معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ارمنستان در هفته دوم مردادماه سال 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ورود گردشگر در سال جاری نسبت به بهترین سال گردشگری سی درصد افزایش داشته است

رافائل گورگیان معاون وزیر اقتصاد روز سوم اوت در جریان بررسی لایحه اصلاحات قانون گردشگری در دولت اعلام کرد: جریان گردشگران ورودی به ارمنستان تغییر قابل توجهی داشته است، در نیمه اول سال جاری نه نسبت به سال قبل، بلکه نسبت به سال 2019 که بهترین سال گردشگری محسوب می‌شد، سی درصد افزایش در ارمنستان به ثبت رسیده است و نسبت به نیمه اول سال گذشته 68 درصد افزایش داشته است. حوزه گردشگری کشور طبق قانون مصوب در سال 2003 تنظیم می‌شود، طی دو دهه گذشته تحولات چشمگیری در این حوزه ایجاد شده و هم‌زمان با توسعه، چالش‌های جدیدی نیز به وجود آمده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان در واکنش به این موضوع، استراتژی تحول ارمنستان تا سال 2050 را یادآور شد و تأکید کرد: ما قصد داریم تعداد گردشگرانی را که سالانه از ارمنستان بازدید می‌کنند به 15 میلیون افزایش دهیم. ممکن است غیرواقعی به نظر برسد، اما آمار و ارقام امسال نشان می‌دهد که اگر بتوانیم خدماتی ارائه دهیم که گردشگرانی که از ارمنستان باز می‌گردند، سفر به ارمنستان را به دیگران توصیه کنند، این کار بسیار واقع‌بینانه خواهد بود.

https://news.am/arm/news/773865.html

 

فشارهای اقتصادی برای افزایش ارزش درام ارمنستان ادامه دارد

آرمن نوربکیان، معاون رئیس بانک مرکزی ارمنستان در نشست با خبرنگاران با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی «فیچ ریتینگ» اعلام کرد: فشارهای افزایش ارزش درام ادامه دارد. طبق گزارش آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی، درام ارمنستان تا سطح آغاز درگیری روسیه و اوکراین (در فوریه 2022، نرخ مبادله درم ارمنستان 478 درام بود) خواهد رسید. ارزیابی رتبه‌بندی فیچ پدیده‌ای مثبت است، زیرا تأکید شد که رشد اقتصادی و فضای پایدار کلان اقتصادی، زمینه را برای افزایش رتبه ما فراهم کرده است. آیا سناریوهای احتمالی برای کاهش مشخص ارزش درام وجود دارد؟ بله، این امکان وجود دارد و این سناریوها در واقع دوطرفه هستند: ممکن است افزایش و یا برعکس کاهش یابد. به همین دلیل است که بانک مرکزی ارمنستان از نرخ ارز به عنوان یک پیامد صحبت می‌کند نه یک علت. اگر جریان‌های نقدی به ارمنستان افزایش یابد، سناریوی فیچ اتفاق نخواهد افتاد، یعنی فشارهای افزایش ارزش درام وجود خواهد داشت.

معاون رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: «فیچ ریتینگ» سناریوی کاهش متوسط ارزش درام را در سناریوی خود گنجانده است که با رشد و پتانسیل بهره‌وری جمهوری ارمنستان مرتبط است.

یادآور می‌شود که آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی «فیچ ریتینگ» رتبه‌بندی بلندمدت (Long-Term Foreign-Currency Issuer Default Rating – IDR) ارمنستان را از «B+» به «BB-» با چشم‌اندازی باثبات اصلاح کرده است.

https://armeniasputnik.am/20230801/hajkakan-drami-arzhevvorman-tshnshumnery-sharunakvum-en-kb-nakhagahi-teghakal-63760369.html

 

در سه ماهه دوم امسال، فعالیت اقتصادی بالاتر از حد انتظار در ارمنستان ثبت شد

آرمن نوربکیان، معاون رئیس کل بانک مرکزی طی یک نشست خبری گفت: در سه ماهه دوم سال 2023، فعالیت اقتصادی بالاتر از حد انتظار در ارمنستان به ثبت رسید که با رشد بالای ثبت شده در بخش‌های ساختمانی و خدماتی ادامه یافت. تداوم تقاضای بالای خارجی و افزایش درآمد در اقتصاد به گسترش تقاضا کمک کرده است. در نتیجه تضعیف قابل توجه نفوذ تورمی‌بخش خارجی، سیاست‌های پولی بازدارنده اعمال شده و کاهش ارزش درام، محیط تورمی در جمهوری ارمنستان با سرعتی سریع به نرم شدن خود ادامه می‌دهد. اما در شرایط تقاضای بالا و انتظارات تورمی، تورم خدمات و برخی کالاها با سرعت نسبتاً کندی تعدیل می‌شود.

https://armenpress.am/arm/news/1113161.html

 

افزایش دویست درصدی تعداد مهاجران، حقوق آنها چهار برابر بیشتر از میانگین حقوق در ارمنستان است

آرمن نوربکیان، معاون رئیس بانک مرکزی جمهوری ارمنستان در پاسخ به سؤال اسپوتنیک آرمنیا اعلام کرد: تعداد مهاجران در ارمنستان نسبت به سال قبل 200 درصد افزایش یافته است. این شاخص به شاغلین ثبت شده غیر مقیم اشاره دارد. حقوق آنها حدود 4 برابر بیشتر از میانگین حقوق جمهوری ارمنستان است. این نشان می‌دهد که آن‌ها اکثراً افرادی با مهارت‌های بالا هستند که در بخش فناوری اطلاعات کار می‌کنند. جریان مهاجرها در دو ماه گذشته رو به افزایش بوده است و در نتیجه آن بانک مرکزی ارمنستان در شاخص‌های ظرفیت‌های ارمنستان تجدید نظر کرده است. تعداد بیشتری نیز وجود دارد که بسیاری از آنها به عنوان شاغل ثبت نشده‌اند.

بر اساس مشاهدات معاون رئیس بانک مرکزی وقتی به جریانات کلی نگاه می‌کنیم از نظر آماری با مشکل قابل توجهی مواجه هستیم. مهاجران از روسیه افزایش یافته‌اند که برخی از آنها کارمند ثبت‌ شده نیستند بلکه فریلنسر هستند، اما از سوی دیگر، گردشگران از روسیه به ارمنستان نیز افزایش یافته است. در نتیجه تفکیک این جریان‌ها و شفاف‌سازی شاخص‌ها در زمان واقعی بسیار مشکل شده است.

یادآوری می‌شود که از ابتدای مارس 2022 حدود 30 هزار شهروند روسیه به منظور اقامت طولانی مدت به ایروان نقل مکان کرده‌اند. آنها بیش از 1200 شرکت و شخص حقوقی ثبت کرده‌اند.

https://armeniasputnik.am/20230801/relvokantneri-200-tvokvos-atsh-ka-vorvonc-ashkhatavardzy-4-angam-aveli-e-hh-mijin-cucanishic-63765334.html

 

رکورد تاریخی جدید مشاغل ثبت شده در ماه ژوئن در ارمنستان ثبت شد

رکورد تاریخی جدید مشاغل ثبت شده در ارمنستان در ژوئن به ثبت رسید: 719 هزار و 224 شغل. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در نشست خبری خود این موضوع را اعلام کرد و افزود: ارمنستان همچنان در مدار فعالیت‌های اقتصادی بالا قرار دارد و همچنان به ایجاد مشاغل جدید ادامه می‌دهد. و در ماه ژوئن، رکورد تاریخی جدید مشاغل ثبت شده در ارمنستان به ثبت رسید: 719 هزار و 224 شغل. بر این اساس، از ماه می 2018 تا به امروز، حدود 171 هزار شغل جدید در ارمنستان ایجاد شده است. افزایش حقوق‌ها نیز ادامه دارد، به عنوان مثال در ماه ژوئن امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته میانگین حقوق ماهیانه 13.7 درصد افزایش داشته است.

پاشینیان افزود: روند صدور گواهینامه داوطلبانه در بین فرهنگیان و نظامیان نقش بسزایی در ارتقاء دارد. امروز معلمی در ارمنستان وجود دارد که در نتیجه گواهینامه داوطلبانه حدود 1315 دلار حقوق دریافت می‌کند. امروز 22 معلم در ارمنستان بیش از حدود 1100 دلار دریافت می‌کنند. در نتیجه تائید صلاحیت داوطلبانه، سربازان قراردادی عادی داریم که با احتساب مالیات تا سقف 1550 دلار حقوق می‌گیرند. این افزایش بیش از دو برابر نسبت به قبل است.

https://armenpress.am/arm/news/1116118.html

 

درآمدهای بودجه دولتی جمهوری ارمنستان در سال 2022

در سال 2022، درآمدهای بودجه دولتی بالغ بر 2.06 تریلیون درام بوده که 22.5 درصد بیشتر از سال 2021 و 5.9 درصد بیشتر از برنامه اولیه دولت است. افزایش درآمدهای بودجه عمدتاً به دلیل افزایش درآمدهای مالیاتی بوده که به طور قابل توجهی تحت تأثیر فعال شدن اقتصاد ارمنستان در نتیجه درگیری روسیه و اوکراین بوده است.

درآمدهای بودجه دولتی سال 2022 رکورد تاریخی را به ثبت رسانده است

در سال 2022، درآمدهای بودجه دولتی بالغ بر دو تریلیون و 63 میلیارد درام بود که 22.5 درصد یا 379.3 میلیارد درام بیشتر از سال 2021 بود و یک رکورد بی‌سابقه در تاریخ ارمنستان پس از استقلال است.

در ابتدا دولت برای سال 2022 درآمدی بالغ بر یک تریلیون و 948 میلیارد درام پیش‌بینی کرده بود که به این معنی است که درآمدهای بودجه دولت 5.9 درصد یا 115.3 میلیارد درام فراتر رفته است.

(درآمدهای بودجه دولتی جمهوری ارمنستان در سال‌های 1995-2022 به میلیارد درام)

منابع درآمدهای بودجه دولتی

در سال گذشته، 93.4 درصد از درآمدهای بودجه دولت یا یک تریلیون و 926 میلیارد درام از محل مالیات و عوارض پرداختی به بودجه، 0.7 درصد یا معادل 15 میلیارد درام از کمک‌های بلاعوض کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی، 5.9 درصد یا معادل 122.1 میلیارد درام از محل سایر درآمدها شامل پرداخت‌های سود دریافتی از تخصیص و سپرده‌های وجوه آزاد موقت بودجه دولتی، سود سهام دریافتی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سرمایه اشخاص حقوقی، کارمزد (بهره) برای استفاده از وام‌های صادر شده توسط دولت و غیره، بوده است.

(ساختار درآمدهای بودجه دولتی جمهوری ارمنستان به میلیارد درام، از چپ به راست: واقعیت سال 2021، برآورد اولیه سال 2022، واقعیت سال 2022، آبی تیره: مالیات و عوارض، آبی روشن: کمک‌های بلاعوض، طوسی: سایر درآمدها)

در حالی که درآمدهای دریافتی از منابع داخلی بیش از شاخص‌های برنامه‌ریزی شده سالانه دولت بود در عوض کمک‌های بلاعوض رسمی از منابع خارجی 26.8 میلیارد درام یا 64 درصد کمتر از پیش‌بینی اولیه بوده است. عملکرد ناقص از نظر کمک‌های بلاعوض رسمی‌به دلیل تعدادی از شرایط مختلف بود. به ویژه، وجوه ارائه شده توسط کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی، احتمالاً به دلیل تحولات ژئوپلیتیکی، به طور کامل مطابق با میزان در نظر گرفته شده محقق نشد. به عنوان مثال، با کمک مالی دولت روسیه، قرار بود دو اقدام در زمینه مدیریت مالی عمومی و با بودجه اتحادیه اروپا، ایجاد مراکز استفاده مشترک و/یا تعالی در زمینه علم انجام شود که اجرا نشد. عملکرد ناکامل تا حدی به دلیل افزایش ارزش درام و تفاوت بین نرخ ارز برنامه‌ریزی شده و واقعی نیز بود.

درآمدها و عوارض مالیاتی به حساب چه افزایش یافته است؟

در سال 2022 نسبت به سال 2021 درآمدهای مالیاتی و عوارض دولتی 21.4 درصد یا معادل 339.1 میلیارد درام افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از افزایش درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر سود و مالیات بر درآمد بوده است. رشد فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال 2022، رشد صادرات و واردات و همچنین افزایش مشاغل و متوسط دستمزدها به طور قابل توجهی به افزایش درآمدهای مالیاتی بودجه دولت کمک کرده است. لازم به ذکر است که جریان نیروی کار و سرمایه از روسیه به ارمنستان به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش شدید تقاضا در روسیه برای محصولات منشأ ارمنی و عرضه شده توسط ارمنستان، تأثیر مثبت قابل توجهی بر این موارد داشته است.

(درآمدها و عوارض مالیاتی بودجه دولتی جمهوری ارمنستان به میلیارد درام، از آبی تیره به روشن به ترتیب: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد، مالیات بر سود، مالیات غیرمستقیم، عوارض دولتی، سایر درآمدهای مالیاتی)

در سال 2022، مالیات‌های دولتی بالغ بر 106.8 میلیارد درام بوده که 39.9 میلیارد درام یا حدود 60 درصد بیشتر از سال 2021 است. در سال گذشته، 70 درصد از عوارض دولتی یا حدود 75 میلیارد درام مربوط به صدور مجوزها به منظور انجام فعالیت‌های مشمول مجوز بوده که نسبت به سال قبل دو برابر شده است. این امر عمدتاً به دلیل اعمال هزینه دولتی برای صدور مجوز یا گواهی صادرات کنسانتره مس و مولیبدن از 4 سپتامبر 2021 تا 10 سپتامبر 2022 بود.

در عین حال، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و مالیات غیرمستقیم از محل بودجه سال 2022 به مبلغ ۲۶۱.۹ میلیارد درام به مالیات پرداخت‌کنندگان بازگردانده شد که نسبت به سال قبل ۴۵.۳ درصد یا معادل ۸۱.۷ میلیارد درام بیشتر است. علاوه بر این، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده شامل بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان است و اکثر بازپرداخت مالیات بر درآمد، مالیات بر درآمدی است که به وام‌گیرندگان و وام‌گیرندگان مشترک در سود پرداخت شده برای خدمات وام مسکن بازپرداخت می‌شود. مبلغ برگشتی در رابطه با وام مسکن در سال 2022 معادل 36.5 میلیارد درام بوده است که 60.8 درصد یا 13.8 میلیارد درام بیشتر از سال 2021 است. علاوه بر این، اگر بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و مالیات غیرمستقیم در دریافت‌های واقعی لحاظ شود، افزایش درآمد مالیاتی و عوارض دولتی به جای 21 درصد، 24 درصد خواهد بود.

(مبالغ برگشتی از بودجه دولتی جمهوری ارمنستان بابت درآمدهای مالیاتی در سال 2021-2022 به میلیارد درام، آبی تیره: مالیات بر ارزش افزوده، آبی روشن: مالیات بر درآمد، طوسی: مالیات غیرمستقیم)

به طور خلاصه، لازم به ذکر است که سال 2022 از نظر درآمدهای بودجه دولتی، عمدتاً به دلیل تأثیر مثبت عوامل خارجی ایجاد شده بر اقتصاد ارمنستان، سال نسبتاً مطلوبی بود.

این مقاله توسط مرکز مطالعات اجتماعی-اقتصادی ارمنستان (ACSES) تهیه شده و در www.acses.am منتشر شده است.

https://www.acses.am/petakan-byujei-ekamutnery-2022/

 

بانک‌ها در نیم سال اول چقدر مالیات پرداخت کرده‌اند؟

بانک‌های فعال در ارمنستان مالیات‌دهندگان بزرگی هستند. در نیمه اول سال جاری (ژانویه تا ژوئن 2023)، اکثر بانک‌ها به طور قابل توجهی مالیات خود را افزایش دادند و موقعیت خود را در لیست مالیات‌دهندگان بزرگ بهبود داده‌اند. تنها «آرتساخ بانک» از لیست خارج شده است.

17 بانک از 18 بانک فعال، مجموعاً 93.1 میلیارد درام در این شش ماه به بودجه دولت پرداخت کردند. این میزان مالیات برابر با حدود 11 درصد از مالیات پرداخت شده توسط 1000 مالیات‌دهندگان بزرگ است.

پس از جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022، روس‌هایی که به ارمنستان نقل مکان کردند، به نیروی محرکه رکورد سود بانک‌های ارمنستان تبدیل شدند.اکثر بانک‌ها در سه ماهه دوم سال جاری مالیات بر سود دریافتی در سال مذکور را پرداخت کرده‌اند که دلیل جهش مالیات آنها بوده است. در مقایسه با نیمه اول سال 2022، حجم مالیات پرداختی بانک‌های مالیات‌دهنده بزرگ حدود 60 میلیارد درام افزایش یافته یا معادل 2.8 برابر شده است.

آمریابانک پیشرو در بین بانک‌های بزرگ مالیات پرداخت‌کننده است. این بانک در شش ماهه نخست امسال 19.9 میلیارد درام مالیات به بودجه کشور واریز کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.2 برابر افزایش داشته است. «آمریابانک» چهارمین مالیات‌دهنده بزرگ کشور است. «آردشین بانک» با مالیات 18.9 میلیارد درامی و افزایش 5.2 برابری در جایگاه بعدی قرار دارد.

«آکبا بانک» از نظر مالیاتی در جایگاه سوم قرار دارد. این بانک در ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال، 8.9 میلیارد درام مالیات پرداخت کرده است که نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل 2.1 برابر افزایش یافته است. «اینکوبانک» با 7.3 میلیارد درام در رتبه بعدی از نظر مالیاتی قرار دارد. مالیات این بانک 2.4 برابر افزایش یافته است.

در رتبه پنجم «اِوُکابانک» با مالیات 6.5 میلیارد درامی قرار دارد که نسبت به نیمه اول سال گذشته 8.5 برابر شده است. به طور کلی، اکثر بانک‌ها در مالیات‌ها افزایش داشته‌اند) به استثنای دو بانک "آرم بیزنس بانک" و "آرم سوئیس بانک".

در این فهرست می‌توان «فَست بانک» را نیز دید که در نوامبر ۲۰۲۲ از سازمان اعتباری «سرمایه اعتبار فَست» به «فَست بانک» تغییر یافت.

(مالیات پرداختی بانک‌های ارمنستان در شش ماهه اول سال‌های 2022 و 2023، نام بانک‌ها از بالا به پایین: آمریا بانک، آردشین بانک، آکبا بانک، ایناکو بانک، اِوُکا بانک، کُنوِرس بانک، آی‌دی بانک، آرارات بانک، اچ‌اس‌بی‌سی بانک، های اِکُنوم بانک، فَست بانک، یونی بانک، و‌ت‌ب بانک، آرم سوئیس بانک، های بیزنس بانک، ملت بانک، بیبلوس بانک)

 

این واقعیت که رشد مالیاتی بانک‌ها عمدتاً از مالیات بر سود بوده است، از گزارش مالیات پرداختی آنها نیز مشهود است. در اینفوگرافیک بعدی داده‌های پنج بانک بزرگ مالیات پرداخت‌کننده اول را جدا کرده‌ایم که در آن مشاهده می‌کنید بانک مذکور در نیمه اول سال جاری چقدر مالیات بر سود پرداخت کرده و این مالیات در نیمه مشابه سال قبل چقدر بوده است.

به عنوان مثال، «آمریابانک» در نیمه نخست امسال حدود 13 میلیارد درام مالیات بر سود پرداخت کرده که این رقم در نیمه سال قبل 1.8 میلیارد درام بوده است. در مورد «اِوُکابانک» نیز داده‌ها جالب است. اگر در نیمه اول سال قبل بانک فقط 33 میلیون درام مالیات بر سود پرداخت کرده بود، در نیمه امسال جاری آن حدود 5 میلیارد درام بوده است.

(مالیات بر سود پرداختی در میان کل مالیات پرداختی بانک‌ها در نیمه اول سال 2022 و 2023 به میلیارد درام، طوسی: سایر انواع مالیات‌ها، سبز: مالیات بر سود، نام بانک‌ها از بالا به پایین: آمریابانک، آردشین بانک، آکبا بانک، این‌اکو بانک، اِوُکا بانک)

https://hetq.am/hy/article/158583

 

در حال بررسی امکان ایجاد یک کریدور جدید حمل و نقل سریع از هند به اروپا هستیم

واهان کروبیان وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرنگاران گفت:  بر اساس داده‌های 6 ماهه اول تعداد شرکت‌های تازه افتتاح شده در ارمنستان 5400 شرکت است که بیشترین مؤسس را اتباع ارمنستان، سپس روسیه و سومین اتباع ایران هستند. من می‌بینم که همکاری بسیار عادی پیش می‌رود. آنها چیزهای مختلفی تولید می‌کنند، هم مواد غذایی و هم مصالح ساختمانی.

کروبیان با توجه به اینکه همیشه می‌توانیم حجم زیادی مبادلات تجاری با هند داشته باشیم، فقط مشکل ارتباطی وجود دارد، خاطرنشان کرد: درست است که مشکل ارتباطی وجود دارد. ارتباطات با هند هنوز روان نشده است، لجستیک آسان نیست. من موافقم که تجارت با هند پتانسیل بالایی دارد. می‌دانید که با پیشنهاد ما کارگروهی به دستور نخست‌وزیر ایجاد شد که باید امکانات ایجاد کریدور جدید حمل و نقل سریع از هند به اروپا را بررسی کند. قبلاً چنین تلاش‌هایی وجود داشته است. من سرپرست گروه هستم و هدف ما این است که کالاها در سریع‌ترین زمان ممکن و ارزان‌تر از هند به ارمنستان و نیز از طریق ارمنستان به اروپا منتقل شوند. این کریدور از ایران عبور خواهد کرد، فکر می‌کنم تا پایان سال پیشنهاد روشنی برای ایجاد کریدور حمل و نقل سریع بار از هند، ارمنستان به هند و حتی اروپا داشته باشیم.

https://news.am/arm/news/773551.html

 

فیچ رتبه دولتی صدور بدهی بلندمدت ارمنستان را از B+ به BB- با چشم انداز پایدار تغییر داد

آژانس رتبه‌بندی “فیچ” رتبه‌بندی دولتی جمهوری ارمنستان را برای صدور تعهدات بلندمدت به ارز خارجی و پول ملی بهبود داده و آن را از “B+” به “BB-” با چشم‌اندازی “”پایدار” تغییر داده است. به گزارش “رادیوی عمومی ارمنستان” این مطلب در صفحه فیس‌بوک وزارت دارایی جمهوری ارمنستان آمده است.

در پست آمده است: بهبود رتبه ارمنستان از چارچوب قوی اقتصاد کلان و سیاست مالی و تعهد معتبر به اصلاحات ناشی می‌شود. پس از تحولات سال‌های اخیر، ارمنستان بهبود بسیار چشمگیری و رشد بالایی را به ثبت رسانده است و انتظار می‌رود این پویایی مثبت در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

به ویژه، پس از رشد اقتصادی 12.6 درصدی ثبت شده در سال 2022، آژانس تخمین می‌زند که اقتصاد ارمنستان در سال 2023 رشد 7.2 درصدی را ثبت خواهد کرد و پتانسیل رشد اقتصادی در اواسط نقطه افزایش خواهد یافت. علیرغم افزایش ارزش درام ارمنستان، پویایی صادرات کالا و خدمات همچنان مثبت خواهد بود.

فیچ انتظار دارد درآمد سرانه جمعیت در سال 2025 نسبت به سال 2021 دو برابر شود. نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی از 60.2 درصد در سال 2021 به 47.6 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 کاهش یافت که این نیز به دلیل رشد اقتصادی بالا، افزایش ارزش درام و تلفیق مالی توسط دولت جمهوری ارمنستان بود. این آژانس انتظار دارد که بدهی طی سال‌های 2025-2023 در سطح پایین حدود 47.6 درصد تثبیت شود.

موقعیت خارجی اقتصاد نیز بهبود یافته است. به دلیل تقاضای زیاد برای صادرات کالا و خدمات و حواله، مازاد حساب جاری تراز پرداخت‌ها 0.8 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 بود که در مقایسه با کسری 3.7 درصدی در سال 2021 بهبود یافته است.

علاوه بر این، به لطف موقعیت خارجی باثبات، بدهی خارجی خالص به 24.6 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 در مقایسه با 44.5 درصد در سال 2021 کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 به 16.1 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.”

https://armenpress.am/arm/news/1116494/

 

ارمنستان و کشورهای پسا شوروی نقش مهمی در صادرات مجدد اجناس به روسیه ایفا می‌کنند

خبرنگاران روزنامه ورستکا، حجم کالاهایی که تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند و به روسیه وارد می‌شود را محاسبه کرده‌اند.

مسکو تنها طی شش ماه قبل، بیش از نیم میلیارد دلار تراشه تولید شرکت‌های غربی را وارد کرده است. این در حالی است که طی این مدت 171 میلیون دلار کالای لازم برای شرکت‌های هوایی و وسائلی که در صنایع نظامی‌به کار برده می‌شود، به روسیه وارد شده است.

به نوشته این روزنامه، روسیه همچنان به خرید تراشه‌هایی که کاربرد دوگانه دارد و در تولید موشک به کار می‌رود ادامه می‌دهد. روسیه طی شش ماه گذشته از شرکت آمریکایی «Analog Devices Inc» اجناسی به قیمت 98 میلیون دلار وارد کرده است. واردات روسیه از شرکت‌های «Xilinx»، «Microchip Technology» و «Texas Instruments» به ترتیب 75، 42 و 38 میلیون دلار و واردات از شرکت آلمانی «Infineon»- که کالاهای نیمه‌رسانا تولید می‌کند 28 میلیون دلار بوده است. در عین حال از شرکت‌های Marvell، Cypress Semiconductor و Atmel اجناسی به ارزش 17 میلیون دلار به روسیه وارد شده است. صدها شرکت کار واردات کالاهای با کاربرد دوگانه به روسیه را انجام می‌دهند و 11 شرکت از بین 25 شرکت بزرگ واردکننده، تأمین‌کننده مستقیم مجموعه صنایع دفاعی روسیه هستند.

آمریکا دو شرکت روسی (بی ام کا) و (تست کمپلکت) که کار واردسازی اجناس تولیدی شرکت Analog Devices Inc برای شرکت (روس تخ) را انجام می‌دهند را تحریم کرده است. این در حالی است که این دو شرکت از ماه ژانویه 2023 اجناسی به قیمت 20 میلیون دلار به روسیه صادر کرده‌اند. شرکت Animatic از اوایل امسال از شرکت (او ام وی) ایتالیا و شرکت Arinstein آلمان اجناسی به ارزش 5 میلیون دلار به روسیه صادر کرده است.

طبق اطلاعات این روزنامه، چهار شرکت هوایی برتر روسیه شامل آیروفلوت، پوئدا، اس سون و راسیا از ابتدای سال قطعاتی به ارزش 47، 35، 13 و 15 میلیون دلار وارد کرده‌اند که همه تولیدات غربی محسوب می‌شود. چین، هنگ‌کنگ، ایالات متحده عربی و ترکیه مسیرهای اصلی صادرات مجدد به روسیه هستند و کشورهای پساشوروی شامل قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و ازبکستان نیز در این میان نقش مهمی ایفا می‌کنند. ایتالیا، آلمان و استونی کشورهایی هستند که کار تأمین از اتحادیه اروپا را انجام می‌دهند. بر اساس این گزارش تقریباً همه چیز از تراشه‌هایی که استفاده مضاعف دارند تا موتور توربوجت ایرباس را می‌توان به روسیه صادر کرد.

https://www.amerikayidzayn.com/a/7205679.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما