معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته اول مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مزایای اقتصادی فناوری هیدروژن برای استونی

مرکز آینده‌‌پژوهی که تحقیقاتی را برای Riigikogu انجام می‌دهد، در مطالعه‌ای دریافت که فناوری‌های هیدروژن می‌توانند مزایای اقتصادی زیادی برای استونی به ارمغان بیاورند، اما نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه وجود دارد. طبق گزارش «وضعیت بازی و چشم‌انداز فناوری هیدروژن» محققان دریافتند استونی پتانسیلی قوی در تولید هیدروژن، تحقیق و توسعه فناوری و کاربرد آن دارد، اما این کشور برای انجام این کار نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زیرساخت‌های خود و مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی دارد. در این گزارش آمده است که استونی به زیرساخت‌های هیدروژن سراسری مانند خط لوله هیدروژن نیاز دارد تا مزارع خورشیدی و بادی محلی را با تولید و حمل‌و‌نقل هیدروژن ادغام کند و فرصت‌هایی برای انتقال هیدروژن در بنادر و در اعماق آب ایجاد کند. برای صادرات هیدروژن، زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل زمینی باید به روز و بنادر استونی به قطب سوخت هیدروژن منطقه تبدیل شود.

دره هیدروژن برنامه‌ریزی شده استونی (منبع: Vesinikuorg)

https://news.err.ee/1609042676/estonia-to-benefit-from-hydrogen-tech-but-extensive-investments-needed

نگرانی از تسلط روسیه بر زنجیرۀ صادرات غلات اوکراین

بورجا لاشراس و هانا شلست دو کارشناس برجسته که مطالعه‌ای را برای اتاق فکر مرکز تحلیل سیاست اروپا (CEPA) انجام داده‌اند، معتقدند تسلط روسیه بر مسیر صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه، پس از خروج از توافقنامه سازمان ملل در مورد حمل‌و‌نقل غلات، فشار زیادی بر بازار این محصولات وارد خواهد کرد و می‌تواند به سوءتغذیه و گرسنگی در برخی مناطق جهان منجر شود.

با شروع جنگ اوکراین در 24 فوریه 2022، نیروی دریایی روسیه بنادر اوکراین در دریای سیاه را محاصره کرد. این امر باعث شد تا حدود 20 میلیون تن غلات صادراتی به طور بالقوه پوسیده شود و این امر خطر قحطی در کشورهای در حال توسعه را تشدید نموده و به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی انجامید. با میانجیگری ترکیه، که قلمرو آن در دو طرف بسفر قرار دارد، قرارداد غلات سازمان ملل اجازه عبور ایمن را برای کشتی‌های باری در امتداد یک کریدور به عرض سه مایل دریایی داد. اما اکنون روسیه اعلام کرده است نه تنها از این توافق خارج خواهد شد، بلکه هر کشتی تجاری که به سمت بنادر اوکراین حرکت می‌کند یک محموله بالقوه نظامی و در نتیجه یک هدف قانونی در نظر گرفته خواهد شد و این موضوع، یک چالش گسترده برای جامعه بین‌المللی شده است. لازم به ذکر است 1.3 میلیون تن غلات از طریق بنادر اوکراین در ماه می امسال به نقاط مختلف جهان صادر شد.

https://news.err.ee/1609041026/cepa-russia-grip-on-ukraine-grain-export-harms-developing-world-greatly

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما