معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته سوم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی سالی سخت برای اقتصاد فنلاند

طبق پیش‌بینی انجمن تامین مالی مسکن فنلاند (Hypo)، اقتصاد فنلاند سال سختی را پیش رو دارد و بعید است تا سال 2024 به مسیر رشد خود بازگردد. در گزارش متخصصان این انجمن اشاره شده است که چالش‌های ناشی از پیری جمعیت فنلاند و همچنین افزایش نرخ‌های بهره، فشار بیشتری بر امور مالی عمومی تا پایان سال 2023 وارد می‌کند. علاوه بر این، افزایش سطح تورم و به ویژه قیمت مواد غذایی به وضوح زندگی مصرف کنندگان را در دو سال گذشته تحت تأثیر قرار داده که در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

با وجود این، گزارش انجمن تامین مالی مسکن فنلاند تاکید کرد که بعید است اقتصاد فنلاند وارد رکود عمیق شود. یک نقطه روشن در افق، این واقعیت است که رشد اقتصادی جهانی منجر به افزایش صادرات فنلاند شده است، حتی در شرایطی که افزایش نرخ بهره تأثیر مخربی بر سرمایه‌گذاری و مصرف خصوصی دارد. این انجمن انتظار دارد که به دلیل دو عامل مخرب فوق‌الذکر، رشد امسال به محدوده منفی کشیده خواهد شد و تولید ناخالص داخلی فنلاند در سال جاری 0.5 درصد کاهش می‌یابد، اما در سال آینده 1 درصد رشد می‌کند. این گزارش همچنین انتظار دارد که تورم در نیمه دوم سال جاری شروع به کاهش نماید.

https://yle.fi/a/74-20040319

کسری تراز تجاری فنلاند در ماه می

بر اساس آمار اولیه تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند ارائه شد، تراز تجاری این کشور در ماه می سال جاری 85 میلیون یورو کسری داشته است و مجموع کسری از ژانویه تا ماه می را به 710 میلیون یورو رسانده است. در ماه می 2022، تراز تجاری 1.2 میلیارد یورو کسری داشته و از ژانویه تا ماه می همان سال، کسری کل 5.9 میلیارد یورو بوده است.

در ماه می، ارزش صادرات فنلاند  6.6 میلیارد یورو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد کاهش یافته است. در این ماه، حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.3 درصد افزایش و قیمت‌های صادراتی 8.2 درصد کاهش یافته است. در سوی دیگر، ارزش واردات در ماه می 19.8 درصد کاهش یافته و در این ماه، قیمت واردات نسبت به ماه می سال قبل 10.8 درصد و حجم واردات 8.7 درصد کاهش داشته است. از ژانویه تا ماه می 2023 نیز، ارزش کل صادرات 1 درصد افزایش یافت، اما ارزش واردات 14.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

https://www.dailyfinland.fi/business/33132/Trade-balance-sees-%E2%82%AC85m-deficit-in-May

کاهش تعداد مزارع در فنلاند

بر اساس گزارش موسسه منابع طبیعی فنلاند (luke)، در دهه گذشته تعداد افرادی که در فنلاند از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند، یک چهارم کاهش یافته است. این موسسه اعلام نمود که تعداد مزارع فنلاند از حدود 59500 مزرعه در سال 2010 به حدود 43600 مزرعه در سال 2022 کاهش یافته است که نشان دهنده کاهش قابل توجه 27 درصدی در طول 12 سال اخیر است. شایان ذکر است که در سال 2000، فنلاند بیش از 100 هزار مزرعه داشته است و در این دو دهه، به ویژه مزارع زیر 100 هکتار کاهش قابل توجهی در تعداد داشته‌اند. با این حال، تعداد مزارع بین 100 تا 150 هکتار و همچنین مزارع بیش از 150 هکتار افزایش اندکی داشته است. اداره آمار اتحادیه اروپا (Eurostat)، تخمین می‌زند که تعداد مزارع در سراسر اتحادیه اروپا بین سال‌های 2005 تا 2020 تقریبا 37 درصد کاهش یافته است.

https://yle.fi/a/74-20040084

افزایش تعطیلی شرکت‌ها در سه ماهه اول سال

طبق گزارش (مرکز) آمار فنلاند، در سه ماهه اول سال 2023، تعداد 11242 شرکت در این کشور تعطیل شده‌اند و در طول این بازۀ سه ماهه، تعطیلی بنگاه‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل، 9.7 درصد افزایش یافته است. در همان زمان، تعداد ثبت شرکت‌های جدید به 12016 مورد رسیده است که 0.2 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. طبق این گزارش، تعداد تعطیلی بنگاه‌ها در فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی بیشتر بوده است.

https://www.dailyfinland.fi/business/33224/Number-of-enterprise-closures-rises-by-9.7-in-Q1

ارزیابی راه‌اندازی کارخانه بازیافت باتری در آلمان

شرکت انرژی فورتوم که اکثریت سهام آن متعلق به فنلاند است، در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک کارخانه بازیافت باتری در آلمان است. شرکت بازیافت باتری فورتوم در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که امکان‌سنجی نصب یک مرکز تولید مواد باتری ثانویه پایدار در منطقه صنعتی آرترن در تورینگن آلمان را بررسی می‌کند. این مرکز، دومین مرکز بازیافت باتری فورتوم در اروپای مرکزی خواهد بود که مسیر رشد قوی این شرکت را نشان می‌دهد.

https://www.dailyfinland.fi/business/33223/Fortum-mulls-battery-recycling-plant-in-Germany

کاهش تعداد شعب بانکی در فنلاند

سازمان نظارت مالی فنلاند نسبت به کاهش خدمات بانکداری سنتی ابراز نگرانی کرده است. این سازمان معتقد است که باید اقدامات بیشتری برای مقابله با کاهش خدمات بانکی سنتی انجام شود. بر اساس گزارش سازمان نظارت مالی، تعداد شعب بانک‌ها در فنلاند در سال گذشته به کاهش خود ادامه داد و کمی‌بیش از 700 شعبه در سراسر کشور باقی ماند. علی‌رغم اینکه بانک‌ها هنوز حداقل خدمات تعریف‌شده قانونی را ارائه می‌کنند (اکثر آنها اکنون دیجیتالی هستند)، این موضوع ناظر مالی را نگران آینده کرده است. سامو کوری، رئیس بخش در سازمان نظارت مالی گفت که الزام دسترسی برابر به خدمات، باید برای کسانی که نمی‌توانند از خدمات دیجیتال استفاده کنند، برآورده شود و خدمات سنتی همچنان به صورت فیزیکی در شعب بانک‌ها ارائه شوند. وی پیش‌بینی کرد که تعداد شعب بانک‌ها همچنان کاهش می‌یابد و باید اقداماتی برای رفع این مشکل انجام شود.

 سازمان نظارت مالی در سال گذشته پیشنهادهای قانونی در مورد خدمات بانکی را آغاز کرد و وزارت دارایی در حال حاضر در حال بررسی تغییرات در قوانین، به ویژه در مورد دسترسی به خدمات بانکی و تراکنش‌های نقدی است. لازم به ذکر است در دو سال گذشته بیش از 40 شعبه بانکی تعطیل شده‌اند و خدمات فیزیکی به طور فزاینده‌ای تنها در شهرهای بزرگ و مراکز منطقه‌ای متمرکز شده‌اند.

https://yle.fi/a/74-20040554

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما