معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته اول مرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تضعیف ارزش پول ملی و لزوم افزایش نرخ بهره در نروژ

دورانی که نروژ به عنوان یک کشور با بهره پایین در مقایسه با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مطرح بود رو به پایان است و تقویت کرون در ماه جولای، منعکس کننده این واقعیت است. تقویت اخیر کرون در حالی است که بهار و تابستان 2023 برای شهروندان نروژی که برای تعطیلات به خارج از کشور سفر کرده‌اند، بسیار گران بوده است؛ به خصوص برای کسانی که به اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و حتی کشور نزدیک به نروژ یعنی دانمارک رفته‌اند. نرخ مبادله یورو از 12 کرون فرا‌تر رفته و نرخ مبادلۀ یک دلار نیز به رکورد 11 کرون رسیده است و برای 100 کرون دانمارک نیز در پایان ژوئن باید تقریبا 160 کرون نروژ پرداخت می‌شد که 15 درصد بیش‌تر از زمان مشابه در سال گذشته است. در مورد تضعیف کرون به توضیحات مختلفی اشاره شده است، از جمله جنگ اوکراین، پیامدهای همه‌گیری کرونا، ادامه تقاضای بالا، مشکلات تولید در چین و افزایش شدید قیمت انرژی که هر یک سهمی در این موضوع داشته‌اند.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/MoBn6m/hoeyere-rente-foerer-til-sterkere-krone?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

کاهش سود غول نفتی نروژ در نیمه دوم سال

سود خالص چهار شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی اروپا از جمله اکوینور نروژ در سه ماهه دوم سال 2023 کاهش داشته است. مهمترین علت این وضعیت، کاهش شدید قیمت گاز و نفت بوده است و در نتیجۀ آن، سود خالص شرکت‌های توتال انرژی فرانسه، رپسول اسپانیا، شل بریتانیا و اکوینور نروژ به شدت کاهش یافته است و کاهش تقاضا برای انرژی نیز به کاهش بیشتر سود منجر شده است، زیرا اقتصاد کشورهای صنعتی بزرگ اروپا از نرخ تورم بالا رنج می‌برند که باعث کاهش تقاضا شده است.

https://english.almayadeen.net/news/Economy/european-energy-giants-record-drastic-profits-drop-in-q2

کاهش شدید فروش خودرو در نروژ

هزاران خودروی فروخته نشده در اسکله درامن (Drammen)، بزرگترین بندر ورودی وسایل نقلیه نروژ، انباشته شده‌‎اند. فروشندگان خودرو از کاهش قابل توجه در فروش در ماه ژوئن خبر می‌دهند و فکر می‌کنند که تا پایان سال این کاهش می‌تواند به 20 درصد برسد. این کاهش به ویژه در مورد گران‌ترین شاسی بلندهای الکتریکی بیشتر است. برخی کارشناسان، نرخ‌های بهره بالای وام‌های خودرو را علت این موضوع می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که شهروندان نروژی با توجه به افزایش قیمت‌ها، رویکرد کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی را در پیش گرفته‌اند. مقامات این بندر می‌گویند که از زمان بحران مالی در سال 2008 چنین وضعیتی مشاهده نشده بود. این وضعیت در حالی است که فروش خودروهای دست دوم به بازار افزایش داشته است. همه این شواهد، نشانگر وضعبت سخت اقتصادی است و برخی از فروشندگان خودرو در نروژ نیز در حال تعدیل کارکنان خود هستند.

https://www.newsinenglish.no/2023/07/11/new-car-sales-crash

کاهش ثبت‌نام دانشجویان خارج از منطقه اقتصادی اروپا در دانشگاه‌های نروژی

شروع اخذ شهریه در دانشگاه‌های نروژ باعث شده است که تعداد دانشجویان غیر منطقه اقتصادی اروپا در این کشور کاهش یابد. ارقام اداره مهاجرت نروژ (UDI) حاکی از کاهش 45 درصدی درخواست ویزای تحصیلی توسط دانشجویان خارج از کشورهای منطقه اقتصادی اروپا است. البته در بودجه امسال نروژ نیز کاهش 70 درصدی دانشجویان غیر منطقه اقتصادی اروپا لحاظ شده است.

معاون وزیر در امور تحقیقات و آموزش عالی نروژ در این خصوص گفت: سیاست جدید در مورد شهریه‌ها قابل تامل است، زیرا نروژ به عنوان یکی از معدود کشورهایی که آموزش رایگان برای دانشجویان بین‌المللی را ارائه می‌دهد، دیگر سالانه یک میلیارد کرون از بودجه خود را در این زمینه هزینه نخواهد کرد. دولت نروژ در اوایل سال جاری تصمیم گرفت این تغییر را به عنوان بخشی از بودجه سال 2023 خود ایجاد کند. با این وجود، مقامات تصمیم گرفتند برخی از گروه‌ها مانند پناهندگان، دانشجویان مبادله‌ای (در قالب برنامه تبادل دانشجو)، داوطلبان دکترا و شهروندان خارجی که درآمد و حقوق برابر با شهروندان نروژی دارند را از این قانون مستثنی کنند. برنامه تبادل دانشجو از جمله طرح‌های مهمی است که کمبود دانشجویان خارجی را جبران می‌کند. در گزارش مربوطه آمده است که در مجموع 10211 دانشجوی بین‌المللی در قالب برنامه تبادل دانشجو برای تحصیل به نروژ آمده‌اند که بسیاری از آنها از آلمان و فرانسه بوده و حدودا همین تعداد دانشجوی نروژی برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند.

https://erudera.com/news/norwegian-universities-witness-sharp-drop-in-non-eea-student-enrollment/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما