معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری فنی پایگاه تحقیق و توسعه فولکس واگن خفی(مرکز آنخویی) با شرکت Xpeng Motors؛

کمپانی فولکس واگن در تاریخ 26 جولای اطلاعاتی را منتشر کرد که برمبنای آن این کمپانی و شرکت Xpeng Motors  در مورد همکاری فنی به توافق رسیده و قصد دارند دو مدل جدید را برای بازار خودروهای متوسط چین تولید کنند. چین در حال حاضر با سرعت به روز رسانی محصول و الزامات سختگیرانه برای کنترل هزینه، بزرگترین و رقابتی ترین بازار جهان در حوزه وسایل نقلیه انرژی جدید است. بنابراین عملکرد موفق در بازار چین گام مهمی‌برای موفقیت فولکس واگن در زمینه خودروهای برقی است. بر این مبنا فولکس واگن با هدف تنوع بخشی سریع سبد محصولات و همچنین گسترش تعداد مشتریان از طریق پروژه‌های توسعه مشترک با تولید کنندگان محلی قوی،(Xpeng) وارد همکاری شده است. دو مدل جدید که فولکس واگن و Xpeng قصد دارند با هم توسعه دهند، تحت نام تجاری فولکس واگن قرار دارند و در سال 2026 وارد بازار خواهند شد.

به عنوان بخشی از مشارکت استراتژیک، فولکس واگن سرمایه حدود 700 میلیون دلار در Xpeng Motors سرمایه گذاری خواهد کرد و تقریبا 4.99 درصد از سعام این شرکت محلی را به دست خواهد اورد شرکت فناوری فولکس واگن (چین)، بزرگترین سایت تحقیق و توسعه شرکت فولکس واگن در خارج از ولفسبورگ است که بر روی مدل های جدید هوشمند و متصل به اینترنت کار خواهند کرد. به گفته رالف برندستتر، مدیر عامل فولکس واگن که مسئول کسب و کار در چین می‌باشد؛ پیوستن به Xpeng علاوه بر بهینه سازی هزینه‌های توسعه و منابع برای هر دو شرکت، با هدف همکاری با یک شریک قوی در زمینه‌های کلیدی فناوری در چین و امکان برآوردن نیازهای منحصر بفرد مشتریان چینی و عرضه سریع محصولات در بازار این کشور نیز بوده است.  Xiaopeng، رئیس و مدیر اجرایی Xpeng هم اظهار داشت؛ نقاط قوت دو کمپانی کاملا مکمل هستند و در چارچوب این همکاری، دو شرکت  می‌توانند تکنولوژی وسایل نقلیه الکتریکی هوشمند و همچنین قابلیت های طراحی و مهندسی را با هم به اشتراک بگذارند.

 english.anhuinews/23-08-01

 برگزاری مسابقه کشاورزی هوشمند در جزیره چونگمینگ شانگهای؛

سومین مسابقه کشاورزی هوشمند با موضوع استفاده از هوش مصنوعی برای رشد کاهو در ظروف، اخیرا در جزیره چونگمینگ شانگهای توسط پلتفرم تجارت الکترونیک چینی Pinduoduo  برگزار شد. در طی این رویداد، گروهی از جوانان به طور مداوم الگوریتم های هوشمند را برای رشد کاهو با کیفیت بهتر و عملکرد بالاتر بهینه سازی کرده و در عین حال مصرف انرژی را برای کاشت و پرورش کاهو بدون خاک و آفتاب کاهش دادند. تیم های تحقیقاتی کشاورزی از دانشگاه کشاورزی چین، آکادمی علوم کشاورزی شانگهای، دانشگاه جیائو تونگ و سایر موسسات تحقیقاتی در این رویداد شرکت داشتند.  Pinduoduo، بعنوان یکی از سازمان دهندگان مسابقه، برندگان را تشویق کرد تا با بهبود نتایج تحقیقات کشاورزی خود، راه حل های فنی برای کمک به تقویت توسعه کشاورزی و مناطق روستایی به کار بگیرند. معاون ارشد رئیس پیندودو گفت؛ این رقابت می‌تواند استعدادهای جوان و شرکت های برجسته کشاورزی مدرن را برای شرکت در نواوری‌های علمی و تکنولوژیکی در کشاورزی، ترویج استفاده از دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی کشاورزی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و درامد کشاورزان گرد هم آورد.  

اکثر کشاورزان چینی هنوز سبزیجات را بر اساس روش های تجربی پرورش می دهند، اما نسل جوان به جای تجربه فردی، به داده‌ها متکی است. بعنوان مثال گلخانه‌های شیشه ای شرکت کشاورزی Xu مجهز به دستگاه‌های اسپری اتوماتیک، پرده‌های حرارتی و سنسورهای دما و رطوبت هستند. بر اساس چنین تجهیزاتی، یک سیستم هوشمند می‌تواند بدون بکارگیری مستقیم کارگران، در گلخانه‌ها عملیات کشاورزی را پیش ببرد. کشاورزی هوشمند، بر اساس دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) و سیستم های اطلاعات کشاورزی مربوطه، تولید کشاورزی را با نظارت و بهبود محیط رشد محصولات، پایدارتر و قابل کنترل تر می‌کند. این روشها همچنین ضمن افزایش تولید محصول، هزینه‌های کشاورزی را تا حدود 30 درصد کاهش می دهد. در سال های اخیر، ابزارهای مزرعه ای جدید مانند هواپیماهای بدون سرنشین حفاظت از محصول، سیستم ماهواره ای ناوبری Beidou و IoT  کشاورزی هوشمند به طور گسترده ای در تولید کشاورزی در مناطق روستایی چین استفاده شده است.

China Daily/23-07-28

شناسایی ژن‌های جدید برنج توسط دانشمندان چینی، راهی برای افزایش بهره وری این محصول؛

دانشمندان چینی دو ژن مهم برنج را شناسائی کرده اند که به گفته کارشناسان، این کشف زمینه را برای ایجاد نسل بعدی محصولات برنج مرغوب با عملکرد بالا فراهم کرده و به تلاش های چین برای جلوگیری از وابستگی به واردات مواد غذایی کمک میکند. اکتشافات به دست آمده حاصل 13 سال تحقیق بوده که، توسط وان جیانمین از اکادمی علوم کشاورزی چین هدایت شده است. روز چهارشنبه 26 جولای 2023 نتایج این تحقیقات طی مقاله ای در وب سایت مجله علمی Cell منتشر شد. در واقع محققان دانشگاه کشاورزی CAAS و نانجینگ در استان جیانگ سو دریافتند که دو ژن نزدیک به هم در کروموزوم شماره 12 برنج، باروری گرده برنج هیبرید را با تاثیر بر میتوکندری تولید کننده انرژی در سلول دیکته می‌کنند. این تحقیق اولین تحقیق در نوع خود برای توضیح استریل هیبرید برنج در سطح مولکولی است و به نوعی پیشگام این موضوع است. بنابر ادعای یک آکادمی مهندسی چینی، این اکتشافات می‌تواند به سرعت بخشیدن به تلاش های هیبریدی برای هدف قرار دادن دو نوع برنج که به طور گسترده ای در چین رشد می‌کنند، کمک کند: انواع برنج هسین و برنج کنگ، که به طور گسترده ای در استان‌های سردتر در شمال چین کاشته می‌شود. به گفته وان جیانمین انتظار می رود این یافته جدید، محصول نهایی تولید برنج را حتی در مقایسه با گونه‌های با عملکرد بالا موجود، 15 درصد افزایش دهد. به گفته وان تولید مواد غذایی چین باید تا سال 2030 به میزان  20 درصد افزایش یابد تا تقاضای غذایی داخلی را برآورده کند.

چین در پرورش برنج هیبریدی پیشرو است. پیش از اینها دانشمند چینی یوان لانگ پینگ در دهه 1970 کمک شایانی به بهبود عملکرد تولید برنج  کرد تا حدی که او را به عنوان "پدر برنج هیبریدی" می‌شناسند. تحقیقات وان هم بخشی از ادامه تلاش ها برای هیبرید کردن انواع دیگر برنج برای تقویت بیشتر عملکرد این محصول غذائی است چراکه به عنوان غذای اصلی توسط بیش از نیمی از جمعیت جهان مصرف می‌شود.  این تحقیق نشان می دهد که تلاش های چین در سال های اخیر برای تقویت امنیت غذایی خود از طریق بکارگیری فن اوری‌ها افزایش یافته است.  داده‌های گمرک نشان می دهد که چین در سال گذشته حدود 147 میلیون تن غلات وارد کرده است که 19 درصد از کل مصرف مواد غذایی سالانه آن را تشکیل می دهد.

 China Daily/23-07-27

امضای پروژه‌هایی برای توسعه سبز یکپارچه در منطقه زیست محیطی دلتای رودخانه یانگ تسه؛

روز دوشنبه 31 جولای 2023 سه پروژه همکاری و نه پروژه کلیدی صنعت در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه با هدف افرودن تحرک جدیدی به توسعه با کیفیت بالا در این منطقه بوسیله توسعه زیست محیطی و سبز یکپارچه در  منطقه فناوری جدیدی، امضا شد. این طرح که 19.54 کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد شامل منطقه Qingpu حومه شانگهای، منطقه Wujiang Suzhou در جیانگ سو و شهرستان Jiashan در استان ججیانگ می‌باشد. در این طرح تمرکز بر اولویت بندی سه صنعت در حال ظهور استراتژیک - دیجیتال، تولید هوشمند، و مواد جدید سبز - و همچنین اقتصاد و علوم سبز و صنایع خدمات نواوری می‌باشد و به گفته مقامات محلی به عنوان یک مرکز نواوری و یک انکوباتور فعالیت خواهد کرد. به گفته ژو ژنگوی، مدیر بخش توسعه کسب و کار و صنعت کمیته اجرایی منطقه فناوری مذکور: منطقه فناوری مذکور برای توسعه زیست محیطی و سبز یکپارچه در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه با تکنولوژی بالا، در آینده بر نواوری‌های علمی و فناوری و ادغام توسعه صنعت تمرکز خواهد کرد و منابع بین منطقه ای را برای  فناوری گرد هم خواهد آورد.

در این میان، پروژه ی دیگری شامل تلاش های یکپارچه در ساخت زیرساخت های Watertown Parlor، بعنوان یک مدل منطقه ای برای توسعه سبز کلید خورده است. Watertown Parlor  شامل بخش هایی از شهر Jinze در Qingpu، Lili Town در Wujiang و Xitang Town و Yaozhuang Town در Jiashan است که مساحت حدود 35.8 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. این طرح هم قرار است در منطقه مذکور، انتشار دی اکسید کربن را به صفر برساند.  چراکه بر اساس طراحی، تالاب ها، جاده‌های سبز و اماکن فرهنگی و توریستی خواهد داشت. فضاهای سبز و ابی حدود 75 درصد از کل فضای این  پروژه را تشکیل می دهند. همچنین یک سیستم حمل و نقل مدرن، راحت، سبز و هوشمند برای پاسخگویی به نیازهای عموم مردم ایجاد خواهد شد.  

 Shine News/23-08-01

 برنامه منطقه Songjiang برای افزایش همکاری جهانی در نوآوری علمی –فناوری؛

به گفته چنگ شیانگمین، دبیر حزب منطقه حومه شانگهای با توجه هدف توسعه با کیفیت بالا، منطقه Songjiang  در شانگهای برنامه دارد همکاری بین المللی در نواوری علمی و فناوری را افزایش دهد. چنگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نواوری باید یک مزیت متقابل برای صادرات و واردات فناوری با کیفیت بالا باشد و هدف این منطقه ایجاد یک زنجیره صنعتی کامل برای مقابله با وضعیت نامشخص صنعتی جهان است. وی وعده داد که با تکیه بر مرکز سونگجیانگ و خدمات قطار باری چین و اروپا، کریدور نواوری علمی و فناوری G60 منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه در منطقه همچنان به کشورهای کمربند و جاده خدمت خواهد کرد. کریدور هفت ساله G60شانگهای چهارده شهر  از جملهJiaxing، Hangzhou، Jinhua و Huzhou در استان ججیانگ؛ سوژو در استان جیانگ سو؛ و Xuancheng، Wuhu و Hefei در استان آنخویی را به هم متصل می‌کند. به لطف G60، درامد مالی منطقه حومه شاهد رشد متوسط سالانه 12.4 درصد بین سال های 2016 و 2020 بود.

سونگجیانگ دارای بیش از 1600شرکت صنعتی با درامد تجاری سالانه حداقل 20 میلیون یوان (2.8 میلیون دلار امریکا) است که در دو سال گذشته در رتبه نخست در بین مناطق شانگهای بوده است.  این منطقه برای تسهیل فعالیت شرکت ها و تشویق به نواوری، اقدامات زیادی را انجام داده است. نزدیک به 90 پنجره خدماتی این منطقه دارای خدمات دولتی بین استانی در 178 شهر هستند، به این معنی که متقاضیان سرویس هایی مانند مجوزهای تجاری می‌توانند در هر یک از این 9 شهر کار خود را انجام دهند. بعنوان مثال مدیر کل کمپانی لوازم خانگی Haier،  اظهار داشت؛ ساخت کارخانه ما در سونجیانگ، در سال 2021 آغاز شده بود و امسال به بهره برداری رسید. درحالیکه این دوره قبلا طولانی تر بود و اکنون  تقریبا شش ماه کاهش یافته است.  همچنین نخبگان در این منطقه از شانگهای می‌توانند یارانه‌ها و پاداش های دیگری برای کارآموزی، اشتغال، آموزش و غیره داشته باشند. به دلیل تلاش دولت، شرکت ها می‌توانند با فراغت بال بیشتری به جذب استعدادها برای خلق نوآوری بپردازند.  بسیاری از دستاوردهای نواورانه اخیرا در Songjiang ساخته شده است، مانند شبیه سازی میمون‌های اصلاح ژنتیک شده توسط انتقال هسته ای سلول سوماتیک. هفته گذشته هم ، پایگاه نواوری علمی فناوری هوش مغزی G60 اولین مجموعه نقشه‌های توزیع فضایی مونوپلاست در قشر مغز میمونهای ماکاک را منتشر کرد.

Shine News/23-07-25

طرح اقدام شانگهای برای ایجاد مرکز حمل و نقل بین المللی؛

دولت محلی شانگهای، اخیرا برنامه اقدامی را برای ارتقای سطح صنعت خدمات کشتیرانی این کلانشهر و حمایت از ساخت مرکز حمل و نقل بین المللی صادر کرده است. این طرح هدف توسعه را ایجاد یک سیستم پیشرفته خدمات حمل و نقل مدرن تا سال 2025 تعیین کرده است. سیستم مورد اشاره منجر به نوآوری و توسعه خدمات حمل و نقل جهانی نیز می‌شود، چراکه با سیستم حاکمیت کشتیرانی بین المللی ادغام می‌شود و دارای قابلیت تخصیص منابع جهانی حمل و نقل خواهد بود. بنابر این طرح شانگهای می‌تواند به یک مرکز حمل و نقل بین المللی تبدیل شود.

 Shanghai Municipal Peoples Government/23-07-21

 تکمیل پروژه سوم اشنایدر الکتریک در شانگهای  و راه اندازی کارخانه جدید تجهیزات توزیع صفر کربن؛

پس از تکمیل پروژه‌های فاز اول و فاز دوم اشنایدر الکتریک (Schneider Electric) در شانگهای اخیرا پروژه فاز سوم این کمپانی تحت عنوان کارخانه جدید دیجیتال و خودکار تجهیزات توزیع «صفر کربن» – این کمپانی در شانگهای تکمیل و راه اندازی شده است. با راه اندازی کارخانه جدید به مساحت 6500  متر مربع، انتظار می رود ظرفیت تولید این کمپانی در بزرگترین پایگاه تولیدی مدارشکن‌های هوایی در جهان  30 درصد افزایش یابد.

 Shanghai Foreign Investment Association

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما