معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار هفتگی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته اول مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تعلیق پروازهای ایرفرانس به سیرالئون

شرکت هواپیمایی ملی فرانسه، ایرفرانس، از اکتبر سال جاری پروازهای خود به سیرالئون را به طور نامحدود به حالت تعلیق درخواهد آورد. دلیل این تعلیق استقبال ضعیف مسافران در ماه‌های گذشته عنوان شده و مسلما ضربه بزرگی به برنامه‌های این کشور برای تبدیل شدن به‌هاب هوانوردی منطقه و چشم‌انداز توسعه گردشگری آن خواهد بود. یکی از کارشناسان دلیل این موضوع را گرانی بلیت‌ها به دلیل مالیات‌های اعمال شده از جانب دولت سیرالئون دانسته و پیشنهاد تجدید نظر در سیاست‌های مالیاتی دولت را ارائه نموده است. در حال حاضر مسافران برای سفر به سیرالئون هزینه بیشتری نسبت به سایر مقاصد در منطقه غرب آفریقا پرداخت می‌کنند. مسافران فرودگاه بین‌المللی فری‌تاون همچنین ملزم به پرداخت هزینه‌های اضافی از جمله هزینه‌ امنیتی هستند که شکایت بسیاری از افراد را به دنبال داشته است.

به دلیل هزینه‌های بالا طبیعتا بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند از طریق جاده یا قایق به گینه سفر کرده و از کوناکری پرواز خود را انجام دهند. فرودگاه بین المللی فری‌تاون که اکنون دارای یک ترمینال مدرن است اخیرا بازرسی‌های سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) را با موفقیت پشت سر گذاشت. سازمان هواپیمایی کشوری که مسئول مدیریت فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی می‌باشد اعلام نموده که انتظار می‌رود تا پایان سال با جذب پروازهای بیشتر به سیرالئون و در نتیجه افزایش درآمدهای فرودگاهی شاهد کاهش هزینه‌های بالای سفر به فری‌تاون از مقاصد دیگر باشیم. پرواز ایرفرانس یکی از معدود پروازهای غیر منطقه‌ای بود که حداقل یک بار در هفته به فری تاون انجام می‌شد.

https://sierraloaded.sl/news/airfrance-flight-sierra-leone/

توافق اعطای کمک 10 میلیون دلاری به سیرالئون برای احداث ریزشبکه‌های خورشیدی

یک سازمان بین‌المللی به نام "انرژی پایدار برای همه" (SEforALL) از ابتکار پیشگامانه خود برای بهبود دسترسی به انرژی در سه کشور آفریقایی سیرالئون، ماداگاسکار و جمهوری دموکراتیک کنگو خبر داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های آینده توافقنامه‌ای برای اعطای کمک‌های مالی به ارزش 10 میلیون دلار با شرکت‌های تامین کننده ریزشبکه‌های خورشیدی (mini-grid) امضا خواهد شد. هدف این توافقنامه‌ها رساندن انرژی پاک و پایدار به جوامعی است که مدت‌هاست از چنین منبع حیاتی محروم بوده‌اند.

تمرکز اصلی این سازمان ارائه حمایت مالی از شرکت‌های فعال برای ایجاد ریزشبکه‌های انرژی خورشیدی در مناطقی است که عملاً هیچگونه دسترسی به انرژی پاک ندارند. این جوامع اغلب به منابع انرژی فوق آلاینده از جمله ژنراتورهای دیزلی و بنزینی، زغال و هیزم متکی هستند. بر اساس برآوردها، ذینفعان مستقیم این پروژه‌ها حدود 88000 نفر در 29 منطقه مختلف خواهند بود. انتظار می‌رود این پروژه‌ها ظرفیت انرژی تجدیدپذیر 3.7 مگاواتی را ایجاد کنند که همزمان از انتشار تقریباً 1800 تن دی اکسید کربن در سال جلوگیری نموده و به مقابله جهانی علیه تغییرات آب و هوایی کمک خواهد کرد. در سیرالئون، دولت در تلاش است تا میزان دسترسی به برق در سطح کشور را از 26 درصد فعلی به 92 درصد تا سال 2030 افزایش دهد.

https://sierraloaded.sl/news/10m-agreements-sierra-leone-madagascar-drc/

سیرالئون رتبه هفتم را در فهرست تورم بانک جهانی دارد

بانک جهانی فهرستی از کشورهای با بالاترین نرخ تورم را منتشر کرد و سیرالئون پس از ونزوئلا، لبنان، زیمباوه، آرژانتین، سورینام و مصر در رتبه هفتم این فهرست قرار دارد. زیمبابوه با نرخ تورم 414 درصد در صدر این فهرست قرار گرفته است. کشور سیرالئون با میانگین 56 درصد شاهد افزایش سریع تورم است. قیمت بیشتر کالاها در بازار این کشور توسط بازرگانان تعیین می‌شود.

این کشور از زمان شیوع ابولا در سال 2014 در موج بزرگی از بحران اقتصادی قرار داشته است. چندین دولت پس از این همه‌گیری روی کار آمدند اما موفق به تثبیت نرخ تورم کشور نشدند. بازرگانان فعال در سیرالئون حکومت را مقصر افزایش قیمت‌ها دانسته و دولت را به دلیل نرخ بالای مالیات اعمال شده بر تجار برای واردات کالا به کشور سرزنش می‌کنند. بر اساس این فهرست، کشورهای ترکیه، غنا و هائیتی نرخ تورم پایین‌تری را در مقایسه با سیرالئون تجربه می‌کنند.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-world-bank-inflation/

گذرنامه سیرالئون قدرتمندترین گذرنامه در اتحادیه رودخانه مانو شد

بر اساس شاخص هِنلی، گذرنامه سیرالئون جایگاه برتر را به عنوان قدرتمندترین کشور در میان کشورهای اتحادیه رودخانه مانو (MRU) به دست آورده است. بر اساس گزارش هِنلی که هفته گذشته منتشر شد، گذرنامه این کشور در سال 2023 با 10 پله ارتقاء نسبت به سال گذشته به جایگاه 74 رسیده است. گذرنامه ساحل عاج با رتبه 79 در جایگاه دوم در اتحادیه قرار می‌گیرد و پس از آن گذرنامه گینه در رتبه 80 و گذرنامه لیبریا در رتبه 87 قرار دارند. گذرنامه گامبیا با رتبه جهانی 72 بالاترین رتبه را در غرب آفریقا دارد و سیرالئون در رتبه دوم قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، شهروندان 113 کشور از 198 کشور دنیا می‌توانند بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی وارد کشور سیرالئون شوند.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-passport-powerful-mano/

دیدار مادا بیو با مدیر کل WHO و تبادل نظر در راستای ایجاد آژانس‌های ملی بهداشت عمومی

رئیس جمهور سیرالئون، جولیوس مادا بیو، در حاشیه نشست فائو با تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در زمینه تاسیس آژانس‌های ملی بهداشت عمومی و رسیدگی به نگرانی‌های بهداشتی فوری در سراسر سیرالئون گفتگو کرد. دکتر آدهانوم ضمن ابراز قدردانی خود از تعهد دولت مادا بیو به آمادگی برای مقابله با شرایط اضطراری بهداشتی بر سرمایه گذاری سیرالئون در برنامه بررسی آمادگی بهداشت جهانی تاکید کرد.

این نشست با هدف تقویت ظرفیت سیرالئون برای مدیریت موثر بحران‌های بالقوه بهداشت و سلامت انجام گرفت. محور اصلی این بحث‌ها، ایجاد یک سری آژانس‌های ملی بهداشت عمومی‌بود که به عنوان یک نهاد حیاتی و قدرتمند در حفاظت از رفاه شهروندان سیرالئون عمل کند. انتظار می‌رود همکاری با سازمان جهانی بهداشت تخصص فنی و منابع لازم را برای توسعه این آژانس‌ها برای سیرالئون به همراه داشته باشد. دو طرف راهبردهایی را برای گسترش پوشش ایمن سازی با هدف خدمت رسانی به جمعیت‌های آسیب پذیرتر و محافظت از آن‌ها در برابر بیماری‌های قابل پیشگیری بررسی نمودند.

https://sierraloaded.sl/health/bio-general-health/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما