معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول مردادماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دیدار سرکنسول ایران در ارزروم با رییس اتاق صنایع و بازرگانی ارزروم

محمد ابراهیمی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم با سعیم اوز‌آک‌آلین، رییس هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی ارزروم و عضو هیئت مدیره اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه دیدار کرد. سرکنسول ایران در این ملاقات در راستای بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ضمن معرفی برخی از ظرفیت‌های ایران در حوزه تجارت و تامین برخی از کالاهای مورد نیاز شرق ترکیه و ارزروم از ایران بویژه مصالح عمرانی جهت استفاده در مناطق زلزله زده و همچنین معرفی مناطق آزاد ماکو و ارس در نزدیکی جمهوری ترکیه پیشنهاد نمود تا با برنامه‌ریزی برگزاری نشست‌های مشترک در دو طرف، نمایندگان مناطق آزاد و اتاق‌های بازرگانی دو کشور بویژه استان ارزروم و استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نسبت به معرفی ظرفیت‌ها و تسهیلات قابل ارائه اقدام نمایند و برای آغاز کار، هیاتی از منطقه آزاد ارس به ارزروم سفر کند.

آقای اوز‌آک‌آلین نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات و قدردانی از حضور سرکنسول ایران در محل اتاق بازرگانی، عدم توسعه راه‌های مواصلاتی به مرز ترکیه در داخل جمهوری اسلامی ایران بویژه عدم تکمیل جاده خوی – رازی را از عوامل منفی تاثیرگذار در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور عنوان کرد و اعلام داشت که این موضوع همواره در سطح اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه (TOBB) نیز مطرح و پیگیری می‌شود و اعلام آمادگی کرد تا از شرکت G.T.İ (شرکت بهره برداری‌های گمرک و گردشگری)، به عنوان مجری طرح‌های توسعه و نوسازی گمرکات زمینی ترکیه جهت حضور در ارزروم و مذاکره در این خصوص دعوت بعمل آورد. وی همچنین در راستای معرفی ظرفیت‌های تولید مصالح عمرانی ایران در راستای تامین نیازهای مناطق زلزله زده جنوب ترکیه اعلام آمادگی نمود تا پاییز یا زمستان امسال با هیاتی متشکل از فعالین اقتصادی استان و همچنین پیمانکاران ساختمانی منطقه به استان آذربایجان شرقی سفر کند. (2023/08/03، ارزروم)

سفر اعضای اتاق صنایع و بازرگانی اسکندرون-حاتای به آلمان

هیئتی متشکل از برخی اعضای اتاق صنایع و بازرگانی اسکندرون-حاتای در نشستی با موضوع "نقش بخش خصوصی اروپا در بازتوانبخشی تجارت در مناطق زلزله زده" که به میزبانی اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه و اتحادیه اتاق‌های صنایع و بازرگانی آلمان در شهر برلین برگزار شد شرکت کردند. این نشست با موضوع بررسی چگونگی احیا و توان بخشی مجدد مناطق آسیب دیده از زمین لرزه جنوب ترکیه برگزار و با پیام‌های ویدیویی رییس جمهور ترکیه و صدراعظم آلمان نیز مورد حمایت قرار گرفت. حصارجیکلی‌اوغلو، رییس اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه در کنفرانس برگزار شده از فعالان اقتصادی آلمان خواست تا با تامین کنندگان مناطق زلزله زده ترکیه همکاری نموده و در زنجیره تامین خود از آنان بهره گیرند.

رییس اتحادیه اتاق‌های صنایع و بازگانی آلمان نیز در این نشست گفت: «ما نیز به عنوان فعالان اقتصادی؛ متعهد می‌شویم که به منظور کمک نمودن شرکای ترک ما به خودشان از ایشان حمایت به عمل آوریم». هدف ما باید این باشد که کمک کنیم تا شرکت‌های موجود در مناطق زلزله زده هرچه سریعتر بتوانند فعالیت خود را مجددا از سر گرفته و سفارشات بیشتری دریافت کنند».

رییس اتاق صنایع و بازرگانی اسکندرون نیز در این نشست گفت: «اینطور تخمین زده می‌شود که آثار تخریباتی با چنین وسعت گسترده‌ای سالیان سال پابرجا بوده و ادامه داشته باشد. به موازات این مسئله لازم است تا حمایت‌ها و کمک‌ها نیز برای سال‌های بسیار ادامه داشته و در این خصوص نیز طرح‌های حمایتی و بلاعوض اتحادیه اروپا در مناطق زلزله زده به منظور تسهیل دسترسی به منابع مالی حائز اهمیت است. بویژه تسهیلات با بهره کم و دوره بازپرداخت طولانی در راستای احیای مجدد حیات اقتصادی و تجاری بسیار موثر خواهد بود». (2023/07/19، حاتای)

مشکل تغییرات نرخ برابری ارز در صادرات غازی‌آنتپ

صادرات در استان غازی‌آنتپ که به عنوان بزرگترین شهر صنعتی و صادراتی ترکیه شناخته می‌شود طی 6 ماهه نخست سال 2023 با کاهش روبرو بود. درحالی که تلاش برای جبران کاهش رخ داده در نیمه دوم سال جاری ادامه دارد؛ بالا بودن نرخ برابری ارز موجب افزایش هزینه‌های تولید شده است.

تونجای ییلدیریم، رییس اتاق بازرگانی غازی‌آنتپ ضمن اعلام این مطلب گفت این کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته نزدیک به دو درصد می‌باشد. طبیعتا رکود و افت عمومی رخ داده در اقتصاد جهانی نیز در این امر تاثیرگذار بوده است. بویژه افت بهره‌وری اقتصادی در شرکای مهم تجاری ترکیه مانند اروپا نیز موجب کاهش صادرات خواهد بود».

وی ادامه داد: «علاوه بر عوامل خارجی، افت ارزش لیره ترک در مقابل سایر ارزهای جهانی، افزایش دهنده هزینه‌های صادرات بوده و از توان رقابتی ما می‌کاهد. افزایش نرخ برابری ارز هر اندازه هم به منزله امتیاز برای صادرکنندگان به نظر برسد، افزایش در قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید را در پی داشته، قدرت رقابت صادرکنندگان را کاهش می‌دهد و صادرکننده در امر قیمت گذاری با مشکل روبرو خواهد شد. در حالی که قطع زنجیره تامین در نتیجه تاثیرات پاندمی‌کرونا و جنگ اوکراین-روسیه همچنان ادامه داشت؛ فاجعه قرن (زمین لرزه جنوب ترکیه) نیز رخ داد. روند احیا و بازسازی در منطقه‌ای که سهم ده درصدی از صادرات ترکیه را دارد همچنان ادامه داشته و روند بازسازی هنوز به پایان نرسیده است». (2023/07/24، غازی‌آنتپ)

بازدید رییس منطقه 8 سازمان دولتی امور آب ترکیه از سد باش‌کوی خنس ارزروم

رییس منطقه 8 سازمان دولتی امور آب ترکیه ضمن بازدید از سد باش‌کوی واقع در بخش خنس استان ارزروم از روند اجرای پروژه احداث تاسیسات آبرسانی این سد بررسی به عمل آورد. با اتمام روند احداث این سد و تاسیسات آبرسانی آن قریب به 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ارزروم تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد گرفت.

ارتفاع این سد از پی برابر با 101 متر بوده و ظرفیت ذخیره 166 میلیون متر مکعب آب را در پشت خود خواهد داشت. همچنین بر اساس نرخ‌های سال 2023، بهره‌برداری از این سد سالیانه مبلغ 23 میلیون و 210 هزار لیره ترک به اقتصاد ترکیه کمک خواهد کرد. (2023/07/27، ارزروم)

آبیاری 431 هکتار از اراضی کشاورزی توسط سد یرینجه در مالاتیا

احمد عاکف بالتا، مدیر کل سازمان دولتی امور آب ترکیه ضمن بیان این مطلب که با بهره‌برداری سد یرینجه واقع در بخش مرکزی استان مالاتیا 431 هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبرسانی قرار خواهند گرفت گفت پیشرفت فیزیکی در اجرای این پروژه در حال حاضر در حدود 5% می‌باشد. وی همچنین با بیان این مطلب که با کشاورزی آبی امکان کاشت و برداشت محصولات بیشتر توسط کشاورزان منطقه فراهم خواهد آمد افزود با بهره‌برداری این سد و با اعداد و ارقام سال 2023 کشاورزان سالیانه 22 میلیون و 573 هزار لیره ترک بیشتر درآمد خواهند کسب کرد.

ارتفاع این سد از پی 47.5 متر، دارای دیواره با هسته رسی بوده که ظرفیت ذخیره 2.42 میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت. (2023/07/25، مالاتیا)

تهدید مشاغل مرتبط با حیات دریاچه وان بر اثر کاهش آب این دریاچه

تغییرات اقلیمی‌کره زمین و کاهش آب دریاچه وان که محل ارتزاق 20 هزار نفر می‌باشد، موجب تاثیرپذیری 10 پناهگاه ماهیگیری در این دریاچه در پی افت شدید سطح آب شده و زندگی افراد بسیاری که با ماهیگیری از این دریاچه گذران زندگی می‌کنند را با خطر روبرو کرده است. رییس اداره ماهیگیری و شیلات مدیریت کشاورزی و جنگلداری استانداری وان در اینباره گفت: «به منظور مقابله با این وضعیت این پناهگاه‌های ماهیگیری از وجود شن و ماسه و تخته‌سنگ‌ها پاکسازی خواهند شد. کاهش آب دریاچه وان موجب به خطر افتادن 10 پناهگاه ماهیگیری از 12 پناهگاه موجود در ساحل این دریاچه شده است. دریاچه وان دارای 80 قایق ماهیگیری و دریاچه ارچک نیز دارای 2 قایق ماهیگیری می‌باشد. همچنین دریاچه ارچک نیز دارای یک پناهگاه ماهیگیری است. در بسیاری از این پناهگاه‌ها ارتفاع آب به کمتر از نیم متر کاهش یافته است و این درحالیست که لازم است تا ارتفاع آب در این نقاط حداقل بالای نیم متر باشد و در صورت عدم اتخاذ تدابیر در این خصوص؛ ماهیگیران به شدت از این وضعیت متاثر خواهند شد». (2023/07/31، وان)

افتتاح نیروگاه خورشیدی برق در وان

افتتاح نیروگاه خورشیدی برق در منطقه ادرمیت استان وان با حضور عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه انجام شد. این نیروگاه خورشیدی در مساحتی به وسعت 78 هکتار و با ظرفیت 55.6 مگاوات به احداث رسیده است. وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در سخنان خود در مراسم افتتاحیه این نیروگاه خورشیدی ضمن اشاره به انجام بالغ بر 37 میلیارد و 660 میلیون لیره ترک انواع سرمایه گذاری‌ها در وان در دوران قدرت حزب عدالت و توسعه به تشریح این موارد پرداخته و ابراز داشت بدون تبعیض قائل شدن میان غرب و شرق کشور؛ سرمایه گذاری‌های بسیاری در امر حمل و نقل و ارتباطات انجام داده‌ایم. (2023/07/27، وان)

سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد لیره‌ای در حوزه انرژی خورشیدی در قهرمان‌مرعش

یک نیروگاه خورشیدی برق با توان اسمی 120 مگاوات و قابلیت ذخیره انرژی تولیدی؛ با سرمایه‌گذاری 1 میلیارد و 244 میلیون لیره‌ای بخش خصوصی در بخش پازارجیک استان قهرمان‌مرعش به احداث خواهد رسید. واحد ذخیره برق این نیروگاه دارای ظرفیت 120 مگاوات‌ساعت بوده، در مساحتی به وسعت حدود 0.5 هکتار ساخته و دارای باتری‌های لیتیوم-یونی و فناوری هیدروژنی ذخیره برق خواهد بود. همچنین این نیروگاه در مساحتی به وسعت تقریبی 235 هکتار ساخته خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در این نیروگاه سالانه حداکثر 240 گیگاوات ساعت برق تولید شود. (2023/07/23، قهرمان‌مرعش، لینک منبع خبر)

افزایش ظرفیت‌های انرژی خورشیدی در استان الازیغ

شهرداری الازیغ در نظر دارد با ساخت یک نیروگاه خورشیدی در مساحتی به وسعت 19 هزار مترمربع سالیانه 1 میلیون و 800 هزار کیلووات‌ساعت انرژی برق تولید کند. این نیروگاه با هدف مقابله با تغییرات اقلیمی‌کره زمین در سال‌های اخیر و نزدیک به تصفیه خانه فاضلاب شهر به احداث خواهد رسید. شهردار الازیغ در اینباره گفت: «از اواخر سال 2021 میلادی با تولید برق مورد نیاز خود از طریق نیروگاه خورشیدی هم به اقتصاد و هم محیط زیست کمک کرده‌ایم. این نیروگاه خورشیدی که در مرحله طرح‌ریزی می‌باشد دارای توان 10 مگاوات خواهد بود». (2023/07/25، الازیغ)

رقابت غلات آرداهان با گندم و جو اوکراین

مسئله احتیاج جهان به غلات اوکراین با مخالفت روسیه با تمدید تفاهم نامه غلات با اوکراین یک بار دیگر به موضوع روز بدل شده است. در راستای مرتفع نمودن نیاز جهان به غلات اوکراین؛ در آرداهان که در این منطقه واقع شده سیلوهای ذخیره گندم و جو ساخته خواهد شد و از کشاورزان منطقه در راستای کاشت غلات و گندم حمایت به عمل خواهد آمد و مشوق‌هایی ارائه خواهد شد.

نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از استان آرداهان پس از تشکیل جلسه در آرداهان با مسئولان دفتر فرآورده‌های خاکی ضمن بیان این مطلب که دیدار با ابوبکر گیزلی‌گیدر، معاون وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه و دفتر فرآورده‌های خاکی مثبت بوده است گفت در منطقه سیلوهای جدید ذخیره گندم و جو ساخته خواهد شد. وی همچنین خاطر نشان شد حمایت‌هایی جهت تهیه گندم و جو برای کشاورزان نیز منطقه ارائه خواهد شد. (2023/07/24، آرداهان)

افزایش تولید سبزی و صیفی در استان ارزنجان

با اجرای طرح‌‌های مدیریت کل تولیدات نباتی وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه در ارزنجان و کمک‌های دولتی مدیریت کشاورزی و جنگلداری استانداری ارزنجان؛ تولید سبزی و صیفی در این استان رو به افزایش است. کشاورزان استان ضمن بیان این مطلب که دولت نشاء سبزی و صیفی با کیفیت مقاوم در برابر بیماری‌های نباتی در میان کشاورزان توزیع نموده از مدیریت کشاورزی و جنگلداری استان و تیم فنی آن پیرامون کمک‌های صورت گرفته قدردانی کردند.

مدیر جنگلداری و کشاورزی استانداری ارزنجان نیز ضمن بازدید از اراضی تحت کشت در قالب این طرح‌ها ابراز داشت طرح‌های مورد بحث با هدف افزایش تولید سبزی و صیفی در منطقه آناتولی شرقی تنها در استان ارزنجان در حال اجرا می‌باشد. وی با تاکید بر اینکه در تولیدات فضای باز، بویژه تولید فلفل کاپی و نیز گوجه ربی برای این اداره حائز اهمیت است افزود در این راستا 1 میلیون و 100 هزار نشاء در میان کشاورزان توزیع گردیده که توسط 285 کشاورز در نزدیک به 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است. وی همچنین تصریح کرد 75% از این کمک‌ها بلاعوض بوده است. (2023/07/23، ارزنجان)

انتظار ثبت رکورد در برداشت سیب‌زمینی در سیواس

انتظار می‌رود برداشت محصول سیب‌زمینی در استان سیواس که مقام نخست در تولید سیب‌زمینی در انواع بذری و خوراکی را در ترکیه به خود اختصاص داده است در سال جاری رکوردی تازه از خود به ثبت برساند. در سال 2023 میلادی؛ 1800 هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت کشت سیب‌زمینی نوع مورد استفاده در بذرکشی و 7200 هکتار از اراضی آن نیز تحت کشت نوع خوراکی سیب‌زمینی می‌باشد که در نتیجه انتظار می‌رود در سال جاری میلادی 74 هزار تن سیب‌زمینی بذری گواهینامه‌دار و 360 هزار تن سیب‌زمینی خوراکی در استان سیواس تولید گردد. (2023/07/31، سیواس)

مراحل پایانی احداث مرکز جهانی تجارت زردآلو در مالاتیا

صلاح‌الدین گورکان، شهردار مالاتیا و رمضان اوزجان، رییس بورس کالای مالاتیا ضمن بازدید از مرکز جهانی تجارت زردآلو در مالاتیا؛ مراحل نهایی احداث این مرکز را مورد ارزیابی قرار دادند. شهردار مالاتیا در اینباره گفت: «طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود این مرکز از 15 آگوست سال جاری به بهره‌برداری رسیده و خدمت رسانی به شهروندان را آغاز کند. این مرکز با بهره‌گیری از استانداردهایی بالاتر از سطوح استانداردهای بین‌المللی احداث شده و برازنده شهر مالاتیا می‌باشد. ما به مالاتیا "پایتخت زردآلوی جهان" می‌گوییم و 80% از زردآلوی خشک جهان نیز در مالاتیا تولید می‌گردد. از سال‌ها پیش تاکنون صادرات زرد‌آلو در مالاتیا سالانه 300-200 میلیون لیره بوده است. این درحالیست که مجموع حجم تجارت جهانی زردآلو عددی برابر با 5 میلیارد دلار می‌باشد. با عرضه و فرآوری بهداشتی زردآلو در مالاتیا این امکان را خواهیم داشت که این عدد را حداقل تا 2 میلیارد دلار افزایش دهیم و این به معنای ایجاد ثروت ده برابری خواهد بود».

این مرکز علاوه بر دارا بودن واحد های تجاری فروشگاهی در 7 الگوی مختلف، دارای سالن‌های کنفرانس، آزمایشگا‌ه‌ها، اتاق‌های ترجمه همزمان، ساختمان اداری، اتاق‌های جلسه، انبارهای امانات، موزه زردآلو، شعب بانک‌ها، کتابخانه، پناهگاه و نیز بسیاری امکانات رفاهی دیگر می‌باشد. (2023/07/25، مالاتیا)

اجرای پروژه رباتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه سوتچو امام قهرمان‌مرعش

دکتر آلپتکین یاسیم، رییس دانشگاه سوتچو امام قهرمان‌مرعش از فعالیت‌های رباتیک صورت گرفته در قالب پروژه همکاری ربات K220 اراسموس+ اتحادیه اروپا موسوم به "RoboCoop" این دانشگاه که مجری این پروژه نیز می‌باشد بازدید به عمل آورد.

وی در این بازدید ضمن بررسی پپر-ربات اجتماعی انسان‌نمای تهیه شده برای دانشگاه سوتچو امام قهرمان‌مرعش و کسب اطلاعاتی در خصوص فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای به اجرا در آمده در قالب این پروژه؛ با این ربات گفتگو داشته و ابراز داشت هر گونه تلاش برای دستیابی به آزمایشگاه‌های با شرایط بهتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن و انتقال نیروی انسانی و دانش کسب شده به این مکان را انجام خواهد داد. (2023/07/31، قهرمان‌مرعش)

جلسه بررسی روند احداث کارخانه هواپیماسازی در قهرمان‌مرعش

خیرالدین گونگور، شهردار قهرمان‌مرعش ضمن ارزیابی جلسه بررسی سرمایه‌گذرای‌های صنایع هوا فضای ترکیه ابراز داشت: «با اجرای سرمایه‌گذرای‌هایی که در قهرمان‌مرعش صورت خواهد گرفت؛ در زمینه صنایع دفاعی پیشرفت‌ بزرگی بدست خواهیم آورد و این امر افزایش اشتغال را در پی خواهد داشت. به همین تولید ارزش افزوده قهرمان‌مرعش نیز ارتقا خواهد یافت».

این جلسه با حضور شهردار قهرمان‌مرعش، رییس هیئت مدیره صنایع هوا فضای ترکیه، رییس کمیسیون کشاورزی و امور روستایی مجلس ترکیه، استاندار قهرمان‌مرعش، نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از استان قهرمان‌مرعش، رییس تشکیلات استانی حزب عدالت و توسعه در قهرمان‌مرعش و شهردار بخش اون‌ایکی‌شوبات قهرمان‌مرعش برگزار شد. (2023/07/30، قهرمان‌مرعش)

احداث کارخانه توسط یک شرکت معتبر ایرانی در وان

قهرمان، بزرگترین تولید کننده شیرآلات ایران در ناحیه صنعتی وان کارخانه تولید شیرآلات احداث کرد. این کارخانه به زودی به افتتاح خواهد رسید و تولید خود را آغاز خواهد کرد. ظرفیت اشتغال در این کارخانه که ساخت در مساحتی به وسعت 3 هکتار آن با سرمایه‌گذرای 150 میلیون لیره ترک از سال 2021 آغاز شده است در فاز اول 300 نفر بوده و قرار است محصولات تولیدی آن به کشورهای دیگر صادر گردد. (2023/07/23، وان)

ساخت هتل 5 ستاره آبگرم در ارزروم

عملیات کلنگ‌زنی احداث یک هتل 5 ستاره آبگرم با ظرفیت 100 اتاق و 160 تختخواب در مساحتی به وسعت 12 هزار و 500 متر مربع انجام شد. ظرفیت اشتغال این هتل 200 نفر بوده و در بخش عزیزیه استان ارزروم واقع شده است. این مراسم با حضور محمت سکمن، شهردار ارزروم، کامل آیدین، معاون رهبر حزب حرکت ملی و نماینده مجلس ترکیه، محمت قاسم گلپینار ، مشاور ارشد رییس جمهوری ترکیه و عبدالرحمان فرات، نماینده حزب عدالت و توسعه از ارزروم در مجلس ترکیه انجام شد. (2023/07/22، ارزروم)

قابل سکونت ترین شهرهای منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه

نشریه آمریکایی فوربز اخیرا در پی یک بررسی اقدام به رتبه بندی سکونت پذیری شهرها نموده که بر اساس آن شهرهای ترکیه نیز بر اساس وضعیت قابل سکونت بودن آن‌ها رتبه بندی شده‌اند. بر این اساس اکثر شهرهای مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه در رتبه‌های آخر ترکیه در این رتبه بندی قرار می‌گیرند. (2023/07/21، سیرت)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما