معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه دوم مرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش موسسه تحقیقاتی ویفو در مورد چالش‌های اقتصادی اتریش

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات اقتصادی Wifo، اقتصاد اتریش همچنان در حال کوچک شدن است. اقتصاد اتریش که از میانه سال 2022 در رکود قرار گرفته است، در سه‌ماهه دوم سال 2023 هم کوچک‌تر شده است؛ به خصوص بخش‌ خدمات، ساختمان و صنعت متاثر از این موضوع هستند. بر اساس این گزارش، فقدان تقاضا مهم‌ترین مانع تولید در اتریش است.

از ابتدای سال 2023 اقتصاد جهانی تصویری ترکیبی از خود نشان داد؛ اقتصادهای نوظهور رشد زیادی را تجربه کردند و در مقابل کشورهای صنعتی دچار رکود شدند. اقتصاد اتریش نیز بر اساس شاخص‌های اصلی با کاهش تولید ناخالص ملی مواجه خواهد بود و علاوه بر چالش‌های کوتاه‌مدت، مشکلاتی میان‌مدت مانند از دست رفتن رقابت‌پذیری قیمت‌ها، صادرات اتریش را با مشکل مواجه خواهند کرد.

تورم در اتریش در ماه ژوئن 8 درصد و در ماه جولای 7 درصد بوده است. رکود اقتصادی نیز تاثیر روزافزونی بر بازار کار گذاشته است و نرخ بیکاری اخیرا افزایش داشته است؛ به رغم اینکه در ماه جولای تعداد شاغلین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 هزار نفر بیش از سال قبل بوده است، اما تعداد افراد بیکار نیز نسبت به زمان مشابه سال قبل 15 هزار نفر بیشتر بوده است که نشان دهنده نرخ بیکاری 5.9 درصدی در اتریش است.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/wifo-oesterreichs-wirtschaft-schrumpft-weiter-143364112

بالاترین سطح تورم در حوزه یورو در ده سال گذشته

به گزارش بانک مرکزی اروپا، میزان تورم در حوزه یورو به بالاترین سطح خود در ده سال گذشته رسیده است که سبب خواهد شد برای مدتی طولانی، نرخ تورم مورد نظر بانک مرکزی اروپا خارج از دسترس بماند. همچنین گفته می‌شود بالا بودن مداوم تورم و افزایش اخیر قیمت نفت، انتظارات تورمی‌ بلندمدت حوزه یورو را در بازار سهام افزایش داده است. بانک مرکزی اروپا اخیرا نرخ تورم هدف خود را به 2.6691 درصد افزایش داد که بالاترین سطح در ده سال اخیر بوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپایی، نرخ تورم در ماه جولای در 20 کشور حوزه یورو بالغ بر 5.3 درصد بود. بر اساس گزارش‌ها، نوسانات قیمت نفت خام تاثیرات مستقیم بر بازار سرمایه اروپایی و به ویژه تورم در حوزه یورو خواهد داشت.

https://kurier.at/wirtschaft/euro-inflationsbarometer-auf-hoechstem-stand-seit-zehn-jahren/402550379

افزایش درآمد دولت از موج گرانی‌ها و تورم

رسانه‌های اتریش اعلام کردند که دولت این کشور تنها در شش ماهه نخست سال جاری توانسته است از محل اخذ مالیات، بالغ بر 1.8 میلیارد یورو بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته درآمد کسب کند. به گفته کارشناسان، این امر نتیجه افزایش نرخ تورم و موج گرانی‌ها در اتریش است. اکنون مدت‌هاست که برخی از کارشناسان خواستار این هستند که دولت اتریش، مانند تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا، جهت کمک به مردم برای مبارزه با گرانی‌ها، از اخذ مالیات مستقیم اقلام غذایی ضروری چشم‌پوشی کند، اما دولت این درخواست را رد کرده است.

https://kontrast.at/steuereinnahmen-inflation-oesterreich

واردات و صادرات غلات اتریش در سال 2022

ارزش کل واردات غلات اتریش در سال 2022 در مجموع 978.7 میلیون یورو و ارزش صادرات غلات آن نیز 672.8 میلیون یورو بوده است. اتریش به طور معمول در برداشت گندم وضعیت خوبی دارد؛ به عنوات نمونه در سال 2022 اتریش حدود 1.69 میلیون تن گندم برداشت کرد که نسبت به سال 2021 حدود ده درصد رشد داشت. شایان ذکر است بیشترین میزان برداشت گندم در سال 2016 بود که در اتریش حدود دو میلیون تن گندم برداشت شد. در مجموع اتریش در اکثر سال‌ها بیش از مصرف خود،‌ تولید می‌کند که تولید مازاد را صادر می‌نماید. میزان خودکفایی اتریش در غلات 94 درصد است. هر سال حدود 5.7 میلیون تن غلات تولید می‌شود و 6 میلیون تن نیز مصرف می‌شود. سرانه مصرف غلات در اتریش نیز 89.4 کیلوگرم در سال است.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/287741/umfrage/weizenernte-in-oesterreich

کاهش تقاضا برای ثبت شرکت جدید

بر اساس اعلام اداره آمار اتریش، تعداد شرکت‌های ورشکسته در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال پیش از کرونا (سال 2019) تنها 5 درصد افزایش داشته و به 2489 مورد رسیده است. در سه‌ماهه دوم امسال، در مجموع 1290 شرکت ورشکست شدند که نسبت به سه ماهه دوم سال 2019 با 1266 مورد، تقریبا ثابت بوده است؛ با این اوصاف، برخلاف تصور عمومی، هم‌اکنون در اتریش با موج ورشکستگی مواجه نیستیم. در نیمه نخست امسال روزانه 14 شرکت ورشکست شدند که می‌توان از آن نتیجه گرفت که موج ورشکستگی وجود ندارد. در نیمه نخست سال 2022 هم در اتریش 2327 شرکت ورشکست شدند. اما آن‌چه امسال محرز است تمایل کمتر به ثبت شرکت جدید در اتریش است. در نیمه نخست امسال در مجموع 31177 طرح ثبت شرکت ارائه شده است که نسبت به نیمه نخست سال 2022 با 33906 طرح ثبت، کاهش 8 درصدی را شاهد هستیم و نسبت به نیمه نخست سال 2019 (آخرین سال قبل از کرونا) با ثبت طرح 35726 شرکت،‌ امسال کاهش 13 درصدی وجود داشته است.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/keine-insolvenzwelle-aber-weniger-firmengruendungen-geplant-143429293

تحولات بازار خودوری اتریش در سال 2023

بر اساس اعلام اداره آمار اتریش بین ژانویه تا جولای سال 2023 در اتریش 144256 خودروی سواری مجوز تردد گرفته‌اند که نشان دهنده رشد 15.7 درصدی نسبت به سال گذشته است که در این میان، سهم خودورهای هیبریدی و برقی 46.2 درصد بوده است. 53.8 درصد از خودروهای سواری هم دیزلی یا بنزینی بوده‌اند. سهم خودوروهای دیزلی 20.1 درصد بوده که نسبت به سال گذشته 3.4 درصد رشد داشته است. در این مدت 26693 خودروی برقی وارد سیستم حمل‌و‌نقل شده که سهم آن در کل 18.5 درصد بوده و نسبت به سال گذشته 57.8 درصد رشد داشته است. همچنین 31.299 خودروی هیبریدی مجوز گرفته‌اند که سهم خودورهای بنزینی- برقی در کل بازار 21.7 درصد و سهم خودروهای دیزلی- برقی 6 درصد بوده است. شایان ذکر است که 211568 خودرو (سواری و غیر سواری) در این مدت مجوز گرفته‌اند.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/pkw-zulassungen-stark-gestiegen-46-percent-hybrid-und-elektro-143367094

سفارش 1700 کشنده سنگین توسط دولت اتریش

 رسانه‌ها اعلام کردند که دولت اتریش قرارداد سفارش 1700 کشنده سنگین برای استفاده در خدمات عمومی را با شرکت آلمانی MAN منعقد کرده است. عمده این خودروها در خدمات شهرداری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ارزش یورویی این قرارداد هنوز اعلام نشده است.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/nutzfahrzeuge-man-baut-1700-lastwagen-fuer-oesterreichische-kommunen-/29320210.html

افزایش هزینه‌های ساخت‌و‌‌ساز در اتریش

 روزنامه کلاینه زایتونگ در گزارشی به نقل از سازمان آمار اتریش اعلام کرد که هزینه‌های ساخت‌و‌ساز در اتریش افزایش یافته است. براساس این گزارش در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال 2022، این هزینه‌ها افزایش حدود 6 درصدی را نشان می‌دهد. رشد هزینه بلندمرتبه‌سازی حتی بیشتر بوده و بنا بر این گزارش، افزایش 8.8 درصدی را تجربه می‌کند. سازمان آمار اتریش افزایش قیمت سوخت و به تبع آن افزایش هزینۀ حمل‌و‌نقل محصولات در کنار نرخ تورم را عامل اصلی این افزایش هزینه‌ها عنوان کرده است.

https://www.kleinezeitung.at/wirtschaft/6313762/Im-Schnitt-plus-59-Prozent_Bauen-wurde-im-zweiten-Quartal-wieder

رکود و کاهش قیمت جزئی در بخش مسکن اتریش

بر اساس تحلیل درگاه املاک و مستغلات ImmoScout24، در هفت ماه نخست سال 2023 قیمت متوسط آپارتمان‌ها و منازل مسکونی در اتریش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش جزئی منفی یک درصدی را تجربه کرده است. این تحلیل بر اساس ارزیابی 160 هزار ملک عرضه شده در این مدت و مقایسه قیمت‌ها انجام شده است. دلیل این مساله افزایش نرخ بهره وام‌ها، وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای اخذ وام و وضعیت دشوار اقتصادی است.

متوسط قیمت آپارتمان در اتریش همچنان حدود 5700 یورو است که بر این اساس برای یک آپارتمان 70 متری باید حدود 400 هزار یورو سرمایه‌گذاری کرد. قیمت آپارتمان در ایالت‌های بورگنلند، کرنتن، اتریش علیا و اتریش سفلی و اشتایرمارک پائین‌تر از متوسط کشوری و بین 4000 تا 4800 یورو است. ایالت‌های غربی و وین گران‌تر بوده و قیمت آپارتمان در آنها تا متری 7 هزار یورو هم می‌رسد. قیمت خانه (ویلایی) در اتریش نیز کاهش یک درصدی داشته و به متوسط 3840 یورو در هر متر مربع رسیده است.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20230810_OTS0010/analyse-stagnierende-und-leicht-sinkende-preise-am-immobilienmarkt-anhang

سرمایه‌گذاری شرکت استرالیایی در یک میدان نفتی در اتریش

روزنامه پرسه در گزارشی نوشت که شرکت ADX ENERGY استرالیا آغاز عملیات حفاری در یک میدان احتمالی نفتی در استان اشتایرمارک اتریش را به زودی آغاز خواهد کرد. این میدان نفتی می‌تواند تا 25 میلیون بشکه نفت را در خود جا داده باشد. شرکت اتریشی MND که با سرمایه­‌گذاری 8 میلیون یورویی در این پروژه همکاری دارد، طرح یک همکاری دیگر برای استخراج گاز در استان اتریش علیا را نیز با این شرکت استرالیایی پیش می‌برد.

https://www.diepresse.com/13935388/millionen-investment-fuer-oelfeld-ansfeld

آمار صادرات حیوانات زنده از مقصد اتریش در سال گذشته

اتریش در سال 2022 بیش از 37 میلیون حیوان زنده از اتریش صادر و در مقابل 23.3 میلیون وارد نموده است. مقصد‌های مهم صادرات حیوانات اتریش، کشورهای مالدیو، هنگ‌کنگ، سنگاپور، لبنان و آذربایجان بوده‌اند. اکثریت حیوانات صادر شده به اصطلاح حیوانات مزرعه‌ای هستند، اما طبق آمار، خزندگان، طوطی‌ها و پرندگان شکاری و غیره نیز از دیگر گونه‌های جانوری هستند که در فهرست صادرات حیوانات اتریش به ثبت رسیده‌اند. اتحادیه اروپا می‌خواهد در سال جاری مقررات حمل‌و‌نقل حیوانات را اصلاح نماید. از جمله خواستار ممنوعیت حمل‌و‌نقل از راه دور به مدت بیش از هشت ساعت و ممنوعیت حمل‌و‌نقل به کشورهای ثالث است.

https://www.derstandard.at/story/3000000181224/oesterreich-exportierte-mehr-als-37-millionen-tiere-darunter-papageien-und-reptilien

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما