معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم مرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روسیه صادرات نفت و گاز را به کشور های آفریقایی 2.6 برابر کرد(27 ژوئیه_ریانووستی)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد: روسیه در دو سال اخیر صادرات نفت، محصولات نفتی و گاز طبیعی مایع را به کشورهای آفریقایی 2.6 برابر افزایش داده است.

پوتین در اجلاس عمومی نشست روسیه و آفریقا بیان کرد:« طی دو سال گذشته صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی مایع روسیه به آفریقا 2.6 برابر افزایش یافته است.»

دومین اجلاس سران و مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در تاریخ 27 تا 28 ژوئیه در سن پترزبورگ برگزار می‌شود.

https://ria.ru/20230727/eksport-1886577425.html

                                                                                

پوتین علت موافقت روسیه با مشارکت در معاملات غلات را بیان کرد(27 ژوئیه_ریانووستی)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که روسیه با شرکت در معاملات غلات، از جمله برای رفع محدودیت‌های عرضه غلات و کود موافقت می نماید، اما در واقع هیچ اتفاقی روی نداده است و حتی یک شرط هم اجرا نشده است.

پوتین در نشست عمومی مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا بیان کرد:« روسیه موافقت کرد که در این به اصطلاح معامله مشارکت کند، از جمله با در نظر گرفتن تعهدات مندرج در آن مبنی بر اینکه موانع غیر قانونی برای عرضه کود و غلات ما به بازارهای جهانی برداشته خواهد شد. من می خواهم به شما بگویم که در این معاملات، قبل از هر چیزی کمک به فقیرترین کشورها مسئله ما است.»

به گفته رئیس دولت، در واقع هیچ چیزی از آنچه به روسیه وعده داده شده بود، رخ نداد.

وی افزود:« هیچ یک از شروط معامله مرتبط با خروج از تحریم های صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه در بازارهای جهانی محقق نشد.»

https://ria.ru/20230727/sdelka-1886589978.html

 

 اظهار نظر پوتین درباره توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب (27 ژوئیه_ریانووستی)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب مسیر کوتاه تری را برای کالاهای روسیه به سمت قاره آفریقا و بازگشت به روسیه فراهم می سازد.

پوتین در اجلاس عمومی نشست روسیه و آفریقا اعلام داشت:« روسیه فعالانه در حال جهت گیری دوباره جریان‌های حمل و نقل و لجستیک به سوی کشور های جهانی جنوبی و البته آفریقا است. کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب که ما در حال توسعه آن هستیم، هدف دسترسی کالاهای روسی به خلیج فارس و اقیانوس هند را دنبال می‌کند که در واقع از آنجا می‌توان با کوتاه ترین مسیر دریایی به قاره آفریقا رسید.»

وی تاکید کرد که از این کریدور می‌توان در جهت عکس، برای عرضه کالاهای آفریقایی به بازار روسیه نیز استفاده کرد.

پوتین افزود:« اطمینان از اتصال کریدور حمل و نقل شمال-جنوب به آفریقا و راه اندازی خطوط باری منظم و قابل کشتیرانی چیز هایی است که ما برای آن تلاش می‌کنیم.»

دومین اجلاس سران و مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در تاریخ 27 تا 28 ژوئیه در سن پترزبورگ برگزار می‌شود.

https://ria.ru/20230727/koridor-1886603600.html

 

ارزیابی پوتین از نتایج معاملات غلات(27 ژوئیه _ریانووستی)

پوتین در نشست عمومی مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا اعلام کرد:« حضار محترم، نزدیک به یک سال در چارچوب این به اصطلاح معامله، مجموعاً 32.8 میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از 70 درصد آن به کشورهایی با درآمد بالا و متوسط رو به بالا، از جمله و مهمتر از همه اتحادیه اروپا رسید.» وی همچنین خاطرنشان کرد که هدف معاملات غلات از ابتدا تضمین امنیت غذایی جهانی، کاهش خطر گرسنگی و کمک به فقیرترین کشورها از جمله آفریقا بوده است.

در عین حال، به گفته پوتین، سهم اتیوپی، سودان، سومالی و تعدادی از کشورهای دیگر کمتر از 3 درصد از کل حجم صادرات و به عبارتی کمتر از یک میلیون تن را تشکیل می دهد.

ابتکار غلات دریای سیاه، که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراینی از طریق دریای سیاه و سه بندر از جمله اودسا است. مرکز مشترک هماهنگی در استانبول وظیفه هماهنگی حرکت کشتی‌ها را بر عهده دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سپتامبر اشاره کرد که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می‌کند و نه به کشورهای نیازمند در آفریقا.

ابتکار غلات بخشی جدایی ناپذیر از توافقنامه است.  بخش دوم تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که برای سه سال طراحی شده است شامل، رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه، اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت، ازسرگیری عرضه قطعات یدکی ماشین آلات کشاورزی، خدمات و احیای خط لوله آمونیاک تولیاتی به اودسا و اقدامات دیگر است. همانطور که در مسکو اشاره شد، این بخش از توافقنامه تا کنون اجرایی نشده است.

https://ria.ru/20230727/zerno-1886575508.html

 

امضا توافقنامه همکاری میان روسیه و بوروندی در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز(27 ژوئیه _ریانووستی)

به گزارش خبرنگار ریانووستی، روسیه و بوروندی در نشست روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ توافقنامه ای بین دولتی در خصوص همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را امضا کردند. 

این توافقنامه توسط آلبرت شینگیرو، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی بوروندی و الکسی لیخاچف، رئیس کل شرکت دولتی روس اتم امضا شد.

پیش از این دولت فدراسیون روسیه دستور امضای این توافقنامه با کشور روسیه را صادر کرده بود.

روس اتم خاطرنشان می‌کند که این توافق امکان اجرای عملی پروژه‌های همکاری مشخص در طیف گسترده ای از زمینه‌ها را مهیا می سازد.

این همکاری در خصوص ایجاد و بهبود زیرساخت های هسته ای بوروندی است از جمله؛ مقررات قانونی در زمینه ایمنی هسته ای و پرتوی، اجرای تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز، تولید رادیو ایزوتوپ ها و استفاده از آنها در صنعت، پزشکی و کشاورزی، همکاری در زمینه کاربرد فناوری‌های پرتو و پزشکی هسته ای و آموزش متخصصان صنعت هسته ای.

این توافقنامه، ایجاد کمیته مشترک هماهنگی، اجرای پروژه‌های معین و تحقیقات علمی و همچنین مبادلات کارشناسان، سمینار های سازمانی و کنفرانس ها، مساعدت به آموزش و تربیت کارکنان علمی و فنی، تبادل اطلاعات علمی و فنی، عرضه تجهیزات، مواد و قطعات را فراهم می‌کند.

https://ria.ru/20230727/burundi-1886539803.html

 

روسیه و موزامبیک توافقنامه ای را برای ساخت نیروگاه برق آبی Lurio-2 امضا کردند(28 ژوئیه_ریانووستی)

وزارت انرژی روسیه گزارش داد که شرکت اینتر رائو و شرکت Electricidad de mozambique توافقنامه ای را برای ساخت نیروگاه برق آبی Lurio-2 با ظرفیت 120 مگاوات در موزامبیک امضا کردند.

با حضور نیکولای شولگینوف و کارلوس زکریاس، توافقنامه همکاری در خصوص پروژه ساخت نیروگاه برق آبی Lurio-2 با ظرفیت 120 مگاوات در موزامبیک بین شرکت های اینتر رائو و Electricidad de mozambique امضا شد.

در این نشست بین شولگینوف و زکریاس مسائل تعامل در صنعت برق آبی و در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://ria.ru/20230728/mozambik-1886945294.html

 

پوتین: روسیه، بدهی 23 میلیارد دلاری کشورهای آفریقایی را بخشید(28 ژوئیه_ریانووستی)

ولادیمیر پوتین در اجلاس عمومی نشست روسیه و آفریقا اعلام کرد که روسیه در مجموع ۲۳ میلیارد دلار بدهی کشورهای آفریقایی را بخشیده است.

رئیس جمهور روسیه بیان کرد:« روسیه همچنین در تلاش برای کاهش بار بدهی کشورهای آفریقایی اقداماتی انجام می دهد. تا به امروز، کل بدهی مبلغ 23 میلیارد دلار است.»

وی افزود؛ به درخواست کشورهای آفریقایی، مسکو بیش از 90 میلیون دلار دیگر با هدف توسعه  به آنها اختصاص خواهد داد.

رئیس جمهور همچنین اطمینان داد که روسیه همیشه مسئول تامین محصولات کشاورزی خواهد بود و به حمایت از نیازمندترین کشورها و مناطق ادامه خواهد داد. 

https://ria.ru/20230728/afrika-1886792453.html

 

وزارت کشاورزی روسیه در مورد حجم صادرات غلات از روسیه به آفریقا صحبت کرد(28 ژوئیه_ایزوستیا)

دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه، روز جمعه 28 ژوئیه در حاشیه نشست روسیه و آفریقا به خبرنگاران اعلام کرد؛ روسیه در نیمه اول سال 2023 عرضه گندم به آفریقا را به 9 میلیون تن افزایش داد، که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر است.

پاتروشف تاکید کرد:« این ارقام بی سابقه هستند و ما به چنین ارقامی نرسیده بودیم، اما می‌بینیم که پتانسیلش به پایان نرسیده است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: گردش مالی محصولات کشاورزی بین روسیه و کشورهای آفریقایی در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2020، به میزان 60 درصد افزایش یافته و به حدود 4.5 میلیارد دلار رسیده است.

پاتروشف تصریح کرد:« اگر به طور خاص به صادرات محصولات روسی به کشورهای آفریقایی نگاه کنیم، این رقم حتی بالاتر است. صادرات ما در نیمه اول سال تقریبا دو برابر شد و در حال حاضر حدود 3.3 میلیارد دلار است.»

 در 24 ژوئیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در بیانیه خود با عنوان "روسیه و آفریقا: اتحاد نیروها برای صلح، پیشرفت و آینده ای موفق" اظهار داشت که این کشور قادر است جایگزینی برای غلات اوکراینی ارائه دهد و برای کشورهای نیازمند مواد غذایی تامین کند.

در 7 ژوئیه پاتروشف اعلام کرد که روسیه در سال کشاورزی 2023-2024 می‌تواند تا 55 میلیون تن غلات صادر کند. در عین حال، به گفته وی، کشورهای دوست تقریباً 87 درصد از ساختار صادرات را به خود اختصاص می دهند.  وی همچنین تصریح کرد که در سال کشاورزی گذشته، فدراسیون روسیه 60 میلیون تن غلات صادر کرده است که تبدیل به یک رکورد مطلق برای این کشور شد.

https://iz.ru/1550917/2023-07-28/v-minselkhoze-rasskazali-ob-obemakh-zernovogo-eksporta-iz-rf-v-afriku

 

نیجریه با روس اتم در خصوص ساخت نیروگاه هسته ای مذاکره خواهد کرد(28 ژوئیه_ریانووستی)

گابریل آدودا، دبیر دائمی دولت نیجریه در امور سیاسی و اقتصادی به ریانووستی اعلام کرد؛ نیجریه قصد دارد با روس اتم درباره مسئله ساخت نیروگاه هسته ای در این کشور گفتگو کند.

وی در گفت و گو با این خبرگزاری در حاشیه این اجلاس افزود:« ما همچنین در مورد مسئله نیروگاه‌های هسته ای در نیجریه با روس اتم ارتباط خواهیم داشت. ما در حال حاضر یک توافق بین دولتی داریم و روی یک توافقنامه توسعه کار خواهیم کرد. فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که ما در این مسیر اقداماتی را آغاز نماییم.»

شرکت دولتی روس اتم در حال گفتگو با بیش از 20 کشور آفریقایی در زمینه‌هایی مانند تجهیز نیروگاه‌های هسته ای بزرگ و کوچک، مراکز علوم و فناوری هسته ای و توسعه ذخایر اورانیوم است. از جمله آنها، رواندا، نیجریه، غنا، زامبیا، اتیوپی، اوگاندا، جمهوری کنگو، تانزانیا، نامیبیا و غیره هستند. علاوه بر این، روس اتم در حال اجرای بزرگترین پروژه انرژی در این قاره، یعنی ساخت اولین نیروگاه هسته ای در الضبعه مصر است.

https://ria.ru/20230728/aes-1886841207.html

 

پوتین از پتانسیل همکاری تجاری با گینه بیسائو خبر داد(29 ژوئیه_ریانووستی)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دیدار با اومارو سیسوکو امبالو، رئیس جمهور گینه بیسائو، اعلام کرد که پتانسیل همکاری تجاری بین دو کشور زیاد است و هنوز آشکار نشده است، به ویژه، چشم اندازهایی برای همکاری در انرژی و معدن وجود دارد.

پوتین در مورد روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور بیان کرد:« ما پتانسیل بزرگی داریم که هنوز آشکار نشده است، بیایید در مورد اقدامات ممکن برای بهبود شاخص های حجم معاملات صحبت کنیم. ما چشم انداز هایی را در زمینه‌هایی مانند اکتشافات زمین شناسی، توسعه منابع معدنی، توسعه زیرساخت ها، انرژی و کشاورزی مشاهده می‌کنیم.»

https://ria.ru/20230729/putin-1887073711.html

 

روسیه صادرات برنج را تا پایان سال ممنوع کرد(29 ژوئیه_ریانووستی)

کابینه وزیران روسیه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که دولت صادرات برنج را از روسیه را تا 31 دسامبر 2023 ممنوع کرده است.

در  این نشریه بیان شده که این محدودیت تا 31 دسامبر 2023 اعمال خواهد شد.

در عین حال، تصریح شده است که این ممنوعیت شامل اوستیای جنوبی، آبخازیا و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نخواهد شد.  علاوه بر این، برنج در زمینه کمک های بشردوستانه و حمل و نقل بین المللی اجازه صادرات به خارج از کشور را دارد.

همانطور که دولت توضیح داد، این اقدامات محدودکننده برای تضمین ثبات در بازار داخلی ضروری هستند.

https://ria.ru/20230729/ris-1887035729.html

 

پیش بینی‌ها از کاهش تولید گاز در روسیه به میزان سال 2010(29 ژوئیه_ریانووستی)

الکساندر امیراگیان، مدیر بخش اقتصاد مجتمع سوخت و انرژی CSR، به ریانووستی اعلام کرد ‌که تولیدات گاز در روسیه در سال 2023 ممکن است به سطح 620 تا 640 میلیارد متر مکعب کاهش یابد و به میزان اواسط دهه 2010 برسد.

تولید گاز در نیمه اول سال، بر اساس گزارش Rosstat به میزان 14.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است و به مقدار 267 میلیارد متر مکعب رسیده است، گاز نفتی مرتبط با 3.1٪ افزایش به 52.7 میلیارد متر مکعب که در مجموع 319.7 میلیارد متر مکعب می‌شود رسیده است. این 12.4 درصد کمتر از نیمه اول سال گذشته است که به میزان 365.1 میلیارد متر مکعب بوده است.

به گفته امیراگیان، ممکن است از سرعت نرخ کاهش صادرات گاز روسیه در نیمه دوم سال، به دلیل پایین بودن پایه مشابه در سال گذشته کاسته شود، که این امر بر ارقام تولید نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی معتقد است، در عین حال، از تولید با افزایش برنامه ریزی شده در عرضه گاز به چین و همچنین تقاضای داخلی در صورت سردی هوا در پاییز و زمستان حمایت خواهد شد.

به گفته امیراگیان:« با در نظر گرفتن این موضوع، تا پایان سال 2023، تولید گاز در روسیه ممکن است به حدود 620-640 میلیارد متر مکعب برسد که 5-8 درصد کمتر از میزان سال 2022 است و با شاخص های اواسط دهه 2010 مطابقت دارد.»

بر اساس گزارش Rosstat، روسیه در سال 2022 تولید گاز طبیعی را با 13.4 درصد کاهش به 573 میلیارد متر مکعب، و گاز نفتی مرتبط را با 2 درصد کاهش به 99 میلیارد متر مکعب رساند.    

 https://ria.ru/20230729/gaz-1887024089.html

 

درخواست گینه از روسیه برای بازگشت به معاملات غلات(29 ژوئیه_ریانووستی)

موریساندا کویاته، وزیر امور خارجه گینه به ریانووستی اعلام کرد که گینه از روسیه درخواست تلاش برای بازگشت به معاملات غلات را دارد.

کویاته در حاشیه دومین اجلاس و مجمع اقتصادی روسیه و آفریقا بیان کرد« حتی اگر دلایلی برای خروج از توافق وجود داشته باشد، ما تقاضای ابراز سخاوتمندی و تلاش داریم تا امتیازات دیگری مورد بررسی قرار گیرد و این مشکل منطقه ای همه جهان را تحت تأثیر قرار ندهد.»

وی تاکید کرد که علیرغم تعلیق این معاملات، لازم است تلاش های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به رسمیت شناخته شود چراکه او از عرضه رایگان غلات به شش کشور آفریقایی خبر داده است.

وزیرخارجه گینه افزود:« از رئیس جمهور پوتین به خاطر توضیحات کامل در خصوص معاملات غلات تشکر می‌کنم، زیرا ما از برخی چیزها اطلاع نداشتیم. از طرف کشور گینه می‌توانم اعلام کنم که حتی اگر برخی از مفاد توافق نامه رعایت نمی‌شده است، ما از وی درخواست تلاش بیشتری برای بازگشت به معاملات داریم.»

روسیه در ماه ژوئیه به مشارکت خود در معاملات غلات پایان داد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بارها اشاره کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می‌کند و هدف اصلی این معامله که تامین غلات کشورهای نیازمند بوده است، از جمله کشورهای آفریقایی هرگز محقق نشد. به گفته وی، روسیه امکان بازگشت به معاملات غلات را در صورتی که تمام اصول مشارکت در آن بدون استثنا در نظر گرفته و اجرا شود، بررسی خواهد کرد.

  https://ria.ru/20230729/sdelka-1887089664.html

 

وزارت خارجه گینه آمادگی خود را برای خرید غلات و کودهای شیمیایی روسیه اعلام کر(29 ژوئیه_ریانووستی)

موریساندا کویاته وزیر امور خارجه این کشور آفریقایی به ریانووستی اعلام کرد که گینه آماده خرید کود و غلات روسیه در صورت دریافت چنین پیشنهادی از سوی روسیه است.

این وزیر در پاسخ به این سوال که آیا گینه مایل به دریافت عرضه مستقیم کود و غلات روسیه است، افزود:« در گینه ما نمی‌توانیم خواهش کنیم، نمی‌توانیم بگوییم «به ما بدهید»، بلکه می خواهیم بخریم، این یک تجارت بین‌المللی است و اگر روسیه به ما پیشنهاد خرید بدهد، ما خریدار خواهیم بود، ما درخواست هدایا نداریم.»

پیش از این، سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، اعلام کرده بود که کشورهای آفریقایی از پیشنهاد روسیه برای عرضه رایگان غلات سپاسگزار هستند اما آنها برای چنین درخواستی به سنت پترزبورگ نیامده اند. 

 https://ria.ru/20230729/gvineya-1887102452.html

 

پوتین اعلام کرد که روسیه گاز را در مقادیر بالا در ترکیه ذخیره نخواهد کرد(30 ژوئیه_ریانووستی)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به خبرنگاران اعلام کرد که روسیه قصد ندارد گاز را به مقدار بالا در ترکیه ذخیره کند، این مکان یک محیط الکترونیکی برای تجارت آن است.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد:« بله، موضوع هاب گازی همچنان در دستور کار است، اما من می خواهم روشن کنم که موضوع نفت یا پایانه نفتی نیست، بلکه گاز است، ما و دوستان ترک ما این را می دانیم، ما در مورد ایجاد یک فضای تجاری الکترونیکی صحبت می‌کنیم و قرار نیست که گاز را در انبارهای عظیم ذخیره کنیم، این فقط یک مکان مناسب برای سازماندهی چنین فضای تجاری الکترونیکی است.»

https://ria.ru/20230730/gaz-1887130811.html

 

پوتین از آمادگی روسیه از صادرات کودهای بالتیک خبر داد(30 ژوئیه_ریانووستی)

ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که روسیه آماده است تا آن ده هزار تن کود را که در بنادر بالتیک موجود است به صورت رایگان به کشورهای نیازمند بدهد، اما آنها را آزاد نمی‌کنند و هیچ کس دلیل آن را نمی فهمد.

پوتین در نشستی با نمایندگان رسانه‌ بیان کرد:« ما دیروز این موضوع را با دوستان آفریقایی خود در میان گذاشتیم و توجه من به آن ده هزار تن کود که در بنادر بالتیک هستند جلب شد. خیلی عجیب است، درست است؟  کودهای ما آنجاست. شرکت های ما گفتند: ما آن را به صورت رایگان عرضه می‌کنیم. بسیار خوب، پس فرض کنید یک نفر نمی‌خواهد ما از این راه پول به دست آوریم، و به قول خودشان از این پول برای جنگ استفاده کنیم، اما ما آن را رایگان می‌ بخشیم.»

همانطور که رئیس جمهور روسیه تصریح کرد، روسیه در این زمینه چیزی به دست نخواهد آورد و در نتیجه هیچ چیزی برای جنگ خرج نخواهد کرد.

او تاکید کرد:« ما چیزی به دست نمی آوریم و اگر کشورهای نیازمند آفریقایی این کود را رایگان دریافت کنند، چیزی برای جنگ استفاده نمی‌شود. اما آنها نمیگذارند.»

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در بیانیه خود با عنوان "روسیه و آفریقا: اتحاد نیروها برای صلح، پیشرفت و آینده ای موفق" بیان کرده بود که حتی صادرات بلاعوض کودهای معدنی روسیه به کشورهای نیازمند و فقیرتر نیز با موانع رو به رو می‌شوند. به گفته وی، از 262 هزار تن محصول توقیف شده در بنادر اروپا، تنها دو سری ارسال شده است که شامل 20 هزار تن به مالاوی و 34 هزار تن به کنیا می‌شود.

معامله غلات در 18 ژوئیه متوقف شد. فدراسیون روسیه اعتراض خود به تمدید آن را به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد.  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل، مفاد توافقنامه با روسیه عملی نشد، زیرا کشورهای غربی به وعده‌های خود عمل نمی‌کردند.  پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می‌کند و هدف اصلی این معاملات که تامین غلات کشورهای نیازمند از جمله آفریقایی بوده است، هرگز محقق نشد.

https://ria.ru/20230730/udobreniya-1887131989.html

 

اقتصاد روسیه تا پایان سال به سطح سال 2021 باز خواهد گشت(31 ژوئیه_پرایم)

بر اساس گزارش بانک روسیه در خصوص سیاست های پولی، مرحله بهبود اقتصادی روسیه در حال پایان است و تا پایان سال 2023 به سطح سال 2021 باز خواهد گشت یا حتی اندکی از آن فراتر خواهد رفت.

در اسناد آمده است:« طبق پیش‌بینی پایه بانک روسیه، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 بین 1.5 تا 2.5 درصد خواهد بود، در عین حال، مرحله بهبود اقتصادی به طور کلی در حال پایان است و تا پایان سال 2023 ، اقتصاد به سطح سال 2021 باز خواهد گشت یا حتی اندکی از آن فراتر خواهد رفت.»

همچنین خاطرنشان می‌کند که در سال 2026 اقتصاد روسیه به مسیر رشد متعادل 1.5 تا 2.5 درصد باز خواهد گشت.

در سال 2023، توسعه فعالیت های اقتصادی تا حد زیادی تحت تاثیر تقاضای داخلی خواهد بود.

https://1prime.ru/state_regulation/20230731/841247504.html

 

روبل دیجیتال در روسیه مبنای قانونی پیدا کرد(1 آگوست_ریانووستی)

مفاد اصلی قانون به اجرا درآمده است که موازین قانونی را برای معرفی روبل دیجیتال ،شکل سوم پول ملی روسیه، تعیین می‌کند.

روبل دیجیتال قبل از هر چیزی، روش دیگری برای پرداخت ها و نقل و انتقالات است. بنابراین، قانون مقرر می دارد که امکان افتتاح سپرده و دریافت وام به روبل دیجیتال وجود نداشته باشد و از وجوه موجود در کیف های دیجیتال سودی دریافت نشود.

برای استفاده از روبل دیجیتال، باید یک کیف پول الکترونیکی مخصوص از طریق بانک ایجاد شود. عملیات با روبل دیجیتال از طریق یک پلت فرم ویژه که توسط بانک روسیه اداره می‌شود، صورت می‌گیرد.

برنامه ریزی شده است که نقل و انتقالات و پرداخت ها به روبل دیجیتال برای شهروندان رایگان باشد و تعرفه برای کسب و کار ها برای پذیرش پرداخت با روبل دیجیتال 0.3 درصد از پرداخت باشد. تعرفه عملیات با شکل سوم پول ملی باید توسط هیئت مدیره بانک روسیه تصویب شود و همچنین شرایطی را تعیین خواهد کرد که در آن بانک ها باید فرصت انجام چنین عملیاتی را برای مشتریان فراهم کنند.

در اوایل ژوئیه، بانک روسیه گزارش داد که انتظار دارد در اسرع وقت مقررات لازم برای اجرای آزمایشی عملیات واقعی با روبل دیجیتال را اتخاذ کند و قرار است آزمایش آن در ماه آگوست آغاز شود.

همانطور که دنیس پولیاکوف، معاون بخش سیستم پرداخت ملی بانک روسیه در ماه ژوئیه گزارش داد، طرح آزمایشی روبل دیجیتال با پرداخت با کد QR از طریق برنامه بانکی آغاز می‌شود و بعداً قرار است پرداخت از طریق گوشی هوشمند اضافه شود. به گفته وی، امکان پرداخت آفلاین با روبل دیجیتال زودتر از یک سال و نیم دیگر امکان پذیر خواهد شد.

https://ria.ru/20230801/rubl-1887495937.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما