معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ دوم تیر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ادامه کاهش تورم

تورم سالانه در ماه ژوئن به 2.5 درصد کاهش یافت و به سرعت به سطح قابل قبول 2 درصد نزدیک می‌شود. پس از رسیدن نرخ تورم به 10 درصد در اکتبر سال گذشته، این هشتمین ماه متوالی است که تورم، سیر نزولی در پیش گرفته است. طبق گفته کریستین اسکریور، اقتصاددان ارشد کنفدراسیون صنایع دانمارک، در مقایسه با سال گذشته، قیمت انرژی و حمل‌و‌نقل کاهش یافته است که خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان دانمارکی است. قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی نیز در ماه ژوئن نیز به صورت سالانه، 8.8 درصد کاهش یافت. نیلز فیلیپ کیلدسن، کارشناس سایت خبری بی‌تی معتقد است ممکن است مدتی طول بکشد تا سبد کالای خانواده‌ها ارزانتر شود. وی می‌گوید: در حالی که محصولات اصلی مانند شیر، کره و سایر محصولات لبنی با سرعت بسیار کمتری نسبت به قبل در حال افزایش هستند، قیمت شکر، شکلات، شیرینی و نان به طور قابل توجهی افزایش یافته است و سطح کلی قیمت‌ها را بالا برده است.

منبع: بی تی

افزایش دستمزدها بیشتر از نرخ تورم

افزایش دستمزدهای دانمارکی اکنون از نرخ تورم پیشی گرفته است. ارقام جدید کنفدراسیون کارفرمایان دانمارک (DA) نشان می‌دهد که میانگین دستمزد در بخش خصوصی در سه ماهه دوم سال، 3.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، در حالی که نرخ تورم 3.5 درصد گزارش شده است. ایدا ماری موزبی، اقتصاددان از بانک نوردیا گفت: ترکیبی از کاهش تورم، دستمزدهای بیشتر و حراج‌های بزرگ در مغازه‌ها، رونق خوبی برای خانواده‌ها فراهم کرده است. سال قبل، نرخ تورم بالا دستمزدهای حقیقی را کاهش داده بود. محاسبات نوردیا نشان می‌دهد که کارکنان بخش دولتی نیز از افزایش دستمزد مشابهی برخوردار بوده‌اند.

منبع: تی وی 2

پیشتازی کپنهاگ در گزینه‌های حمل‌و‌نقل پاک

کپنهاگ در آخرین گزارش حمل‌و‌نقل بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای که توسط کمپین شهرهای پاک (CCC) منتشر شده، رتبه اول را کسب کرد. در این ارزیابی، 42 شهر اروپایی بر اساس پیشرفت آنها در زمینۀ دسترسی به حمل‌و‌نقل عمومی‌با انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای برای مردم محلی مورد ارزیابی قرار گرفت. گزارش CCC شهرها را بر اساس شاخص‌های متعدد، از جمله دوچرخه‌ها و اسکوترهای الکترونیکی عمومی، خودروهای برقی عمومی، اتوبوس‌های بدون آلایندگی و زیرساخت شارژ وسایل نقلیه الکتریکی عمومی (EV) ارزیابی کرده است. منطقه نوردیک در مجموع امتیاز خوبی کسب کرده و کپنهاگ بالاتر از اسلو در رتبه اول و هلسینکی در جایگاه ششم قرار گرفت. در همین ارتباط شهرهایی مانند لیوبلیانا، بوداپست و میلان به عنوان ستاره‌های در حال ظهور در حمل‌و‌نقل شهری پایدار ظاهر شدند. بدترین عملکردها نیز متعلق به منچستر (بریتانیا) و دوبلین بود که در در انتهای جدول قرار گرفتند.

منبع: cleancitiescampaign.org

گزارش اتحادیه اروپا در خصوص ورود مقامات دولتی به مشاغل خصوصی پس از ترک پست

در گزارش جدید اتحادیه اروپا، دانمارک به دلیل فقدان قانونی برای جلوگیری از ورود وزرای دولت به مشاغل پرسود در بخش خصوصی پس از ترک سیاست، مورد توجه قرار گرفته است. این گزارش که توسط کمیسیون اتحادیه اروپا منتشر شد، جزئیاتی را نشان می‌دهد که چگونه سوئد، فنلاند و هلند در حال معرفی مقررات در این زمینه یا بازنگری در مقررات موجود هستند، اما دانمارک هیچ قانونی برای تنظیم مشاغلی ندارد که وزرا می‌توانند مستقیما پس از ترک پست سیاسی خود، آن‌ها را بپذیرند. در این گزارش آمده است که در دانمارک هیچ گامی‌برای ایجاد قوانینی برای درهای باز و گردان برای وزرا برداشته نشده است. این موضوع در دانمارک نیز موضوع بحث بوده است.

منبع: برلینسکه

تنزل رتبۀ دانشگاه کپنهاگ در رتبه‌بندی جهانی

دانشگاه کپنهاگ در آخرین رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها (QS) روند نزولی داشته است. در حالی که مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) برای دوازدهمین سال متوالی به رکوردشکنی خود در رتبه اول ادامه می‌دهد و ده دانشگاه ایالات متحده در بین 15 دانشگاه برتر قرار دارند، کپنهاگ با 25 پله تنزل نسبت به سال گذشته به رتبه 107 سقوط کرده است. از طرف دیگر، دانشگاه کپنهاگ که در دو سال گذشته رتبه برتر در منطقه نوردیک را در اختیار داشت، اکنون پس از موسسه سلطنتی فناوری سوئد و دانشگاه‌های لوند و اوپسالا به رتبه چهارم سقوط کرده است. رتبه بندی QS بر اساس عواملی از جمله شهرت علمی، شهرت کارفرما، استناد به هر دانشکده، نسبت دانشجو به دانشکده، نسبت اعضای هیئت علمی‌بین‌المللی و نسبت دانشجویان بین‌المللی تعیین می‌شود.

منبع: www.topuniversities.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما