معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته سوم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش تولید و کاهش سود دانه گاز در اقلیم کردستان:

روداو: شرکت دانه گاز در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد شاهد رشد 6 درصدی در تولید گاز در اقلیم کردستان بوده است. براساس این گزارش، علی رغم افزایش تولید، سود خالص شرکت (83 میلیون دلار) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (111 میلیون دلار) کاهش چشمگیری داشته که مهمترین دلیل آن کاهش قیمت ها و نیز تخفیفات ارائه شده به خریداران میعانات گازی اقلیم کردستان است.

در این گزارش همچنین آمده است که کنسرسیوم پرل پترولیوم (Pearl Petroleum)، متشکل از دانه گاز، کرسنت پترولیوم و 3 شرکت اروپایی دیگر، اخیراً 101 میلیون دلار از معوقات خود را دریافت نموده و در حال حاضر بدهی حکومت اقلیم کردستان به این کنسرسیوم معادل 97 میلیون دلار است.

این کنسرسیوم همچنان به فعالیت خود در اقلیم کردستان ادامه داده و به تازگی حفر 6 چاه در پروژه توسعه KM250 در میدان گازی خورمور را تکمیل کرده است. شرکت مالی توسعه بین المللی ایالات متحده در سال 2021 با انعقاد قراردادی 7 ساله به ارزش 250 میلیون دلار، تأمین مالی این پروژه را برعهده گرفته است.

اجرایی شدن برنامه آموزش ملی برای کشاورزان اقلیم کردستان:

کردستان 24: نخست وزیر اقلیم کردستان، کشاورزی را ستون فقرات «یک کردستان توانمندتر» دانست و بر مفید بودن برنامه آموزش ملی برای هزاران کشاورز اقلیم، تأکید کرد.

مسرور بارزانی با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی X، ضمن مثبت ارزیابی کردن برنامه آموزش ملی برای هزاران کشاورز اقلیم کردستان، این برنامه را موجب افزایش سطح تولید، پایبندی به رعایت استانداردهای صادراتی و پیوستن کشاورزان کردستان به بازارهای بین‌المللی دانست.

برنامه آموزش ملی، یک دوره آموزشی دولت اقلیم کردستان برای کشاورزان است که آنها را به مهارت‌های به‌روز کشاورزی مجهز می‌کند. این برنامه، به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت اقلیم برای تقویت بخش کشاورزی اجرایی شده است و در آن کشاورزان مهارت‌هایی در زمینه‌های مدیریت مزارع، آبیاری و بسته‌بندی محصولات کسب می‌کنند. مدرسان و کارشناسان وزارتخانه‌های کشاورزی و آموزش عالی، تدریس این دوره‌ها را برعهده دارند.

احداث 9000 واحد مسکونی برای خانواده­ های بی بضاعت:   

شفق نیوز: وزارت مسکن و آبادانی حکومت اقلیم کردستان از برنامه خود مبنی بر ساخت 9000 واحد مسکونی با پیش پرداخت صفر خبر داد.

دانا عبدالکریم، وزیر مسکن و آبادانی اقلیم کردستان، در مصاحبه ای اعلام کرد جامعه هدف این طرح جمعیت کم برخوردار کردستان است و هیچ پیش پرداختی از ایشان دریافت نمی­ شود. به همین منظور سامانه ثبت نام آنلاینی طراحی شده است.

به گفته دانا عبدالکریم، 400 واحد از این 9000 واحد در اربیل آماده واگذاری است و واجدان شرایط تا 25 سال فرصت بازپرداخت هزینه مسکن خود را خواهند داشت.

اقدام حکومت اقلیم کردستان برای توسعه شبکه خطوط لوله گاز:

Iraqoilreport: حکومت اقلیم کردستان در صدد توسعه شبکه خطوط انتقال گاز خود برآمده است. این ابتکار با هدف تقویت توان تأمین برق مورد نیاز داخل، افزایش تولید گاز و گام نهادن در مسیر صادرات گاز در آینده طراحی و عملیاتی شده است.

در همین راستا، به گفته مقامات دولتی و صنعتی، عملیات احداث یک خط لوله گازی 36 اینچی، از اربیل تا یک نیروگاه در شهر دهوک، در نزدیکی مرز ترکیه، آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، این عملیات تنها بخشی از برنامه توسعه گاز طبیعی توسط دولت اقلیم کردستان پس از محدودیت­های ایجاد شده بر سر راه صادرات نفت خام این منطقه است.

افزایش تقاضای خرید سیب زمینی تولید اقلیم کردستان:

باس نیوز: دو رستوران‌ زنجیره‌ای جهانی دیگر، متقاضی خرید سیب ‌زمینی اقلیم کردستان شده و مذاکرات برای صدور سیب زمینی، آغاز شده‌ است.

بشار مشیر، مالک شرکت تولید و صادرات سیب‌ زمینی اقلیم کردستان، اعلام کرد رستوران‌های زنجیره‌ای «کی اف سی» و «هاردیز» در کشورهای حوزه خلیج فارس، متقاضی خرید سیب‌ زمینی اقلیم شده‌اند. در همین حال، یکی دیگر از صادرکنندگان سیب ‌زمینی اقلیم کردستان، هفته گذشته مدعی شده بود مدیریت رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد در کشورهای حوزه خلیج فارس، از او خواسته‌اند هر هفته ٥٠٠ تا هزار تن سیب‌ زمینی محصول اقلیم را برای رستوران‌های یاد شده، تأمین کند.

در چهار سال گذشته، تولید محصول سیب‌ زمینی اقلیم کردستان ٢٠٠ هزار تن افزایش پیدا کرده و در سال میلادی جاری به حدود ٦٠٠ هزار تن رسیده است؛‌ درآمد حاصل از این محصول ٥٠٠ میلیون دلار برآورد می­شود. وبگاه اداره رسانه و اطلاع‌رسانی دولت اقلیم کردستان، در گزارشی اعلام کرد کشاورزان اقلیم کردستان، سالانه ٣٠ نوع سیب زمینی تولید می‌کنند که از ١٠ نوع آن برای تولید چیپس و فینگر فود، استفاده می‌شود. این گزارش می‌افزاید که افزایش تعداد سردخانه‌ها در اقلیم کردستان، نگرانی کشاورزان مبنی بر فروش نرفتن محصولاتشان را برطرف کرده است.

اجرای 280 طرح زیربنایی در اقلیم کردستان در 4 سال گذشته:

باس نیوز: بخش رسانه­ای حکومت اقلیم کردستان، با انتشار گزارشی، آمار طرح‌های اجرا شده در دوره چهار ساله کابینه نهم دولت اقلیم کردستان را منتشر کرد.

بر پایه این گزارش، در بازه زمانی ٢٨ جولای ٢٠١٩ تا ٥ جولای ٢٠٢٣، تعداد ٢٨٠ طرح گوناگون در سراسر اقلیم، اجرایی شده‌ که بیشتر آن‌ها از سوی سرمایه‌گذاران داخلی (274 طرح) بوده است. 3 طرح با سرمایه‌گذاری خارجی و 3 طرح دیگر نیز با سرمایه‌گذاری مشترک اجرایی شده‌اند. مبلغ سرمایه‌گذاری شده در این طرح‌ها، ١٣ میلیارد و ٥٢٦ میلیون و ٨٠٢ هزار و ٧٤٦ دلار عنوان شده است.

بر همین اساس، تعداد 124 طرح در اربیل، 73 طرح در سلیمانیه، 51 طرح در دهوک، 3 طرح در حلبچه، 5 طرح در راپرین، 12 طرح در گرمیان، 3 طرح در سوران و 9 طرح در زاخو به اجرا درآمده اند.

در ادامه گزارش آمده است که بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش صنعت با اجرای ٨١ طرح انجام شده است و پس از آن به ترتیب بخش‌ بازرگانی با ٦٩ طرح، گردشگری با ٣٩ طرح، آموزش با ٢٥ طرح، مسکن با ٢٣ طرح، بهداشت با ٢٠ طرح، کشاورزی با ١٢ طرح، بانک با ٢ طرح، خدمات با ١ طرح و هنر با ١ طرح قرار دارند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما