان صورت گرفته است. بانک NBD، که چهارمین بانک بزرگ منطقه باقی مانده است، به لطف افزایش 11.9 درصدی سرمایه ردیف 1، اکنون رتبه اول وام دهندگان امارات را به خود اختصاص داده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، امارات متحده عربی و بانکهای منطقهای عملکرد درخشانی طی سال گذشته و پس از همهگیری کرونا که در سال 2021 آغاز شد، داشته و از سودهای بادآورده ناشی از افزایش قیمت نفت سود بردند؛ در حالی که تورم در سطوح پایینتری باقی ماند. بر اساس مطالعه آلوارز و مارسال، مجموع سود خالص 10 بانک بزرگ امارات متحده عربی در سه ماهه اول سال 2023 با افزایش 35 درصدی به 18.3 میلیارد درهم در سه ماهه اول سال 2023 به دلیل افزایش بهره وری هزینه و کاهش اختلال مالی رسیده است. در سطح جهانی، NBD و First Abu Dhabi Bank در بین 100 بانک قوی قرار دارند که به ترتیب در رتبههای 85 و 90 ایستاده اند. در حالی که بانک های تجاری ابوظبی، بانک اسلامی دبی و مشرق بانک به ترتیب در رتبههای 130، 169 و 256 در لیست قوی ترین بانک ها قرار گرفتند.
از نظر منطقه ای، بانک ملی عربستان سعودی برای دومین سال متوالی در صدر قرار دارد و پس از آن قطر، بانک الراجی، NBD امارات، بانک اول ابوظبی، ریاض، بانک تجاری ابوظبی، بانک لیومی، بانک هاپوالیم و بانک سعودی بریتانیا قرار دارند. این در حالی است که از نظر بازده سرمایه، بانک اسلامی ابوظبی در رتبه دوم و بانک مشرق رتبه 4 را در منطقه به خود اختصاص داده اند که به ترتیب 18.82 و 17.59 درصد بازدهی مالی داشته اند. در مجموع، هفت بانک وام دهنده از عربستان سعودی، پنج بانک از امارات، چهار بانک از قطر و رژیم صهیونیستی، دو بانک از کویت و یک بانک از ایران، عمان و اردن در فهرست 25 بانک برتر خاورمیانه قرار گرفتند.
یاتا: ترافیک هوایی خاورمیانه 31 درصد افزایش یافته و خطوط هوایی 9.8 میلیارد دلار سود کسب کردند
arabianbusiness.com-8 جولای 2023
بر اساس دادههای جمعآوریشده توسط انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (IATA)، خطوط هوایی خاورمیانه در حال پیشروی صنعت هوانوردی جهانی از همهگیری کووید-19 هستند.در ماه مه، ترافیک خطوط هوایی خاورمیانه 30.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و این منطقه اکنون 17.2 درصد بالاتر از سطح مشاهده شده در سال 2019 میباشد. طبق آمار یاتا، ظرفیت خطوط هوایی خاورمیانه با 25 درصد افزایش و ضریب بار 3.6 درصد به 80.2 درصد رسید. ترافیک هوایی جهانی در ماه مه، با محاسبه کیلومتر درآمد مسافر، 39.1 درصد نسبت به می 2022 افزایش یافته است. در سطح جهانی، ترافیک در حال حاضر به 96.1 درصد از سطح ماه می 2019 (پیش از همه گیری کرونا) رسیده است.
ویلی والش، مدیرکل یاتا، گفت: «ما شاهد اخبار خوب بیشتری در ماه مه بودیم. هواپیماها پر بودند و میانگین فاکتورهای بار به 81.8 درصد رسید. بازارهای داخلی روند رشد را در سطوح قبل از همه گیری گزارش کردند. با ورود به فصل شلوغ سفر تابستانی شمال، تقاضای بینالمللی به 90.8 درصد از سطح قبل از همهگیری کرونا رسید. در سال 2023 انتظار داریم خطوط هوایی در سطح جهان 9.8 میلیارد دلار سود خالص داشته باشند. این عدد قابل توجهی است، به ویژه پس از خسارات گسترده همهگیری کرونا.
پروژههایپرلوپ دبی: انقلابی در حمل و نقل در شهر
hidubai.com-7 جولای 2023
در نتیجه تراکم بالای جمعیت در دبی و اهمیت آن به عنوان یکی از راهروهای حمل و نقل کلیدی، جاده شیخ زاید به خصوص در ساعات اوج ترافیک، ترافیک سنگینی را تجربه میکند. اگرچه افتتاح متروی دبی باعث کاهش تراکم ترافیک شده است، اما دولت دبی به طور مداوم تلاش میکند تا ازدحام را از طریق بهبود زیرساخت ها و بهبود حمل و نقل عمومیکاهش دهد. به عنوان بخشی از گسترش انقلابی، دولت دبی اعلام کرد که برنامههایی برای ایجاد هایپرلوپ در داخل دبی و بین دبی و ابوظبی در حال انجام است.
پروژه Hyperloop در دبی در سال 2016 اعلام شد. همکاری بین Virgin Hyperloop One و DP World، پروژه Hyperloop، این چشم انداز آینده نگرانه به خوبی در راه تحقق است. پروژههایپرلوپ دبی توسط ویرجینهایپرلوپ، شرکتی که برای تحقق مفهوم هایپرلوپ ماسک شکل گرفته است، در حال توسعه میباشد. این شرکت از نزدیک با اداره راه و حمل و نقل دبی (RTA) برای توسعه و پیاده سازی این فناوری در دبی همکاری کرده است. پیش بینی میشود پروژه میلیارد دلاری که به طور عمومیهایپرلوپ دبی یا ویرجینهایپرلوپ وان نامیده میشود، تا سال 2027-2028 راه اندازی شود. سیستم Hyperloop در دبی برای اتصال مقاصد اصلی داخل شهر مانند فرودگاه بینالمللی دبی، مرکز شهر دبی و سایر مکانهای کلیدی پیشبینی شده است. هدف ارائه یک روش حمل و نقل سریعتر و کارآمدتر، کاهش زمان سفر و ازدحام در جادهها است. Virgin Hyperloop One مسافران و محموله را از نقطه شروع به مقصد در زمان بی سابقه ای حمل میکند. روش حمل و نقل فوق آینده نگر، یک سیستم لوله ای با یک کپسول معلق متشکل از تعدادی غلاف است که مسافران و محمولهها را در محیطی نزدیک به خلاء حمل میکند. کپسول هایپرلوپ با استفاده از فناوری شناور مغناطیسی برای حرکت با سرعت فوق العاده تا 1123 کیلومتر در ساعت (621 مایل در ساعت) طراحی شده اند. محیط کم فشار داخل لوله مقاومت هوا را به حداقل می رساند و به کپسول ها اجازه می دهد تا به چنین سرعت بالایی دست یابند. همچنین انتظار میرود این سیستم کاملاً مستقل باشد و کمترین مداخله انسانی برای عملیات مورد نیاز باشد.
با پیشرفت پروژه، انتظار می رود هایپرلوپ کاملاً الکتریکی باشد. یکی از اهداف اولیههایپرلوپ کاهش چشمگیر آلودگی است. هایپرلوپ، به دلیل فناوری الکترومغناطیسی غیر تماسی، در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، به طور قابل توجهی کم صدا تر خواهد بود. سرعت، قابل مقایسه با سرعت یک هواپیما، برای رسیدن به حداکثر سرعت 1123 کیلومتر یا 760 مایل در ساعت و سرعت متوسط 500 و 600 مایل در ساعت تقریبی است. هایپرلوپ به دلیل اندازه لوله کوچکتر آن که تقریباً نصف اندازه تونل های راه آهن سنتی است، مزیت هزینه ای متمایز در ساخت تونل ارائه می دهد. این کاهش اندازه به طور قابل توجهی هزینههای کلی ساخت و ساز را کاهش می دهد. از نظر انعطاف پذیری عالی است زیرا مستقل از جدول زمانی ثابت عمل میکند. با قابلیت حرکت چند غلاف در هر دقیقه، دیگر نیازی به توقف های مکرر در هر ایستگاه نیست.اگرچههایپرلوپ حداکثر ظرفیت 10000 مسافر را خواهد داشت، اندازه ناوگان غلاف بسته به تقاضا قابل تغییر است. غلاف ها فاقد پنجره هستند که با صفحه نمایش های سرگرمی تعاملی جایگزین میشوند. هایپرپورتال ها، که ایستگاههایی هستند کههایپرلوپ از آنجا حرکت میکند و لنگرگاه می زند، در نزدیکی برج خلیفه در دبی خواهند بود.
هایپرلوپ دوم دوبی و ابوظبی را وصل میکند و طی 12 دقیقه سفر بین دو امارت را ممکن می سازد. هدف این پروژه بهبود سفر بین دو امارت و کاهش آلودگی، تراکم ترافیک و زمان رفت و آمد است.در حال حاضر زمان رفت و آمد از طریق جاده بین ابوظبی و دبی تقریباً 90 دقیقه است.
راه اندازی مرکز هوافضای دبی در سه ماهه اول 2025
arabianbusiness.com-12 جولای 2023
مرکز هوافضای محمد بن راشد (MBRAH) قراردادی را با گروه هوافضا موسوم به TIM Inveestment، برای راه اندازی آشیانه MRO در جنوب دبی امضا کرده است که به هواپیماهای پهن پیکر سرویس می دهد.
آشیانه MRO یک مرکز تخصصی است که برای نگهداری، تجهیز و تعمیرات اساسی هواپیما طراحی شده است. این یک فضای بسته و بزرگ است که معمولاً در یک فرودگاه یا یک مرکز تعمیر و نگهداری هوانوردی قرار دارد و توسط خطوط هوایی، شرکتهای تعمیر و نگهداری هواپیما و سایر سازمانهای هوانوردی برای انجام تعمیرات، بازرسی، و تغییرات برنامهریزی شده در هواپیما استفاده میشود. افتتاح فاز اول آشیانه جدید در جریان نمایشگاه هوایی دبی در سال جاری انجام خواهد شد و انتظار می رود بهره برداری کامل آن تا سه ماهه اول سال 2025 به پایان برسد.
تیمور شاه شهاب، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تیم، در این رابطه اعلام کرد ما مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با MBRAH در آشیانه جدید هستیم. این گام ما را در قلب چشمانداز شکوفایی MRO دبی قرار میدهد و تعهد ما را برای تقویت نوآوری و ارتقای تعالی در صنعت تشدید میکند. تهنون سیف، مدیر عامل شرکت MBRAH، در مقر اصلی دبی جنوبی با شهاب قرارداد مربوطه را امضا کرد. وی نیز طی اظهاراتی اعلام کرد:توافق با تیم سرمایه گذاری بر تعهد مستمر ما برای تقویت مسیر رشد بخش هوانوردی دبی و جذب بازیگران برتر جهانی برای تثبیت حضور خود در امارت به عنوان بخشی از اکوسیستم پویای جنوب دبی تأکید میکند که نیازهای کسب و کارها را برآورده میکند. ما از هیچ تلاشی برای حمایت از گسترش تیم سرمایه گذاری به دبی دریغ نخواهیم کرد و به تثبیت موقعیت دبی در نقشه هوانوردی جهان ادامه خواهیم داد.
MBRAH انتقال سطح بالای دانش فنی را به بازیگران جهانی هوافضا را بر عهده داشته و یک مقصد منطقه آزاد برای خطوط هوایی پیشرو در جهان، شرکت های جت خصوصی، MRO ها، مرکز نگهداری و پردیس های آموزشی و صنایع مرتبط بشمار می رود.
قیمت املاک دبی بیشترین افزایش در 9 سال گذشته را داشته است
hidubai.com-12 جولای 2023
گزارش منتشر شده حاکیست بازار املاک دبی در ماه ژوئن سرعت رشد بیسابقه خود را حفظ کرده و میانگین قیمتها در این امارت از اواخر سال 2014 تاکنون بیشترین افزایش را شاهد بوده است. بر اساس دادههای شرکت کارگزاری املاک و مستغلات CBRE، میانگین قیمت ها در دبی در ماه گذشته 16.9 درصد در مقایسه با 15.9 درصد در ماه قبل افزایش یافت. در این دوره متوسط قیمت آپارتمان 17.2 درصد و متوسط قیمت ویلا 15.1 درصد رشد داشته است. از ژوئن 2023، متوسط قیمت آپارتمان به 1294 درهم در هر فوت مربع و متوسط قیمت ویلا به 1525 درهم در هر فوت مربع رسید. همانطور که گفته شد، چندین ناحیه قبلاً از اوج خود فراتر رفته اند. از سوی دیگر، میانگین نرخ فروش ویلا در حال حاضر 5.5 درصد بالاتر از رقم سال 2014 است. مرکز شهر دبی بالاترین نرخ فروش هر فوت مربع را در بخش آپارتمانهای بازار به ثبت رساند و به 2440 درهم رسید؛ در حالی که پالم جمیرا با رسیدن به 4845 درهم بیشترین نرخ فروش در هر فوت مربع را در بخش ویلایی بازار به ثبت رساند.
در ژوئن 2023، حجم معاملات در بازار مسکونی دبی به 9876 رسید که نسبت به سال قبل 18.8 درصد افزایش داشت. در همین دوره، معاملات خارج از برنامه 44.9 درصد رشد کرد؛ در حالی که معاملات بازار ثانویه 0.5 درصد کاهش یافت. در سال منتهی به ژوئن 2023، در مجموع 57737 معامله مسکونی ثبت شده است. این بالاترین رقم ثبت شده در دو فصل اول سال است.
رونق بازارهای سهام امارات متحده عربی به دلیل افزایش سود ارتباطات از راه دور، بانکداری و املاک و مستغلات
hidubai.com-13 جولای 2023
بازارهای سهام امارات متحده عربی به سرمایه گذاران خود روی خوش نشان داد؛ بطوریکه بخش های ارتباطات راه دور، بانکداری و سهام املاک و مستغلات پیشتاز برندگان در بورس پایتخت بوده و عوامل مالی باعث هدایت بازار مالی دبی شدند. در ابوظبی، شاخص FADGI در 9621.620 واحد بسته شد، که تحت تاثیر معاملات قوی بر روی ADNOCGAS و وام دهنده اصلی کشور، FAB قرار گرفت که به ترتیب 2.110 و 2.090 درصد رشد کردند. هلدینگ سرمایه گذاری عمان و امارات (OEIHC) بهترین عملکرد را داشت و با 8.360 درصد افزایش به 0.350 درهم رسید. املاک مانازل هم با رشد 4.170 % به سمت 0.450 درهم حرکت کرد.
در دبی، شاخص اصلی در 3987.070 واحد به پایان رسید. هلدینگ آل فردوس بهترین عملکرد را داشت و جلسه را با 14.980 درصد افزایش به پایان رسید. دارایی بلو چیپ Emaar با 0.440 درصد افزایش با 6.830 درهم بسته شد.
برنامه فعال سازی شبکه شهری پهپادی در دبی
arabianbusiness.com-13 جولای 2023
مقامات دبی در حال رایزنی و مشورت برای مسیریابی و وضع مقررات مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین در این شهر هستند. این مشارکت مسیرهای پروازی در ارتفاع پایین را برای پهپادهای فعال در اطراف امارت ترسیم میکند. مقاصد فرود و برخاست نیز مشخص خواهد شد.
شهرداری تفاهم نامه ای (MoU) با سازمان مناطق اقتصادی یکپارچه دبی (DIEZ) به عنوان بخشی از سیستم افق های دبی امضا کرد که مسیرها را در فضای کم ارتفاع و مکان یابی فرود هواپیماهای بدون سرنشین سازماندهی میکند. این تفاهم نامه از آرزوهای دبی در زمینه تحرک هوایی و دستیابی به اهداف و استراتژیهای شهرداری برای سیستم افق های دبی با توجه به برنامه ریزی مسیرها برای هواپیماهای بدون سرنشین و محل فرود در فضای کم ارتفاع حمایت میکند.
مریم المحیری، سرپرست مدیرعامل سازمان مقررات و مجوزهای ساختمانی در شهرداری، گفت: امضای توافقنامهها و انجام مشارکت های استراتژیک مربوط به نحوه و مکان فرود و باندهای تعیین شده برای هواپیماهای بدون سرنشین در راستای آرمانهای امارت دبی در زمینه زیرساخت های هوانوردی است.
این مشارکت در راستای بهبود کیفیت زندگی و ارتقای رقابت جهانی امارت در راستای برنامه شهری 2040 صورت میگیرد. این تفاهم نامه همچنین به اشتراک پایگاههای دادهها، اطلاعات دیجیتال جغرافیایی و نمودارهای سه بعدی اشاره میکند که استانداردهای برنامه ریزی برای فضای هوایی در ارتفاع پایین و در Silicon Oasis را نشان می دهد.