اخبار اقتصادی ایتالیا
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته چهارم مرداد 1402 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
پیشبینی نهادهای معتبر بینالمللی از رشد اقتصادی ایتالیا در سال 2024
پیشبینی برخی از معتبرترین نهادهای بینالمللی (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، صندوق بینالمللی پول و کمیسیون اتحادیه اروپا) نشان میدهد که به رغم بالا بودن رشد اقتصادی ایتالیا نسبت به آلمان و فرانسه در سال جاری، در سال 2024 اقتصاد ایتالیا کمتر از فرانسه و آلمان رشد خواهد کرد.
https://pagellapolitica.it/fact-checking/crescita-italia-francia-germania-2024
افزایش مالیات بر سود بانکها در ایتالیا و تأثیر آن بر بازارهای مالی اروپا
دولت ایتالیا مجددا طرح مالیات 40 درصدی بر سود بانکها را مطرح کرده است. این مالیات قرار است از سود ناشی از افزایش نرخ بهره بانکها حاصل شود و دولت ایتالیا این مالیات را برای کمک به خانوارها و مشاغلی که با افزایش هزینههای زندگی دست و پنجه نرم میکنند، استفاده خواهد کرد. این اقدام بازارهای مالی اروپا را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش شاخصهای بازارهای سهام در اروپا شده است.
ایده اخذ مالیات 40 درصدی از سود ناشی از افزایش نرخ بهره بانکها توسط دولت ایتالیا، اولین بار در اوایل سال میلادی جاری مطرح شده بود و قرار بود این طرح با هدف کمک به دریافتکنندگان وامهای گران شده مسکن و کاهش مالیات برای عموم اجرایی شود. اعلام اجرای این طرح مالیاتی توسط دولت ایتالیا، بازارهای مالی اروپا را تحت تأثیر قرار داد و شاخصهای بازارهای سهام در اروپا به طور قابل توجهی کاهش یافتند. به عنوان مثال، شاخص 50 شرکت برتر منطقه یورو 61 واحد کاهش یافت و شاخص بورس آلمان (داکس) 214 واحد کاهش داشت. تأثیر این تصمیم بر بازارهای مالی اروپا نشانگر اهمیت این طرح در حوزههای مالی است و منتقدان طرح مذکور معتقدند این طرح میتواند منجر به بیثباتی بیشتر در بازارهای مالی شود. در صورت تصویب این طرح، این اولین بار خواهد بود که ایتالیا مالیاتی بر سود بانکها وضع میکند؛ البته پیشتر، مالیات مشابهی در کشورهای اسپانیا و مجارستان برای بخش بانکی وضع شده بود.
امضای توافقنامه همکاری بین وزارت دارایی ایتالیا و صندوق سرمایهگذاری Kkr
وزارت دارایی ایتالیا یک توافقنامه همکاری با صندوق سرمایهگذاری آمریکایی Kkr امضاء نموده است. هدف از این توافقنامه، خرید 20 درصد از سهام اداره تلفن ایتالیا (TIM) از شرکت ویوندی فرانسه عنوان شده است. سرمایهگذاری لازم برای خرید این میزان سهام رقمیبین 2 الی 2.6 میلیارد یورو برآورد میشود؛ منتقدان این طرح میگویند ورود یک وزارتخانه (وزارت اقتصاد) به سرمایه یک شرکت خصوصی (Nrtco) که قرار است شبکه مخابرات کشور را در دست بگیرد، اقدامی غیرمعمول است و با این کار، دولت عملا تاثیرات مالیات اخذ شده از بانکها را که در بهترین حالت باید بین 2 تا 3 میلیارد یورو باشد، بلافاصله با امضا قراردادی که طی آن باید بین 2 الی 2.6 میلیارد یورو به شرکت ویوندی فرانسه بابت خرید 20 درصد سهام شرکت تلفن پرداخت کند، بیاثر میکند.
منبع: روزنامه لا رپوبلیکا (https://www.repubblica.it)
حضور شرکت فنی مهندسی سایپم در پروژههای گاز کنگو و لیبی
شرکت فنی مهندسی ایتالیایی سایپم قراردادی را با شرکت انی کنگو برای تبدیل واحد حفاری نیمهشناور Scarabeo 5 به یک واحد تولید نیمه شناور و مجتمع جداسازی و ارتقاء منعقد کرده است. پیشبینی میگردد عملیات نصب این واحد با ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع 3 میلیون تن در سال تا اواسط سال 2025 طول بکشد.
همچنین شرکت سایپم قراردادی یک میلیارد دلاری را نیز توسط شرکت نفت و گاز ملیتا (Mellitah) برای توسعه میدان گاز طبیعی بوری در سواحل لیبی منعقد نموده است. بر اساس این قرارداد یک واحد تاسیسات بازیافت گاز 5 هزار تنی برای سکوی DP4 در دریا ساخته و نصب خواهد شد. لازم به ذکر است به منظور کمک به اجرای قراردادهای فیمابین، یک ماه پیش تصمیم گرفته شد که پس از 10 سال وقفه، پروازی مستقیم میان رم و طرابلس عملیاتی شود که نشان دهنده عزم دولت ایتالیا برای اجرای تعهدات است. این اتصال هوایی از سپتامبر آینده برقرار خواهد شد.
https://formiche.net/2023/08/saipem-congo-libia-italia-gas
چالشهای اشتغال و بازنشستگی در ایتالیا
مطالعهای مشترک توسط شورای ملی جوانان و Eures در کشور ایتالیا با عنوان «وضعیت مشارکتی و آینده مستمری جوانان» انجام شده است. بر اساس این مطالعه در کشور ایتالیا جوانان پس از مواجهه شدن با مشکلات دنیای کار، از بیثباتی کار گرفته تا دستمزدهای پایین، باید با حقوق بازنشستگی کم نیز دست و پنجه نرم کنند. سن بازنشستگی در حدود 70 سالگی خواهد بود و حقوق آن اندکی از کمک هزینه اجتماعی فراتر میرود.
طبق نتایج این مطالعه، افراد زیر 35 سال برای داشتن حقوق تامین اجتماعی بیش از هزار یورو باید به سن 74 سالگی برسند؛ البته بر اساس برآورد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، جوانان 22 ساله ایتالیایی که در سال 2020 کار را شروع کردهاند، در 71 سالگی به بازنشستگی خواهند رسید که بالاترین رقم در میان کشورهای اصلی اروپایی است. بنا بر این گزارش، بیثباتی فزاینده و ناپیوستگی شغلی، همراه با دستمزدهای پایین و فقدان تضمینهای اجتماعی، بهویژه جوانان و زنان را در ایتالیا تحت تأثیر قرار میدهد و مسیر ورود آنها به بازار کار، ثبات قرارداد و سطح دستمزد را دشوارتر میکند.
https://formiche.net/2023/08/saipem-congo-libia-italia-gas
رایزنیهای نخستوزیر در مورد طرح حداقل دستمزد در ایتالیا
جورجیا ملونی، نخستوزیر ایتالیا با نمایندگان احزاب مختلف دیدار کرد تا در مورد موضوع موردنظر آنها، یعنی حداقل دستمزد ناخالص 9 یورو در ساعت گفتگو کند. در پایان این دیدار، تصمیم در مورد هرگونه پیشنهاد، به بعد از نهایی شدن گزارش تحقیقاتی شورای ملی اقتصاد و کار (CNEL) که قرار است تا 60 روز دیگر ارائه گردد، موکول گردید. به نوشته روزنامه لا ستامپا، نگرانی دولت از تعیین سطح حداقل دستمزد مربوط به قراردادهایی است که هم اکنون در آنها حداقل دستمزد بیشتر از 9 یورو در ساعت پیشبینی شده است و چنانچه این طرح تصویب شود، بر اساس قوانین جدید، حقوق آن کارکنان باید کاهش یابد.
https://www.repubblica.it/politica/2023/08/11/news/salario_minimo_vertice_meloni_opposizioni_salario_minimo-410788902/?ref=nl-rep-a-bgr
سهم خودروهای الکتریکی چینی در بازار اروپا و ایتالیا
دادههای ارائه شده توسط آنفیا (انجمن ملی صنعت خودرو ایتالیا) نشان میدهد که در نیمهی اول سال 2023، سهم بازار خودروهای چینی در بازار اروپا به بیش از 2 درصد رسیده است که این عدد نسبت به سال 2022 بیش از دو برابر افزایش یافته است. همچنین، گزارشهای اخیر از آژانس بینالمللی ارزیابی اعتبار و رتبهبندی فیچ (FITCH) نشان میدهد که چین به طور قابلتوجهای در بازار صادرات خودروی خود تغییراتی ایجاد کرده است، بهگونهای که در حال حاضر، تقریبا یک خودرو از هر 12 خودروی الکتریکی در اروپا، از تولیدکنندگان چینی وارد میشود.
گروه خودروسازی MG، به عنوان بخشی از گروه خودروسازی چینی SAIC، در این راستا پیشرو بوده و توانسته با افزایش پنج برابری حجم تولید در یک سال، در بازه شش ماهه ژانویه تا ژوئن 2023، صادرات بیش از 16 هزار خودرو را ثبت کند. همچنین، برند Lynk & Co که بخشی از گروه Geely است، با ورود به بازار ایتالیا و معرفی انواع گستردهای از خودروهای الکتریکی، با صادر کردن 3100 خودرو در شش ماه نخست سال، رشدی بالغ بر هفتاد درصد را ثبت کرده است.