معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته سوم تیرماه 1402مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد صنعت تاتارستان ، سریع تر از کل روسیه

صنعت تاتارستان سریع تر از کل روسیه در حال رشد است. طبق اعلام سازمان آمار دولتی تاتارستان، شاخص تولید صنعتی (IPI) این جمهوری در مدت پنج ماه اول سال 2023، به حداکثر میزان رشد خود رسید، که نشان می دهد در مقایسه با سال گذشته ، 2,5% افزایش یافته است. بیشترین رشد در بخش انرژی ثبت گردیده است ،که رقم 3،6% را نشان می دهد. به طور کلی ، تولید 3% و معدن 1،9% افزایش یافته است. صنایع مربوط به تأمین آب و بهداشت ،دفع زباله و حذف آلودگی نیز 13،2% کاهش داشته است. همچنین حجم استخراج مواد معدنی در تاتارستان افزایش داشته است. این حجم تا ماه می 2022 ، 1،2% و از ماه می تا آوریل سال 2023 ، 4،6% افزایش داشته است.

منبع :https://www.tatar-inform.ru/news/v-zone-uverennogo-rosta-promyslennost-tatarstana-nabiraet-oboroty-5911488

 

تخصیص 204 میلیون روبل برای تبدیل یکی از خیابان‌های کازان به یک مرکز جاذبه توریستی

«سازمان سرمایه گذاری- ساخت و ساز جمهوری تاتارستان» در جست و جوی یک پیمانکار برای پروژه توریستی در مرکز کازان است. مناقصه ی مربوطه، در پورتال عمومی منتشر می‌شود. این مناقصه که برای تحول خیابان به مکانی جذاب برای گردشگران صورت گرفته است، علاوه بر نورپردازی ساختمان‌ها، شامل کارهای دیگری نیز می‌شود. حداکثر قیمت قرارداد 204.2 میلیون روبل است که از بودجه جمهوری، تأمین مالی می‌شود. این پروژه شامل برنامه‌های مختلف از جمله ایجاد نورپردازی در بنا های واقع در خیابان کامویا ناسیری می‌شود.

منبع :https://www.tatar-inform.ru/news/na-prevrashhenie-odnoi-iz-ulic-kazani-v-centr-prityazeniya-turistov-vydelili-204-mln-rublei-5911652

 

افزایش 13 درصدی قیمت مواد غذایی در جمهوری تاتارستان طی یک هفته گذشته

طی بازه زمانی یک هفته ی گذشته، نرخ تورم در حوزه ی مواد غذایی در جمهوری تاتارستان ، 13 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در جمهوری تاتارستان طبق داده‌های آماری منتشره از سوی اداره ی آمار تاتارستان که بازه ی زمانی26 ژوئن تا 3 ژوئیه را شامل می‌شود، همچنان در حال افزایش است. طبق آمار منتشر شده، سیب زمینی بیشترین سهم افزایش قیمت در مواد غذایی را دربر گرفته است. قیمت سیب زمینی 12،44% (از 38.55 به 43.25 روبل در هر کیلوگرم ) افزایش یافت.

همچنین قیمت هویج با افزایش 6.5% (از 61.81 به 65.89 روبل ) رشد قیمت داشته است. طبق آخرین گزارش، این سبزیجات (سیب زمینی و هویج) در صدر جدول افزایش قیمت بوده اند.

در عین حال بر حسب گزارش مذکور در سبد غذایی مردم، برخی از اقلام صیفی جات از جمله گوجه فرنگی شاهد کاهش قیمت بوده است. قیمت گوجه فرنگی با 4،01% (102،74 روبل ) کاهش قیمت داشته است.

منبع:https://www.business-gazeta.ru/article/599828

 

تخصیص یک میلیارد روبل برای احداث خط دوم مترو کازان

حدود یک میلیارد روبل دیگر برای ساخت خط دوم متروی کازان اختصاص داده شد. تاکنون بیش از 934،7 میلیون روبل برای ساخت بخش اول خط دوم متروی کازان (از ایستگاه مترو خیابان یولیوس فوچیک تا ایستگاه مترو خیابان آکادمیا ساخارووا تخصیص یافته است. بخش اول خط دوم مترو کازان به طول 5،75 کیلومتر و دارای 4 ایستگاه، از جمله ایستگاه‌های فوچیکا، دهمین میکروراین، خیابان TACCR و ایستگاه ساخارووا خواهد بود.

منبع:https://www.tatar-inform.ru/news/na-stroitelstvo-vtoroi-linii-kazanskogo-metro-napravyat-eshhe-pocti-milliard-rublei-5912249

 

سفر وزیر امور خارجه روسیه به جمهوری تاتارستان و دیدار با رستم مینیخانوف

در تاریخ 6 ژوئیه 2023 ، رستم مینیخانوف در نشستی که در کرملین کازان برگزار شد، با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه ملاقات کرد. در این دیدار رستم مینیخانوف اظهار کرد: «من می خواهم از شما برای حمایت از توسعه ی همکاری بین المللی تاتارستان تشکر کنم. در چارچوب اتحاد سیاست خارجی کشور ما ، تاتارستان به نوبه ی خود به تقویت روابط بین شرکای کشور های دوست کمک می‌کند.»

مینیخانوف گفت: «دفاتر نمایندگی تاتارستان در کشور های مختلف فعالیت می‌کنند. جمهوری تاتارستان نیز فعالانه با ازبکستان، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در حال همکاری است.»

سرگی لاورورف به نوبه ی خود از برگزاری مجمع بین المللی اقتصادی "روسیه – جهان اسلام : KazanForum 2023 " بسیار قدردانی کرد. همچنین افزود : « من مطالب راجع به مجمع را مورد مطالعه قرار داده ام. برنامه ی بسیار جامع و پر متحوایی بود. » وزیر امور خارجه روسیه خطاب به رئیس جمهوری تاتارستان خاطر نشان کرد: « شما از پیشروان امور روابط خارجی هستید و مهم ترین چیز این است که خروجی خوبی از این کار به وجود خواهد آمد. هم برای این جمهوری، وهم برای کل کشور.» در این نشست، نماینده وزارت خارجه روسیه در کازان، رادیک رافیکوویچ واحیدوف نیز حضور داشت.

منبع :https://kazan.mid.ru/ru/press-centre/news/o_vstreche_r_n_minnikhanova_s_ministrom_inostrannykh_del_rf_s_v_lavrovym_v_kazani/

قدردانی رئیس جمهوری چوواش از رئیس جمهوری تاتارستان برای حمایت از فرهنگ و سنت ها

اولگ نیولایف رئیس جمهوری چوواش، از رئیس جمهوری تاتارستان، رستم مینیخانوف برای حمایت از فرهنگ و سنت های چوواش در تاتارستان ، تشکر و قدردانی کرد. رستم مینیخانوف در کانال تلگرامی خود در این باره نوشته است.

کمیته ی مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه (گنادی زیوگانوف)، رئیس جمهوری تاتارستان و رئیس جهموری چوواش در جشنواره فرهنگ چوواش (Uyav 2023 ) شرکت کردند. پیش از این، رئیس جمهوری تاتارستان در روز تعطیلات جمهوری خواهانه فرهنگ چوواش ، از برگزاری این جشنواره در روستای سیکترمه در منطقه الکیفسکی تاتارستان ، با انتشار عکس در کانال تلگرامی خود خبر داد. نیکولایف اشاره کرد: من از همکارم، رستم نورگالوییچ به دلیل حفظ حسن روابط بسیار خوب همسایگی بین جمهوری‌های ما و برای حمایت مداوم از فرهنگ و سنت های چوواش در تاتارستان ، سپاسگزاری میکنم.

منبع:https://www.business-gazeta.ru/news/599812

 

بازدید دانشجویان دانشگاه فدرال اورال از دانشگاه کازان

دانشجویان دانشگاه فدرال اورال از دانشگاه کازان بازدید کردند. این سفر دو هفته ای در چارچوب بخشی از برنامه گردشگری دانشجویی و جوانان انجام پذیرفت. شرایط شرکت در این اردو، ثبت نام و درخواست در پلتفرم، ارائه کارت دانشجویی،گذرنامه و سایر اسناد می‌باشد.

منبع:https://media.kpfu.ru/news/kazanskiy-universitet-posetili-studenty-urfu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما