معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم مرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

زمان احتمالی برای انعقاد قرارداد مشارکت میان روسیه و ایران(3 آگوست_پرایم)

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که توافقنامه به روز شده در خصوص مشارکت راهبردی جامع بین ایران و روسیه می‌تواند تا پایان سال جاری منعقد شود.

وی افزود:« مذاکراتی چند روز پیش در تهران انجام شد و این ماه نیز در مسکو ادامه خواهد یافت. امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و اسناد برای امضا و نهایی شدن ارسال شود. همچنین پارلمان‌های دو کشور نیز باید این توافقنامه را تصویب کنند.»

او تاکید کرد:« ما معتقدیم که حتی قبل از پایان سال، همه چیز تا سطح دولتی پیش خواهد رفت. این تنها در سطح دولتی است، اما در سطح پارلمانی و تصویب توافقنامه، روند کار متفاوت است.»

پیش از این، زمیر کابلوف، مدیر کل دپارتمان دوم آسیای وزارت خارجه روسیه به ریانووستی اعلام کرده بود که پیش نویس توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و ایران در مرحله نهایی تصویب است و زمان امضای آن هنوز مشخص نیست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در پایان ماه مارس، پس از مذاکره با وزیر امور خارجه روسیه، از امضای توافقنامه راهبردی بلندمدت بین روسیه و ایران در آینده نزدیک در تهران خبر داد.

https://1prime.ru/macroeconomics/20230803/841278107.html

 

پوتین اعلام کرد که صنعت تولید در روسیه قوت گرفته است(3 آگوست _کامرسانت)

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با روسای موسسات صنعت تولید در روسیه دیدار کرد. وی در ابتدای این مراسم به حفظ اشتغال در صنعت و رشد  دستمزدها اشاره کرد.

همانطور که در وب سایت کرملین آمده، پوتین اعلام کرد:«  این دو عامل یعنی حفظ اشتغال و افزایش دستمزدها نشان دهنده ی شتاب گرفتن و رشد صنعت روسیه و همچنین دریافت سفارشات و توسعه مسیر های جدید است.»

رئیس جمهور روسیه بیان کرد که حدود 10 میلیون نفر در صنعت تولید مشغول به کار هستند که این شامل، 14 درصد از کل افراد شاغل در اقتصاد است. به عقیده وی، شرایط حال حاضر مناسب است. سطح متوسط دستمزدها، همانطور که او اشاره کرد، 69.2 هزار روبل است، که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. بر اساس نتایج نیمه اول سال، رشد اقتصادی این بخش 6.2 درصد بوده است.

https://www.kommersant.ru/doc/6137915

 

روسیه کاهش عرضه داوطلبانه به بازارهای نفت را در ماه سپتامبر تمدید می‌کند(3 آگوست_ایزوستیا)

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در 3 آگوست به خبرنگاران اعلام کرد که فدراسیون روسیه کاهش داوطلبانه عرضه به بازارهای نفت را در ماه سپتامبر تمدید خواهد کرد.

وی افزود:« درچارچوب خدمات برای متعادل کردن بازار، روسیه به کاهش داوطلبانه عرضه به بازارهای نفت در ماه سپتامبر ادامه خواهد داد، در حال حاضر به میزان 30 هزار بشکه نفت در شبانه روز، از طریق کاهش صادرات به میزان تعیین شده صورت میگیرد.»

در 1 آگوست، وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که میانگین قیمت نفت اورال در ژانویه تا ژوئیه سال 2023 به میزان 53.94 دلار در هر بشکه و در ماه ژوئیه به میزان 64.37 دلار در هر بشکه بوده است. در همان روز، آندری لوبودا، اقتصاددان و مدیر ارتباطات در BitRiver، تصریح کرد که طی هفت ماه هزینه نفت اورال روسیه به دلار تقریباً 35 درصد افزایش یافته و از سقف تعیین شده توسط کشورهای جی هفت عبور کرده است. این کارشناس پیش بینی کرد که در ماه آگوست، قیمت نفت اورال در محدوده 65 تا 75 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

در 16 ژوئن، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، در مصاحبه با ایزوستیا در مجمع اقتصادی بین المللی پترزبورگ بیان کرد که برخی کشورها خرید نفت و فرآورده‌های نفتی خود از فدراسیون روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. به گفته وی، تعداد کمی هستند که از خرید فرآورده‌های نفتی با کیفیت بالا از روسیه امتناع می ورزند.

https://iz.ru/1553897/2023-08-03/rossiia-prodlit-dobrovolnoe-sokrashchenie-postavok-na-neftianye-rynki-v-sentiabre

 

هند رکورد خرید نفت از روسیه را به ثبت رساند(3 آگوست_لنتا)

در پایان ماه ژوئیه، هند رکورد خرید نفت از روسیه را ثبت کرد. به طور متوسط میزان 2.08 میلیون بشکه در شبانه روز به هند عرضه شد. این را رویترز با اشاره به داده‌های تحلیلگران شرکت Refinitiv گزارش کرده است.

روسیه چندین ماه متوالی نفت خام را به پالایشگاه‌های هند و چین می فروشد. کارشناسان تقاضا برای عرضه روسیه را در درجه اول با این واقعیت توضیح می دهند که نوع اصلی نفت صادراتی روسیه به نام اورال، با تخفیف های زیادی نسبت به برند معیار برنت معامله می‌شود.

با این حال، در ماه ژوئیه، چین خرید روزانه خود از نفت خام روسیه را به 2.04 میلیون بشکه کاهش داد.  یکی از دلایل اصلی آن، تصمیم مقامات روسیه برای کاهش حجم تولید نفت داخلی بود. آنها از ماه مارس کاهش تولید را به میزان 500 هزار بشکه در روز از میانگین فوریه آغاز کردند و سپس این اقدام را تا پایان سال 2024 تمدید کردند.

در مجموع، در ماه ژوئیه، کشورهای آسیایی حجم بی سابقه نفت از خارج خریداری کردند و میزان واردات آنها 27.92 میلیون بشکه در روز بود. این منطقه چندین ماه متوالی رکورد واردات را به ثبت رسانده است که بالاترین میزان در ژوئن و می ، به ترتیب 27.35 و 27.53 میلیون بشکه در روز، ثبت شده است.

پیش از این، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده بود که روسیه قصد دارد صادرات نفت خام را در ماه سپتامبر به میزان 300 هزار بشکه در روز کاهش دهد. وی در عین حال مشخص نکرد که این کاهش در چه دوره ای باید رخ دهد. به عنوان قیاس، مسکو انتظار دارد تا پایان ماه آگوست، عرضه نفت خام به خریداران خارجی را به میزان 500 هزار بشکه دیگر کاهش دهد، یعنی یک میلیون بشکه در روز در مقایسه با میانگین سطح ماه فوریه.

https://m.lenta.ru/news/2023/08/03/asia_oil/amp/

 

مشکلات پیش بینی شده برای تجارت جهانی(4 آگوست_لنتا)

بلومبرگ با اشاره به پیش بینی به روز شده شرکت دانمارکی مرسک که یکی از بزرگترین فعالان بازار است، گزارش می دهد که بر اساس نتایج سال 2023، حجم حمل و نقل بین المللی کانتینری دریایی چهار درصد کاهش خواهد یافت.  برآورد قبلی حاکی از کاهش تنها 2.5 درصدی بود.

پیش بینی کاهش رتبه این شرکت به عواملی از جمله کاهش جهانی تقاضای مصرف کنندگان در سراسر جهان بستگی دارد. مرسک معتقد است که اوضاع نامساعد در بازار تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت.

وینسنت کلرک، مدیر عامل این شرکت، معتقد است که بهبود صنعت جهانی حمل و نقل کانتینری تا سال 2024 اتفاق نخواهد افتاد. در آن زمان، این بخش ممکن است دوباره به سمت رشد اقتصادی حرکت کند.  با این حال، مشکلات در اقتصاد جهانی همچنان ریسک هایی را برای بازار حمل و نقل کانتینری در سال 2024 ایجاد خواهد کرد.

مرسک با ابراز تاسف بیان کرد:« اصلاح بازار طولانی شده است و اکنون انتظار می رود تا پایان سال ادامه یابد. هیچ نشانه ای از بهبود قابل توجه حجم در نیمه دوم سال وجود ندارد.»

سرعت بهبود در بازار بین المللی حمل و نقل کانتینری تا حد زیادی به رشد اقتصادی در چین و تقاضا در این کشور پس از یک دوره قرنطینه طولانی مدت مرتبط با همه گیری ویروس کرونا بستگی دارد. علاوه بر این، شرایط تحت فشار ریسک افزایش نرخ های کلیدی توسط بانک های مرکزی پیشرو خواهد بود.

در پایان ماه مه 2023، تولید جهانی کانتینر نسبت به ابتدای سال 2022، 71 درصد کاهش یافته است.  در سه ماهه اول سال 2023، 306 هزار کانتینر باری 20 فوتی در جهان تولید شد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته به تعداد 1.06 میلیون تولید شد.  با توجه به کاهش تقاضای جهانی، رکورد تعداد کانتینرهای استفاده نشده و انباشته شده در بنادر سراسر جهان زده شده است.

https://m.lenta.ru/news/2023/08/04/konteiner_world/amp/

 

قیمت نفت برنت برای اولین بار از 17 آوریل امسال به بالای 86 دلار در هر بشکه رسید(4 آگوست_ایزوستیا)

قیمت قراردادهای آتی نفت برنت برای عرضه در اکتبر برای اولین بار از 17 آوریل امسال از 86 دلار برای هر بشکه فراتر رفت. این از داده‌های تجاری در بورس ICE لندن در روز جمعه، 4 آگوست به دست می آید.

تا ساعت 18:38 به وقت مسکو، برنت 86.12 دلار معامله می‌شد RT گزارش می دهد که میزان افزایش 1.02 درصد بود.

معاملات آتی نفت خام WTI برای عرضه در سپتامبر با 1.03 درصد افزایش به 82.55 دلار در هر بشکه رسید.

پیش از این، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، اعلام کرد که روسیه به طور کامل به شروط اوپک پلاس پایبند بوده است.  شبکه تلویزیونی 360 گزارش می دهد که در ماه ژوئن، کشورهای شرکت کننده توافقنامه ای را برای کاهش بیش از 100 درصدی تولید نفت اجرا کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که وضعیت بازار جهانی نفت با ثبات است و قیمت نفت در سطح قابل قبولی قرار دارد.

نواک همچنین بیان کرد که فدراسیون روسیه کاهش داوطلبانه عرضه به بازارهای نفت را در ماه سپتامبر تمدید خواهد کرد.  وی تصریح کرد که روسیه تولید نفت خود را در ماه سپتامبر به میزان 300 هزار بشکه کاهش خواهد داد. بشکه‌های نفت روزانه از طریق کاهش صادرات به میزان مشخص شده در وب سایت kp.ru آمده است.

به گزارش NSN، او افزود که شرکت های نفتی خودشان تصمیم خواهند گرفت که چگونه این کاهش را به صورت تضمین شده عملی کنند؛ با کاهش تولیداتشان و یا کاهش صادراتشان.

https://iz.ru/1554562/2023-08-04/tcena-nefti-brent-prevysila-86-za-barrel-vpervye-s-17-aprelia

 

وزارت خارجه روسیه از افزایش 86 درصدی تجارت با ارمنستان در 6 ماه گذشته خبر داد(4 آگوست_اربکا)

دنیس گونچار، رییس اداره چهارم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری تاس اعلام کرد که حجم معاملات بین روسیه و ارمنستان در بازه زمانی ژانویه تا می سال2023، به میزان 86 درصد افزایش یافته است.

وی افزود:« سال گذشته، تجارت دوطرفه، همه رکوردها را شکست و به 5 میلیارد دلار رسید. امسال نیز شاهد پویایی مثبت هستیم که در ژانویه تا مه، تجارت به میزان 86 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 رشد کرده است و به 2.3 میلیارد دلار رسید.»

او خاطرنشان کرد:« صادرات ارمنستان به روسیه نیز با افزایش 3.3 برابری، رکورد خود را ثبت کرده است. به نظر او، چنین آماری امکان صحبت در خصوص اولویت بازار روسیه برای تولیدکنندگان ارمنی را می دهد.»

گونچار تصریح کرد که این افزایش حجم معاملات ادامه خواهد داشت، زیرا در اواسط ژوئن ظرفیت جاده در لارس علیا به طور قابل توجهی افزایش یافت و در پایان ماه ژوئیه، مسیر حمل و نقل منظم دریایی میان نووروسیسک و باتومی‌با یک کشتی با ظرفیت حدود 12 هزار تن راه اندازی شد.

در ماه ژوئیه، فایننشال تایمز نوشت که ارمنستان صادرات خودرو به روسیه را از 800 هزار دلار در ژانویه 2022 به 180 میلیون دلار در همان ماه از سال 2023 افزایش داده است.  در عین حال، همانطور که این روزنامه تصریح می‌کند، ارمنستان تولید خودرو مختص به خود را ندارد.

هر دو کشور بخشی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که همانطور که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است، ارمنستان ذی نفع اصلی در زمینه تعامل دوکشور است.  پوتین افزود که ارمنستان بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در میان کشورهای اوراسیا با بیش از 12 درصد دارد.

به لطف عضویت در اتحادیه اقتصادی اروسیا، نظام تجارت بین روسیه و ارمنستان، بدون عوارض گمرکی اعمال می‌شود.

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/64ccb0329a7947356868e5d2

بازار سهام روسیه به دلیل افزایش قیمت نفت به رشد خود ادامه می دهد(4 آگوست_پرایم)

بر اساس داده‌های بورس مسکو و نظر تحلیلگران، بازار سهام روسیه در نیمه دوم آخرین اجلاس تجاری هفته در شرایط افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش روبل در برابر ارزهای خارجی به رشد محسوسی ادامه می دهد.

تا ساعت 14.48 به وقت مسکو، شاخص بورس مسکو با 0.71٪ افزایش به 3170.1 واحد و شاخص آرتی اس دلار با رشد 0.23درصدی ، به 1048.95 امتیاز افزایش می یابد.

معاملات نفت برنت برای اکتبر آینده ، در همان زمان با 0.46 درصد افزایش به 85.53 دلار در هر بشکه رسید.

دیمیتری بابین از گروه مالی بی سی اس  یادآور شد:« پس از باز شدن، بازار روسیه یک افت کوتاه مدت کوچک را تجربه کرد و پس از آن به سرعت شروع به افزایش کرد و در یک سال و نیم سطح قله سهام را به‌روز کرد. افزایش شاخص بورس مسکو، موجب ادامه یافتن افزایش قیمت نفت و ارزان شدن روبل می‌شود. این یک تناسب مطلوب نه تنها برای صادرکنندگان، بلکه برای سایر شرکت هایی است که عموماً به عنوان دارایی‌های شبه ارزی تلقی می‌شوند. بنابراین، سرمایه گذاران برای محافظت طولانی مدت از پس اندازشان در برابر تورم و کاهش ارزش روبل، سهام می خرند.»

بیشترین رشد و کاهش:

تا ساعت 2:48 بعدازظهر به وقت مسکو، سهام عادی بانک سنت پترزبورگ با افزایش 9.1 درصدی، در میان رهبران رشد سهام قرار گرفت و اخبار دیروز مبنی بر آن است که در روز 26 سپتامبر، سهامداران این موسسه اعتباری در یک اجلاس فوق‌العاده در خصوص پرداخت سود نیمه اول سال بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

در ادامه ی خبر ها همچنین، سهام های Russneft ، Qiwi ،  Beluga، Sollers و Aeroflot نیز به ترتیب به میزان ، 4.76 ، 4.53 ، 2,96 ، 2,77 و 2,64 درصد رشد محسوس داشتند.

و سهام های RusHydro ، X5 Retail Group ، Globaltruck ، Sovkomflot و Far East Shipping Company به ترتیب به میزان، 1,97 ، 1,9 ، 1,77 ، 1,64 و 1,42 درصد کاهش قابل توجهی پیدا کردند.

در عین حال، سهام TGC-1 با 1.38 درصد کاهش نسبت به اعلام سود خالص شرکت تحت استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی که در نیمه اول سال 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و به 4.9 میلیارد روبل رسیده است، واکنش کمتری نشان می دهد. EBITDA TGC-1 برای مدت مشابه با 17.5٪ کاهش به 12.68 میلیارد روبل رسید.

پیش بینی‌ها

ناتالیا پیریوا، تحلیلگر فینام اعلام کرد:« ما معتقدیم که بازار روسیه در صورت عدم وجود اخبار شدیدا منفی، برای هفتمین روز متوالی معاملات را در محدوده مثبت به پایان خواهد رساند.»

https://1prime.ru/Stocks/20230804/841298797.html

 

سیرالئون اظهار داشت که از مشارکت لوک اویل در تولید نفت استقبال می نماید(5 آگوست_پرایم)

محمد یونگاوو، سفیر جمهوری سیرالئون در روسیه، به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که فری تاون از مشارکت لوک اویل در توسعه میدان‌های نفتی سیرالئون استقبال می نماید.

او بیان کرد:« شما نمی‌توانید با نادیده گرفتن وجود لوک اویل و یا روس نفت، در زمینه تولید نفت تجارت کنید. مشارکت لوک اویل در توسعه نفت سیرالئون،  باعث خرسندی ماست.»

این سفیر خاطرنشان کرد که در آخرین نشست روسیه و آفریقا، وی اعلام کرد که مسکو و فری تاون باید به توافق بر سر کارگروه در زمینه انرژی برگردند.

وی افزود:« ما در سال 2020 اجلاسی داشتیم. من معتقدم که روسیه در زمینه انرژی الکتریکی چیزهای زیادی برای ارائه دارد.»

https://1prime.ru/oil/20230805/841304650.html

 

اقتصاد روسیه تا پایان سال 2023 قطعا بیش از 2 درصد رشد خواهد کرد(5آگوست_کامرسانت)

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه، اعلام کرد که تا پایان سال 2023، اقتصاد این کشور قطعاً بیش از 2 درصد رشد خواهد کرد. با این حال، وی خاطرنشان کرد که وزارت، ارقام دقیق را بعداً ارائه خواهد کرد.

آقای رشتنیکوف در طی یک سفر کاری به قلمرو آلتای به نقل از خبرگزاری تاس اظهار داشت:« اقتصاد روسیه، قطعا بیش از 2٪ رشد خواهد کرد، اما بیایید منتظر اعداد مشخص باشیم. ما اکنون در مرحله پیش بینی هستیم. به همین علت، همه نه تنها به ارزیابی امسال، بلکه نسبت به ارزیابی سال های آینده نیز علاقه مند هستند. ما در ماه آگوست این کار را به اتمام می رسانیم، بنابراین تمام ارقام را ارائه خواهیم داد و همه چیز را تفسیر خواهیم کرد.»

به گفته وزارت اقتصاد روسیه، تولید ناخالص داخلی روسیه در نیمه اول سال جاری 1.4 درصد در سال رشد کرد، در سه ماهه دوم نیز به میزان 4.6 درصد رشد داشته است. در ۲۵ ژوئیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طی نشستی درخصوص مسائل اقتصادی اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به طور کامل کاهش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ را پوشش خواهد داد. همچنین وی خاطرنشان کرد که خطرات افزایش تورم وجود دارد و دستور داد تا ثبات قیمت در اقتصاد حفظ شود.

https://www.kommersant.ru/doc/6147093

 

روسیه در ماه ژوئیه دومین تامین کننده گاز اسپانیا شد(5 آگوست_اربکا)

بر اساس گزارش شرکت انرژی اناگس، روسیه در ماه ژوئیه دومین عرضه کننده گاز به اسپانیا شد.

روسیه 8764 گیگا وات ساعت گاز طبیعی مایع عرضه کرده است که 27.6 درصد از کل عرضه این منبع در ماه ژوئیه به اسپانیا را تشکیل می دهد. در مقایسه با ژوئیه 2022، مادرید شروع به خرید 2 هزار دلاری و گیگا وات ساعت بیشتر کرد. در مجموع، برای دوره ماه آگوست 2022 تا ژوئیه 2023، روسیه 75.5 هزار گیگا وات ساعت به اسپانیا گاز عرضه کرده است.

الجزایر تبدیل به عرضه کننده اصلی گاز اسپانیا شد و سهم آن 28.7 درصد از کل مقدار گاز طبیعی مایع خریداری شده در ماه بود.

تا پایان ژوئن، روسیه از نظر عرضه گاز طبیعی مایع به اسپانیا در رتبه اول قرار گرفته بود. و در ماه ژوئیه این کشور مقدار 7673 گیگاوات ساعت گاز از روسیه دریافت کرده است که بیش از یک چهارم کل حجم واردات را به خود اختصاص داده است.

در اواسط ماه ژوئن، پاتریک پویان، مدیر عامل اجرایی توتال‌انرژیز، اعلام کرد که کشورهای اروپایی با وجود فشارهای ایالات متحده، با ادامه واردات گاز طبیعی مایع از روسیه موافقت کردند. وی خاطرنشان کرد؛ اتحادیه اروپا در سال 2022، میزان 15 میلیون تن گاز طبیعی مایع از روسیه وارد کرده است که یک ششم کل نیاز کشورهای عضو این اتحادیه که به میزان 100 میلیون تن است، می‌باشد.

کشورهای اتحادیه اروپا در ماه دسامبر سقفی برای قیمت گاز وضع کردند و خرید آن را از قطر، آمریکا و دیگر کشورها افزایش دادند. در پایان سال گذشته، اتحادیه اروپا تبدیل به اصلی ترین خریدار گاز طبیعی مایع شد و از چین، کره جنوبی و ژاپن جلو افتاد. در شرایطی که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل آغاز جنگ روسیه و اوکراین اعمال شده است، عرضه گاز روسیه به اروپا کاهش یافته است. در همان زمان، قیمت گاز در اتحادیه اروپا در سال 2022 به سطوح بی سابقه ای یعنی، به بالای 3000 دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید.

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/64ce05609a7947d0fc246909

 

برنامه قزاقستان از عرضه صد هزار تنی نفت از طریق دروژبا به آلمان در ماه آگوست(6 آگوست ،اینترفاکس)

به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی جمهوری قزاقستان، این کشور قصد دارد تا صد هزار تن نفت را از طریق خط لوله دروژبا در ماه آگوست سال جاری به آلمان عرضه کند.

قرار است نفت در مسیر ایستگاه جمع آوری نفت سامارا و برای عرضه بیشتر آن در مسیر اداموا زاستاوا در آلمان از ذخایر شرکت Karachaganak Petroleum Operating B.V منتقل شود.

بر اساس اعلام این وزارتخانه:« در بازه زمانی 3 تا 5 آگوست 2023، 11.6 هزار تن نفت در ایستگاه پمپاژ نفت bolshoy chagan دریافت شد و مابقی از 6 تا 29 آگوست دریافت خواهند شد.»

این وزارت خانه اعلام کرد:« حمل و نقل در مسیر ایستگاه جمع آوری نفت سامارا برنامه ریزی شده است که در بازه زمانی 25 تا 29 آگوست سال جاری انجام می‌شود، تحویل در مسیر ایستگاه جمع آوری نفت اداموا زاستاوا، در آخرین روزهای آگوست 2023، تقریباً در بازه زمانی 28 تا 30 اوت، انتظار می رود.»

پیش از این رسانه‌ها گزارش داده بودند که یکی از دو انشعاب خط لوله نفت دروژبا به سمت آلمان، روز یکشنبه به دلیل نشتی در قسمتی در لهستان قطع شده است. انشعاب دوم خط لوله بدون تغییری کار می‌کند.

قزاقستان تا ابتدای ژوئیه 290 هزار تن نفت به آلمان منتقل کرده است. برای سال 2023، شرکت قزاق کزترانس‌اویل، سهمیه ای از سوی شرکت ترانس نفت روسیه برای انتقال 1.2 میلیون تن نفت قزاقستان از طریق خط لوله دروژبا به آلمان در اختیار گرفت. اولین بخش در فوریه 2023 به آلمان ارسال شد.

نفت قزاقستان از طریق دروژبا به یک پالایشگاه نفت در شهر شودت که متعلق به روس نفت بود، عرضه می‌شود، اما در سپتامبر 2022 تحت کنترل آژانس شبکه فدرال آلمان قرار گرفت. شرکت Rosneft Deutschland زیرمجموعه روس نفت، حدود 12٪ از ظرفیت پالایش نفت آلمان را به خود اختصاص داد، این یکی از بزرگترین فعالان در بازار سوخت منطقه ای بود. ظرفیت پالایشگاه شودت 11.6 میلیون تن فرآورده نفتی در سال است. از مرحله طراحی، این کارخانه از نظر تاریخی با خط لوله نفت دروژبا و میادین نفتی روسیه مرتبط بوده است.

https://www.interfax.ru/business/915017

 

فوربز : توافق روسیه و مالزی بر سر شروط توافقنامه مالیاتی جدید(7 آگوست 2023، 08:13_کامرسانت)

فوربز به نقل از منابع گزارش می دهد که روسیه و مالزی شروط توافقنامه جدیدی را برای اجتناب از مالیات مضاعف تصویب کرده اند.  به گفته آنها، امضای آن ممکن است در ماه جاری انجام شود.  توافقنامه مالیاتی فعلی روسیه با مالزی در سال 1987 منعقد شده است و قدیمی ترین توافقتامه مالیاتی موجود است.

به گفته این نشریه , توافقنامه جدید نرخ کلی مالیات تکلیفی بر سود سهام را 15 درصد پیش بینی می‌کند. برای مشمولانی که حداقل 25 درصد از سرمایه شرکت پرداخت کننده سود سهام را در اختیار دارند، نرخ کاهش 10 درصدی در نظر گرفته می‌شود. سود سهام سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی «روس نانو» از پرداخت مالیات معاف می‌شود.  مالیات بر درآمد بهره ای به میزان 10٪ ، برای پرداخت مجوز 10٪، حمل و نقل 0٪ و برای دستمزد خدمات فنی 10٪ اختصاص داده می‌شود.

در ماه ژوئن وزارت دارایی روسیه، لیست سیاه مالیات دهندگان را دو برابر کرد که در آن کشورهای غیردوست از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کشورهای عمده اتحادیه اروپا را اضافه شدند. این آژانس به کامرسانت اعلام کرد که کشورهایی که پس از قرار گرفتن در لیست سیاه اتحادیه اروپا، تبادل اطلاعات با روسیه را متوقف کردند به این لیست اضافه شدند.

https://www.kommersant.ru/doc/6147495

 

انتظار مصر از جذب حجم بالای سرمایه گذاری‌ها از روسیه(7 آگوست_ریانووستی)

حسام هیبا ، رئیس اداره کل سرمایه گذاری و مناطق آزاد مصر اظهار داشت که مصر در تلاش برای جذب سرمایه گذاری بیشتر، از روسیه است.

هیبا در یک کنفرانس مطبوعاتی مدیریتی در پاسخ به سوال خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد:« روسیه برای سرمایه گذاری‌های زیادی در مصر حضور دارد. آنها در صنایعی مانند صنایع غذایی، نفت و مهندسی سرمایه گذاری می‌کنند.»

به گفته وی، بحران اوکراین بر سرمایه گذاری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما وی افزود که «مصر از همه شرکت های روسی استقبال می‌کند تا زمانی که آنها ممنوع نشده باشند».

وی تصریح کرد:« ما اکنون در حال تلاش برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری روسیه در مصر هستیم.»

در جریان نشست روسیه و آفریقا در پایان ماه ژوئیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرده بود که روابط فدراسیون روسیه و مصر ماهیت استراتژیک دارد، دو کشور پروژه‌های مشترک زیادی دارند.

https://ria.ru/20230807/investitsii-1888636635.html

 

واردات ترکیه از روسیه به اوج خود رسید(7 آگوست_اربکا)

خرید ترکیه از روسیه در آگوست 2022 به اوج خود رسید. بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه، ارزش واردات از روسیه به 6.3 میلیارد دلار رسید. در ژوئن 2023، این حجم به 2.91 میلیارد دلار، یعنی به سطح قبل از اعمال تحریم ها علیه روسیه کاهش یافت. کارشناسان این موضوع را به کاهش قیمت منابع روسیه نسبت می دهند.

https://www.rbc.ru/economics/07/08/2023/64cc1a1e9a79477295a18ebb

دستیابی هند به کمترین قیمت نفت روسیه(7 آگوست_لنتا)

بلومبرگ با اشاره به داده‌های وزارت صنعت و تجارت این کشور می نویسد: میانگین هزینه نفت روسیه برای خریداران از هند از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، زمانی که شرکت های روسی شروع به جستجوی بازارهای جدید برای فروش نفت خام کردند، به حداقل رسیده است.

هر بشکه نفت روسیه، با احتساب هزینه حمل و نقل، 68.17 دلار برای خریداران هزینه دارد. در ماه می، قیمت 70.17 دلار و یک سال پیش بیش از 100 دلار بود.

این هزینه مستقیماً با سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه نفت روسیه مرتبط نیست، زیرا شامل بیمه و حمل و نقل نمی‌شود. با این حال، این شاخص امکان دنبال کردن رنج قیمت را فراهم می‌کند.

نفت روسیه برای هند ارزان ترین نیست. عرضه از عراق در ماه ژوئیه 67.1 دلار در هر بشکه بوده است. اما هزینه نفت عربستان بسیار بالاتر و به مبلغ 81.78 دلار است.

در این زمینه، همانطور که قبلاً توسط شرکت تحلیلی کپلر محاسبه شده بود، عرضه نفت روسیه به هند به میزان 2.09 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن در مقابل 2.11 میلیون بشکه در ژوئیه در حال کاهش است و در ماه آگوست ممکن است حتی بیشتر از این کاهش یابد و به حداقل خود از ابتدای سال برسد. تحلیلگران انتظار بهبود زودتر از ماه اکتبر را ندارد.

در عین حال، برعکس این موضوع، تحلیلگران رفینیتیو بر این باورند که در ماه ژوئیه، عرضه به حداکثر 2.08 میلیون بشکه در روز رسیده است.

https://m.lenta.ru/news/2023/08/07/min/amp/

 

به گفته سفیر فدراسیون روسیه، این کشور و قطر روی پروژه‌هایی به ارزش بیش از 160 میلیارد روبل کار می‌کنند(7 آگوست-کامرسانت)

دیمیتری دوگادکین سفیر روسیه در قطر اعلام کرد که روسیه و قطر بر روی پروژه‌های مشترک به ارزش بیش از 160 میلیارد روبل کار می‌کنند. به گفته وی، در سه ماهه اول سال 2023، مبادلات تجاری بین دو کشور حدود 70 میلیون ریال قطر (بیش از 19 میلیون دلار) بوده است.

همکاری ما در حوزه سرمایه گذاری در حال گسترش است. شرکت Qatar Investment Authority در شرکت های روسی پیشرو سرمایه گذاری می‌کند. وی به ریانووستی اعلام کرد که مشارکت با صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه به صورت موفقیت آمیز در حال توسعه است.

این سفیر، حمل و نقل و لجستیک را یک زمینه امیدوارکننده برای همکاری می داند. اول از همه، موضوع صحبت در مورد پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است.

https://www.kommersant.ru/doc/6147459

 

رشد 36.5 درصدی حجم مبادلات تجاری میان روسیه و چین در مدت هفت ماه(8 آگوست _کامرسانت)

به گزارش اداره کل گمرک جمهوری خلق چین، در ژانویه تا ژوئیه، گردش تجاری بین روسیه و چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 36.5 درصد افزایش یافته و به 134.1 میلیارد دلار رسیده است. صادرات چین به روسیه با 73.4 درصد افزایش به 62.54 میلیارد دلار و واردات کالاها و خدمات روسیه با 15.1 درصد افزایش به 71.55 میلیارد دلار رسید.

تراز مثبت روسیه برای دوره گزارش شده به 9 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 تقریباً 2.7 برابر کاهش یافته است. در ماه ژوئیه حجم تجارت بین دو کشور به 19.48 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ژوئن، 6.4 درصد کاهش داشته است.  واردات از روسیه به صورت ماهانه با 18.3 درصد کاهش به 9.2 میلیارد دلار رسید.

ماکسیم اورشکین، دستیار رئیس جمهور روسیه، چین را شریک کلیدی روسیه خواند که اتحادیه اروپا را در رابطه با تجارت با روسیه دور زده است. نخست وزیر روسیه، میخائیل میشوستین، اعلام کرد که 70 درصد از پرداخت های فرامرزی بین دو کشور به روبل و یوان انجام می‌شود. در پایان سال 2022، گردش تجاری بین روسیه و چین با 29.3 درصد رشد به 190.27 میلیارد دلار رسیده است که این یک رکورد محسوب می‌شود.

https://www.kommersant.ru/doc/6148133

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما