معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۳- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رونمائی واحد محاسبات ابری هلدینگ علی بابا از دو مدل LLM هوش مصنوعی منبع باز؛

Alibaba Cloud، واحد محاسبات ابری چین هلدینگ علی بابا، سوم آگوست از دو مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی منبع باز (برنامه ای که در آن کد منبع برای هر نوع استفاده حتی تجاری یا اصلاح نسبت به نسخه اولیه در اختیار عموم قرار می‌گیرد) رونمایی کرد، حرکتی که کارشناسان صنعت می‌گویند پیشرفت تکنولوژیکی و کاربرد صنعتی LLMs (large language model) [1]را تقویت می‌کند. این شرکت اعلام کرد که دو LLM به نام های Qwen-7B و Qwen-7B-Chat را منبع باز خواهد کرد که هر مدل دارای 7 میلیارد پارامتر است و می‌تواند مورد استفاده تجاری قرار گیرد. این اولین بار است که یک شرکت بزرگ فناوری چینی LLM خود را منبع باز می‌کند. به گفته مدیر ارشد فناوری محاسبات ابری علی بابا؛ « LLM منبع باز ضمن کمک به شرکت ها جهت ساده سازی فرایند آموزش و استقرار مدل، هدف ترویج فناوری‌های فراگیر برای استفاده شرکت های کوچک و بزرگ از مزایای هوش مصنوعی مولد را نیز محقق می‌کند. ضمن اینکه استفاده تجاری از مدل ها برای شرکت هایی با کمتر از 100 میلیون کاربر فعال ماهانه، رایگان خواهد بود.»

  این اقدام پس از آن صورت گرفت که شرکت فناوری آمریکایی Meta ماه گذشته یک مدل منبع باز مشابه، به نام Llama 2 را معرفی کرد. علی بابا در ماه آوریل از LLM خود به نام Tongyi Qianwen رونمایی کرد و به مسابقه چت بات پیوست تا یک رقیب بالقوه برای ChatGPT ارائه دهد. راه اندازی Qwen-7B و Qwen-7B-Chat، دو نسخه کوچک ازTongyi Qianwen، آستانه استفاده از LLMs را کاهش می دهد و به SME ها و توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بیشتر از هوش مصنوعی استفاده کنند.  راه اندازی مدل های هوش مصنوعی منبع باز، خدمات هوش مصنوعی را برای شرکت های بیشتری در دسترس قرار دهد و به آنها کمک کند تا LLMs های سفارشی خاص صنعت را ایجاد کنند  و استفاده تجاری از LLMs را ترویج دهند.

China Daily/23-08-04

سهم  9 درصدی استان آنخویی در تولید خودروهای NEV چین؛

 بر اساس گزارش  اخیر رسانه‌های محلی، در نیمه اول سال 2023، کل تولید خودرو استان آنخویی با ثبت رشد 43 درصدی 1.026 میلیون واحد بوده که 7.7 درصد از کل تولید ملی را شامل می‌شود. در این میان، تولید وسایل نقلیه انرژی نو (NEV) در این استان 342000 واحد بود که 88.8 درصد افزایش داشته و سهم 9 درصدی را برای این استان در تولید این دسته از خوردوها چین ثبت کرده است.  همچنین در نیمه اول سال جاری، توسعه صنعت جدید وسایل نقلیه انرژی نو در آنخویی به نتایج قابل توجهی دست یافته و تلاش های مداوم استان برای ایجاد "صنعت پیشرو" خودرویی را افزایش داده است. طوزی که این استان با تکیه بر یک پایه کامل صنعتی، سیستم زنجیره صنعتی و طرح صنعتی، در میان تولیدکنندگان موفق در سطح جهانی قرار دارد. در حال حاضر، هفت تولید کننده عمده خودرو، از جمله BYD، Chery، Volkswagen، NIO، JAC، Chang'an و CAMC در آنخویی مستقر هستند.  

در سه سال گذشته، تولید خودرو آنخویی نرخ رشد بیش از 20 درصد را حفظ کرده است. در سال 2022، تولید خودرو این استان 1.747 میلیون واحد بود. گفتنی است این استان در تولید خودرو و وسایل نقلیه انرژی جدید در چین در رده هفتم قرار دارد و در حال حاضر در هر دو زمینه حجم تولید خود را به بالاترین سطح تاریخی رسانده است.  

با توجه به "برنامه اقدام توسعه صنعت انرژی نو استان آنخویی (2021-2023)، انتظار می رود تولید وسایل نقلیه انرژی جدید این استان نسبت به سطح ملی تا سال 2023 به بیش از ده درصد برسد.  بر مبنای "برنامه پنج ساله چهاردهم" صنعت خودرو آنخویی تا سال 2025، پیشرفت مداوم در خوشه‌های صنعت خودرویی مطابق با سطح جهانی در این استان محقق خواهد شد. چراکه این استان در تلاش است، ارزش تولیدی صنعت خودرو بیش از 14تریلیون یوان و مقیاس تولید بیش از 1 میلیون وسیله نقلیه توسط شرکت های محلی را به انجام برساند.

 english.anhuinews.com/23-08-09

 رونق بازار ایوو در آستانه بازی‌های آسیائی‌هانجو 2023؛

در هفته‌های منتهی به بازی‌های آسیایی‌هانجو (2023) شهر ایوو شاهد صادرات قوی کالاهای ورزشی است که در نیمه اول سال جاری به 3.52 میلیارد یوان (489.5 میلیون) رسیده و افزایش 22.5 درصدی نسبت به سال گذشته را ثبت کرده است. حدود 75 درصد از کالاهای ورزشی از ایوو به خاورمیانه، افریقا، اروپا، آمریکا، آسیای جنوب شرقی، ژاپن و کره جنوبی صادر می‌شود.

 chinadaily.com.cn/23-08-03

 افزایش تجارت خارجی در منطقه پودونگ طی نیمه نخست سالجاری میلادی؛

بنابر گزارش گمرک شانگهای، منطقه جدید پودونگ (شانگهای) در نیمه اول سال 2023 افزایش 18 درصدی حجم تجارت خارجی و رقم 1.3 تریلیون یوان (181.8 میلیارد دلار) در این زمینه را ثبت نموده است. در این دوره زمانی، واردات پودونگ به 800 میلیارد یوان و صادرات به 500 میلیارد یوان افزایش یافت که به ترتیب 13.8 درصد و 25.5 درصد رشد سالانه را نشان می دهد.  از آنجا که  دولت محلی یک دستورالعمل مبنی بر حمایت از اصلاحات سطح بالا و باز کردن منطقه جدید پودونگ در آوریل 2021 منتشر نمود، پودونگ توسعه صنایع با تکنولوژی بالا را ترویج  و یک سیستم صنعتی مدرن با محوریت مدارهای مجتمع، زیست پزشکی، هوش مصنوعی و وسایل نقلیه انرژی جدید  (NEVs) نیز تشکیل داده است. همچنین در نیمه نخست سالجاری، NEV های صادر شده از بندر Waigaoqiao و بندر Yangshan بیش از نیمی از کل حجم صادرات NEV ها در چین را تشکیل می دهد که نشان دهنده نقش رو به رشد پودونگ به عنوان یک مرکز صادرات عمده NEV های داخلی است. در حال حاضر، Pudong New Area  بیش از 800 شرکت مدار مجتمع را با مقیاس صنعتی گرد هم آورده که تقریبا یک ششم کل چین را تشکیل می دهد. این منطقه همچنین دارای بیش از 600 شرکت هوش مصنوعی کلیدی با مقیاس صنعتی بیش از 120 میلیارد یوان است.

Xinhua/23-08-03

راه اندازی کارخانه جدید شرکت Covestro  در پارک صنعتی شانگهای؛

نمایندگی  شرکتCovestro  واقع در چین اخیرا اعلام کرده بعنوان جدیدترین تلاش ها برای تقویت زنجیره تأمین وراه حل های محلی، یک کارخانه جدید در پارک صنایع شیمیایی شانگهای راه اندازی کرده است. این تاسیسات، بزرگترین سایت تولید این شرکت آلمانی در سراسر جهان است که یک خط لوله محصول جدید را به مواد تولید شده محلی خود اضافه کزده است. خط تولید جدید از تقاضای رو به رشد برای مواد الاستیک با عملکرد بالا در بازار چین و آسیا و اقیانوسیه در بخش هایی مانند حفاظت از کابل های دریایی و غلطک های برش ویفر سیلیکون برای پانل های فتوولتائیک حمایت خواهد کرد. رئیس این شرکت طی مصاحبه ای در شانگهای اظهار داشت؛ « ما بسیار خوشحالیم که در زمینه ساخت دوازدهمین کارخانه در پارک صنعتی شانگهای در زمان درست تصمیم درستی گرفتیم. هدف این راه اندازی حمایت از رشد بیشتر در منطقه یکپارچه و تسهیل دسترسی آسان تر به مواد خام بوده است.» وی همچنین خاطرنشان کرد که ظرفیت فعلی خط تولید برای خدمت به صنایع با پتانسیل رشد بالا طراحی شده و همچنین می‌تواند در آینده به راحتی ارتقا یابد. این شرکت انتظار دارد که نرخ رشد الاستومرهای پلی اورتان با پذیرش گسترده تر انرژی‌های تجدید پذیر از رشد کلی تولید ناخالص داخلی چین پیشی بگیرد.  

کمیسیون اقتصادی و اطلاع رسانی شانگهای برای تحقق اندازه کلی صنعت مواد جدید به رقم 300 میلیارد یوان (41.7 میلیارد دلار) طرحی را تا پایان سال 2023 ترسیم کرده است. در نیمه اول سال جاری، شانگهای همچنان موقعیت پیشرو خود را بعنوان یک مقصد سرمایه گذاری جذاب برای سرمایه گذاران خارجی حفظ کرد.  طبق اعلام اداره آمار شانگهای، در نیمه اول سالجاری میلادی، 2.541 شرکت سرمایه گذاری خارجی جدید در شانگهای تأسیس شد و استفاده از سرمایه خارجی نیز با 7.1 درصد افزایش و به 12.78 دلار رسید. در پایان ماه ژوئن در مجموع 922 دفتر مرکزی منطقه ای شرکت های چند ملیتی در شهر و 544 مرکز تحقیق و توسعه با بودجه خارجی وجود داشت. منطقه ویژه اداری هنگ کنگ، سنگاپور و ژاپن از نظر میزان واقعی سرمایه گذاری خارجی مورد استفاده در شانگهای طی نیمه نخست سال 2023 در سه رتبه اول قرار دارند.  

Shine News/23-08-09

  انجمن شانگهای با تمرکز بر تکنولوژی برای آینده پایدار در آستانه برگزاری؛

سومین دور انجمن Bund شانگهای با تمرکز بر موضوع تکنولوژی برای آینده پایدار، هفتم تا نهم  سپتامبر در پارک نمایشگاه جهانی Huangpu  شانگهای برگزار خواهد شد. این رویداد جهانی در واقع شامل بحث هایی در مورد فناوری‌های محوری و روند صنعت آینده نگر و انسان محور است. امسال، این رویداد شامل یک انجمن اصلی، 36 انجمن حاشیه ای، یک نمایشگاه  فناوری 8000 متر مربعی و یک بازار برای محصولات سازگار با محیط زیست خواهد بود. کمیته سازماندهی این انجمن (کنفرانس) شامل دانشگاه فودان، دانشگاه شانگهای جیائو تانگ، دانشگاهTongji، دانشگاه ججیانگ، گروه رسانه ای متحد شانگهای، گروه سرمایه گذاری شانگهای و گروه Ant می‌باشد.  

از جمله موضوعات کلیدی که باید در این رویداد مورد بررسی قرار گیرد، هوش مصنوعی، مدل های زبان بزرگ، رمزنگاری پس از کوانتومی، پایگاه داده‌های توزیع شده و سایر فناوری‌های مرزی پیشگامانه است. اولین دور این رویداد در سال 2020 بوسیله دولت محلی شانگهای و با حمایت دفتر تنظیم مقررات مالی شهرداری شانگهای و دولت منطقه Huangpu برگزار گردید.

اطلاعات بیشتر را می‌توان در وب سایت رسمی www.inclusionconf.com.

 Shine News/23-08-08

ابداع مقیاس نواورانه درمان سرطان تیروئید توسط پزشکان مرکز سرطان شانگهای؛

مرکز سرطان شانگهای اعلام کرده یک سیستم ارزیابی مبتنی بر CT را برای هدایت مراحل جراحی برای بیماران مبتلا به سرطان تیروئید توسعه داده که باعث می‌گردد تشخیص پزشکی دقیق تر و مبتنی بر شواهد و نه مبتنی بر تجربه باشد. در این نواوری در واقع کارشناسان یک مقیاس CT  دوازده نمره ای را برای کمک به پزشکان در ارزیابی قابلیت برش سرطان تیروئید یا مزایای مورد انتظار جراحی ابداع کردند. درحالیکه تا پیش از این، جای این مقیاس در زمینه پزشکی خالی بود. این ابداع همچنین در مجله پیشرو جهان European Radiology نیز منتشر شد. بنابر اظهارات دکتر وانگ یو، مدیر بخش جراحی گردن مرکز سرطان شانگهای و یکی از کارشناسان برجسته در این تحقیق؛ «سرطان تیروئید یکی از شایع ترین سرطان‌ها در چین است. اگرچه میزان مرگ و میر آن در مقایسه با سایر سرطان‌ها پایین است، اما میزان بقای پنج ساله تنها 84.5 درصد است. نتایج ضعیف درمان برای بیماران علت اصلی تاثیر بر میزان بقای کلی است. بنابراین بهبود اثرات درمان برای بیماران سرطان تیروئید بسیار مهم است.»

جراحی درمان اولیه برای سرطان تیروئید است، اما نمی‌تواند کل سرطان را برای افراد مبتلا به سرطان تیروئید پیشرفته ازبین ببرد. چنین بیمارانی معمولا درمان‌های کمکی مانند دارو، شیمی درمانی و پرتودرمانی را برای کاهش اندازه سرطان و سپس جراحی دریافت می‌کنند. ارزیابی دقیق اینکه بیماران می‌توانند جراحی را انجام دهند و یا چه زمانی می‌توانند این کار را انجام دهند، به طور مستقیم بر نتایج درمان تاثیر می‌گذارد، اما چگونگی تشخیص اینکه چه کسانی می‌توانند جراحی شوند، بسیار دشوار است، زیرا ارزیابی عمدتا بر اساس تجربیات و نظریه‌های گذشته پزشکان است. اما این ابداع از طریق تحقیقات چند مرکزی، یک مقیاس مبتنی بر CT  دوازده نمره ای را برای هدایت تصمیمات پزشکان بر اساس نمره هر بیمار ایجاد کرده است. این مقیاس یک ارزیابی عینی در مورد قابلیت برش سرطان تیروئید، سرعت بخشیدن به کارایی بالینی و ارائه مزایای بیشتر برای بیماران فراهم می‌کند.

 Shine News/23-08-09

[1] . یک نوع الگوریتم هوش مصنوعی است که از تکنیک های یادگیری عمیق و مجموعه داده‌های بسیار بزرگ برای درک، خلاصه و تولید و پیش بینی محتوای جدید استفاده می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما